Esküvő előtti teendők
Nagy Dénes pajtásunk és kedvese, Andi, nemrég kimondták a boldogító igent. Egy héttel a megható pillanat előtt igyekeztünk Dénes legénykorát illendően elbúcsúztatni, az obligát berúgást feldobva egy limuzinnal, ami majdnem olyan érdekes, mint a csokitortából előkerülő művésznő.
Újabban népszerűek a megnyújtott dzsipek is, a kisebb Hummerből, X5-ös BMW-ből, Lincoln Navigatorból találkozni hosszított reprezentációs járművekkel itthon. Mi azonban egy klasszikus lépcsőshátút választottunk.
Józanul is nagy hatással volt ránk a közel kilencméteres, hófehér limuzin. A Chrysler 300C-re épül, de a show-biznisz őshazájából elterjedt luxusautó születhetne más amerikai szedánból is, Cadillac-modellek vagy a Lincoln Town Car alapjaira is.
Szafaládéból virsli
A kiindulási alapnál körülbelül 3,5 méterrel nyúlánkabb autó tacskóra emlékeztet: messze elnyúló test, a két végén kerekekkel. A szafaládé tömörségű 300C-ből frankfurti virsli lett.
Észak-Amerikában nem méterben számolnak, a limuzinok nyújtását is hüvelykben adják meg. Oda se neki, nekünk is szórakoztatóbb volna kőhajításban vagy paraszthajszálban kifejezni a különbséget, mint SI-mértékegységben.
Nanomól és terakandela
A fizikaórákról ismert SI-rendszer neve a Syst?me International d’unités kifejezésből ered, ami franciául van és nemzetközi mértékegységrendszert jelent. A kereskedelemben és a tudományos életben egyformán használt eszköz a tíz hatványain alapul, szabott előtagokkal, például kilo, tera vagy mikro, nano. Az 1960-ra kidolgozott SI a korábbi méter-kilogramm-másodperc rendszeren alapul, SI-alapegység ezeken kívül az amper (áramerősség), a kelvin (abszolút hőmérséklet), a mól (anyagmennyiség) és a kandela (fényerősség). A szisztéma nincs kőbe vésve, új mértékegységekkel bővülhet az igények függvényében. A Wikipedia szerint csak az Egyesült Államok, a délkelet-ázsiai Burma és a nyugat-afrikai Libéria kormánya nem tette hivatalos mértékegységgé. Nagy-Britannia elfogadta, de nem cseréli le a társadalomba ivódott pintet, fontot és yardot. Hazánkban 1980. január 1. óta kötelező SI-ben mérni. |
Két kanapé, egy szófa
Mi egy 140 hüvelykkel megtoldott 300C-ben lazítottuk fel az agysejtek körüli vízburkot, ami halvány emlékeim szerint az alkohol hatásmechanizmusa. Ehhez a mérethez nyolcszemélyes utastér tartozik, plusz a vezető.
Bent kétszemélyes kanapékat találtunk egymással átellenesen és hosszában egy szófát, ahol négyen is összeszorulhatnak, de hárman kényelmesen elférnek. A sofőr mögött menetiránynak háttal ülnek ketten, a fő hely az ajtó melletti dupla trónus, mert itt lát legtöbbet az ünnepelt és mámoros hangulat esetén beszédbe elegyedhet a külvilággal a leengedett ablakon keresztül.
Könyörtelen számok következnek: a monstrum benzinigénye és a bérleti díj, továbbá lánybúcsún megvadult menyecskékről is szó lesz
Ez a műfaj nem a visszafogottságról szól, a tető neonszínű fényjátéka kicsit bazári, de látványos, és az autó felfedezése jó program volt. A világítást az utasok állíthatják, ahogy a légkondicionálót is.
DVD, szép pohár, Havanna-telep
Előfordulnak viseltes limuzinok is a piacon, de ez az autó majdnem új volt, mindene kifogástalan.
A bőrkárpit gyönyörű, hátul DVD-t nézegethetünk, ha a környék vagy az utastársak nem elég szórakoztatóak.
Mi a szokásos Hősök tere-Andrássy út-Lánchíd útvonalon kívül átgördültünk a tartósan rossz hírű Havanna lakótelepen is, ezért volt mit látni.
Fogyasztás: Debrecenig egy tank
A limuzinok fogyasztásától megkopaszodna egy Swiftet hajtó családapa. Az utasokkal együtt közel háromtonnás gépben a V6-os motor szenved, ez látszik a 22 literről induló étvágyon. Padlógázon kidomborodik a hathengeres falánksága, egy kergetős Debrecen-Budapest távon ki lehet üríteni a tankot, ami 35 litert jelent százon. Az is igaz, hogy ezt a szénhidrogén-tömeget akár 8+1 emberre elosztva sokat javul az arány. A VIP Limousine Club másik 300C-jében az 5,7 literes V8 dübörög, amely bármikor lemossa a 3,5 literes hathengerest, mégsem fogyaszt többet. Mivel az itthon cirkáló autók Amerikában termelnek pár évet a behozatalig, a nyújtott limuzinokból hiányzik a dízelmotoros változat, a 2,7 literes, 193 lóerős V6 pedig a normál hosszal is csak arra elég, hogy lejjebb induljon az árlista. |
Teherautós jogsival
A cégnél minden sofőrnek van C-s vagy D-s, azaz teherautós, illetve buszos jogsija, esetleg mindkettő. A kocsik méretei nekik nem okoznak gondot, de el kell kerülni bizonyos utcákat. Indulás előtt a vezetők végiggondolják az útvonalat, mert ekkora autókkal nem lehet csak úgy ipszilonozni.
Problémát inkább a vendégek okozhatnak. Többnyire nem agresszív, tökrészeg tahókra kell gondolni, másra kell figyelnie a sofőröknek. Az este eszkalálódásával ők az egyetlenek, akiket nem hevít hidroxi-csoport. Főleg az óriási tolótetővel felszerelt Lincoln Navigátorban kell ügyelniük, hogy a tolótetőn kalimpáló borközi társaságot ne érje baleset.
Felnőttfilmes beugrás?
Tényleg mámorító hangulata van egy limuzinnak, főleg pár üveg pezsgő elfogyasztása után, amiből az első palack a cég ajándékaként, némi ropogtatnivalóval és üdítővel, benne van az árban.
Ismerősöm mesélte pár éve, hogy egy nagykorúaknak szóló filmben néha megvillant a tükörben sofőr haverja, akinek figyelmét teljesen lekötötték a forgatás fejleményei a kanapén. A mi vezetőnk még nem keveredett pornóforgatásba az autóval, és a lánybúcsún megvadult menyecskék sem akarták még felfalni – de reméli, hogy egyszer erre is sor kerül.
Árak: órára vagy kilométerre
Limuzint esküvőkön, lány- és legénybúcsúkon kívül céges partikra szoktak bérelni vállalatok és magánszemélyek, de hallottunk egy gavallérról, aki a reptérre hajttatott. A parádés kocsi nem volt véletlen, a szőke herceg az amerikai Playboy hasábjain is megvillanó szépséget várt a fehér hintóval. A pár órára szóló bérlésen kívül a limuzin hosszabb utakra is igénybe vehető, az általunk ismert tarifa kilométerenként 250 forint. Mi az első órára 30 ezer forintot fizettünk, minden további óráért 15 ezret szurkoltunk le a sofőrnek. |
Köszönjük a VIP Limousine Club munkatársainak segítségét a cikk elkészítéséhez!