Eredetileg monstre kompaktautó-körkép néven futott volna a cikk, de kiderült, hogy többek is kihívással küzdenek a monstre szó értelmezésében. Itt most az összes itthon kapható alsó középkategóriás autót összegyűjtöttük és lepontoztuk, amivel nyugodtan lehet vitázni, például itt.
A nagyok, ha lejjebb szállnak
Kisebb autókkal is lehet jó pénzt keresni, ezért nyomban az Audi után a Mercedes-Benz, majd – jó pár év késéssel – a BMW és a Volvo is beszállt az alsó középkategóriába. Az Audi a VW Golf, a Volvo a Ford Focus padlólemezére épít, de mindkettő érezhetően mást, sokszor többet ad jutányosabb rokonainál.
|
Mercedes-Benz A-osztály: 6,5
Benzines: 95-193 LE, 4 748 000-7 220 000 Ft
Dízel: 82-140 LE, 5 840 000-7 291 000 Ft
A kis Mercedes jobb autó annál, amit a pontszáma mutat, de mindegyikünknek volt vele valami baja. Nekem pont az, hogy pofátlanság felárat kérni a tengelyirányú kormányállításért, másoknak az ára, megint másoknak az egyterűsége nem tetszett. Azt meg kell adni, hogy a térhasznosítása zseniális, a második generációban pedig a futóműve és a belső tere is méltóvá vált a csillagra.
|
Audi A3: 7,2
Benzines: 102-265 LE, 5 099 200-13 426 200 Ft
Dízel: 105-170 LE, 6 241 400-8 520 200 Ft
Az Audi A3 egy kifinomult kompakt autó, az ötajtós Sportback tényleg vonzó. Pompás kormányzásával, szuper váltójával és igényes utasterével elhiteti, hogy nem csak egy kipucolt Golf. Ára ennek is büszke, a sok millióért csendesebb, kevésbé kerregő dízeleket várnánk el. A nyamvadt 1,6-os benzines motorokat felejtsük el, csak a nagyobb TFSI-k jók és a ritka összkerékhajtásra is érdemes költeni.
|
Volvo C30: 7,33
Benzines: 100-220 LE, 4 790 000-9 900 000 Ft
Dízel: 109-180 LE, 5 790 000-8 670 000 Ft
Ennek is nagyon húzós az ára, ráadásul a BMW-t jobb vezetni, az Audiban több a hely, a Mercedes is jóval praktikusabb, de a C30 valahogy mindnyájunknak tetszik. Stílusos, kívül-belül elegáns autó agilis futóművel és jó dízelmotorokkal részben a Focusból, részben nagyobb Volvókból.
|
BMW 1-es sorozat: 7,6
Benzin: 116-265 LE, 5 722 000-10 469 000 Ft
Dízel: 143-177 LE, 6 847 000-7 378 000 Ft
Ha a világ csak vezetésből állna, az 1-es BMW verne minden más kompakt autót. Hátsókerék-hajtása egyedülálló, futóműve telitalálat, kormányzása, váltója olyan precíz, amit egy BMW-től elvárunk. De önzésünkön túllépve gondolunk a nyomorúságos sorsú hátsó utasokra, a mellbevágó árakra és a légkondi nélküli szegényes felszereltségre is.
Ez még csak a bemelegítés volt, a fontosabb autók csak most jönnek, a kattintás után
Némi szívverés
Néhány kocsit a formatervben és a vezetés közben megnyilvánuló sportossággal igyekeznek eladni a gyárak. A rengeteg kompakt autótól elsősorban a sportos pozícionálás különbözteti meg az Alfa 147-et, a Mazda3-at és a SEAT Leont.
|
Alfa Romeo 147: 6,2
Benzines: 105-150 LE, 4 460 000-6 550 000 Ft
Dízel: 120-150 LE, 5 475 000-6 655 000 Ft
A vételár alapján nem kerül sokba, ha beleszeretünk egy dinamikus és ritka Alfa 147-be. A megnyerő formán és a kulturált anyagminőségen kívül fejlett futóművet, modern dízelmotorokat és felárért az erősebbik dízelhez Q2
|
SEAT Leon: 7,17
Benzines: 85-240 LE, 3 710 800-7 250 400 Ft
Dízel: 105-170 LE, 5 142 400-6 286 0000 Ft
Majdnem ilyen jó autó a Leon is, nála a VW-konszern mindenhol egyformán tré 102 lóerős 1,6-os motorjával van súlyos baj, de a dízeleken is túllépett a technika. Minél több pénzt szánhatunk az autóra, annál versenyképesebb a Leon ára, főleg turbós benzinmotorokkal vagy a 2.0 TDI-vel. A kormányzása és a futóműve is tetszik, örülünk a kényelmes üléseknek és a sok-sok helynek. Látszik, hogy magas emberekre is gondoltak tervezésekor, amit nagyra nyúlt szerkesztőségünk értékel.
