Nemrég egy sajtórendezvényen találkoztunk Takeucsi Hiszasival, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatójával, akivel többek között a legolcsóbb magyar autó búcsújáról és egy divatos terepjáró gyártásáról is beszélgettünk.
Splash helyett Celerio
Idén év végén Esztergomban befejeződik a Splash gyártása, amely elődjéhez hasonlóan Opel márkanévvel is kapható, Agila néven. A két modellből együtt 382 210 darab készült 2013 végéig. Míg 2008-ban még 121 ezret gyártott belőle Esztergom, tavaly már csak 33 000 darabot. A kifutó Splash (magyarul csobbanás) üdítően színes, vidám és jól megcsinált kisautó, amelyet tavaly a létező legolcsóbb változatában teszteltünk és még alapverzióként is nagyon meggyőző volt.
Az egyterűs kisautó nem kap közvetlen utódot – mondta Takeucsi Hiszasi, a Genfi Autószalonon látott Celerio pótolja majd. Első ránézésre a Celerio legfeljebb az Indiában gyártott, a legolcsóbb kisautók közé belőtt Alto utódlására tűnik alkalmasnak, a kiskategóriában igényes és színvonalas autónak számító Splash helyét nehezen töltheti be.Gyári fogyasztás: 3,7 l/1000 km
Meglátjuk, mit tud, de a Splashben sokak által nagyra értékelt magas üléspozíciót bizonyos fokig a Celerio is megadja – mondta Takeucsi úr. Közös vonás a magasra emelt váltókar is. A 3600 milliméteres kocsi térkínálata jobbnak ígérkezik a kategória átlagánál, csomagtere például 254 literes.

Egyszerre váltja le a Splassht és az Altót az Indiában gyártott Celerio. 68 lóerős benzines motorja nagyon takarékosnak ígérkezik
Jövőre iV-4 Esztergomból
Idén nem várható bővülés a gyár termelésében, a tavalyi 161 106 autó után 162 ezer autó gyártása a terv. Az üzem kapacitásának nagyjából felével termel, közvetlenül 3100 embernek adva munkát.

Prototípusként idén nyáron, szériaautóként jövő év elejétől készül az iV-4 koncepcióautó szériaváltozata
4,2 méteres hosszával az iV-4 ránézésre a sokadik szabadidő-autó a kis SUV-k és a kompakt crossoverek közötti méretben, de műszaki szempontból jelentősen különbözik a 2008-tól, a Capturtől és más konkurensektől.
Ez az autó ugyanis az SX4 S-Cross padlólemezére épül – árulta el Takeucsi úr, tehát nem kisautók alapjait veszi át, hanem egy kompakt autó architektúráját. Meglátjuk, milyen lesz vezetni, de a nagyobb autótól örökölt technika jót tehet a kocsi futási kultúrájának. Nagyon várjuk az újabb magyar autót.
Központi fűtés: ami Japánban hiányzik
Sok hazánkfia nem értékeli eléggé az orvosi ellátást, az iható csapvizet, a szélsőségektől mentes klímát, a viszonylagos vízbőséget, a jó minőségű termőtalajt. Vagy Budapest több nyugat-európai nagyvárosnál sokkal jobb közbiztonságát, a gazdag kulturális életet, az emberek őszinteségét, közlékenységét a felszínes csevejek helyett és megannyi dolgot, amit a nálunk élő külföldiek dicsérni szoktak.
Takeucsi Hiszasi közel hét éve lakik itt és többek között azért szeret Magyarországon élni, mert itt gyakori a központi fűtés. Japánban ugyanis csak a lakószobákat fűtik, a folyosókat, előszobát stb. nem, így az otthonokban messze nem olyan kellemes a hőmérséklet, mint itthon tapasztalja. Japán hazánknál sokkal gazdagabb ország, még sincs mindenütt meleg a lakásokban. A takarékoskodás oka, hogy a szigetországba nem vezet se földgáz-, sem kőolajvezeték, az energiahordozókat tankhajón kell szállítani.
Termelés, félgázon
Jelenleg Európa nem tartozik a Suzuki elsődleges piacai közé, az itt eladott 150 000 autónál Indonézia (160 000) és Kína (235 000 db) jóval több autót vesz fel. Bővülésben viszont a magyar piac igen jól áll, mert az elmúlt évben 19 százalékkal több, összesen 3933 személyautót adtak el a Suzuki-márkakereskedők hazánkban. A piaci részesedés a 3,5 százalékos mélypont után három év alatt 7,1 százalékra nőtt, míg a gazdasági visszaesés előtti időkben 20 százalék körül volt.
Kicsit más a helyzet Pakisztánban, ahol a Suzuki tavaly az összpiac 55 százalékát uralta 77 ezer autó eladásával. Az extrém részesedés egyik oka a helyi összeszerelő üzem és a versenytársak hiánya. A Suzuki egész Ázsiában jól áll, a legjobban Indiában, ahol a márka piacvezető, egymillió autót értékesít évente és ahol a Celerióra napi 1000 megrendelés érezik.
Magyarországon a cég továbbra is a fővároson kívül és a magánvásárlók körében erős, a flottaértékesítést talán az eddigi autóknál nagyobb méretű SX-4 S-Cross dobhatja meg. Már ha a Suzuki is hajlandó lesz olyan mélyre nyomni az árát, amit a flottapiac legsikeresebb márkái, a Ford, az Opel vagy a Škoda kikényszerítenek engedményeikkel.
Végre lesznek állami Suzukik?
Hazai sajátosság, hogy állami tendereken a Suzukinak valahogy nem sikerül labdába rúgnia, hiába volna elég igen sok közfeladat ellátásra egy Swift vagy SX4. (Kivétel szerencsére akad.) Más forrásból úgy tudjuk, hogy a közeljövőben mégiscsak lesz olyan közbeszerzés, ahol a cég is a szállítók között lehet. A határrendészeti szervek kaphatnak Grand Vitara terepjárókat.
Ezzel ugyan nem sokat csökken a kormányzati autóvásárlásokban a VW konszern márkáinak túlsúlya, de a kormány demonstrálhatja, hogy a másik stratégiai partnert is megbecsüli. Ha tényleg így alakul, olyan autó szolgál fügefalevélként, amely nem is Esztergomban készül.