Új idők
4,5 liter a 308 1,6 HDi átlagfogyasztása
Még mindig sok az érv a dízel mellett

Még mindig sok az érv a dízel mellett

Még mindig sok az érv a dízel mellett


Kútja válogatja, de mi a legutóbbi áremelés után 303 forintért tankoltunk benzint és 325 forintot hagytunk a kúton egyetlen liter gázolajért.

Mintha a vérünket szívnák az egységfrontban kaszáló olajkitermelők, az árutőzsdei spekulánsok, az adóprést csavaró állam és az összes olajtársaság.

Nem tudni, visszaáll-e valaha a régi rend és a gázolaj legalább azzal a 18 Ft 50 fillérrel kevesebbe kerül majd, amennyivel csekélyebb a jövedéki adója. Most végképp fontos utánaszámolni, hogy megéri-e a dízelmotoros autó a magasabb árat.

Irreális vagy jó áron

277 000 Ft az 1,3-as dízel felára

277 000 Ft az 1,3-as dízel felára

277 000 Ft az 1,3-as dízel felára


A típusok kiválasztásakor az autók elterjedtségén kívül az is szempont volt, hogy ne legyen irreális a dízelmotor felára, például a Golf TDI ezért esett ki.

Mi a normál vezetésben kiaknázható menetteljesítményük alapján válogattuk össze a 2-2 modellt, ezért párja a 90 lóerős, de nyomatékosabb dízeleknek a 115 lóerős Astra Sedan 1,6 és a 120 lóerős benzines Peugeot 308 1,6 VTi.

Aki tényleg Astra limuzint venne, azt azonban vagy a kiegyensúlyozott alapbenzinesre vagy a drágábbik dízelre beszélnénk rá, mert az 1,3 CDTI kis fordulaton irritálóan vérszegény. A 308-ban a változó szelepvezérléses benzines és a dízel is legjobbak egyike a maga nemében.

Szerviz: egy árban az Astránál

Biztosítási díjban jobb a dízel

Biztosítási díjban jobb a dízel

Biztosítási díjban jobb a dízel


Nem elég a fogyasztással számolni, mert az autókkal bőségesen adódik egyéb rendszeres kiadás. A hasonló lökettérfogatú Peugeot-k esetében csak az éves casco díján majdnem három teli tankot megspórol a dízel tulaja, a kötelezőben nincs eltérés. A dízel Astra apró motorja a kötelező biztosításban nyerő, míg a cascója kicsit költségesebb. A 20 000 forintos differenciából még ma is kapunk 60 liter gázolajat.

A benzines és a dízel Astráknak egyforma periódusban kell karbantartásra menniük, három szervizlátogatás jut 100 000 kilométerre. A két modell költsége fillérre megegyezik, mert a benzinesre a két kis karbantartás olcsóbb hajszállal, a dízel viszont a 60 ezernél esedékes nagyobb átvizsgáláskor kerül picivel kevesebbe.

Aki ennél hosszabb távra tervez, az a dízellel jár jobban, főleg ha nem kell egy elhalt részecskeszűrőt pótolni. A CDTI-ben lánc hajtja a vezérműtengelyt, míg a benzinesben 150 ezer után vezérműszíjat és feszítőket kell cserélni, ami viszonylag nagy kiadás.

Tovább is van, mondjam még? A számokból kiderül, megéri-e a dízel Astra vagy a 308


A Peugeot esetében végképp nincs mit számolgatni: a kötelező szervizekben a dízel vezet. Körülbelül 28 000 forintot hagy a zsebünkben a 100 000 kilométerre jutó karbantartási munkák során. A kötelező karbantartás díjában 100 000 kilométerre nincs eltérés a 109 és a 90 lóerős 1,6 HDi között, tehát mindkettő kedvezőbb a benzinesénél.
4,5 liter a 308 1,6 HDi átlagfogyasztása

4,5 liter a 308 1,6 HDi átlagfogyasztása

4,5 liter a 308 1,6 HDi átlagfogyasztása


Ebből is látszik, hogy a dízelmotor akkor éri meg igazán, ha szervizintervalluma egyenlő a vele összemérhető benzinesével, és persze egyik autó sem romlik el. Mert a dízelek javítása a nagynyomású szivattyú vagy a porlasztócsúcsok cseréjével sokkal nagyobb érvágás, mint mondjuk a benzinesek ismétlődő gyertyacseréje.

