A keleti blokk nagy autógyártóiból a Skoda kelt el elsőként, a VW 1990 végén az akkori Csehszlovákia kormányával állapodott meg az átvételről. A stratégiailag helyes lépés pénzügyileg öngólnak tűnt, a cseh autómárka rettenetes veszteséget termelt.
Nem kell ide robot!
A Skodát (és 1986-ban a SEAT-ot is) azért vette meg a Volkswagen, hogy az olcsó munkaerővel alacsony költséggel gyártson autókat. A gyár drága modernizálása viszont kezdte feleslegessé tenni a sok olcsó munkást, ami borítja a beruházás koncepcióját. A teljes automatizálás, ami az akkor 10-szer magasabb munkabérekkel Németországban működött, nem érte meg a csehszlovák bérszínvonalon, ezért a presztízsberuházásokat visszacsavarták.
Toledo az Octaviából |
1996-tól a márka első átütő sikere lett az Octavia, amely egy Így lett abból a kocsiból az első SEAT Toledo. Az Octavia I annyira időtálló autó, hogy Indiában, Kínában, Kazahsztánban, Oroszországban, Ukrajnában, és Bosznia-Hercegovinában is összeszerelik, várhatóan 2010 után is. |
Termékoldalon folyt a korszerűsítés, először a Favorit feljavítása, majd alaposabb átdolgozása és Feliciára átnevezése következett. Igazi áttörést az Octavia hozott. A Skoda élt az alacsony bérköltség előnyeivel, az Octavia 1996-tól jövedelmezően, mégis kedvező vételáron kezdhette meg a hódítást.
Áttörés: Felicia után Octavia
Az Octavia volt az első autó, amely a Volkswagen-konszern közös padlólemezére épült, a későbbi Golf IV, az első Leon és kisebb százalékban az Audi TT rokonaként. Az összes autógyárban bevetett közösködés nem merül ki az alvázban, hanem összes alkatrészt érinti, amelynek nincs szerepe a külső és belső formai kialakításban.
A Skoda színvonalas technikát adott, rendes minőségben, jó árakon és egy apró trükkel. Az első festékréteget nedvesen visszacsiszolták és a száradás után újralakkozták. Egy német gyártású Golf esetében ez akkor 50 eurót, túl sokat vitt volna el, de a csehek ezt töredék áron megoldották, mélyebbé és ragyogóbbá téve a fényezést.
Magyar pályán
Itthon 1992-ben vette át a mai importőr a Skoda márkát, 409 autót sikerült eladni. 10-15 éve a Skodának nem volt könnyű dolga a márkakereskedésekkel, mert a legügyesebbek nyilván Opel- vagy Volkswagen-kereskedőnek mentek. Nem egy autógyár jár úgy, hogy a termékek színvonal-növekedését és árváltozását nehezen követi a kereskedőhálózat, ami például a Kiánál és a SEAT-nál is felmerül.
A cseh márkánál imponáló fejlődés következett, a 2004-es csúcs 17.010 autó volt. A magyar hálózat erősségét jelzi, hogy még a tavalyi nehéz évben is 14.900 Skodát sikerült értékesíteni, egyre kedvezőbb összetétellel. Az első Octaviát jórészt alapfelszereltséggel vitték az ügyfelek, míg a második generációból az értékesítők sikeresen adnak el gazdagabb kivitelű, erősebb motorú autókat is. A dízel Octavia RS-ből feltűnően sokat látni az utakon.
A lapozás után: a Fabiánál olcsóbb autón dolgozik a gyár és csökken a Skodák fogyasztása
Apró hibák azért becsúsznak: egyszer nehezen eladható színben és kivitelben érkeztek hozzánk Fabia Combik. Hónapokig álltak raktáron az autók, végül nagy nehezen, potom pénzért kiszórták őket. Erre a rendelést intéző kolléga még egy szállítmányt kért belőle, mondván, hirtelen megugrott iránta a kereslet.
2010-re egymillió
A Skoda világszerte erős, a tavalyi rekord 630 ezer eladott autó. Az idei első negyedévben megint 15,7 százalékot ugrottak az értékesítések, és másfél hónap különbséggel elkészült a kétmilliomodik Octavia majd Fabia.
