Nem Szlovákia, nem Románia, nem Lengyelország
Mostantól a fütyülős barackpálinka és a Szórakaténusz játékmúzeum mellett egy autógyár is eszünkbe juthat Kodály szülőhelyéről. A kecskeméti Mercedes-Benz autógyár váratlan siker.
Az utóbbi pár évben Szlovákia sorra nyerte el az autóipari befektetéseket, de a Felvidék a Kia, a Peugeot új gyára és a VW-konszern pozsonyi üzeme mellé nem bírt volna el még egy ilyen beruházást. Hazánk vetélytársa Románia és Lengyelország maradt, mivel Szerbia korábban kiesett.
Autógyártás Magyarországon |
Hazánkban jelenleg a Suzuki a nagyobbik autógyártó. A Magyar Suzuki Zrt. tavaly 232 480 autó gyártott, idén a Splash és az Opel Agila darabszámával 300 ezerre nő a termelés. 2007-ben Győrött 1,9 millió motor mellett 56 982 Audi TT kupé és roadster illetve A3 Cabriolet készült. Idén komoly ugrás várható az A3 kabrió felfutásával. Szentgotthárdon 1992 tavaszán jött le a szalagról az első Opel Astra, közel 90 ezer Astra F és 4000 Vectra A gyártása után 1999 novemberben leállt az autó-összeszerelés az Őrségben. A motor- a sebességváltó- és a hengerfejgyártás azonban él és virul. |
Romániában tavaly kevesebb autó készült, mint itthon (234 ezer a 289 ezerrel szemben), de nemrég a Ford ott vett gyárat és szomszédunk bérszínvonalban olcsóbb. Lengyelországban a Fiat, a GM (Opel, Daewoo, Chevrolet) és a Volkswagen gyárai 661 ezer járművet köptek ki tavaly, ott működik a Toyota motor- és váltógyára, plusz a 38,5 milliós belföldi piac is tényező.
Szó sem volt Kecskemétről
Mégis Kecskemét lett a befutó, bár az elején szóba sem jött Magyarország. A magyar államigazgatás érintettjei mindent megtettek, hogy hazánk mégis képbe kerüljön a Daimlernél. „Többhavi hátrányt kellett behoznunk. A helyzet ahhoz hasonlít, mintha a 100 méteres síkfutásban mi akkor startolnánk, amikor az ellenfelek már 30-nál tartanak” – mondja Kilián Csaba, aki a beruházásösztönzéssel foglalkozó ITD Hungary befektetési igazgatójaként a projektgazda volt.
„A Daimler rendkívül precíz partner. A döntésben 50-60 tényező játszott szerepet különböző súlyozással, az infrastrukturális adottságoktól a munkaerő képzettségén, minőségén át a szakszervezetek erősségéig” – tudtuk meg Kilián Csabától. A Daimler tanácsadócégek hadát foglalkoztatta, minden információt több csatornán ellenőriztek.
Jó fekvés, minőségi munkaerő
A versenyben nem a szubvenciók, sem a szakszervezetek gyengesége vagy a lengyelországi 7 euró helyett ötre becsült helyi órabérek döntöttek. A Mercedes-Benz összességében itt tudja a legkedvezőbb költségekkel gyártani az autót a tőle elvárt minőségben.
Megsaccoljuk, mennyi állami támogatást kaphatott a projekt és szó lesz a kecskeméti autóról is a lapozás után
Kecskemét közel van a megcélzott piacokhoz, a kelet-európai beszállítókhoz és Zalaegerszeggel, a másik ajánlott helyszínnel szemben jó az infrastruktúrája. Az M5 autópályán kívül a vasút legalább ennyire fontos, mert a kocsikat mind Kelet-, mind Nyugat-Európába innen szállítják, tehát nem viszik ki német logisztikai központba.
A felállás ebben is különbözik a győri Audi TT-összeszereléstől. Bár a motorok Németországból érkeznek, Kecskeméten valódi autógyár létesül, nem csupán a kész karosszériaelemeket szereltetik össze.
2500 munkahely, és még mennyi?
Az elmúlt 10 év legnagyobb zöldmezős beruházásával közvetlenül 2500 munkahely jön létre, de az autóipari beszállítók általában a gyári dolgozói létszám öt-hatszorosát alkalmazzák. Az ökölszabállyal kalkulálva további 12-15 ezer embernek nyújthat állást a projekt.
Kérdés, hogy van-e a Kecskeméten működő autóipari cégek (pl. a Bosch, a Knorr-Bremse és Phoenix-Mecano) mellett ennyi álláskereső. A Daimler szóvivője szerint itt sokkal jobb a helyzet, mint Nyugat-Magyarországon. Szempont volt, hogy az itt dolgozó külföldiek akár a 85 kilométerre, autóval jó esetben 45 percre lévő Budapestről is ingázhatnak.
2011-re lesz kész
Még nem tudni, milyen autó vagy autók születnek majd Kecskeméten. Mert nem biztos, hogy kétféle autó készül Bács-Kiskunban a várhatóan 2011-re elkészülő gyárban. Florian Martens, a Daimler szóvivője a 2012-es sorozatgyártás mellett a maximum két típust hangsúlyozta.
Őt épp Rastattban értük utol, ahonnan a jelenlegi A- és B-osztály kigördül. A helyszín nem véletlen, mert a munkahelyeket féltő német sajtó ugyanúgy rárepült a témára, mint a magyar. Ezért szól a gyári közlemény második mondata arról, hogy a német üzem teljes kihasználtságát 600 millió eurós beruházással biztosítják. A Mercedest szétszedte volna a kinti sajtó, ha a hazai gyártóbázist feladja egy olcsóbban működő keleti kedvéért.
A BMW visszautasította a Mercedest
Mivel az A- és közeli rokona, a B-osztály szendvicsszerkezetű padlólemeze túl drága, ráadásul önálló motorcsaládot igényel, a Mercedes-Benz új technikára építi a következő generációt. A Mercedes szívesen átvette volna a BMW-től a MINI padlólemezét, de ebből nem lett semmi.
Az új modellekről keveset tudni. A gyár a jövőben négy modellre bővíti kínálatát a kompaktok között, ezért a kecskeméti autókat ne helyettesítsük be a mai A- és B-osztállyal! Szó lehet egy szabadidő-autóról, egy sportosabb 3 ajtós és egy kupésított ötajtós modellről. Az új B-osztály tágasabb lesz a mostaninál, mert a konkurensek nagyobbak. Még spekuláció, hogy az SUV kerülhet hozzánk.
Adóforintok támogatásként
Lényeges kérdés, mennyivel járul hozzá a magyar állam a beruházáshoz. A német fél nem nyilatkozik, szerintük ez a magyar állam feladata, de a miniszterelnök és a gazdasági tárca is hallgat a konkrétumokról.
Tudomásunk szerint az EU előírásai a teljes beruházási érték feléig engedélyeznek támogatásokat, esetünkben a 800 millió eurós tétel fele mai árfolyamon 97,5 milliárd forint. Gyurcsány Ferenc azt állítja, hogy mindhárom pályázó megadta a maximális támogatást, tehát a pénzbeli közvetlen szubvenciókon túl az oktatásfejlesztésre, a vasúti és közúti létesítményekre meg sok másra elköltött összegek a több évre adott adókedvezményekkel együtt megközelíthetik a 100 milliárd forintot az évek során.
És végül. Íme az első fotó a Kecskeméti Merciről: