Mitől lehet rajongani egymástól merőben különböző autókért? A megoldás a következő: nem ugyanazok értékelik sokra egyiket és másikat, például azt a négyet, amelyet önkényesen kipécéztünk igazi olasz, francia, angol és német autóként.
Tömzsik, napszemüvegben
A napszemüveg nélkül ki sem mozduló olaszok nem szorulnak rá túlságosan nagy autókra. Az egyik ok a testmagasság, Giorgio Funghi átlagosan nem nő akkorára, mint Jürgen Trocken vagy Horst Regenkurt északabbra. Persze egy alacsonyabb nő vagy férfi annál inkább vágyhatna egy dögnagy szabadidő-autóra, de az itáliai városszerkezettel és autósűrűséggel maga alatt vágná a fát a terpeszkedő.
Olaszországnál csak a gazdag miniállamokban, Liechtensteinben és Luxemburgban, illetve Izlandon jut több autó egy lakosra, a taljánok megelőzik a németeket és a svájciakat is. Az északi tartományokból rendesen dől a pénz a központi kasszába, az olaszok tehetősek, így a kicsi, de igényes autók között szemezgettünk.
Fiat 500, naná
Mi mást választhatnánk, mint egy új Fiat 500-ast, amely az Év Autója-választáson is tarolt. A külsejükre kényes, igényesen öltözködő és jó ízléssel válogató olaszoknál a megjelenés mindennél fontosabb.
A Fiat 500 kicsiben is elegáns tud lenni, főleg az 549 936 variációt biztosító extrák közé elmerülve.
Bár szélesebb és vagy 60 centivel hosszabb is 1957-ben bemutatott elődjénél, még nem hízta ki az itáliai belvárosokat és hazájában annyira imádják, hogy a sajtó sem esett neki a Fiatnak, amiért lengyel gyártásból éleszti újjá.
Franciák: turkáló helyett
Az én szememben egy francia a számára elérhető legdrágább autó helyett inkább az élet egyéb örömeire áldoz. Jól öltözik és királyi pezsgőt hörpöl az osztrigára, míg kocsiból elég neki egy kevésbé exkluzív darab.
De hazája, az úgymond Grande Nation gépipara megmenti a turkálótól! Konfekcióáron is választhat stílusos járgányt: az extravagáns Citroën C4 Picasso az ő autója. Nem a Grand, mert Párizsban egy Cliónak is alig akad parkolóhely és a szülő korú nőkre jutó átlagosan 2,0 gyermekkel minek a hét ülés?
Vonzó autó a C4 Picasso, eredeti névvel, különleges formával és napfénnyel beragyogott utasterében olyan apró ötletekkel, amikre a japán vagy germán mérnöktársadalom nem jön rá. Összecsukható bevásárlókocsit is kapunk hozzá, mert a jóléti francia társadalomban a vásárlás központi elfoglaltság. A francia kocsik kényelmét megadja, de a helyiekhez illő karcsúságról megfeledkezett Citroën: dízelmotorral és pár extrával 1,7 tonnát nyom a Picasso.
Lapozás után jön az az egyetlen tényező, amitől a német autók annyira jók. Legalábbis sokak szerint
Előkelő britek
A briteknek nem jutott a franciáéhoz mérhető konyhaművészet, többet zuhog az eső, elbukták a következő foci EB-t, horror áron jutnak a szeszhez és sorolhatnánk. De ahol olyan autó születhet, amilyen a Jaguar XK Cabrio, az mindezekkel együtt csak egy kultúrállam és varázslatos ország lehet.
Angliát azért a nyitott változat képviseli, mert hagyományosan létfontosságú kabriópiac, aminek csak látszólag mond ellent az esős időjárás. Szicíliában mindig süt a nap, mit örüljenek neki nyitott tetővel?
Az XK nem az az autó, amit poszteren kitesznek a kamaszok, drámaian szép formájára csak érettebb korban van receptora az embernek.
Árad belőle a nemesség, eleganciájának része, hogy alumínium váza és karosszériája 275 kilóval könnyebb mondjuk egy acélból összehegesztett Mercedes SL-nél. Ennyire előkelő autóba nem illik büdös gázolaj, dízelmotor nincs is, csak két V8-as benzines.
Egy százalék
Mire elég 6305 kilométer egy gigantikus, 644 363 kilométeres úthálózatból? Erősen tartja magát a nézet, hogy a német autóipar versenyelőnyének ez az egy százalék a fő oka. Ez ugyanis a sebességkorlátozás nélküli autópálya-szakaszok hossza.
Jóllehet az Autobahn fele mentes csak a tempólimittől, de egy 200-250-es sebességre felkészített autó fékjében, futóművében, hűtésében lévő tartalékokat minden pillanatban érezni. Echte német autóként a BMW 335d Touring képviseli a hazai autóipart.
Szigorúan zéró alá szorították benne a jópofaságot. Minden alkatrésze tökéletes precizitással szolgálja a célt: boldoggá tenni egy nyughatatlan, dinamikus menedzsergarnitúrát, a BMW törzsközönségét. A 335d-t irtózatos ereje és valószerűtlen stabilitása teszi az autópályák urává egészen 250-ig, a 20 éve önkéntesen betartott leszabályozás működésbe lépéséig.