Turbós, modern benzinesek
Szerkesztőségünk tagjai évi rendszerességgel kirajzanak 5-6 tesztautóval egy fogyasztásmérésbe oltott kirándulásra. Ez kevésbé szórakoztató, mint medencét építeni a román pickupból, de mindig hálás téma. A fogyasztás nem csak az olvasóinkat érdekli nagyon, bennünket is erősen foglalkoztat.
Tavaly a Balatonhoz vittünk takarékosnak ígért dízeleket, két éve az Alföldön izzadtunk az 5,5 litert fogyasztó Swiftben. Idén a downsizing-elvet követő modern, turbós benzinesek közül indultunk néggyel hosszabb útra. A kvartett tagjai: Opel Insignia 2.0 Turbo, Peugeot 3008 1,6 THP, Renault Scénic 1,4 TCE, Skoda Octavia RS. A referenciaautó a Hyundai i30, amely 1,4 literes szívó benzinmotorjával a magyar autópark zömét képviseli. Az úticél a Tisza-tó, merthogy van itthon más állóvíz is, mint a Balaton.
Mitől fogyaszt kevesebbet?
Egy benzines motor hatásfoka 30 százalék alatt marad, tehát az üzemanyagban lévő rengeteg energiának alig harmada hasznosul. Körülbelül egyharmad kell a motor hűtésére, ugyanennyi megy veszendőbe a kipufogógáz energiájával. A turbófeltöltő azért javítja a motorok hatásfokát, mert munkára fogja a kipufogócsövön át távozó gázokat. Feltöltéssel a méretcsökkentés (downsizing) elvének megfelelően egy 1,4 literes motor is megadja egy szívó kétliteres teljesítményét, de profitálunk a kisebb motor csökkenő belső veszteségeiből, például a kisebb csapágyak miatt. A csekély fogyasztás elérése mégsem olyan egyszerű, hogy turbósítsuk az összes motort, legyenek jó kicsik és hurrá. A feltöltéssel a motorba benyomott levegőtöbbletből csak akkor lesz több lóerő, ha több üzemanyagot is adagolunk hozzá. Aki rúgja a turbós motornak, annak zabálni is fog, hiába méretezik kisebbre. Ha viszont nem aknázzuk ki folyton tartalékait, kedvező fogyasztást érhetünk el. |
Reggel: teli tank, nullázás
Reggel a benzinkútnál teletankoltuk az autókat, mindegyiket az első kattanásig. Rituálisan lenulláztuk a napi számlálót és az átlagfogyasztást a fedélzeti számítógépben, kiosztottuk a walkie-talkie-kat, és végre elindultunk, Budáról, a Bécsi útról.
Átszeltük a felbontott Budapestet, Füzesabonyig az M3-on mentünk, lehetőleg tempomattal tartva a 130-at, onnan még bő egy óra Abádszalók országúton, falvakon át. Igazi vegyes terep. A táv a fővárosból oda-vissza 341 km. A Hyundai megszenvedte a gödöllői dombvidéket, csak padlógázzal tudta tartani a tempót. Üvöltő motorja 4300-at forog 130-nál, nem csodálkoztunk a kijelzőn látott kilencliteres átlagon. A Scénic motorja 3400, a Skodáé 3100, a Peugeot-é 2950-s fordulaton járt ugyanilyen sebességnél, de hatodikban.
Libasorban, sofőrcserével
Ehhez képest a Scénic csodás. Szépen szól benne a zene, jók az ülések, alig lógnak be a látómezőbe a szélvédőoszlopok. Jó dolgunk volt a 3008-ban is. Ormótlan, aránytalan teste csendes, szép anyagokkal bélelt, tágas utasteret rejt, jó a váltója, szépen húz. Futóműve lepett meg leginkább: a magas öszvérből sikerült száműzni a billegést.
Autópályán eljöhettek volna az Insignia nagy pillanatai, de nem jöttek. Németországban kifuthatná magát a 220 lóerős Opel, de a stabil 130-hoz elég lenne az ezerhatos is. Az járt legjobban, aki a gyakori sofőrcserékkel az országúti szakaszon jutott be az Octavia RS-be. Az Insignia hiába nagyobb, szebb, puccosabb, mindannyiunknak az RS tetszett jobban.
