Itt van a klímaváltozás?
Ha más nem, a szokatlan májusi hideg és a rendszeresen lezúduló monszuneső talán meggyőzi az utazóközönséget arról, hogy az egyre gyakrabban abnormális időjárás összefüggésben állhat a klímaváltozással.
A globális felmelegedésben döntő szerepe lehet a légkörbe ontott szén-dioxidnak, amit az emberi élet mai formája, többek között a fűtés, az energiatermelés és a kőolajra épülő közlekedés okoz.
Sokat jelent az apró e betű
Számos autógyár a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében bedobott különlegesen takarékos modelleket, amelyek leszorított fogyasztása kevesebb CO2-emissziót jelent. Többek szerint ez olyan, mintha a gyermeket továbbra is mindennap kipofoznám, csak kisebbeket ütök; mások szerint ez is valami, ameddig átállunk hibridekre, majd elektromos hajtásra.
Az Audinál a különlegesen takarékos széria egy apró e betűt kap a típusjelzésbe, amit érthetünk energiának, hatékonyságnak (Effizienz) vagy csak utalásnak a múltra.
Formel E – Az ötlet nem új |
1982-től a kocka 80 és a 100 is készült pár évig Formel E néven. Ezek a verziók kímélőre áttételezett ötödik fokozattal és az ablaktörlőkar végét megnyomva kikapcsolható, a kuplung benyomására és a váltó megmozdításakor újrainduló motorral készültek. A Formel E Audikat a 85 lóerős ezerhatos benzines hajtotta. A cél akkoriban is a fogyasztáscsökkentés volt, de nem elsősorban a környezetvédelem, hanem az olajválságban elszabadult benzinárak miatt. |
Mitől takarékosabb?
A többi A3-hoz képest a TDIe hasmagassága alacsonyabb a kisebb homlokfelület, ergo a jobb légellenállás érdekében. E célból más egy kicsit a kasztni és az alváz is. Van továbbá motorleállító automatika, amely üresbe tett váltóval megállva nem engedi fölöslegesen járni a TDI-t. A motoron kívül ez a fő újdonság a korábban tesztelt 1,9 literes spórverzióhoz képest.
Nem a felső fokozatok hosszabbak, hanem a váltó végáttétele tér el 7 százalékkal a sima 105 lóerős TDI-étől, amelynek szabvány szerinti fogyasztása 4,1 liter.
Gumi, aerodinamika, motorleállítás, váltó
Fékezéskor és gázelvétellel gurulva a generátor áramot termel vissza az akkumulátorba, amit kinyerve csökkenthető a generátor terhelése, tehát a fogyasztás. Az autóban ugyanis az áram is benzinből/gázolajból van. Az optimalizálás részeként az A3 TDI e 195/65 R15-ös, csökkentett gördülési ellenállású gumikon fut.
És milyen jól működik a szokatlanul ballonos kerekekkel! Akárha zselén suhanna, a hátul alvó tündérkislány nem rezzen fel, amikor az országútról beérünk Budapestre és elindul a rázóteszt. Ennek ellenére az autó jól fordul, kicsit sem imbolyog, ha nincs, aki sikítson kanyarban.
Típus, modell |
Listaár
|
|
Audi A3 Sportback 1,6 TDI e Attraction (105 LE, 3,9 l/100 km) | 6 944 250 Ft | |
BMW 116d (116 LE, 4,4 l/100 km) | 7 540 000 Ft | |
Mercedes-Benz A 160 CDI BlueEfficiency (82 LE, 4,4 l/100 km) | 6 311 750 Ft | |
SEAT Leon 1,6 TDI Ecomotive Reference (105 LE, 3,8 L/100 km) | 5 818 000 Ft |
A túloldalon a legtakarékosabb autókkal folytatjuk, négy liter alatti szabványos átlagok jönnek
Szerencsétlen áttételezés
Valószínűleg otromba spórolásból kell beérnünk egy ötfokozatú váltóval, mert a szabványos fogyasztásmérési ciklusban olyan lassan mennek az autók, hogy plusz egy fokozat nem hoz mérhető javulást.
Az A3 váltója nem autópályán bukik meg, ott ötödikben is alacsony a fordulatszám, városban és országúton viszont a nagyokat ejtő váltóval nehéz együtt élni. Egyszerűen nem harmonikus vele az autó, utcasarkon befordulva, fekvőrendőrön áthajtva könnyen lefullad kettesben.
A Hyundainak belefér, az Audinak nem?
Elgondolkodtató, hogy ha a Hyundai képes a 90 lóerős i30 1,6 CRDi-hez is hatfokozatú váltót adni, az Audinál a hasonló méretű, de 2,5 millióval drágább A3-hoz miért nem fért bele ez a pluszkiadás?
A 105 lóerős 1,6 TDI nem olyan ványadt, mint a 90 lóerős, de ezzel a váltóval a rugalmassága igen halovány. Előzésekhez és elinduláskor is pörgetni kell a dízelt, amely 1500-tól magára talál és a 250 Nm-rel megfelelően viszi az autót.
Mit tud a stop-start?
Gyakori városi utakkal az akku gyakran nem volt elég töltött ahhoz, hogy a motor leálljon. Amikor működött a start-stop automatika, mire a kuplungot benyomtuk padlóig, már járt is a dízel, nem veszítettünk időt a zöldre váltó lámpánál. A kuplungolást követő automatikus indítózás akkor is jól jött, ha lefulladt a motor.
