A Daimler hallgat
233 milliárd forintba kerül a gyárberuházás, azaz 800 millió euróba. A kép illusztráció
Hétmilliárdot fizet a Mercedes a területért

Hétmilliárdot fizet a Mercedes a területért

Hétmilliárdot fizet a Mercedes a területért


Kecskemét közgyűlése formálisan ma dönthet arról, hogy körülbelül hétmilliárd forintért eladja a Mercedes-gyár 450 hektáros területét a Daimler AG-nek. A projekt mindenben az előzetes tervek szerint halad, de a gyár csak igen lassan csepegteti az információkat. A Daimler a magyar vezérképviselettől és a projektet az állam részéről gondozó ITD Hungary kereskedelemfejlesztési és befektetés-ösztönzési társaságtól is azt kérte, hogy az újságírókat irányítsák egyenesen hozzájuk.

A Daimlernél egy kisebb hadseregnyi munkatárs foglalkozik kommunikációval, az ITD Hungary segítségével sikerül megtalálni a témagazdát. Arnd Minne a gazdasági kommunikáción belül a globális gyártástervezésért is felel, ő a mi emberünk.

Minden rendben halad - mondja a Daimler

Minden rendben halad – mondja a Daimler

Minden rendben halad – mondja a Daimler


Udvarias, de kitérő levél érkezik kérdéseinkre. A lényeg: a Daimler megvizsgálja, hogy kérdéseinkre a jelenlegi időpontban az eddigi néhány sajtóközleményen felül további információkat a rendelkezésükre bocsáthatnak-e. Alaposan megvizsgálhatják, mert a cikk megjelenéséig még nem derült ki.

Gyorsított átjutás a bürokrácián

Jelenleg a hazai bürokrácián kellene minél gyorsabban átjutnia a projektnek, ami fontossága miatt kivételesen megoldható. „A Daimler AG kecskeméti beruházásának megvalósítását, a döntés előkészítéséhez hasonlóan az ITD Hungary kiemelten támogatja. A magyar befektetési ügynökségnél dedikált szakemberek állnak a Daimler rendelkezésére a beszállítási, az építési, a HR és képzés témakörökben valamint külön csapat foglalkozik a beruházással kapcsolatos új betelepülőkkel is.” – írta nekünk Kékesi Katalin, az ITD Hungary sajtófőnöke.

Új dízel a kecskeméti autóban
Mivel egy motorgeneráció hosszú évekig szolgál, az OM 651 jelű új dízelmotort a magyar Mercedes is megkapja. Az OM az Oelmotor (Ölmotor, azaz gázolajos) rövidítése. A 651-es elsőként a C 250 CDI-ben jelent meg 500 Nm nyomatékkal és 204 lóerővel, a következő szerepe az új E-osztályban lesz. A típusjelzéssel ellentétben ez a motor is 2,2 literes. A negyedik generációs közös nyomócsöves rendszer 2000 baros nyomással préseli be a gázolajat a piezokristállyal vezérelt befecskendezőszelepeken át. A motor kettős feltöltésű, ami nem azonos a duplaturbós megoldással hengersoronként 1-1 feltöltővel a V-motoroknál.

Az új motor vezérműtengelyeit a blokk mögött hajtja a lánc, nem pedig a szokásos módon elölről, akár az Audi Győrben készülő V8-as motorjai esetében. Az OM 651 megtalálható lesz a Daimler legtöbb személyautójában és könnyű haszonjárművében, mivel kereszt- és hosszirányban is beépíthető. A motor alatta marad az Euro 5 károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak, előkészítették az Euro 6 betartására és képes megfelelni az amerikai BIN5 norma szigorának.

450 hektáron épül fel a gyár. A kép illusztráció

450 hektáron épül fel a gyár. A kép illusztráció

450 hektáron épül fel a gyár


Most a különféle engedélyek beszerzése zajlik. Közben az üzem mezőgazdasági művelésben lévő területén véget ért a régészeti feltárás. Itt Árpád-kori falvak nyomaira bukkantak a régészek, a leletanyag értékelhető része a kecskeméti múzeumé lesz, a munka pedig folyik tovább.

Már keresnek dolgozókat

Tudomásunk szerint a termelést előkészítő német szakemberek még nem költöztek Magyarországra, akinek személyesen van dolga az ügyben, az iderepül. Később a Napi Gazdaság információi szerint százhatvan gyári ember ügyködik majd a gyártás beindításán, 2011-ben lesznek a legtöbben.

A hatalmas beruházás sínen van, ami más csatornákon is érzékelhető. A Mercedes-Benz már elkezdte befogadni a potenciális beszállítók ajánlatait. A jelentkezéseket a márka magyar weboldalán keresztül is el lehet juttatni az illetékesekhez, mert a honlapon külön rovat segíti a tájékozódást a gyárral kapcsolatos ügyekben.


Aki a kecskeméti üzemben akar dolgozni, annak közvetlenül a rastatti üzemhez kell fordulnia vagy az interneten pályáznia. A Daimler állásportálján elvileg 2009 elejétől jelennek meg a magyarországi beruházással kapcsolatos lehetőségek. A cikk írásakor a Kecskemet szóra keresve egyetlen állásajánlatot dobott ki a gép.
Várhatóan SUV készül majd hazánkban

Várhatóan SUV készül majd hazánkban

Várhatóan SUV készül majd hazánkban


Fél évre keresnek mérnököket gyártási tapasztalattal, akik tervezést segítik, hogy a kocsi gazdaságosan előállítható legyen. Például a Golf V és a Golf VI között lényegi különbség, hogy az újnál odafigyeltek a gyors és könnyű összeszerelhetőségre, míg elődje a tervezés hiányosságai miatt jóval drágában volt csak legyártható.

