Röviden – használt Ford Fiesta JH1-JD3, 2001-2008 | |
---|---|
Mi ez? | 2001 és 2008 között gyártott kisautó, 3 és 5 ajtós karosszériával, Európán kívül lépcsős háttal is. Modellfrissítés 2005-ben, részletek itt. |
Mennyibe kerül? | 550-600 ezer forintba kerülnek a legolcsóbbak. 800 ezer és 1,1 millió Ft között forint között gazdag a választék jónak tűnő, szervizkönyves autókból. |
Melyik motor jó bele? | Szervizköltség szempontjából a dízelek közül az 1,4 TDCi a jobb, de jóval lomhább az 1,6 literesnél. A benzinesek között a 80 lóerős 1,4-es az ideális, de a többivel sem lehet mellényúlni. |
Mi van helyette? | Ugyanezek a dízelmotorok vannak a C3-ban és a 206-ban. de ott a körítés kevésbé jó. SDi szívódízelként érdekes a Fabia és a Fabia Combi, az 1,5 dCi a Micra K12, a Clio II-III és a Dacia Sandero legtakarékosabb motorja. |
Boltig két, iskoláig három kilométereket megtéve szerintünk öngól a dízelmotor. A gyakorlatilag sosem bemelegedő motorral az elkokszolódó EGR-szeleptől a rövid utakon hiányzó fűtésig alapvető műszaki és kényelmi érvek szólnak a dízelmotor ellen.
Ám a Budapest vagy nagyobb városok agglomerációjában élőknek már érdekes lehet a dízelmotor. Országúton-autópályán ingázóknak pláne, ha lakott területről kiérve mérsékelt terheléssel megvárják a motor bemelegedését. De sokat, legalább 16-20 ezer kilométert kell megtenni vele egy évben, így van esély a normál karbantartás többletköltségét, például a drágább kenőanyagot és üzemanyagszűrőt kiautózni.





Zajosabb, remeg, nagyon lassan fűt, magasabb a karbantartási költsége és sokkal károsabb a kipufogógáza: dízel kisautóval járni kompromisszum. Annak érdemes, aki legalább 15-20 000 kilométert autózik évente, 8-10 kilométernél nagyobb adagokban
Buktatók: kettős tömegű lendkerék és DPF
Anyagi szempontból részecskeszűrő nélküli modellt érdemes keresni, mert a DPF működéséből fakadóan nem egyeztethető össze a rövid utakkal és csak többletkiadást okozna. Ez a könnyebb kör, az 1,1-1,6 literes hengerűrtartalmú dízelek zöme a 2005 óta érvényes Euro 4-es szabvány előírásait teljesíteni tudta DPF nélkül.
Mivel a magyar vásárlók sajnálatosan igénytelenek a környezetvédelemre, hozzánk nagyrészt részecskeszűrő nélkül jöttek a kisautók az Euro 5-ös norma 2011. januári bevezetéséig.
Legyünk viszont óvatosak a nyugatról behozott használt dízel kisautókkal, mert ott jóval korábban elterjedtek a részecskeszűrők. Alvázszám alapján a márkaszervizek meg tudják mondani, hogy van-e koromcsapda az autóban. A slusszkulcs elfordításakor keressük a sárga pöttyös téglalapot a műszerfalon! Ha felvillan, majd elalszik, akkor van koromszűrő a kocsiban és még működőképes. Ha hamutelítettsége elérte a kritikus értéket és nem lehet kitisztíttatni, az új legalább 200 ezres tétel.

Némi olajfolyás látszik a motoron és a féltengelyek mentén. Egyik sem vészes mértékű 12 év és 217 000 km után
Mivel az 1,4 PD TDI-ben a háromhengeres dízel mellé szükség volt rá, a Škoda Fabia és kombija, a Volkswagen Polo, a SEAT Ibiza és a Cordoba máris nem olyan vonzó a kettős tömegű lendkerék miatt. A dízel Suzukikra ugyanez áll. Az 1,25 literes Swiftben, sőt még az Ignisben és a Wagon R+ban is ott van ez a drágán cserélhető rezgés- és zajcsillapító alkatrész.
Ugyanaz: 1,4 HDi és TDCi
Ezek persze csak az alapvető szempontok, az egyes dízelmotorok nyavalyáiról a dízeljavítók tudnának mesélni. Sok szerelővel, munkafelvevővel beszéltem már erről és a kis dízelek között a PSA Peugeot Citroën és a Ford 1,4 literes turbódízelét feltűnően sokan magasztalták fenntartási költségei miatt.

