Sonderschutzausführung. A mélyen germán szó azt a védelmi célú A8-ast takarja, amelyben Angela Merkel német kancellár eljutott a reptértől a miniszterelnöki kézcsókig és más programjaira, nyolcórás magyarországi látogatása során.
Minden titok, de csak majdnem
Lehet, hogy házon belül a 4,2 mp alatt százra gyorsuló S8 az alfahím, de ha az árakat is figyelembe vesszük, akkor a páncélozott verzió az A8 valódi csúcsmodellje. Súlya a duplája, nem nyilvános ára a három-ötszöröse lehet az azonos motorú szériamodelleknek, becslésünk szerint 100-200 millió forintos nagyságrendről lehet szó.
Ebben a műfajban – biztonsági okokra hivatkozva – a gyárak kevés konkrétumot árulnak el az autókról, persze a titkolózás önmagában misztikussá teszi a témát. (A Rolls-Royce is kevésbé izgalmas amióta tudjuk, hogy A8 L Security sajtóközleményéből megtudhatókon túl a mai páncélozott luxusautókra általában jellemző megoldásokról írunk.Egyre pusztítóbb lövedékek
A páncélozás sokáig szakosodott cégek privilégiuma volt, de az autógyártók is felfedezték maguknak ezt a piaci rést, ahol az ár sokadlagos tényező. Jó ideje nemcsak a Mercedes-Benz S-osztály kapható gyári Guard-kivitelben, az A8 első és a 7-es első generációjából is volt Security-modell. (A BMW páncélozott autóiért felelős termékmenedzserrel Rácz Tamás készített nagyon érdekes interjút. Az utólag páncélozók előnye, hogy olyan autókat is védetté tesznek, amelyekből nem készül gyári verzió, például a Porsche Cayenne.
Az autógyártók azt hangsúlyozzák, hogy a luxustermékek kifejlesztésekor kezdettől fogva számolnak a páncélozott verziókkal és a koncepció részét képező védelemmel jobb eredményt érhetnek el, mint az utcai kivitelt utólag átépítő specialisták. Ebben nem tudunk igazságot tenni, de a fejlesztés ezen a téren folyamatos, mivel a lövedékeket is tökéletesíti a hadiipar.
Nem ad ki tömegadatot a gyár, de a védelem többletsúlyát jól mutatja a gyorsulás romlása. A végsebesség a gumik miatt 250 helyett 210 km/óra
Változat | Teljesítmény/nyomaték | Gyorsulás 100 km/órára |
---|---|---|
Hybrid | 245 LE, 480 Nm | 7,9 mp |
3,0 TDI | 258 LE, 580 Nm | 6,1 mp |
4,0 TFSI, széria | 435 LE, 600 Nm | 4,6 mp |
4,0 TFSI, páncélozott | 435 LE, 600 Nm | 7,5 mp |
W12 6,3, széria | 500 LE, 625 Nm | 4,6 mp |
W12 6,3, páncélozott | 500 LE, 625 Nm | 7,1 mp |
Egy páncélautó tervezésekor rengeteg részletre kell odafigyelni. Kézenfekvő például az oldalüvegek fel- és lehúzásának megoldása. Műanyag elemek helyett acél fogaskerekkel küzdi fel a mozgatószerkezet a közel karvastagságú ablakokat. Az ajtókereteket és a karosszéria réseit úgy kell kialakítani, hogy ott se hatolhassanak be a golyók.
Fokozatok: VR1-VR14
A kédernek nem elég a szelet és a vizet kirekesztenie, a gumitömítéseknek a lövedékektől szétszóródó üvegszilánkokat is kint kell tartania. A fékeknek a kétszeresére hízott autó ad kínzó feladatot, fontos kiegészítő továbbá a távindítás. Támadás esetén a már járó motorú autóba ugorhatnak be a testőrök a védett személlyel, ami meggyorsítja a menekülést.
Többféle védelmi fokozat van, VR1-től VR 14-ig. A VR1 a stukkerrel támadó utcai bandáktól óvja a bent ülőket, VR6 esetén elvileg Kalasnyikovval sem lehet kárt tenni az utasokban. Privát nagykutyáknak általában elég VR4-ig felkészíteni az autót, a VR7 és VR9 a rendőri szervek autóira jellemző (a VR9 szintű védelem az acélmagvas lövedékeknek is képes ellenállni). A VR-skála neve a vehicle resistance (jármű ellenállás) szavakból ered.