Talán már 2010-re, de 2012-re biztosan meglesz az évi egymillió autó.
A modellek között jelenleg az Octaviából fogy a legtöbb, de a Fabia Combi modellváltásával beérheti a kisebbik, mert annyira csekély a különbség (237 illetve 232 ezer autó az elmúlt évben).
A második generációs Superbbel az eddigi darabszámok megduplázása a cél, ami reálisnak tetszik a szedánnak tűnő, de nagy csomagtérfedeles modellel.
Szemben a távol-keleti támadásokkal
Stratégiailag a Skoda feladata, hogy az olcsóbb vetélytársak támadásait elhárítsa, védve a VW-konszernt. A cseh márka egyik aduja, hogy arculati problémák nélkül árulhat olcsó autókat is. A Skoda nem kísérletezik Észak- és Dél-Amerikával, a menedzsment főként Oroszország, India és Kína kiaknázására koncentrál.
Octavia: Indiában Laura, Kínában Mingrui
Kínában az Octavia neve Mingrui, Indiában pedig Laura. Mivel itt a márkát nem terheli a szocializmusbeli korszak öröksége, ezért Indiában a Skoda prémiummárkaként pozícionálja magát. Ez nem vicc, luxusigényű modellekről ír saját autói kapcsán, rendszeresen az európai prémiummárkák egyikeként említi magát, ami számunkra elég röhejes. Az Octavia annyira sikeres Kínában, hogy az értékesítés elindulása után sajtóközleményben cáfolták azt a szóbeszédet, hogy kenőpénz fejében bárki gyorsabban hozzájuthat az autóhoz.
Mi van a ralizással? |
A piaci küzdelemben jól menetel a Skoda, de a versenysport más. 1994-ben még F2-es ralivilágbajnoki címet szerzett az 1,4 literes Favorit, amely kétezres ellenfeleket győzött le megbízhatóságával. Utána a gyenge és nehéz Octavia WRC-vel sikertelen évek teltek el a vébén, egyetlen harmadik hellyel a 2001-es Szafari Ralin. Az eredmények 2003-tól, már a Fabia WRC-vel sem jöttek. Csehországban, ahol a ralizásnak hatalmas tábora van, tartja magát egy összeesküvés-elmélet. Eszerint Colin McRaet saját csapata ejtette ki a 2005-ös Ausztrál Rali végén a 3. helyről, egy fölösleges és szándékosan lassú kuplungcserével. A rosszmájúak szerint ha McRae a dobogón végez, akkor nem lehet a kudarcokra hivatkozva kivonulni és a WRC Fabiákat eladni az Armin Schwarz-féle RedBull-csapatnak. Erre azonban semmilyen bizonyíték nincs. |
Új Skodák jönnek
A modellek között az új Superbtől sokkal többet vár a Skoda, mint elődjétől. Fajsúlyos döntésként év végére kombi is készül belőle, ami Nyugat-Európában megtöbbszörözi az esélyeit. A későbbi Superb Scout arra halad, amerre az A6 allroad quattro.
2009-ben a Yeti debütál, a Ford Kugához hasonló szabadidő-autó, amely első- és összkerékhajtással is kapható lesz. Később szó lehet egy 5+2 személyes egyterűről, a VW Up! Skoda-verzióját majdnem biztosra vehetjük, a Fabiánál alacsonyabb árakon. A harmadik világ számára az előző Fabiából készül egy olcsósított kivitel, mert itt viszonylag nagy autóra van igény, nem városi minikre.
A korszerűsítés fontos lépcsője a motort várakozáskor leállító start-stop rendszer bemutatása, amely 2009-től fokozatosan az összes modellben elérhető lesz, csökkentve a városi fogyasztást.
Kár, hogy a Skodához ilyen lassan csöpögnek le a Volkswagen új motorja. Az új Superb 1,9 és 2,0 literes dízelje sem az új közös nyomócsöves befecskendezéssel készül, az 1,4 literes benzines turbót sem lehet megvenni egyik modellhez sem, míg a konszern más autóiban (pl. Altea, Golf, A3, Passat) megtalálható.
Reményre ad okot, hogy aminek ma még híre-hamva sincs, az a modellfrissítésekkel és a típusváltásokkal idővel megjelenik majd a Skoda ígéretei szerint.