Nagyon ritkán van gond az 1,4-es turbójával, nem jellemző rá a turbó egyik olajcsövében az olajszűrő eltömődése, ami rontja a kenőanyag-ellátást, idővel kivégezve az 1,6 TDCi feltöltőjét. A ronda fekete szőr fölül egyszerűen hiányzik a fémfólia, más autókban is így nézne ki
Hogyan vegyünk modern dízelt?
A legfontosabb, hogy lássunk egy valódi hidegindítást az autóval. Érintsük meg a motort, hogy tényleg hideg-e! Akkor tárgyaljunk bármiről is, ha a motor hidegen jól indul, nem füstöl se kéken, se koromfeketén. A kéken füstölő dízelbe a turbón át ömlik be az olaj, feketén füstölőből elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a szagáról különböztethető meg.
Lényeges, hogy gázadásra ne kopogjon fel a motor, mert az mechanikus motorhibára vagy injektorhibára utal, szoruló vagy kopott csúcsra.
Amennyiben az alapjárati kiegyenlítés ellenére ingadozik az üresjárat, hagyjuk ott az autót! Ugyanez a teendő, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk.
A használtautó-bemutatóhoz fotózott, 2003-as Fiestában is ez a motor mormog. A 217 ezer kilométert futott használt Ford Fiestát 750 000 forintért hirdette egy márkakereskedés hónapokig, majd a fotózás után fél órával érkezett egy fiatal pár és meg is vették.
Karosszéria, belső tér
Kétévesen jött be az autó nyugatról, a Ghia felszereltség sokkal kulturáltabb belső térrel jár, mint az elterjedtebb és elég hangulattalan alapverziók. A Fiesta 2005-ös modellfrissítésétől javult sokat a minőségérzet a színes, kék zöld, lila, nőknek terrakotta, férfiaknak piros műszerfal megjelenésével.
Minden ép és gusztusos az utastérben, csak a CD-k karistolták össze a betöltőnyílás környékét. A kormány bőrbevonatán nyoma sincs a 217 000 kilométernek. Ellenőrizni kell az elektromos csomagtér-távnyitót. Típushibának mondható, a műszerfali gombbal ebben az autóban sem nyílt az ötödik ajtó, csak kulccsal.
Futómű
Ha már márkaszervizben voltunk, olvasóink kedvéért a szakemberek meg is emelték az autót. Az emelőn jól láthatóvá vált, hogy a kipufogó hővédő palástja elrozsdásodott és lehámlott, ami nincs hatással a motorhangra. A futóműben az első rugók törése a komoly hibaforrás. A rugó alsó része törhet el, majd a kúpos, felül szélesebbre tekercselt maradékon az autó letérdel a gólyalábon. A futómű többi eleme problémamentes, a jelentős futásteljesítmény ellenére sem jött kopogás, ropogás a felfüggesztésből.

Szélesebb a rugó felső menete, ezért amikor az alja letörik, a maradékon a kocsi ráesik a gólyalábon a kerékagyra
Motor, vezetés, fogyasztás
Bár a motor azonos a C3-mal és a 206-tal, a körülötte lévő autó sokkal jobb a Fiesta esetében. A Ford váltója pontosan, finoman kapcsolható, a felfüggesztés hangolása ezúttal is profi munka. A Fiestát jó vezetni, kormányzása eltalált és agilitása ellenére rugózási komfortja is kedvező.
Alapjáraton a motor melegen is csípős dízelszaggal jelzi üzemmódját, zaja elfogadható. 68 lóerővel a 160 Nm nyomaték ellenére is bártortalan a gyorsulás, meg kell tervezni az előzéseket.