Fogyasztás: ez dönt

A legnagyobb falat az üzemanyag. A különbség még a gyári fogyasztási értékkel számolva is tetemes, 100 000 kilométer során a CDTI Astrába 405 000 forinttal tankolnánk kevesebbet, pedig ma a gázolaj lényegesen drágább a benzinnél. Ugyanekkora futással a Peugeot egyenesen 568 000 forintot spórol meg a HDi-re szavazóknak.

Használtan is drágább a dízel

Kétmillió a benzinköltség 100 000 km-re

Kétmillió a benzinköltség 100 000 km-re

Kétmillió a benzinköltség 100 000 km-re


A táblázatból az látszik, hogy jóval 100 000 kilométer lefutása előtt önmagában az üzemanyagköltségen visszajön a teljes árkülönbség. Bár a kocsi eladásakor nem kapjuk vissza az újkori árkülönbözetet, de ha az autó négyéves korára ennek csak a fele megmarad, akkor még inkább a gázolajos autó gazdája jár jól.

Természetesen eltérő autókkal vagy más motorváltozatokkal más a meccs, sok múlik a szervizelési és a biztosítási díjakon. Az aránytalanul magas dízelfelár esélytelenné teszi a hangosabb, csúnyábban járó és a szén-dioxidot leszámítva több káros anyagot termelő dízelmotort egy jól fogyasztó benzinessel szemben. Az azonban tény, hogy a dízeleket a benzinnél drágább üzemanyag esetén sem kell temetni.

Miért annyi?
Fogyasztásban a benzines veszít. De mi van a többivel?

Fogyasztásban a benzines veszít. De mi van a többivel?

A kúton a benzines veszít


A jelenleg érvényes gépjárműadó új autókra évi 300 Ft/kW, amit a motor teljesítménye után kell fizetni.

A benzin árát 303, a gázolajét 325 forintnak vettük és a szabványos gyári átlagfogyasztással kalkuláltunk.

A cascódíjakat budapesti, 36 éves férfire kértük le, 10% vagy 100 000 Ft önrésszel. A kötelező biztosítás díjaként a legalacsonyabb díjú, nem egyesületi biztosító ajánlatát szerepeltetjük mindennemű kedvezmény nélkül.

Jobb a dízelek értéktartása, de az újkori árkülönbséget nem kapjuk vissza

Jobb a dízelek értéktartása, de az újkori árkülönbséget nem kapjuk vissza

Jobb a dízelek értéktartása


Az Astrák és a 308-asok szervizperiódusa is egységesen 30 000 km vagy egy év, a tájékoztató jellegű szervizköltségek fővárosi márkaszervizek megkérdezésén alapulnak. A karbantartási díjak az összehasonlíthatóság érdekében nem tartalmazzák a használat függvényében kopó alkatrészek, pl. a féktárcsák cseréjét.

Minden összeg bruttó forintban értendő. Mivel a legtöbben részletre vesznek autót, nem kalkuláltunk az árkülönbség befektetésével, ami kápés vásárlást feltételezve az alacsonyabb árú benzinesnek kedvezne.

Itt jönnek a mindent eldöntő számok:
 

Opel Astra Sedan Enjoy
1.6 115 LE
1.3 CDTI 90 LE
Listaár, Ft
Szabványos átlagfogyasztás
4 406 000
6,7 l/100 km
4 683 000
5,0 l/100 km
Éves gépjárműadó, Ft
Kötelező biztosítás, Ft
25 500
82 952
19 800
52 900
Cascobiztosítás, Ft
Karbantartási díj 100 000 km-re, Ft
98 856
136 800
108 372
136 800
Üzemanyagköltség 100 000 km-re, Ft 2 030 100 1 625 000

 

Peugeot 308 Confort Pack, ötajtós
1.6 VTi 120 LE
1.6 HDi 90 LE
Listaár, Ft
Szabványos átlagfogyasztás
4 329 000
6,7 l/100 km
4 569 000
4,5 l/100 km
Éves gépjárműadó, Ft
Kötelező biztosítás, Ft
26 400
82 952
19 800
82 952
Cascobiztosítás, Ft
Karbantartási díj 100 000 km-re, Ft
159 276
156 930
117 180
128 585
Üzemanyagköltség 100 000 km-re, Ft 2 030 100 1 462 500