Fogyasztás és CO2: a kompakt autók legjobbjai |
Az alsó középkategóriás modellek között jelenleg messze a Toyota Prius szén-dioxid-kibocsátása a legjobb. A hibridautó egyik változatának 89 g/kilométeres értéke azért is szenzációs, mert a villanymotorját benzines motor egészíti ki, míg mögötte csak dízelek következnek. A Priust a dízel kisautók közül is csak a Polo BlueMotion és egy autóként komolyan vehetetlen izé, a kétüléses smart fortwo dízel múlja alul. Kétszámjegyű legyen A hibrid Toyota mögött egy egész falanx áll ezerhatos dízelmotorokkal, amelyek fogyasztását automatikus motorleállító és újraindító készségekkel sikerült kétszámjegyű CO2-emiszióra belőni. Úgy tűnik, a mai technikával a lehetséges kompromisszumok közül a gázolajból 3,8 literes fogyasztásnak megfelelő, 99 gramm/kilométeres értékig érdemes lemenni. A dízelek mögött a Honda Insight következik, egy a Priusnál lényegesen olcsóbb, de legalább ennyivel butább autó. Nem ugyanaz benzinből Olvasóinknak feltűnhet, hogy a Prius egy decivel többet fogyaszt százon, mégis kedvezőbb a CO2-kibocsátása. Ennek oka, hogy a gázolaj energiasűrűsége magasabb a benzinénél. A több energiát tartalmazó gázolaj elégésekor több szén-dioxid kerül a levegőbe, mint azonos mennyiségű benzinnel autózva. |
A legtakarékosabb kompakt autók |
Szabvány szerinti átlagfogyasztás (l/100 km) és CO2-kibocsátás (g/km) |
Toyota Prius III | 3,9/89-4,0/92 |
Audi A3 1,6 TDI e* | 3,8/99 |
Ford Focus 1,6 TDCi ECOnetic | 3,8/99 |
SEAT Leon 1,6 TDI Ecomotive | 3,8/99 |
VW Golf 1,6 TDI BlueMotion | 3,8/99 |
Volvo C30 1,6D DRIVe | 3,8/99 |
Honda Insight | 4,4/101 |
Honda Civic Hybrid | 4,6/109 |
*Kétajtós verzió. Az ötajtós Sportbacké 3,9 liter és 102 g/km
Álló motorral nincs kormányrásegítés, ezért aki eltekerné a szervo híján mázsás súlyú kormányt, az bekapcsolja a motort is. Mintha a régi bölcsességre figyelmeztetne, hogy álló helyzetben ne tekergessük a kormányt, mert feszíti a kormányművet, a felfüggesztést és a gumit.
Tényleg jól fogyaszt
Városon kívül a TDI e kényelmes, 100-115 közötti tempónál, néhány előzéssel 4,6 litert fogyasztott bekapcsolt légkondival. A tesztautóra matricázott 3,8 litert mi is elértük, de csak akkor, ha nagyon egyenletesen, 90 alatt poroszkáltunk faluról falura.
A 60:40 arányban budapesti és országúti utakkal mért 5,75 literes átlag nem rossz, de a mezőnyön belül semmi különös. A bő egy éven át tesztelt 308 1,6 HDI is tudta ezt, de várjuk a kommentek között a dízel kompakt autóval járó olvasóink tapasztalatait!
Még mindig az A3
A kellően tágas, remek ülésekkel szerelt és halk A3 pont olyan, mint volt: a legjobb prémiumtermék ebben a méretben. Az A-osztályból a második generáció már nem méltatlan a csillagra, de összességében kevésbé jó autó.
A C30-nak az a fő baja, hogy a Volvo lefelejtett róla két hátsó ajtót, az 1-es BMW pedig csak addig csodálatos autó, amíg kettőnél több ember meg nem próbál beleülni. (Vagy amíg egy BMW-s márkatárs nem jön 70-nel szemben az egyirányú utcában, mármint a behajtani tilos tábla felől. Ez friss élmény).
Nem ráncos, érett
Majdnem nyolcévnyi gyártás után az A3 nem elavult, leváltásért szűkölő pária, hanem egy minden ízében érett, az utolsó ficakból is minőséget sugalló autó. Kevés autó tartja ilyen jól magát, érezni a két modellfrissítés hatását. Csak a klímavezérlést kellene végre lecserélni: tekerés helyett pocsék megoldás a jobbra-balra billegtetős kapcsoló.
Az A3-ról tehát nem beszélnénk le senkit, ha van pénze a hasonló használati értékű tömeggyártmányok helyett szebbet, finomabbat választani.
Van jobb házon belül
Környezetvédelmi szempontból fontos volna, hogy a leendő vevők szeme ne akadjon meg a 105 lóerős benzines turbón a szupertakarékos dízel helyett. Mert a szerencsétlen váltóval megvert TDI e-nél az 1,2 TSI harmonikusabb és közel egymillió forinttal olcsóbb autó, ám magasabb fogyasztása miatt több szén-dioxiddal terheli a légkört.
Műszaki adatok -Audi A3 Sportback 1,6 TDIe Attraction | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79,5×80,5. |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/4400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/1500-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 194 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,4 |
Vegyes (l/100 km) | 3,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 102 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4302/1766/1402 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 350 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1390/485 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 944 250 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Fogyasztásával nem nyújt rendkívülit az A3 TDI e, de egy takarékos, kiforrott és kényelmes autó, amely nem ilyen váltót érdemelne |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|