|
Mazda3: 8,17
Benzines: 84-260 LE, 4 229 900-8 079 900 Ft
Dízel: 90-143 LE, 4 929 900-7 679 900 Ft
Nálunk az alsó középkategóriában a Mazda3 stabil favorit. Egyedül kis csomagtere és magas ára miatt nem ajnározzuk jobban, de mindig örömmel ülünk bele. Tényleg Japánban gyártják, remek az üléshelyzete, szép belül és az üléseket a helykínálattal együtt kórusban dicsérjük. Pluszpont neki, hogy az MPS ma toronymagasan a legkomolyabb sportmodell fronthajtással.
Ki akar az ötvenedik fehér Suzukival beállni a parkolóba? Földközeli áron is vannak egyéni autók, a következő oldalon
Legyen más!
Valamivel tehát ki kell emelkedni a tömegből, például elegáns márkanévvel, sportossággal vagy mondjuk egy feltűnő formatervvel. A Fiat helye is itt lenne a szemrevaló Bravóval, de még nem kapható, a sokat szenvedett Stilo gyártása pedig már megszűnt.
|
Dodge Caliber: 5,67
Benzines: 1.8 150 LE, 5 200 000 Ft
Dízel: 2.0 CRD 140 LE, 6 450 000 Ft
Az eredeti modellek közé tartozik a Dodge Caliber is. Az amerikai mércével kompakt autó méreteivel kilóg a kategóriából. A centiket a hatásos formatervre szánták, belül, ahol kiábrándító műanyagok uralkodnak, cseppet sem nagy. Bulimobilként a legjobb benne az ötödik ajtóból kihajtható hangszóró, de a jó kilátás és a masszív megjelenés is javít az árához képest gyenge közepes autó megítélésén.
|
Citroën C4: 6,2
Benzines: 88-177 LE, 4 120 000-7 170 000 Ft
Dízel: 90-136 LE, 4 930 000-7 130 000 Ft
A Citroën igazán színes-szagos autót kínál az alsó középkategóriában, magas biztonsági színvonallal. A C4 helykínálatából sokat feláldoztak a design oltárán, a Xsara jóval tágasabb volt. Erőssége a motorkínálat, benzinesből és dízelből is vannak vonzó darabok. Árképzése furcsa, úgy látszik a Citroën jobban szeret az irreális listaárakból egymillió forintos engedményt adni, így végül a C4 sem drága.
|
Honda Civic: 8,17
Benzines: 83-201 LE, 4 029 000-7 050 000
Dízel: 2,2 140 LE, 6 050 000-6 350 000
A különbözésben a Honda nagyon következetes volt, a Civic egészen máshogy néz ki, mint a kategória többi autója. Szerencsétlen motorválasztéka (nincs kis dízel, nincs 1,6-os benzines) ellenére is nyerő autó, ha van rá elég pénzünk. Futóműve közepes, utasterének tágassága és átgondoltsága viszont lehengerlő, csomagtere pedig messze a legnagyobb az ötajtósok között. Különlegessége, hogy hibrid is van belőle.
|
Nissan Qashqai
Benzines: 115-141 LE, 4 577 000- 6 899 000 Ft
Dízel: 106 LE, 5 177 000-5 527 000 Ft
Ha a konvencióktól való elrugaszkodást nézzük, a Nissan is jó messzire jutott. A Qashqai ránézésre egy szabadidő-autó, valójában egy megtermett és magasra emelt alsó középkategóriás gép, terepjárási ambíciók nélkül, de felárért 4×4-es hajtással. Térkínálata és kényelme alapján eltalált autó, a belseje azért lehetne igényesebb.
Mit nekem a flanc! Józan és olcsó autók jönnek a következő oldalon
|
Dacia Logan: 7,0
Benzines: 1 999 000-3 209 000
Dízel: 2 679 000-3 369 000 Ft
Nyugat-Európában kiveszőfélben vannak az érzelmeket negligáló, de nagy használati értékű autók. Ezen az úton a Renault ment a legmesszebb a Dacia Logannal. Amit ígértek, azt hozza, tényleg ütésálló, valóban nagyon tágas, meglepően kényelmes, de megértjük azokat is, akik viszolyognak a belsejétől. Árával egyre feljebb araszol az importőr, de ár/érték arányban a Logan még így is kiemelkedő, és most már hétszemélyes kombi is van belőle.