Turbolya és turbója
Rácz Tamás kulturáltsági-műveltségbeli tartalékaiból bukott felszínre a turbolya nevű organizmus. A Wikipédia szerint ez egy fűszernövény, édespetrezselyemnek és olasz salátának is nevezik. Illata az ánizsra emlékeztet, többek között sültek, gombaételek és levesek ízesítésére használhatják mindazok, akik hallottak róla és főzni is tudnak. A metsző halmaz talán nem is olyan szűk, nem reprezentatív kutatásunk alapján ötből ketten ismerték ezt a növényt. |
Borul a papírforma és jön a feltöltő ára a második oldalon. Nem lesz olcsó, ha netán elromlana
Takarékos technika
A turbós autók közül három is közvetlen befecskendezésű. Egyedül a Scénic 1.4 TCe nyomja az üzemanyagpermetet a szívócsőbe, a többiek közvetlenül az égéstérbe belőtt benzinnel javítják a hatásfokot. Az Opel Insignia 2.0T és a Peugeot 3008 1.6 THP fejlett turbófeltöltője ikeráramú (avagy twin scroll), így gyorsabban kezd húzni a motor gázadásra.
Mindegyik turbómotorhoz hatfokozatú kézi váltó csatlakozik. A hatgangos váltóra főleg a dízelek szorulnak rá az igen szűk használható fordulatszám-tartomány miatt, de a szélesebb határok között terhelhető benzineseknek is jót tesz. Harmonikusabb így az autó és ezért a pénzért ne szúrják már ki a szemünket öt fokozattal!
Meglepetés a 3008
171 kilométer után értünk Abádszalókra, ahol a fotózást követően egy étterem teraszán töltöttük a fürdésre szánt időt. A viseltes kenyér visszaküldése és a darazsakkal vívott háború végig adott programot abban az egy órában, amíg megérkeztek az étkek. Rosszul választottunk, legközelebb lángost vagy debrecenit eszünk, nettó tíz percben.
Turbós benzinesek: mi bajuk lehet? Több márkaszerviz mestereit megkérdeztük a turbós benzines motorokkal szerzett tapasztalatokról. Használtautó-vásárlóként kértük tanácsukat, nem tudták, hogy újságnak nyilatkoznak. A kép örvendetes: a modern turbós benzinesekkel ritkán van baj. Biztató volt, hogy az alkatrészes munkatársak milyen sokáig keresték a feltöltők árát: ha rendszeresen cserélnék, fejből is tudnák. A feltöltők sokszor tovább bírják, mint a dízelek turbói. Járatni kell üresben Bő gázzal, nagy sebességgel megtett utak után egy percig érdemes hűteni a turbót, mert elvett gyújtással megszűnik a kenés. A turbó halála, ha a tulajdonos nem várja meg leállítás előtt, amíg lecseng a feltöltő, ez a dízelekre és a benzinesekre is igaz. Olajcsere: komolyan kell venni! Aki erősen használja az autót, sokat száguld autópályán, akár sűrűbben is cseréltethet olajat az előírtnál. Az olajcserét szigorúan kell venni, mert az olaj keni a feltöltőt is. A chiptuning nehezen szúrható ki, ezért a chipelt autóktól óvakodjunk! A gyárinál eszetlenül feljebb húzott motorokban a felöltő kilehelheti lelkét, majd jöhet a kuplung, a féltengely, a váltó, rémes összegekért. A modern turbós benzines autók használtan is belekerülnek 2-4 millió forintba, ezért vásárlás előtt mindenképp vigyük el őket állapotfelmérésre egy márkaszervizbe. Ennek 8-20 ezer forintos költsége elhanyagolható a vételárhoz képest. |
Turbófeltöltő-árak* |
Márkaszervizekben, bruttó Ft
|
|
FIAT 1.4 T-Jet (Bravo és Punto, 120 LE) | 362 500 | |
Opel 1.6T (Astra 1.6T, 180 LE) | 354 608 | |
Peugeot 1.6 THP (207, 308, 3008, 150 LE) | 374 000-464 766 | |
SEAT 1.4 TSI (Leon, Altea, Altea XL, 125 LE) | 397 156 |
*Több szerviz kínál felújított turbót is, lényegesen alacsonyabb áron
Újabb bő két óra hazafelé, majd a benzinkúton eljött az igazság pillanata. Vaskos meglepetés érte a csapatot.
7,5 literrel az a Peugeot 3008 fogyasztott a legjobban, amelyet 235-ös gumija, terebélyes homlokfelülete és nagy súlya miatt az utolsók közé vártunk.
Rövid váltó: hangos és torkos
Ehhez képest az i30 7,75 és a Scénic 8,5 literje is csalódás. A Hyundai kudarcát betudtuk a túl rövidre áttételezett váltónak.
Aki szerint egy hosszú ötödik vagy hatodik nem jár fogyasztásbeli előnyökkel, az legközelebb autópályán hagyja négyesben a váltót és nézze meg az eredményt.
9,1 liter az Octavia RS-től reális eredmény, de a feltöltött motor nem fogyasztott jobban egy hasonló méretű és súlyú BMW 325i-nél, amely takarékosabban vitt el Genfig. Igaz, a szívó BMW gyengébb volt, hiába 218 lóerős.
Turbós benzinesek: nem ma kezdték
A fogyasztásmérésben érintett márkák közül a Peugeot, a Renault és az Opel is kínált turbós benzines motorokat a múltban. A Renault az 1,4 literes R5 GT Turbóból hozott ki félelmetes teljesítményt. Az orrmotoros sportmodellek bő 100 lóereje még hagyján. A középmotoros verziók utcai kivitele is 160 lóerős volt, amit a Ferjánz Attila-féle versenyautókban 350-re húztak fel. Nagybátyám ült egyszer egy 160 lóerős R5-ben, sosem félt annyira, mint a súlytalan, hátsókerék-hajtású veszedelemben. Ehhez képest smafu az R21 turbó 170 vagy az űrkorszaki Safrane biturbó 260 lóereje. Opel, Peugeot: érezték a témát Az Opel az Insignia elődjét, az A Vectrát dobta fel a Calibrából átvett kétliteres turbóval. A 204 lóerős motorral hatfokozatú kézi váltó és összkerékhajtás is járt, mindezt egy tömeggyártó produkálta az 1990-es évek elején. T16 néven a Peugeot hengerenként négyszelepes benzines turbómotorral villogott az 1988-as Év Autójának megválasztott 405-ben. A sportmodellből a feltöltés 200, túltöltéssel rövid ideig 220 lóerőt csalt elő, amit nem bíztak a szerencsétlen első kerekekre. Az összkerékhajtású 405 T16 a francia rendőrségnél is szolgált. |
Ez a jövő?
Egyedül az Insignia csúszott egy decivel tíz liter fölé, egészen kiváló alaktényezője ellenére. A húszcolos kerekekkel, fehérben a strand királya volt, legtöbben ezt az autót állták körül fotózás után a plázson.
Ha a 3008 eredményéből indulunk ki, akkor a turbós kis benzineseké a jövő. Ha a Scénic étvágyából, akkor is, csak látnunk kell, hogy a túl kicsi turbómotor se tud benzin nélkül elvonszolni egy nehéz, nagy légellenállású kasztnit. Bár az alacsony fogyasztás nem mindenkinek jön össze, a feltöltött benzinesek ereje és finom járása miatt reméljük, hogy minél több gyár cseréli le szívó benzines motorjait turbósokra.
Típus | Motor |
LE, Nm, kg |
Gyári fogyasztás |
Saját mérés* |
Hyundai i30 1.4 CW ISG | 1396 ccm 16V szívó +ISG | 109/137/1415 | 5,9 l/100 km | 7,75 l/100 km |
Opel Insignia 2.0T | 1998 ccm 16V turbó | 220/350/1503 | 9,6 l/100 km | 10,1 l/100 km |
Peugeot 3008 1.6 THP | 1598 ccm 16V turbó | 150/240/1459 | 7,6 l/100 km | 7,54 l/100 km |
Renault Scénic 1.4 TCE | 1397 ccm 16V turbó | 130/190/1495 | 7,1 l/100 km | 8,47 L/100 km |
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI DSG | 1984 ccm 16V turbó | 200/280/1470 | 7,7 l/100 km | 9,1 L/100 km |
**Országúton és autópályán, 90-130 km/óra közötti sebességgel
Köszönjük a fotózáshoz nyújtott segítséget az abádszalóki Tisza-tó strand munkatársainak! |