Használt, kétmillióig
Ha a családnak volna kocsira négymillió forintja, akkor a 4 év körüli használt dízel Mazda MPV-re beszélnénk rá a legtöbbeket, de ennyi pénz ritkán akad. Reálisabb a kétmillió alatti sávot belőni, és leszámolni az „erős és semmit sem fogyasztó” dízelek illúziójával. Amikor egy modern és nagy ötajtós vagy kombi kétmillió alá megy dízellel, addigra már megszolgálta az árát, valaki másnak.
Tehát benzines és nagy kombi. A Mondeo 1,8 a favorit ebben a mezőnyben, akár a 110, akár a 125 lóerős változatban. A 7,5-10,5 literes fogyasztás nem vészes a kocsi belső méreteihez, biztonságához és komfortjához képest.
Aki beéri egy régebbi konstrukciójú és kényelmetlenebb autóval, de a megbízhatóság mindennél fontosabb neki, az cövekeljen le az 1999 utáni Nissan Primeránál. Itt a takarékos 1,6-os motor a reális, amely nem is lomha, és az árak inkább a másfél, mint a kétmillióhoz vannak közel. Kisebb autót venni azért nem érdemes, mert egy Astra G Caravan vagy Focus kombi sem olcsóbb.
Kisautó? Nincs értelme
Amennyiben a családnak második autóra is van pénze, egy kiskocsi tűnhet ideális megoldásnak. De azonos felszereltséggel és motorral egy kompakt autóhoz képest olyan csekélyre olvad az árkülönbség, hogy csak a halvány árelőny, az élénkebb gyorsulás és a kicsivel kedvezőbb fenntartási költség szól a kisebb mellett.
Ha családunk van, akkor egyetlen babakocsival eljuttathatjuk a kisautót kapacitásának határára, amin a Micra, a Colt és a Yaris tényleg ügyes tologatható hátsó ülése sem képes segíteni. Maradnak tehát az alsó középkategóriás autók, amilyen a Peugeot 308, az Opel Astra vagy a Mazda3.
Legalább négymillió lesz
Bármelyikkel szemezünk, vigyük magunkkal a babakocsit, hogy belefér-e a csomagtartóba. Mindenképp próbáljuk ki előre, ebben nem mérvadóak a tesztjeink táblázatában látott literek. Ne hagyjuk otthon a gyermekülést sem, nézzük meg a szalonautót abban a felállásban, ahogy majd járni fogunk vele!
Nagyon nehéz volt a több jó közül a legjobbat megtalálni, de anyunak is adunk tanácsot a lapozás után
Elég az Astra 1,4
Főként városi használatra elég egy 90-100 lóerős benzines motor. Ha európai autót választunk, akkor a szükséges extrákat egyenként is megkaphatjuk hozzá, míg a japán és koreai modellek megtagadják a vásárlótól a felszereltség ésszerű összeállítását. A kocsiban legyen hat légzsák, ESP és légkondi, a tolatóradar mindig jól jön és az ülésfűtés is megéri az 50-80 000 forintot.
Hosszú tipródás után a Kia Cee’d és a Hyundai i30 a felszereltségi politika miatt nem nyert, mert ESP csak a csúcsmodellekben van, külön rendelni nem lehet. A kiegyensúlyozott és kedvező árú Auris szintén az extrák kiválasztásakor vérzik el, ahogy a zseniálisan tágas Civic is. Végül az 1,4 literes Golfot épphogy megelőző Opel Astra 1,4 Enjoy lett a kedvencünk. Esetleg Easytronic-váltóval, ami automataként igen béna, de csak megszabadítja hitvesünket a kuplungolás és a váltás terhétől.
5-6 millió forint között
500 liter csomagtér nem egyenlő 500 literrel, amit bárki megerősíthet, aki a lépcsőshátú csomagterébe nem tudta betuszkolni azt a csomagot, amit egy kombiba vagy egyterűbe könnyed mozdulattal behajított. Az itthon körülrajongott farosok kiesnek családi autóként.