Mi a modellfrissítéséket nem számítjuk külön generációnak, a Fiestának ez a harmadik nemzedéke. 1976-ban jött az első, 1989-ben a második, 2001 végétől a harmadik, de ezt a modellt sokan hiszik ötödik generációsnak
Fogyasztása parádés, megbízhatósága mellett ez is szól az 1,4-es mellett. 4-5,5 l/100 km a reális vele, előbbi országúton, takarékosan gurulva, utóbbi városban jellemző. A kis dízelek között csak az 1,5 dCi volt hasonlóan takarékos tesztjeink során.
Szervizöltségek, megbízhatóság
Aki modern dízelmotoros autót vesz, rossz minőségű gázolajjal és az olajcsere elhanyagolásával árthat legtöbbet az autónak. A Fiestában a gyári 20 000 kilométer vagy egy éves periódust városi használatnál érdemes 10 000, országúti-autópályás üzemmel 15 000 kilométerre rövidíteni.
A gázolajszűrő cseréjét is érdemes 60 helyett 40 ezrenként elvégezni és hosszú távon megéri kicsit drágábban a jó minőségű üzemanyagot tankolni. Megelőzhetjük az injektorok és a nagynyomású szivattyú hibáját tisztítóadalék használatával, aminek az anyagára nem éri el az 4000 forintot kezelésenként.

Nem kerül sokba a Fiesta karbantartása. Márkaszervizeben az olajcsere és az üzemanyagszűrő cseréje 23 900 Ft, a vezérműszett cseréje 42 900 forinttól elérhető, motorváltozattól függően
Mit mond a mester?
„Megbízható és kiszámítható szervizköltségű kisautó a 2001-2008 közötti Fiesta. Dízelmotorjai közül az 1,4 TDCi-nek alacsonyabb a karbantartási díja, mert ehhez a motorhoz nincs kettős tömegű lendkerék és teljesítményadója is alacsonyabb Ugyanez igaz a műszakilag a Fiestával azonosnak tekinthető Fusionre is.
Tapasztalataink szerint nem érdemes tisztíttatni az elkokszolódott kipufogógáz-visszavezető szelepet. Az EGR-szelep tisztítása 20-25 ezer forint és csak rövid időre oldja meg a gondot. A többszöri tisztogatás a végén többe kerül a mintegy 85 990 forintba kerülő alkatrész cseréjénél.
A vezérműszíj csereperiódusa az 1,4 TDCI-nél 10 év/240000 km, a benzines motoroknál pedig 8 év vagy 160 000 kilométer átlagosan. Ez a művelet a márkaszervizekben 42 990 forinttól elérhető a Motorcraft programban. A benzines motorok közül jobb nyomatéka miatt ajánlom az 1,4 literes, 80 lóerős motort. Megbízhatósági szempontból nincs érdemi különbség a 60 lóerős 1,3i, a 75 lóerős 1,25 16V és az 1,4-es között. Mindhárom tartós és csekély igényű motor.
Az első rugók törése a 2005 előtti autókat érintette. A gyári alkatész ára 34 833 forint, a rugócsere munkadíja mintegy 22 000 Ft. Máskülönben a Fiesta futóműve strapabíró szerkezet, a szilentek, a gömbfejek, a lengőkarok és a lengéscsillapítók is zokszó nélkül viselik a magyar utakat, de ez a többi Ford-típusra is igaz.”
Szabó István szerviz munkafelvevő, Ford Szentendre, Hovány Kft.
Árak: 600 ezertől felfelé
Kategóriáján belül a használt Ford Fiesta ár/érték aránya kiugróan jó. Aki kibírja klímaberendezés nélkül, 600 000 forint körül talál eladó Ford Fiestákat a használtautó-kínálatban.
Szerencsére a használt Ford Fiesták 75-80 százalékában van légkondicionáló, ami 50-100 ezer forintot dob az autók árán hasonló évjárat esetén. 800-900 ezer forint között szép autókat találni. Az ársáv legfelső karéjában a kétliteres ST-k és a kései dízelek találhatók, 1,4-1,5 millió forintért. A használtautó-felhozatalban nagyon ritka Ford Fiesta ST alternatívája lehet a 100 lóerős 1,6-os változat, amely jól repíti az autót.