Morgan, az ismeretlen sportautó
Míg a Porschét mindenki tudja hová tenni, a háromkerekű járgányokkal indító, de jó ideje kizárólag sportkocsikat gyártó Morgan itthon szinte ismeretlen. A cég alkotja a par excellence brit roadstereket, amolyan rázós, huzatos, és boldogító sportautókat.
Minden Morgan kézi munkával készül a Malvern Link nevű dél-angliai településen.
A szülőhely közel van Worcestershirehöz, ez utóbbi város adta a világnak a brit konyha neves öntetét, amelyet vörcseszter helyett vúsztö szósznak kell ejteni. A mindenféle táplálék feldobására alkalmas öntettel szemben a Morgan autói nagyon szűk közönségnek szólnak, akik hosszasan várnak kedvencük elkészülésére.
Kőrisfa váz, Ford-motor
Néhány hónapja a manufaktúra termékei hazánkban is megvásárolhatóak Budaörsön. A Morgan öt típust gyárt, a modern Aero 8 és az Aeromax mellett három archaikus konstrukciót. Az ősi felállás az acél alváz rajta favázzal, a karosszéria látható része pedig a kőrisfa vázra szerelt alumíniumlemezekből áll. Így épül fel a Morgan 4/4, a Morgan Plus 4 és a Morgan Roadster.
Mindháromhoz a Ford szállítja a szívómotort, a 800 kilós 4/4-ben 1,6-os, a Plus 4-ben kétezres a négyhengeres. A Roadsterben a Mondeo ST háromliterese van. Mivel a konstrukció rendkívül könnyű, a 115 lóerős modell is 8,6 másodperc alatt lezavarja a sprintet százig, a hathengeres pedig 4,9 másodpercet gyorsul.
Kisebb a Corsánál
Mi a középsőt, a közterhekkel együtt durván 12 millióról induló Plus 4-et próbáltuk ki az Aero 8 előtt. A 2+2 üléses gép rövidebb az Opel Corsánál, de az egész estét betöltő motorház hosszabbnak mutatja. A fedélre igény szerinti levegőnyílást vágnak a gyárban, a tesztautó egy gazdagon beirdalt darab.
Tető volna ugyan, de a téliesítés negyed óra. Ha a britek bírják, akkor kolbászon nevelt magyarként illik dacolnom az elemekkel. Ide nekünk az 5 fokos szelet!
100-120-nál kezdem átértékelni az örvénylést és valahogy az SLK-ban meg a 308 CC-ben a nyakat kényeztető hőfuvallatot sem érzem homár elhajlásnak. Itt tényleg szűrőtlen a kabriózás élménye, ami hidegben is öröm, ha az ember hozzáöltözik.
Valami egészen durva sportautót ígérhetünk a második oldalon
Antik konstrukció
Az antik konstrukció egész könnyen vezethető. A kormányzás szervótlan, de egy összesen 877 kilós autóban nem ez igényel megszokást, hanem a meghökkentően direkt áttételezés. Apró mozdulatokra is reagál a kocsi, amely a 145 lóerős Ford-motorral vehemensen gyorsul.
Jó érzés matatni a pontos váltóval, bár a nagy motor és a kis súly nem igényli.
Gyönyörű fafelület veszi körbe a műszereket, fő helyen a fordulatszámmérő, a többi középre csúszott. 45-ös lábbal túl közel van a fék a kuplunghoz, de jól elférni, így ez az egyetlen tényező, ami hátráltat a vezetésben.
Aero 8 – Az élet legsűrűje
Nagyon más autó az Aero 8. Az alumíniumvázas sportkocsiból ez már a negyedik verzió, de hamarosan búcsúzik, mert a BMW-től vásárolt nyolchengeres 4,8 literesre nő.
A tesztautóé még a 4,4 literes, és 333 lóerővel támad a hátsó kerekekre. Önzáró differenciálmű van, ahogy az egy rendes sportautóhoz illik, de minden elektronikus segédeszköz nélkül kell megszelídíteni a gonoszt.