A kompakt egyterűkért sajnos kemény pénzeket kell leszurkolni, de nehéz okosabbat találni. Csomagtartóban egy kompakt kombi is remekel, de hiányzik belőlük a kapitányi üléspozíció. A nők általában imádják a magasabb ülést, ami jobb kilátást és biztonságérzetet biztosít, de oldalütközéskor ténylegesen is javít a védelmen.
Német, francia vagy koreai?
Ötletes tárolóhelyeivel és remek térkínálatával még mindig elöl van a Renault Scénic, amely az 1,5 literes dízellel nem viszi el a tetőt a család feje fölül. Nagy kedvezménnyel megfontolandó. Ezzel együtt a kategória dobogójára csak a Kia Carens, a Mazda5 és – rettenetes ára ellenére – a VW Touran fért fel nálunk.
Alapesetben az összes Touran TDI mellbevágóan drága és 5+2 üléssel nincs benne pótkerék sem, tehát csak az ötszemélyessel mernénk vele messzire elindulni. A 6,5 milliós Conceptline modell árát most akció közelíti a realitásokhoz, bár 5,4 millióért még mindig nincs benne légkondi. A Touran kényelmes, agilis a futóműve, óriási a csomagtere, jól és takarékosan mozog a 105 lóerős dízellel.
Ötmillió felett mozognak az igazán jó családi autók, a válogatás a túloldalon folytatódik
Inkább japánt!
5 859 000 forint a kétliteres dízel Kia Carens EX-ért már az az összeg, amit kevesen adnak meg koreai autóért. Csakhogy máshol ugyanez egymillióval többe lenne és a Carens az egész szerkesztőséget meglepte, hogy mennyire jól sikerült autó. 5 éves garancia jár hozzá, kilométer-korlátozás nélkül. Felszereltségi okokból feltétlen a jobbikra, az EX-re érdemes alkudni a márkakereskedőkkel, aligha az 5,8 millió lesz az utolsó szavuk.
Maximum hatmillióért a Mazda5-öt értékeljük a legtöbbre. Nem azért, mert leiskolázza a többieket, de hátsó tolóajtó más kompakt egyterűben nincs és bizalmunkat megerősíti, hogy Japánban gyártják. TE felszereltséggel és a harmonikus, 110 lóerős dízellel vinnénk haza, a hatmilliós listaárat rokonszenvesebb összegre lefaragva.
A pénz nem számít
Aki elsősorban cuccol az autóval és a variálhatóság hidegen hagyja, az a kiszerelhető ülésekkel jár a legjobban. Az ő autójuk lehet az Alhambra, a Sharan, a 807, a Citroën C8 vagy az Espace.
Esetleg a Chrysler Grand Voyager, amely belül tankhajónyi teret ad, de műszakilag a pattintott kőkorszakot képviseli, töréstesztje katasztrofális és belül is silány. Ha olyan olcsó volna, mint Amerikában, akkor talán, de minimum 10,5 millióért?
A padlóba hajtott székek némi helyet vesznek el, de én csak olyan kocsit vennék, amely elnyeli a saját üléseit, hadd ne emelgessem őket.
Választottunk a Ford Galaxy, még azzal a nyavalyájával együtt is, hogy nem tolóajtós. Testvérét, a tavalyi Év Autójának megválasztott S-Maxot a nagyobb csomagtérrel veri le, műszakilag azonosak.
Ford Galaxy, mi más?
Mivel most az igazán tehetős családoknak választunk autót, belefér 9,3 millióért a részecskeszűrős dízel Ghia. Kár, hogy dízelben 140 lóerőnél vége a kínálatnak és nem rendelhető automata váltó, de legalább az ESP alapáron jár. Csúfos turbólyuk után talál magára a motor, 1800-as fordulattól már kutya baja és mozdonyként húz. A Ford egyterűje óriási hasábtestét meghazudtolóan agilis, pompás futóműve kényelmes, ülései és a zajszigetelés is olyan magas színvonalú, hogy a sok száz kilométeres utak is elrepülnek.