Szétlövik a kocsit, de tudományosan
A kancellár asszonyt szállító A8 elvileg VR7-es védelmet nyújt. A jármű bizonyos területei azonban a VR9, sőt a VR10-es normát is teljesítik, és nem engedik bejutni a kézigránátok repeszeit. Erről sem tudni részleteket, de valószínűleg a karosszéria nyújtja a magasabb, az üvegezés a csekélyebb védelmet.
Az utasok épségéről különleges acél, aramidszálas anyagok, kerámia, egyedi alumíniumötvözetek és több rétegű laminált üveg egymást átfedő rétegei gondoskodnak. Az alumínium küszöbökbe golyóálló profilokat építettek be, a padlólemez képes ellenállni a kézigránátoknak, de még a tesztprogramban meghatározott akna sem öli meg az utasokat.
Az összes üvegfelületet a szilánkos törést gátló polikarbonát belső réteggel látták el. Az oldalablakok felárért mozgatható kivitelben készülnek, az oldalajtók pedig tetszőleges pozícióban megállíthatók, nem hajlanak be vagy ki maguktól.
A minősítés tisztasága kulcskérdés, ezt a feladatot állami szerv végzi Németországban: a Beschussamt (kb. fegyvervizsgálati hivatal). München mellett még két helyen lehet bevizsgáltatni a járműveket, amelyeket a minősítés során a hivatal munkatársai tudományos alapossággal és szabványosított módszerekkel szétlőnek. Részletek a Wikipedia szócikkében.
V8 és W12: győri motorok
Kétféle motorral kapható az A8 L Security, mindkettő Győrben készül. A 4,0 literes TFSI V8 435 lóerős és már 1500-as fordulatszámon leadja 600 Nm maximális nyomatékát. A másik a motortervezés csúcsának tekinthető V12-es, amely egy szívómotor, 6299 köbcentis hengerűrtartalommal.
Az atmoszférikus felépítés miatt itt a magasabb teljesítmény és nyomaték (625 Nm) csak 4000 feletti fordulatszámon mérhető, tehát az esetek nagy részében a W12 nem megy olyan jól, mint a papíron gyengébb, de két turbóval megtámasztott V8. Mindkét motorváltozat nyolcfokozatú automatikus váltóval és quattro állandó négykerék-hajtással érhető el.
Államfők, sztárok, milliárdosok
A fotók alapján a konvojban hátrább mozgó, MEU-311 hatósági jelzésű A8 W12-es. A MEU-313 és a világ legbefolyásosabb politikusnőjét szállító MEU-314 rendszámú Audiról viszont nem tudtuk kétséget kizáróan megállapítani, hogy melyik motorváltozat hajtja.
Mivel mind a kettő V-hengerlerendezésű és rettentően erős, elvileg az egyik hengersor kiesése esetén a motor még kiküzdheti az autót a veszélyzónából. A motortér ugyanis nem védett a páncélautókban. Legyen az utas Angela Merkel, mexikói milliárdos, arab olajsejk vagy orosz oligarcha: az emelt szintű biztonság mindig az autó utasterére vonatkozik.
A védelem mit sem ér, ha nem tudjuk időben kimenekíteni a veszélyből az utasokat, ezért az Audi A8 L Security komoly telekommunikációs rendszert kapott. A csomagtartóban elhelyezett rendszert saját akkumulátor táplálja, alumínium vázat és kerámia fedeleket kapott. A normál üzemi akkumulátor, illetve az üzemanyagtartály is páncélozható – ezekért plusz pénzt kér az Audi.
Az autó egy sor további biztonsági rendszerrel is felszerelhető, a szabadalmaztatott rendszerű vészkijárattól kezdve (megfelelően bonyolult mozdulatokkal lerobbanthatók az ajtózsanérok, így az ajtó simán kitolható a tokjából) a gombnyomásra vagy hőszenzorra beinduló, a padló alatti tartályokból táplált tűzoltó-berendezésen át a frisslevegős rendszerig, amely patronokban tárolt, sűrített levegő segítségével túlnyomást hoz létre az utastérben, így nem juthatnak be a káros gázok.
Ezen kívül a legkülönbözőbb berendezések kérhetők, a füstelszívótól a szelektív ajtózárakig, a konvojban történő közlekedést segítő, LED-es jelzőfényektől a fekete dobozig, és persze egyéni kívánságokat is meghallgatnak.
Ahogy kívülről, az utastérből sem lehet észrevenni, hogy különleges autóban ülünk. Hátul két, külön-külön szabályozható ülés található, a masszázsfotel opciós extra, és természetesen multimédiás rendszer, hűtőszekrény és kiegészítő fűtés is kérhető hátra.
Kíváncsi vagy mit tud az USA elnökét, Barack Obamát védő, Szörnynek becézett páncélautó? Kattints a képre!