Irány Acélváros!
P. Mobil-rajongóként mindig szívesen utaztam a híres Acélvárosba, de ezúttal autós témában keltem útra. Itt rendeztek versenyt a felsőoktatási hallgatók akkumulátorral hajtott járgányainak. A nevezők homlokegyenest különböző konstrukciókkal vágtak neki a versenynek.
Akadt például két Camping bicikliből összerakott járgány, közülük az egyik az összecsukható klasszikus, a másik a fixvázas. (Ha már Camping: akinek jobb a memóriája, írja meg nekem, hogy melyik volt a Csillag, melyik a Csaba. Köszönöm!)
Egyetemek és főiskolák versenye
A kéziszerszámokat gyártó miskolci Bosch-üzem hazai felsőoktatási intézmények csapatai számára írta ki az elektromosjármű-futamot. A szabadon kialakítható járgányok hajtását 4-4 (helyben gyártott) PSR 18 LI-2 akkus fúróval kellett megoldani, amelyeket a cég biztosított az indulók számára. A mezőny a borsodi megyeszékhely belvárosában versenyzett, a fő cél a hallgatókban szunnyadó kreativitás előhívása volt. Nevezni egy felkészítő tanár vezetésével lehetett, a megmérettetés végén négy kategóriában osztottak díjakat a 38 csapat legjobbjainak. A legjobb elektromobil a leggyorsabb jármű lett, a vezetők versenyében dőlt el a legjobb pilóta cím. Egy szakmai zsűri értékelte a legszínvonalasabb műszaki megoldást, a közönségdíjat pedig az nyerte el, akire a legtöbben szavaztak sms-ben. A futam gyorsulási és gyorsasági versenyből állt. Az adott kategória első és második helyezettje németországi tanulmányutat és fúrógépet nyert, a dobogó alsó fokáért fúrógép járt a csapatoknak. A felkészítést végző oktatókat szintén tanulmányútra viszi a Bosch. |
Maszek kendács és profi gépek
A házi kendács nagy tisztelőjeként megakadt a szemem egy felnőtt hegyi bringákból eszkábált művön. A kerékpárok mögé egy Dexion-Salgó-elemekből épült tornyot erősítettek a készítők. A pincék és garázsok klasszikus alkalmatosságát fadobozok egészítették ki, ezek tartották az akkus fúrókat. A szakmai zsűri meglátta benne a magasabb rendű megoldások szépségét és a Kandó Aut3 járművet sorolta az első helyre.
Komolyabb esélyei a jóval profibban megtervezett és kivitelezett járműveknek voltak. Ez egy technikai sport, az anyagi háttér biztosítása és a támogatók megnyerése az egyetemek és főiskolák közötti versenyben is döntő. Igen fejlett, áramvonalas, speciális csővázas konstrukciókat is láttunk.
Folytatjuk egy Kis Polskival, amely áram alatt van
Rajt előtt beszerelés
Már a start sem úgy néz ki, mint egy kommerszebb autóversenyen. Nemcsak a pilótának kell a járműhöz futnia, mint régen a Le Mans-i 24 óráson, hanem a szervizcsapatnak is, mert az akkus fúrókat a rajtrácson kell beszerelni. Ennek időigénye eldöntheti a versenyt. A szerelők a futam során még egyszer szerephez jutnak: a kötelező boxkiálláskor cserélik az akkumulátorokat.
Verseny közben a pilótának óvnia kell a lendületet, mert négy akkus fúró nem úgy teszi jóvá a hibákat, mint 514 vagy 580 lóerő.
Élen a Debreceni Egyetem és a BME
Az eredmények alapján a közepes, nagyjából a Camping-bringákénak megfelelő gumiméret hozta meg a sikert. Az egészen kis, illetve a felnőtt kerékpárokról átvett kerekekkel indulóknak nem termett babér a körversenyen, és a gyorsulási futam nyertese is közepes abronccsal végzett az élen.
Delejjel űzött Kispolák
Versenyen kívül egy villanyautóvá átépített Polski FIAT 126p, magyarul Kis Polski keltette a legnagyobb feltűnést. A fordulékony törpével szlalomversenyeken indul egy villamos- és gépészmérnökökből álló munkahelyi kollektíva. Az akkumulátoros gép csekély hatótávolsága miatt más versenyág nem is jön szóba, bár a távlati tervekben egy ralikrossz villanyautó is felsejlik. A Kispók teljes kibelezés és átépítés után az alternatív hajtású autók tavalyi futamára állt össze, de a fejlesztése azóta is folyik. Legutóbb mintázat nélküli abroncsokkal gazdagodott. A slick bevetése óta remek a tapadás, csak hogy az elsokallt kanyarokban az autó nem csúszik ki, hanem felborul. A vezetése nem egyszerű, mert az ívkülső és az ívbelső kerekek hajtását elektronikus vezérlés módosítja. Kormányzáskor a rendszer előre beállított arányban növeli a külső kerékre jutó nyomatékot, ami váratlan erővel képes befordítani az autót a szűk kanyarokban. Miskolcon kissé megbontotta a kordont. Nem tigris, csiga Egy futam alatt a kínai, cellánként 90 Ah-s lítiumion-akkuk egyharmadát szívja le a két villanymotor. Csendes országúti használattal bő ötven kilométerre lenne elegendő a kraft, a végsebesség 80 körül van. Az autót az IL-18-as repülőgép két indítómotor-generátora hajtja, darabonként 60 kW teljesítménnyel. Pénzért alig lehetne felhajtani, de a csapatnak ingyen volt: a Malév adta. Az akkuk költsége miatt a kocsiban másfél millió forintja áll az alkotóknak, pedig az eredetileg drapp 126-os is ajándék volt. Fontos még a festés, amely nem tigrist, hanem csigát mintáz. Egy csapattag kislánya pingálta ilyen látványosra az autót az oviscsoporttal. |
A gyorsasági versenyben a Debreceni Egyetem – erős szurkolótáborral megtámogatott – Gocar csapata győzött, a gyorsulási műfaj legjobbja a BME színeit képviselő Pótdudagomb lett. A csapatok egy része igyekezett mókás nevet választani, volt AlvázZavar, EntróPia, 404 team, Lecsó, de a babért talán a Kecskeméti Főiskola diákjai aratták le a Gyuri vagyokkal.