ADAC: szégyenben a Ford, feljövőben a Renault
Idén is közreadta segélynyújtási statisztikáját az ADAC. A legnagyobb német autóklub számai miatt főleg a Ford és a Renault feje fájhat.
A Fordnál a Galaxy és a második generációs Focus is a kategória három legrosszabbja között rekedt, a Ka, a Transit, az S-Max és a Mondeo egyenesen utolsó a szegmensében.
75,1 esettel az összértékelésben tökutolsó a korai, 2003-as Mégane II, de a Kangoo és az akkori Laguna neve mellett is pocsék számokat találni.
A Renault azonban igen sokat javult, a problémás a modellek beérésével és leváltásával felzárkózott a mezőnyhöz, már nincs mit szégyenkeznie az ADAC számai alapján.
Erősek a prémiummárkák
Német prémiummárkákhoz ritkán hívják az autóklub sárga angyalait. Az Audi az A2, az A3 és az A6 révén három elsőséget szerzett, a BMW több dobogós hely mellett az X3 és a 3-as Cabrio révén győz is. A Mercedes-Benz a C-osztállyal nyeri a középkategóriát, de más autóival is az élbolyban van. A Citroën a C4 Picassóval elért elsőségét hazai reklámokban is büszkén hirdeti.
Az ADAC meghibásodási rangsora érdekes, de a hasonló felmérések eredményéhez hasonlóan ezt is butaság azonosítani a megbízhatósággal. A statisztikából ugyanis hiányoznak a márkák saját segélyszolgálatával megoldott esetek, a segélynyújtások egy részére kerékcsere, kifogyott tank vagy lemerült akkumulátor miatt van szükség. A listában csak azok a típusok szerepelnek, amelyekből évente legalább tízezer elkelt a német piacon és legalább három évig nagyobb változtatás nélkül gyártották őket.
Erős Jakab Dávid, az elfogulatlan
Világszerte több ügyfél-elégedettségi vizsgálat is van, közülük a J.D. Power – több országban publikált – elégedettségi mutatóit tartja mérvadónak az autóipar. A legenda szerint James David Power anno azzal emelkedett ki a közvélemény-kutatók közül, hogy nem szépített a megbízóra nézve kedvezőtlen eredményeken. A megrendelők egy idő után felfogták: nekik is érdekük, hogy ne csapják be magukat.
Lexus, Daihatsu: velük is a Toyota győz
Nagy-Britanniában a Lexus és az RX idén is maga mögé utasította a mezőnyt. Az idei németországi felmérésben némi meglepetés a Daihatsu elsősége a márkák között. A Toyotához tartozó kisautógyártó termékei nem kaphatóak itthon, egyedül a Sirion, Subaru Justy fedőnéven. A Daihatsut a márkaszervizek színvonala és az autók csekély fenntartási költsége emelte a többi márka fölé.
Franciaország: Nyerő a Prius, jó a Dacia Nyáron megjelent az idei francia J.D. Power-jelentés. A márkák között a Honda az első, a Skoda a második és a Volvo csípi meg a harmadik helyet. Érdekes, hogy a francia vagy francia tulajdonú márkák közül a Dacia a legjobb: a tulajdonosok elégedettebbek vele, mint a Volkswagennel vagy a három hazai gyártó termékeivel. Az egyes típusok között megbízhatósága és alacsony fenntartási költségei miatt a Prius kapta a legtöbb pontot saját gazdáitól, de jól szerepelt A francia tulajok nem tűnnek elfogultnak a hazai gyártmányokkal: egyetlen kategóriában sem győztek a Hatszögben gyártott termékek. A dobogóra csak a Citroën C1 és a Peugeot 107 fért fel a Toyota Aygo mögé a városi kisautók között, a Peugeot 207 és a Renault Grand Scénic nem sokkal csúszott le az első háromról. Érdekes, hogy a briteknél kategóriaelső Citroën C4 Picasso hazájában csak ötödik. Részletek a linken. |
A folytatásban: átnézzük a Suzuki eredményeit a különböző felmérésekben. Nem lesz szívderítő
Mivel az ügyfél-elégedettségi rangsor függ a termék vezethetőségtől, erejétől, formájától is, az Alfa Romeo második helyezése nem véletlen. Az alfások szeretik az Alfákat, az átlagnál erősebben kötődnek az autójukhoz. Az Alfa Romeo az idei német felmérésben megelőzte az Audit, a BMW-t és a Mercedest, valamint a Toyotát is.