|
Mitsubishi Lancer
Benzines: 98-280 LE, 3 289 000-10 990 000
A gyár még idén lecseréli az autót, amely 98 lóerős kombiként, légkondival 3,5 millióért ennek ellenére is megfontolandó. Ha egy autónak csak robotolnia kell megbízhatóan és takarékosan, a Lancer kaphat egy esélyt. Nem lesz új színfolt az életünkben, de legalább minden reggel beindul és haza is ér. Aki vad élményekre vágyik, az a Lancer EVO IX-ben kap majd belőlük vastagon.
|
Opel Astra Classic II: 7,33
Benzines: 90-103 LE, 3 126 000-3 483 000 Ft
Dízel: 80 LE, 3 778 000-3 958 000 Ft
Az Opel szerint az Astra Classic II-ben „A határozott vonalvezetés és az utolérhetetlen kényelem kimagasló műszaki megoldásokkal és lélegzetelállító teljesítménnyel párosul.” Félreérthette a feladatot a szövegíró, mert ez az autó nem a sziporkázásról szól. Avitt belsejébe nehéz beleszeretni, de valamit valamiért. Mindazt megadja, amit egy családi autótól elvárhatunk (tér, biztonság, gazdaságosság), van belőle lépcsőshátú és kombi, dízelmotorral is sokaknak elérhető, főleg állandó akciókkal.
Mindent tudni akarok!
Ezek a klasszikus kompakt autók, amelyektől a család egyetlen autójaként városban mozgékonyságot, hosszabb utakon elfogadható kényelmet várunk. Az alsó középkategóriás modelleket nem azért veszik, hogy velőig hatoló élményeket gyűjtsön bennük az ember, de a kiegyensúlyozottságon túl itt is értékeltük, ha jó vezetni őket.
|
Peugeot 307: 6,6
Benzines: 88-143 LE, 3 469 000-5 770 000 Ft
Dízel: 90-136 LE, 4 028 000-6 153 000 Ft
Most lett hatéves, ám a 307 derekasan tartja magát. A kínálat jól felépített, a ferdehátúkon kívül egy olcsóbb és egy puccosabb, akár 5+2 személyes kombival, kupé-kabrióval. Egy Nissan fő-fő mérnök nemrég elárulta két pohár bor között, hogy a Peugeot-t találták a legkényelmesebbnek az összehasonlító tesztelések során, amiben a jó üléseknek és a sok helynek is szerepe van. Motorválasztéka épp a megfizethető 1,4-1,6 literes kategóriában erős, főleg a dízelek. Megbízhatóságában nem tudunk hinni, emiatt szorult a középmezőnybe.
|
Chevrolet Lacetti: 6,67
Benzines: 95-122 LE, 3 050 000-4 837 000 Ft
Dízel: 121 LE, 4 249 000-4 909 000
Ára alapján az Astra Classic II társai közé tartozna, de frissebb a Classicnál és sokkal kívánatosabb a Logannál meg a Lancernél. Kedvező árfekvésén túl a tágas és emberszabású belső tér miatt szeretjük, vezetni viszont inkább feladat, mint öröm. Váltója, futóműve, kormányzása is nyúlós, a csinos formával ellentétben nagyon régimódi. Az ötajtósnak apró a csomagtere, ezért a limuzin vagy a kombi jobb vétel. A benzines tesztautók városban nagyon sokat fogyasztottak, de mostanra megjöttek a dízelek.
|
Renault Mégane: 7,17
Benzines: 98-165 LE, 3 380 000-5 540 000 Ft
Dízel: 86-150 LE, 3 775 000-6 100 000 Ft
A Mégane-ból ritka sokszínű a felhozatal, a Scénicet leszámítva is van belőle ötféle változat. Felejthető felfüggesztése, a ferdehátú esetében gyatra térkínálata és a közepes anyagminőség legfeljebb a középmezőnybe sorolja, amit méretükhöz képest erős és takarékos benzines motorjaival és a modern dízelekkel tud ellensúlyozni. Pontszámát megdobta a tágas kombi és a lépcsőshátú létezése, továbbá versenyképes ára. Történelmi érdeme, hogy az ötcsillagos törésteszttel a Renault mindenkit lépéskényszerbe hozott.
