Egy barátom új autót vesz éppen. Miután felhívott, hogy megkérdezze, mit ajánlok a kiszemelt három kompakt közül, tisztáztuk, hogy családi cuccolós autónak mennyivel praktikusabb az Octavia 1.4 TSI vagy a Golf kombi. Ezután természetesen megrendelte a sokkal szűkebb Mazda 3 szedánt, nem a kétliteres, de takarékos szívómotor műszaki előnyei miatt, hanem mert jobban tetszett neki és a családnak. Így megy ez.

Aztán nemrég újra felhívott. Bár a Mazda 3 igen sikeres modell – nyilván másoknak is tetszik -, fél év átfutással lehet számolni a megrendelés és a szállítás között, de ő talált egy készleten lévő kétezres benzinest. Ment is minden a megrendelésnél, mint a karikacsapás, csak egy dolog nem tetszik neki: nagyon rá akarják beszélni a kis rendszámot az autó elejére. Állítólag a normál rendszám ugyanis bezavarhat a parkolórendszer működésébe. Mondjam már meg: létezik ilyen, vagy ez csak valami legenda, amivel át akarják verni valami furmányos módon?

Gyári tesztautó gyár fotója, az európai Mazda-vezérkar székhelyének megfelelő, leverkuseni német rendszámmal. A kis fehér kupakok jelzik a táblán átmenő csavarok helyét

A parkolószonár szenzorai

A parkolószonár szenzorai

Nosza, felhívtam a Mazda importőrének kommunikációs munkatársát és rákérdeztem erre a nyilvánvaló képtelenségre, hiszen kizárt, hogy egy európai homológ kocsira ne lehessen feltenni egy EU-s standard rendszámot (52×11 centi). Erre nem kiderült, hogy a legenda igaz?

Állítólag… nem a rendszámmal, hanem az itthon használatos rendszámkeretekkel van a baj, ezek bizony néha valóban beleverhetnek a parkolószonár (nem radar!) jeleibe. A Mazda flottájában is volt olyan tesztautó, amely extrém helyzetben, például az előtte nyíló garázskapu mozgására riasztást adott. Állítólag… üzemszerű működés közben sosem volt gond, de a biztonság kedvéért a Mazda tesztautó-flottájának rendszámait lecserélték kis alakúra. Hiszen állítólag… esztétikai okból eleve úgy kérték a típusengedélyt a modellre itthon, hogy ez lehetséges legyen.

Lehet benne valami, a német rendszámú tesztautóknál (és franciáknál, hollandoknál, briteknél, spanyoloknál, ami még hirtelen eszembe jut) jellemzően valóban nem keretben szokott lakni a rendszám, hanem simán fel van csavarozva. Még kis kupak is szokott lenni a csavarfejen, megható módon a sárga rendszámokon sárga, a fehéreken fehér színű. Ez egy német gyári kocsi, leverkuseni rendszámmal:

Gyári tesztautó gyár fotója, az európai Mazda-vezérkar székhelyének megfelelő, leverkuseni német rendszámmal. A kis fehér kupakok jelzik a táblán átmenő csavarok helyét

Gyári tesztautó gyár fotója, az európai Mazda-vezérkar székhelyének megfelelő, leverkuseni német rendszámmal. A kis fehér kupakok jelzik a táblán átmenő csavarok helyét

Ez meg egy magyar Mazda 3, először még a nagy rendszámmal:

Az egyik magyar tesztautó, még az 52 centis rendszámmal

Az egyik magyar tesztautó, még az 52 centis rendszámmal

Majd a kicsivel:

A gyári felfogatási pontok. A Mazda azt állítja, hogy nem a szonár zavarása miatt hanem esztétikai okból cserélték le a tesztautók első rendszámait. Igaz lehet, mert ezen a kocsin például nincs is parkolóasszisztens

A gyári felfogatási pontok. A Mazda azt állítja, hogy nem a szonár zavarása miatt hanem esztétikai okból cserélték le a tesztautók első rendszámait. Igaz lehet, mert ezen a kocsin például nincs is parkolóasszisztens


Kedves Mazda 3-vásárlók: ha nincs parkolóasszisztens a kiszemelt konfigurációban, rendeljétek, amelyik rendszámot akarjátok. Ha van, biztosabb a kicsi. Ha meg már megjött az autótok, széles rendszámmal? Nos, ha elkezd vakriasztgatni a parkolószonár az autótokon elöl, ne hibára gyanakodjatok, csak arra, hogy az egyébként precíz japán tervezőmérnökök a 3-as formás orrának kialakításakor nem számoltak azzal, hogy egy magyar műanyag keret megváltoztathatja visszaverődő ultrahang-hullámokat.

Elméletileg ha már eredetileg a kétsoros (úgynevezett B-típusú) rendszámmal adják át az autót, az semmilyen extra költséget nem jelent, egy pár ilyen rendszám ugyanannyiba kerül, mint az A típusú egysoros. Ha viszont utólag kezdi el zavarni az alkalomszerű csipogás a tulajt, és inkább cserélne, mint fúrna két lyukat, okmányirodába kell mennie és a cserével ismét ki kell fizetnie a rendszám árát és a hatósági díjakat. Ha csak az első rendszámot cserélnénk, 12.300 forint lesz a buli. Ha mindkettőt, új betű-szám kombinációra, fura mód az sem sokkal drágább: az egy pár új rendszám még olcsóbb is, 8500 forint, mint egy darab már létező rendszám újragyártása. Csak ilyenkor ki kell még fizetni 6000 forintot az új forgalmiért is.

A kis vagy a nagy rendszám áll jobban a Mazda 3-nak?
Kis rendszámmal szebb
74% (424)
Nagy rendszámmal szebb
10% (59)
Mindenhogy szép
12% (69)
Sehogysem szép
4% (25)