Új idők
Kútja válogatja, de mi a legutóbbi áremelés után 303 forintért tankoltunk benzint és 325 forintot hagytunk a kúton egyetlen liter gázolajért.
Mintha a vérünket szívnák az egységfrontban kaszáló olajkitermelők, az árutőzsdei spekulánsok, az adóprést csavaró állam és az összes olajtársaság.
Nem tudni, visszaáll-e valaha a régi rend és a gázolaj legalább azzal a 18 Ft 50 fillérrel kevesebbe kerül majd, amennyivel csekélyebb a jövedéki adója. Most végképp fontos utánaszámolni, hogy megéri-e a dízelmotoros autó a magasabb árat.
Irreális vagy jó áron
A típusok kiválasztásakor az autók elterjedtségén kívül az is szempont volt, hogy ne legyen irreális a dízelmotor felára, például a Golf TDI ezért esett ki.
Mi a normál vezetésben kiaknázható menetteljesítményük alapján válogattuk össze a 2-2 modellt, ezért párja a 90 lóerős, de nyomatékosabb dízeleknek a 115 lóerős Astra Sedan 1,6 és a 120 lóerős benzines Peugeot 308 1,6 VTi.
Aki tényleg Astra limuzint venne, azt azonban vagy a kiegyensúlyozott alapbenzinesre vagy a drágábbik dízelre beszélnénk rá, mert az 1,3 CDTI kis fordulaton irritálóan vérszegény. A 308-ban a változó szelepvezérléses benzines és a dízel is legjobbak egyike a maga nemében.
Szerviz: egy árban az Astránál
Nem elég a fogyasztással számolni, mert az autókkal bőségesen adódik egyéb rendszeres kiadás. A hasonló lökettérfogatú Peugeot-k esetében csak az éves casco díján majdnem három teli tankot megspórol a dízel tulaja, a kötelezőben nincs eltérés. A dízel Astra apró motorja a kötelező biztosításban nyerő, míg a cascója kicsit költségesebb. A 20 000 forintos differenciából még ma is kapunk 60 liter gázolajat.
A benzines és a dízel Astráknak egyforma periódusban kell karbantartásra menniük, három szervizlátogatás jut 100 000 kilométerre. A két modell költsége fillérre megegyezik, mert a benzinesre a két kis karbantartás olcsóbb hajszállal, a dízel viszont a 60 ezernél esedékes nagyobb átvizsgáláskor kerül picivel kevesebbe.
Aki ennél hosszabb távra tervez, az a dízellel jár jobban, főleg ha nem kell egy elhalt részecskeszűrőt pótolni. A CDTI-ben lánc hajtja a vezérműtengelyt, míg a benzinesben 150 ezer után vezérműszíjat és feszítőket kell cserélni, ami viszonylag nagy kiadás.
Tovább is van, mondjam még? A számokból kiderül, megéri-e a dízel Astra vagy a 308
A Peugeot esetében végképp nincs mit számolgatni: a kötelező szervizekben a dízel vezet. Körülbelül 28 000 forintot hagy a zsebünkben a 100 000 kilométerre jutó karbantartási munkák során. A kötelező karbantartás díjában 100 000 kilométerre nincs eltérés a 109 és a 90 lóerős 1,6 HDi között, tehát mindkettő kedvezőbb a benzinesénél.
Ebből is látszik, hogy a dízelmotor akkor éri meg igazán, ha szervizintervalluma egyenlő a vele összemérhető benzinesével, és persze egyik autó sem romlik el. Mert a dízelek javítása a nagynyomású szivattyú vagy a porlasztócsúcsok cseréjével sokkal nagyobb érvágás, mint mondjuk a benzinesek ismétlődő gyertyacseréje.
Fogyasztás: ez dönt
A legnagyobb falat az üzemanyag. A különbség még a gyári fogyasztási értékkel számolva is tetemes, 100 000 kilométer során a CDTI Astrába 405 000 forinttal tankolnánk kevesebbet, pedig ma a gázolaj lényegesen drágább a benzinnél. Ugyanekkora futással a Peugeot egyenesen 568 000 forintot spórol meg a HDi-re szavazóknak.
Használtan is drágább a dízel
A táblázatból az látszik, hogy jóval 100 000 kilométer lefutása előtt önmagában az üzemanyagköltségen visszajön a teljes árkülönbség. Bár a kocsi eladásakor nem kapjuk vissza az újkori árkülönbözetet, de ha az autó négyéves korára ennek csak a fele megmarad, akkor még inkább a gázolajos autó gazdája jár jól.
Természetesen eltérő autókkal vagy más motorváltozatokkal más a meccs, sok múlik a szervizelési és a biztosítási díjakon. Az aránytalanul magas dízelfelár esélytelenné teszi a hangosabb, csúnyábban járó és a szén-dioxidot leszámítva több káros anyagot termelő dízelmotort egy jól fogyasztó benzinessel szemben. Az azonban tény, hogy a dízeleket a benzinnél drágább üzemanyag esetén sem kell temetni.
Miért annyi? |
A jelenleg érvényes gépjárműadó új autókra évi 300 Ft/kW, amit a motor teljesítménye után kell fizetni. A benzin árát 303, a gázolajét 325 forintnak vettük és a szabványos gyári átlagfogyasztással kalkuláltunk. A cascódíjakat budapesti, 36 éves férfire kértük le, 10% vagy 100 000 Ft önrésszel. A kötelező biztosítás díjaként a legalacsonyabb díjú, nem egyesületi biztosító ajánlatát szerepeltetjük mindennemű kedvezmény nélkül. Az Astrák és a 308-asok szervizperiódusa is egységesen 30 000 km vagy egy év, a tájékoztató jellegű szervizköltségek fővárosi márkaszervizek megkérdezésén alapulnak. A karbantartási díjak az összehasonlíthatóság érdekében nem tartalmazzák a használat függvényében kopó alkatrészek, pl. a féktárcsák cseréjét. Minden összeg bruttó forintban értendő. Mivel a legtöbben részletre vesznek autót, nem kalkuláltunk az árkülönbség befektetésével, ami kápés vásárlást feltételezve az alacsonyabb árú benzinesnek kedvezne. |
Itt jönnek a mindent eldöntő számok:
Opel Astra Sedan Enjoy |
1.6 115 LE |
1.3 CDTI 90 LE |
Listaár, Ft Szabványos átlagfogyasztás |
4 406 000 6,7 l/100 km |
4 683 000 5,0 l/100 km |
Éves gépjárműadó, Ft Kötelező biztosítás, Ft |
25 500 82 952 |
19 800 52 900 |
Cascobiztosítás, Ft Karbantartási díj 100 000 km-re, Ft |
98 856 136 800 |
108 372 136 800 |
Üzemanyagköltség 100 000 km-re, Ft | 2 030 100 | 1 625 000 |
Peugeot 308 Confort Pack, ötajtós |
1.6 VTi 120 LE |
1.6 HDi 90 LE |
Listaár, Ft Szabványos átlagfogyasztás |
4 329 000 6,7 l/100 km |
4 569 000 4,5 l/100 km |
Éves gépjárműadó, Ft Kötelező biztosítás, Ft |
26 400 82 952 |
19 800 82 952 |
Cascobiztosítás, Ft Karbantartási díj 100 000 km-re, Ft |
159 276 156 930 |
117 180 128 585 |
Üzemanyagköltség 100 000 km-re, Ft | 2 030 100 | 1 462 500 |