|
VW Golf: 7,2
Benzines: 80-250 LE, 4 281 400-13 588 200 Ft
Dízel: 90-170 LE, 5 569 400-8 291 000 Ft
Európában az Astra elsőszámú konkurense a Volkswagen Golf. A legtöbb vetélytárs fejlesztői a Golfot akarják lenyomni, nem véletlenül. Térbősége, átgondoltsága, kényelme és a választék gazdagsága kimagasló. A DSG-váltó és a 4Motion összkerékhajtás olyan adu, amivel a többiek semmi hasonlót nem tudnak szembeállítani. Rátarti árán kívül az autóval az a baj, hogy csak feltöltéssel kapni hozzá jó benzines motort, de a TSI-kre vagy a GTI-re kinek van pénze? A TDI-k erősek és alig fogyasztanak valamit, ám aránytalanul drágák és a hangjukon, rázkódásukon érezni, hogy ma már nem itt tartunk.
|
Opel Astra H: 7,6
Benzines: 90-240 LE, 3 665 000-8 519 000 Ft
Dízel: 90-150 LE, 4 199 000-5 942 000 Ft
A modernebb H Astrának nincsenek gyenge pontjai, főleg az 1,4-es alapmodellek között méltó a figyelemre, vagy a 90-110 lóerős kisebb dízelekkel. Hosszú utakon is meglepően kényelmes, a felfüggesztése konstrukciósan semmi különös, de jól hangolták. Kiemelkedően sokféle motor közül választhatunk hozzá és a nemrég végrehajtott modellfrissítés is növeli vonzerejét.
|
Toyota Auris: 8,0
Benzines: 97-127 LE, 3 725 000-5 295 000
Dízel: 90-177 LE, 4 335 000 – 6 935 000 Ft
Sokat vártunk tőle, és nem okozott csalódást. Egy érzelemszegény, alaposan végiggondolt és jól megvalósított autó dicsérhető kényelemmel, fájin benzines és dízelmotorokkal, plusz a ma elvárható biztonsággal. Egyikünket sem nyűgözte le, de színvonalát mindannyian elismertük.
Nem meglepetés a Focus magas pontszáma
|
Ford Focus: 8,17
Benzines: 80-225 LE, 3 511 000-7 525 000 Ft
Dízel: 90-136 LE, 4 218 000-5 819 000 Ft
Ott a helye a dobogón, mert majdnem minden stimmel a Focusban, de magas pontszámát nagyban köszönheti a földközeli árképzésnek is. Sokféle karosszéria választható hozzá és az NCAP-törésteszten egyáltalán nem vesztett pontot. A benzinesek közül a 115 lóerőst nem írnánk le, a többi felejthető vagy drága. Jól jönnek a remek és megfizethető dízelek. A felszereltségére nagyon oda kell figyelni, mert a Ford amit lehet kispórol az alapmodellekből, például az oldallégzsákot. Hátul lehetne nagyobb a hely, elöl alacsonyabb üléshelyzetnek is örülnénk, más bajunk nincs.
U.i. Az öthengeres ST-ért külön hálásak vagyunk.
|
Kia Ceed: 8,6
Benzines: 109-143 LE, 3 463 000-5 600 000 Ft
Dízel: 115-140 LE, 4 041 000-5 750 000 Ft
Egymástól függetlenül pontoztunk és az összesítéskor kicsit meglepve láttuk, hogy a Kia Ceed nyert. Nem azért győzött, mert olyasmit tud, amit egyik konkurens sem, de vele a legjobb konkurensek színvonala olcsóbban vált elérhetővé. A benzineseket is bőven megsüvegelhetjük, a két dízelt végképp, sok a hely, jó a zajcsillapítás, mit mondjunk még? Csak állandó fűtési kényszerébe köthetünk bele és persze a kényelmetlen rugózásba.
Pontozás: ésszel, de szubjektíven |
Pontosztáskor az autók színvonalát az értük elkért összeg tükrében értékeltük, 1 és 10 között. A pontszámokból az is kitűnik, hogy számunkra mennyire vonzó az adott autó. Csak olyan autókat értékeltünk, amelyeket már mindenki vezetett is, ezért nincs pont a Bravo, a Lancer és a Qashqai mellett. Az árak a cikk írásakor a márkák honlapján olvasott listaárakat tükrözik kombikkal és limuzinokkal, de a kupé-kabriók nélkül. |
Kompakt autók: a vezess.hu rangsora
1. Kia Cee’d: 8,6 pont
2-4. Ford Focus, Honda Civic, Mazda3: 8,17
5. Toyota Auris: 8,0
6-7. BMW 1-es, Opel Astra H: 7,6
8-9. Opel Astra Classic II, Volvo C30: 7,33
10-11. Audi A3, VW Golf: 7,2
12-13. Renault Mégane, SEAT Leon: 7,17
14. Dacia Logan: 7,0
15. Chevrolet Lacetti, 6,67
16. Peugeot 307, 6,6
17. Mercedes-Benz A-osztály, 6,5
18-19: Alfa 147, Citroën C4, 6,2
20. Dodge Caliber, 5,67