Milyen lesz a magyar Mercedes?

A fő kérdés, hogy milyen autó is lesz a magyar Mercedes? A jelenlegi A- és B-osztály helyére a csekély fogyasztású és szén-dioxid-emisszió fontossága miatt várhatóan négy modell lép. Lesz új kisautó, kompakt egyterű, várható egy kabrió és egy szabadidő-autó is. Mivel a gyár 100 000 darab feletti kapacitása túl kevés az új padlólemezt kapó A- és B-osztályhoz, ezért azok Rastattban készülnek. Valószínűleg a Daimler a kis SUV gyártását tervezi nálunk.

Kis szabadidő-autó: egyszer már akarták
Elsőre elakadt a kis szabadidő-autó

Elsőre elakadt a kis szabadidő-autó

Elsőre elakadt a kis szabadidő-autó


Öt éve a DaimlerChrysler gyári sajtóhonlapján közölt rajzokat a smart kínálatát bővítő SUV-ról. Az apró szabadidő-autó forgalmazását formore néven tervezte a smart 2006-tól. A tervezett terepjáróból nem lett semmi, ennek kapcsán a veszteséges smart bezárása vagy eladása is felmerült.

Végül a Daimler a korábbi horribilis befektetések megmentése érdekében a smart márkát életben tartotta, de kemény szanálást hajtott végre és a forfourral együtt a tervezett formore-t is törölte a palettáról. A brazil üzemet, amely a kis terepjárót gyártotta volna, végül a CLC gyártásának áttelepítésével tartja működésben a Daimler, a gyár bezárásakor ugyanis vissza kellett volna téríteni a brazil államtól felvett támogatást.

Modellcsalád lesz az A és a B utódja

Modellcsalád lesz az A és a B utódja

Modellcsalád lesz az A és a B utódja


Ezeken felül a Mercedes megtartja mai kompakt autóiból a szendvicsszerkezetes padlólemezt is, különlegesen csekély környezetszennyezésű modellekhez. A padlólemez alsó és felső része között kiválóan elhelyezhetők a tüzelőanyag-cellás hajtás hidrogéntartályai, van hely egy tisztán elektromos verzió méretes akkumulátorainak és a Chevy Voltéhoz hasonló benzinmotorral töltött kisebb akkuknak is. További előny, hogy a szerkezet jól megfelel az érvényes ütközésbiztonsági előírásoknak, nem vesz el helyet a csomagtartóból.

Plusz esély a környezetvédelem?

A Detroitban bemutatott BlueZERO tanulmányok egységes külseje alatt háromféle hajtáslánc van. Az akkumulátoros villanyautó elméleti hatótávolsága 200 kilométer, a teljes feltöltése 3-4 óráig tart.

233 milliárd forintba kerül a gyárberuházás, azaz 800 millió euróba. A kép illusztráció

233 milliárd forintba kerül a gyárberuházás, azaz 800 millió euróba. A kép illusztráció

233 milliárd forintba kerül a gyárberuházás azaz 800 millió euróba. A kép illusztráció


Az üzemanyagcellás, amely a vízbontás megfordításával hidrogént és oxigént egyesít vízzé, ebből nyerve elektromos áramot, 400 kilométert tud. A harmadik verzió a régi smart turbós benzinmotorjával, állandó 3500-as fordulaton tölti az akkukat ha kell. A benzines segítségével 600 kilométerre lehet kitolni a villanyautó hatótávolságát.

Az autógyártók jelenleg nem kis részben logikátlanul osztják fel a termelést alacsony és magas bérszínvonalú gyáraik között. A Volkswagen például a rövidebb idő alatt, kevesebb emberi erőforrással megvalósítható Polót gyártja Pozsonyban, a Phaetont viszont Drezdában csavarozzák össze a jól fizetett német munkások, nyilván presztízsokokból. Ha a gazdasági világválság felülírja ezt a gyakorlatot, akkor az Autó-Piac felvetése alapján Kecskemét esetleg elnyerheti a munkaigényes környezetbarát modellek összeszerelését is. Nem tudjuk, mekkora esély van rá, de úgy legyen!

Kell, nem kell, vagy mégis?
Minden autógyár rászorul az ésszerű takarékosságra, a Mercedes is. Ezért nincs jobbkormányos a GLK-ból, mert a piackutatók szerint a brit és a dél-afrikai érdeklődők csekély száma nem indokolta a költséges áttervezést. A prognózis téves volt, a GLK-t bizony vennék ott is. Így utólag kell módosítani az autót, és könnyen lehet, hogy csak a hátsókerék-hajtású modellben sikerül áthelyezni a kormányművet a jobb oldalra, mert utólag rendkívül nehéz helyet találni neki.

Bármilyen autó gyártását telepíti is a Daimler AG Bács-Kiskun megyébe, a gazdasági világválság nem akasztja meg a beruházást. A futószalagok beindításának ideje is változatlan: 2012-ben termelni fog a 800 millió eurós (233 milliárd Ft) zöldmezős beruházással épülő gyár.