A nőkre is hat
Egy barátom mesélt egyszer arról a metálzöld Saab 900-as kabrióról Debrecenben, amely után megfordultak a nők és a benne ülőknek átintegettek a villamosmegállóból. A kérdés persze, hogy milyen lányok fejét lehetett elcsavarni vele? Elsősorban nem azokét, akiket két koktél után meg lehet dönteni a dikszóban, hanem az egyszerre csinosak és intelligensek is a varázsa alá kerültek.
Újként 3,8 milliótól
Ekkora sikerre kár számítani, de a nyitott autó tényleg öltöztet. Itthon az új autók világában kevesek hódolnak csak ennek a hóbortnak. Az autóipari piackutatással foglalkozó JATO Dynamics adatai szerint évi 500 és 700 között mozgott az itthon értékesített kabriók száma 2004 és 2006 között.
Idén áprilisig 235 ment el belőlük, persze a szürkeimport számai nélkül. Az újak közül a legtöbb nyitott tetős évek óta a Peugeot 206 CC-re jut. Új autóként a smart fortwo esetében kell a legkevesebbet költeni a kabriózásra, amely 3,8 millió forinttól kapható. A kis nyitható keménytetősök mind 4-4,5 milliótól indulnak.
Olcsó, de nem igazi kabriók
Egy kabrióban az autó formája mellett a szellő és a napfény simogatása a fő vonzerő. Napsütésben, szélben és vidámságban a harmonikatetős kisautók is egész jók. A legjobb vétel talán a négyajtós és gazdaságos 121-es Mazda. A régebbiek 350 000 és félmillió forint közötti ára egyáltalán nemsokkoló.
Pár százezer forintért
Ennyiért igazi kabriót is találni. Az olcsóbbak között szerintünk a nagyszériás autóra épülőkkel érdemes megpróbálkozni. Sajnos mindegyiket elcsúfítja a bukókeret, de enélkül végképp semmi merevség nem maradna a karosszériájukban.
Opel Kadettből 450 000 forinttól vihetünk haza nyitható tetősöket, legtöbbször kétliteres motorral. Az Escort és a 205-ös Peugeot akár 300 000 forint alatt is a miénk lehet. A félmillió alatti autókkal nem indulnánk el a Riviérára, de a Velencei-tó vagy a Balaton körül is szépen süt a nap, és a kabriózás a legolcsóbb nyitott autókban is élmény.
Kabriók, vétel előtt |
A nyitott autó most a legvonzóbb, de megvenni szezonon kívül érdemes. Üveg hátsó ablakot sokáig csak a legelegánsabbakhoz adtak a gyárak, a műanyag viszont idővel elmattul és összekarcolódik. A tető állapotát, tömítését legkönnyebben az autómosókban ellenőrizhetjük, de a koros autóktól kár cseppmentes zárást remélni. Ügyeljünk a tetőváz esetleges görbüléseire, a szigetelőgumik zsugorodására és a vászontető anyagának épségére, főleg a hajtásoknál. Aki dízelmotorral keres kabriót, annak elég kevés lehetőséggel kell beérnie. Először a nyitott Audi 80-ban kormolt a TDI 1995-től, az Astra G Cabrio és a Peugeot 206 CC évekkel az ezredforduló után jelent meg dízelmotorral. A kabriók újonnan jórészt dízelmotorral is megvásárolhatóak. A sapka a napszúrás, a sál vagy a kendő a huzattól megmerevedő nyak ellen hatásos. A hátulról támadó galád légörvények ellen a szélfogó rendkívül praktikus találmány. Ha mindennel felszerelkeztünk, akkor már csak a kozmetikai ipart érdemes segítségül hívni, leégés ellen. |
Tömegautók nyitottan, 1,5 millióig
Másfél millió forintnál húztuk meg a következő árhatárt. Ezért a pénzért már régi, E30-as BMW 3-as kabriókat is találni, amelyek alkatrészárai nem olyan vészesek, mint az embléma alapján sokan gondolják.
Itt jelennek meg nyitottan többek között a Fiat Puntók és a 19-es Renault-k, sokszor nyugatról pár éve behozva. A biztonságnak nem használ, de a vonalvezetést annál harmonikusabbá teszi a bukókeret elhagyása. A 306 Cabriolet a szépsége, az Astra F pedig az alaptípus elterjedtsége és gazdaságossága miatt lett kiemelt ebben a sávban.
Egy szépséges francia
A francia autó a Pininfarinának köszönheti csábos külsejét. A kabriókra jellemzően ezek futásteljesítménye is alacsonyabb az átlagnál, a látottak alapján nincsenek annyira lestrapálva, mint sok kompakt autó 8-10 évesen.
Másfél milliót magunkhoz véve gond nélkül szemezgethetünk a nem túl nagy kínálatból, de 1 000 000 Ft alatt is szerencsével járhatunk.
Astra F, más szerepben
Astrát kapni 900 000 Ft alatt is, ezért a pénzért elnéznénk, hogy a nyitott tető a hátsó utasok mögé púposodik, míg az említett franciáknál fedél alatt tűnik el.
Kabrióval nem szokás tépni, ezért az Opelbe az 1,6 literes motor is bőven megteszi, amelyről tudjuk, hogy milyen takarékos. Astrából csak a legdrágábbak ára kúszik fel 1,6 millióig.
MX-5, az értelmes élményautó
Sokan élveznék, ha kabriójuk egyben sportkocsi is volna. Értelmes választék híján itt a Mazda MX-5 kristályosodott ki ideális autóként. Az Amerikában Miatának hívott roadster igazi sportautó, fenomenális váltóval, klasszikus kétüléses felépítéssel és hátsókerék-hajtással, de strapabíró technikával. A bukólámpás a legszimpatikusabb és a legolcsóbb belőle, a normálisabbakat nagyjából 1,3 millió forinttól hirdetik. A típus hosszú karrierje miatt az ársáv is feltűnően tág, a modellváltás előtti pár évben gyártottakat 3,5 millió forint felett adják csak oda.
Elegáns négyszemélyesek
Aki családi, anyagi vagy bármilyen okból nem második autónak veszi a kabriót, annak találták ki a négyüléses nyitott autókat., mi most az Audi és a BMW nyitott négyüléseseire koncentrálunk.
Audik, kétmilliótól
Az Audi Cabriolet egyszerre stílusos és üzembiztos autó. A szappantartó 80-as Audi kupéváltozatára épül, de kabrióként egészen 2000-ig gyártották. A szimpla és kiforrott technika a klasszikus megjelenéssel együtt könnyen elcsábítja az embert, ha van ráérő kétmilliója.
Ennyiért még csak a legolcsóbbakat vihetjük haza, a jellemző árak 2,5-3 millió Ft közöttiek és nem igazán függnek a motorizáltságtól. Egy hangos, kormoló és kis fordulaton erőtlen TDI – minimális fogyasztása miatt – árban veri a sokkal drágábban fenntartható, de egész más élményt adó hathengereseket. A régebbiek közül a férfias hangú 2,3-as öthengeres a legvonzóbb.
Kevés BMW, sok Mercedes
Ugyanígy megkérik az árát a hármas kabrióknak BMW E36-os sorozatából. A kettővel ezelőtti 3-as szériából négyhengeres és soros hatos benzinesekre is esélyünk van 1,8-kétmilliótól felfelé, de a válogatást minimum 2,5 millió forint teszi könnyebbé.
Drága kabriókból a Mercedesnél van igazán választék. Az 1989 utáni SL-t megkapni 3 millió alatt is, de nem abban az állapotban, ahogy az ember egy luxuskocsira vágyik. Itt sem a motorméret a döntő, 3,5 millióért vehetünk hasonló korú hathengeres 300-320-ast és V8-as 500 SL-t is. Szintén 3,2-3,5 millió forinttól mérik az első C-osztályra épülő SLK-kat, amely 1996-tól az első nagyszériás autó volt nyitható keménytetővel.