Mi van a Suzukival? Rendre az utolsó harmadba szorul a Suzuki a mostanában publikált műszaki vizsgák, országúti segélyszolgálati adatok vagy tulajdonosi elégedettségi felmérések eredményei alapján. Franciaországban a J.D. Power jelentésben a Suzuki csak hátulról a harmadik a rangsorban, egyedül a Chevrolet és a FIAT ért el nála rosszabb eredményt. Azt azért hozzátesszük, hogy 751 ponttal a Suzuki nem sokkal marad el a 764-es átlagtól. Nagy-Britanniában is gyengébb a középmezőnynél a Suzuki, ahogy a német tulajok verdiktje sem hízelgő a mi autónkra nézve. Itt azonban a 808 pontos Suzuki egész közel van a 814-es átlagértékhez. Az ADAC segélynyújtási statisztikájában a középmezőny alján bukkan fel a jelenlegi Swift. Gyakori hibaokként az akkumulátort nevesíti a német autóklub. A Swift a DEKRA műszaki vizsgáin sem szerepelt fényesen. Itthon is azt halljuk, hogy a kinyírhatatlan, kőművesbrigádokat is túlélő előző Swift legendás megbízhatóságát nem hozza a jóval fejlettebb és biztonságosabb harmadik generáció. Azért van jó hír is! A J.D. Power az új autók minőségét is vizsgálja az átadás után. Az egyesült államokbeli felmérésben a Suzuki hajtotta végre a legjelentősebb minőségi ugrást 2008-ról 2009-re. A 32. helyet a kilencedikre javította a márka, részben nálunk ismeretlen modellekkel. A hazai kínálatából egyedül az ötajtós és a lépcsőshátú SX4 illetve a Grand Vitara kapható a nagy vízen túl is. |
Vert mezőny: FIAT, Chevrolet, Opel
Rossz fényt vet a tömeggyártókra az utolsó 10 helyezett: a brit, a német és a francia vizsgálati eredmények szerint is a vert mezőnyben tanyázik a FIAT, a Chevrolet, a Ford, a Kia és a Hyundai.
A három francia márka és az Opel/Vauxhall is a kutyaütők közé szorul, a jó drága smarttal együtt, amely Németországban a legutolsó helyen szégyenkezik.
Élen a Laguna: ki hitte volna?
A németországi eredményekben nem a japán autók győzelmi szériája a legérdekesebb, hanem a Renault Laguna első helye a középkategóriában. A Laguna 858 pontja kiemelkedő, ennél csak a Mercedes-Benz CLK-, a BMW Z4- és a Nissan Qashqai-tulajdonosok értékelték többre az autójukat.
Carlos Ghosn, a Renault-Nissan konszern elnöke még 2006-ban beszélt arról, hogy az új Laguna minőségével az első három közé szeretnének kerülni a kategóriában, ideértve a prémiummárkákat is. Az első reakció bennem is az volt, hogy elnök úr, tessék szíves lenni kivenni a kezét a biliből, és tessék: a Laguna jobb eredménnyel zárt, mint a Mazda6 és az Accord.
Módszertan: Miből áll az elégedettség? A zömében autós lapok részvételével, több országban publikált J.D. Power elégedettségi mutatók az autó vonzerejéből (32-37%), minőségéből-megbízhatóságból (22-26%), a fenntartási költségekből (22-26%) és a szerviz- illetve szolgáltatási háttérből (17-20%) tevődnek össze. A vonzerőt többek között a vezetési élmény, a térkínálat, az ülések és az audiorendszer alapján értékelik a tulajok, akik legfeljebb kétéves autóikról nyilatkoznak. A megbízhatóság és a minőség a meghibásodásoktól függ, a költségek között az üzemanyagra, biztosításra és karbantartásra-javításokra költött pénzről mondanak véleményt. A szolgáltatásokra adott pontszám az autót eladó és gondozó szalonok és márkaszervizek nívójától függ. Az egyes területek súlya országonként kissé különbözik. Több márka (pl. Chrysler, Land Rover, Lexus, Porsche, SAAB, Subaru) eredménye a túlságosan kis mintavételi bázis miatt nem szerepel a diagramon. Forrás: J.D. Power and Associates, 2009-es németországi autótulajdonos-elégedettségi felmérés. |
Az egyik felmérésben remeklő autó másutt sereghajtó. Erről is lesz szó a 3. oldalon
Első az Accord, utolsó az A5
A szintén brit Which? is listát közölt az új autókkal tapasztalt problémákról.
A reklámok nélkül megjelenő fogyasztóvédelmi magazinnak 84 ezer brit autótulajdonos válaszolt a kocsi lerobbanásáról, meghibásodásáról, kifogásaikról kapcsolatos kérdésekre.
A legjobb tízben a győztes Honda Accordon kívül minimum hat japán autó van.
Városi kisautók
Összesen négy Honda, 1-1 Mazda, Toyota és Daihatsu, de ha a Toyota Aygóval megegyező Citroën C1-est is japánnak vesszük, akkor nyolc. A japán falanxba csak a negyedik-ötödikként befutó Hyundai i30 és Ford Fiesta tudott rést ütni.
Elég kínos az ADAC és a DEKRA listáiban jól szereplő Audinak, hogy az elegáns A5 a lista végére került. Nem sokkal jobb nála a Ford Galaxy és a Jaguar XF sem. A két felső kategóriás modell, illetve a nagy és drága Galaxy vesztét is az elektronikus malőrök okozták. Az új autókkal kapcsolatos problémák jelentős része az elektronikus rendszerhez kapcsolódik, amit más felmérések is igazolnak.
Tanulság: egy eredmény semmire nem elég
Egyetlen rangsorból kár kiindulni! Az ügyfélelégedettségi, a vizsgáztatási és a megbízhatósági statisztikák közül többet is el kell olvasni, mert az eredmények erősen szórhatnak.
Az ADAC-nál a szegmensében utolsó S-Max eredménye passzol a közeli rokon Galaxy rossz szerepléséhez a Which?-nél. Ezzel szemben a Honda Civic csúnyán utolsó előtti az ADAC rangsorában, a francia és a brit ügyfél-elégedettségi mutatók alapján kategóriájának egyik legjobbja. Tehát egy eredmény, nem eredmény, de a felméréseket érdemes nyomon követni.
*Pontegyenlőség esetén. Forrás: J.D. Power and Associates, 2009-es németországi autótulajdonos-elégedettségi felmérés