Ha a hátsó gumikra darabonként rászakad 224 Nm és több mint 160 lóerő, akkor ez az élet legsűrűje.
A Mercedes E 63 AMG ugyanígy 4,5 másodperc alatt gyorsul százra, de ott egy tankban nyomjuk a gázt és a kolosszális motor az automata váltóval mindent elintéz.
30 millió körül
Az Aero 8 klasszis sportautó, de nem a frissgazdag asszonykáknak felpuhított fajtából. A motor súlya miatt van benne kormányszervo, de ez hamar kikapcsol, miénk a küzdelem. A hatdugattyús AP Racing-fékek versenyautóhoz illőek, s a feláras oldalkipufogók vadállati hangja és a féktelen gyorsulás is.
Épp ezért nem árt felnőni hozzá, mert amit kanyarsebességben és gyorsulásban tud, az a normalitás határait feszegeti. A nagyságrendileg 30 milliós ár erősen megszűri a vásárlókat, de az Aero 8-ra van igény, a képeken látható autó is elkelt. A Plus 4-nek is létezik a közönsége, például az a pár, akik egy Ferrarival jöttek be a szalonba egy olyan sportautóért, amelybe beférnek a gyermekeik is.
Mit adnak 123 millió forintért? Például egy 62-es Maybachot, de plusz áfa és regadó!
Wiesmann: német módra
A Morgannal közös importőr képviseli a német Wiesmann még drágább sportautóit. A germán manufaktúra is BMW-motorokat használ a kézi gyártásban megszülető három típusához.
Az indulást jelentő Roadster MF3 az előző M3-as 343 lóerős, túltenyésztett hathengeresét kapja.
A BMW 650i-ből ismert V8-as erőgép katapultálja a GT MF4 kupét, a szintén zárt MF50 orrába pedig egyenesen az M5 és az M6 tízhengeresét plántálta a Wiesmann.
Maybach, a luxus teteje
Kezdetben nem volt értelme a luxusautókat megkülönböztetni, mert az összes automobil elérhetetlen volt a tömegek számára, amit a tömeggyártás alapjaiban megváltoztatott.
Aki egy exkluzív luxusautóra szeretné eltékozolni vagyona egy részét, azt jó szívvel terelnénk a 12 hengeres Maybach felé.
A Rolls-Royce német, stílusában a Mercedeshez erősen közeli és talán ettől kevésbé sikeres vetélytársát az ezredforduló után a támasztotta fel a Daimler, 60 év szünet után.
A high end luxusmárka álomautói nemrég egy roadshow keretében Magyarországon időztek, mert egy romániai golfversenyre utaztak keleti szomszédunkhoz a főszponzor képviseletében.
109-123 millió
Hivatalos forrásból itthon még egy sem talált gazdára, de komoly vevőjelölt több is akad. Csakhogy többen engedhetnének meg maguknak egy ilyen autót annál, akik fel is vállalják a vele járó feltűnést – mondja a luxusautók piacát kiválóan ismerő forrásunk. Tudomásunk szerint hazánkban is van Maybach, de tulajdonosa nem itthon használja.
Aki a sportosabb, 612 lóerős 57S-re vagy a hosszított, minden földi jóval kényeztető szuperluxus 62-re vágyik, az kezdjen megbarátkozni az alsó hangon 100 millió forintos kiadással. Ez még csak a nettó alapár, amire 20 százalék áfa rakódik, ha valaki a magyar rendszámhoz ragaszkodna. A 3,2 milliós regisztrációs adó ezen a szinten bagatell.
Az itthon járt Maybach-modellek ára állami terhek nélkül 109 és 123 millió forint közötti, amibe belefért extraként az ezüst kehely is a fedélzeti hűtőhöz. Aki Maybachot szeretne venni, és kellően komoly érdeklődő, annak a Mercedes-Benz vezérképviselet megszervezi az utazást Stuttgartba, ahol kiválaszthatja álmai autóját.