Meglepően sok buktatója van az autóvásárlásnak. Márkakereskedések munkatársai segítségével összeszedtük a csillogó szalonokban előforduló 10 leggyakoribb tévedést.
1. hiba: rossz autóválasztás
Gyakori tévedés. Legtöbben 4-6 évre vesznek autót, de nem mérik fel a szükségleteik változását. A gyerekek kirepülése után egy középkorú párnak túl nagy lehet az addig szükséges egyterű. A fiatal párok meg azon lepődnek meg, hogy a kisautó csomagtere a babakocsinak túl kicsi, esetleg úgy vesznek például Skoda Roomstert, hogy nem rendelnek bele kikapcsolható utaslégzsákot, mert a vásárlás pillanatában ez a 11 000 forintos tétel még nem fontos.
2. hiba: rossz modell kipróbálása
Astra és Astra vagy A6 és A6 között is nagy a különbség. Akinek 1,4-es és alapfelszereltségű kompakt autóra van pénze, az ragaszkodjon annak a kipróbáláshoz, ne egy erősebb és felextrázott modell alapján döntsön.
Fájó meglepetés, ha az átvett autó a kipróbáltnál jóval gyengébb, az alapfelszereltség miatt komor és barátságtalan belül. A gyermekülést is érdemes bepróbálni, hogy elfér-e és marad-e hely mellette a két nagyinak.
3. hiba: ostoba felszereltség
Jellemzően idős autóvásárlók tévedése, hogy nem lehet őket rábeszélni a légkondicionálóra. Ő úgysem használja, mert 1973-ban a Wartburggal is mennyire jót kempingeztek a jugó tengerparton klíma nélkül. A légkondi kikapcsolható, így biztosan nem lesz beteg tőle, de a kocsitól borzalmas értékvesztéssel tud csak megszabadulni, ha eleve meg sem rendeli.
Érdemes elkerülni a széles és alacsony oldalfalú, 17 colos és még nagyobb átmérőjű gumikat. Cseréjük drága, élettartamuk sokszor rövidebb egy 195/65 R15-ösnél, ráadásul könnyen sérülnek. A legtöbbeknek nem a jobb úttartás és a rövidebb fékút számít, csak a látvány kedvéért rázatják magukat. Fontos extrák: minél több légzsák, ESP, légkondicionáló, szervokomány, ülésfűtés, tolatóradar.
4. hiba: „Jól vezetek, engem nem érhet baj!”
Főként raktárkészletről választanak autót sokan értelmetlen kompromisszummal – meséli Horváth Lajos, a Palota Automobil marketingvezetője. Az elvárások között első a látvány (metálfény, alufelni) és a kényelem (légkondi, elektromos extrák). Amíg nem volt alapáras az ABS, inkább a blokkolásgátló nélküli, de hátul is motoros ablakemelős Skodákat vitték.
Biztonsági extrákra csak gyári rendelés esetén lehet rábeszélni az embereket. A négymillió alatti kategóriában az értékesítők nagyjából esélytelenül érvelnek az ESP mellett. Pedig a menetstabilizáló elektronika megmenthet a haláltól, vagy ami szintén vonzó, az életfogytig tolókocsitól is. Egy Peugeot 207 kombihoz 170 000, egy Fiat Lineához tempomattal együtt 130 000 forintba kerül. Mégse kell, mert minket ugye nem érhet baj, és különben is tudok én vezetni.
Igazán sokat a hitellel lehet veszíteni, de ennek kivédésére jönnek a tippek a következő oldalon
5-6. hiba: túl alacsony kezdőrészlet és hitel casco nélkül
Minimum az autó árának 20, de inkább 25 százalékát kellene befizetni indulásként, mert így a kocsi ellopása vagy totálkár esetén is elegendő a biztosítótól kapott összeg a tartozás kiegyenlítésére.
A Lízingszövetség szerint a kocsi értéke 20 százalékot zuhan abban a pillanatban, hogy kihajtunk vele a szalon udvaráról, így 10% indulóval nincs olyan pillanat a futamidő során, amikor az autó értéke fedezné a tartozásunkat! A legnagyobb ökörség cascomentes hitelre venni az autót. Annál nincs szomorúbb bukta, mint egy ellopott, esetleg saját hibából agyontört kocsira becsengetni a milliós hátralékot, amit egy összegben követel a bank.
7. hiba: túlvállalt részlet
Gyakori és elszomorító butaság a havi törlesztés túlvállalása. Aki részletre akar autót venni, az próbálja ki legalább fél évig, hogy minden hónapban félre tudja-e tenni a törlesztés, a casco, a kötelező biztosítás és az egyéb költségek (üzemanyag, szerviz, teljesítményadó, téli gumi stb.) fedezetét. Gondoljuk át alaposan, megengedhetjük-e magunknak az új autót és miről vagyunk hajlandóak lemondani érte, ha megcsappan, netán kiesik a jövedelmünk.
8. hiba: volna olcsóbb hitel
Egy szalonon belül is van példa arra, hogy azonos teljes hiteldíjmutató (THM) ellenére nem ugyanannyiért kapjuk kölcsön a pénzt. A THM azért nem tölti be tökéletesen a funkcióját, mert a bankok feltalálnak olyan díjakat és költségeket, amelyek nem szerepelnek a THM-et meghatározó kritériumok között. Kutassunk az apróbetűs részben 300 forintos számlalevelek (szorozva 120 hónappal) és más bújtatott költségek után.
9. hiba: kiszállás rosszkor
Sokan az elérhető legalacsonyabb havi részletet keresik – tapasztalja Vanyó Attila, a Mazda Auto Focus értékesítője. Hiába jutnak drágán pénzhez 120 hónapos futamidőre, minimalizálni akarják a fizetésképtelenség kockázatát.
Ám mivel legtöbben a futamidő vége előtt kiszállnak a konstrukcióból, figyelni kell a lezárással kapcsolatos díjakra. Ez az 1-5 százalék vonatkozhat jobb esetben csak a még meglévő tartozásra, de a teljes hitelösszegre is! Konstrukciótól függően a lezárási díj csökkenhet a futamidő második felében, ezért kell számolni: pár hónapot várva kisebb teher lehet kiszállni a törlesztésből egy új autóért.
10. hiba: Megvárni, hogy kijön a tréler
Ha valaki nem tudja fizetni a részleteket, nem megoldás kinyomni a telefont és elkergetni a postást az ajánlott levelekkel. Ha baj van, minél előbb keressünk megoldást a pénzintézettel! Lehet, hogy elhajtja a megszorult ügyfelet, de neki is érdeke átütemezni a tartozást, megnyújtani a futamidőt.
A visszavett autót potom pénzért elkótyavetyélni egyik félnek sem üzlet, ellentétben a pénzintézetnek szépen tejelő, még hosszabb hitelkonstrukcióval. Egy bukott autóhitel miatt az ügyfél 5 évre bekerül a Központi Hitelinformációs Rendszerbe, amit korábban BAR-listának hívtak. Itt újabb 5 évig kísérti a passzív BAR-listás státusz, tehát egy ésszerűtlen autóvásárlás miatt 8 évvel később nem kap lakáshitelt.
Mit ér meg egy új autó?
Különböző számok forognak, de körülbelül négyből egy autót visszavesznek a finanszírozók nemfizetés miatt. Sokaknak egy használt vagy egy új, de olcsóbb kocsi reálisabb választás. A másod- és sokadkézből vett autókkal szembeni bizalmatlanságot enyhítik az importőri használtautó-programok, hosszabb-rövidebb garanciával. Fel kell tudni mérni, hogy mennyit ér meg az új autók csodás illata, várható megbízhatósága és többi öröme.