Nemrég írtunk arról, hogy Laci, egy derék magyar családapa az eredetileg benzines Škoda Octaviára szánt egymillióból végül egy kétes 320d-t vett Németországban, haverja tanácsára. „Egy BMW a sír szélén is BMW, a Škoda meg szervizkönyvvel is csak egy Škoda” – biztatja haverja, István a külteleki használtautó-telepen.
Laci indulna haza, mert így is plusz szabadnapokért kellett kuncsorognia a főnökénél, de az autón nincs rendszámtábla. Nem érti, hogy fordulhat ez elő, hiszen itthon szinte mindenki rajta hagyja a kocsin a rendszámot, ott meg üresen árválkodik a keret. A nepper széttárja a kezét: ez Németország, itt nem adják tovább a kocsival.
Ausfuhrkennzeichen és Exportschild – hajtogatja a kereskedő, tehát exportrendszám. A rendszámgyártó és az okmányiroda ott egy környékre települ. Mindkettő a város másik végén van és persze bezártak aznapra. A nepper másnap úgyis megy oda, 50 euróért átvállalja az ügyintézést Lacitól, akinek ez a sokadik többletkiadás ugyanúgy fáj, mint az esti szállodaköltség, ami újabb 65 euró, húszezer forint.Váratlan kiadások: itt 60, ott 35 ezer Ft
Másnap reggel visszamennek a telepre. A kereskedő elmondja, hogy nagyjából 200 euróba, 60 000 forintba kerül majd az exportrendszám, plusz a kinti gépjárműadó. A két magyar nem érti, mire kell azt fizetni, ha úgyis kiviszik a kocsit, de a német állam kicsit megvámolja a külföldi autóvásárlókat. Mivel nem tudnának IBAN-számot mondani az okmányirodai ügyintézőnek, inkább otthagynak 50 eurót a kereskedőnek, hogy küldje el ő. Újabb csalódás, újabb többletköltség.
István, a világlátott jóbarát most is tudja a tutit, őt nem veri át egy köcsög nepper. A szabályos, használt autók exportjára szolgáló piros helyett a sárga szélű rendszámot akarja. Az csak a felébe volna és Laci már úgyis kifogyott a pénzből. Erre a körre is 314 forintos árfolyammal vett ki 300 eurót tegnap este az automatából.
Sárga a kockázatos, piros a drágább rendszám
A neten tényleg köthető öt napra 45 euró körül biztosítás EU-n belüli autómozgatáshoz a sárga rendszámmal, így a hatósági jelzés összköltsége valóban megállhat 100 euróból. 2007 márciusa óta biztosítási zöldkártyával kiegészítve állítólag EU-szerte érvényes a sárga szélű rendszám mellé járó biztosítás. Kérdés, hogy ez tényleg így van-e és ha igen, erről tudomást vesz-e az az osztrák vagy magyar rendőr, aki a sárgarendszámos autómozgatókra utazik.
Laci nem akar több kockázatot, rábólint a kereskedő javaslatára, marad a piros szélű tábla. A 30 napig érvényes rendszámra 110 euró a kötelező felelősségbiztosítás, a többi tételre rámegy összesen még 83 euró a Zulassunsgsstellenénél és a rendszámnyomó kisiparosnál. Ám Lacit ez már nem érdekli, csak legyen végre vége.
Rosszabb lenne a P-rendszám
„Legközelebb szerzek P-rendszámot, csak felpattintjuk és húzunk is vissza” – próbálja jobb kedvre deríteni István. István nem gondol arra, hogy a bérelt P-rendszámnak súlyos felelősségbiztosítási kockázata lehet és a próbarendszámot leadva az autó itthon mozgásképtelen volna, még vizsgáztatni sem tudnák elvinni, ha újra ki nem „bérelik”.
Mivel tavasszal kitör a Hirtelen Felindulásból Történő Autóvásárlás, rengetegen vesznek kint autót, így három órát tart a sorállás az okmányirodában és kétszer járnak a rendszámkészítőnél is. De végre elindulhatnak haza.
Hazafelé kijönnek a hibák
Az autópályán derül ki, hogy az ablakmosó nem működik és nagyobb sebességnél a megkeményedett gumik olyan csúnyán morognak, mintha azonnal kerékcsapágyat kellene cserélni az autón.
Laci próbálja elnyomni a zúgást, bekapcsolja a kazettás rádiót, amit ott elfelejtettek megnézni. A kijelző pixelhibás és nem szól a jobb első hangszóró. Tankoláskor a hibalistára felkerül a defektes pótkerék, persze emelő sincs az autóban és a nyárias melegben beüzemelt légkondi orrfacsaró levegőt fúj. Laci kikapcsolja a klímaberendezést, kiszellőztet és marad a ventilátor, de az meg ciripel, mert kikopott a tengelye.
Nem meri kipróbálni, mit visz a gép, hiába vannak német autópályán. „Ha az én hülyeségem miatt szétmegy a motor, úgy berág az asszony, hogy karácsonyig csövezhetek a kanapén” – gondolja. Az ijesztő perspektíva átmenetileg felélénkíti, de ismét kezd egyre hosszabbakat pislogni. Amikor a rázószegély hangjára riad fel, az első pihenőben félreáll aludni. Nem akarja tragédiába fordítani ezt az amúgy is rosszul induló autóvételt.
Laci hazaér, boldog, hogy otthon van és semmi nem kotlott meg dízel BMW-jén. Ha majd előjönnek azok a hibák, amiket egyszerűbb technikája miatt a szívó benzines Škoda Octavia 1,6 sosem produkálna, ő is megtanulja saját kárán a használtautó-vásárlás keserű igazságát: a kis hiba százezres, a nagy hiba milliós tétel. (x)
A cikksorozat harmadik részében a hazai forgalomba helyezés mizériájáról írunk. Nem szabad elhinni, hogy a regadóval megússzuk, bármit is sugalljanak dörzsölt nepperek a vonzóra árazott használtautó-hirdetésekben.