Ha egy gyerekre, vagy nőre illedelmesen azt mondják: olyan érdekes arca van, biztosak lehetünk benne, hogy szegény bűn ronda. Mi a Rodiusra mondjuk, hogy érdekes. De ez tényleg az.
Szép, mint egy tehervonat
Ígérem, nem fogja végigkísérni a tesztet a Rodius formája feletti élcelődés, de sajnos képtelen vagyok kihagyni. Ami különben nem is teljesen jogos, mert nekem az együtt töltött hét vége felé már kezdett megtetszeni. Szóval szerintem nem ronda, hanem inkább szokatlan, merész, vagy valami ilyesmi.
Járt már nálunk a SsangYongtól nem egy terepjáró, mindegyik jellegzetes, egyedi fizimiskával megáldva. Lehet rajta vitatkozni, hogy csúnya, vagy inkább tényleg bátor húzás ezekkel a vonalakkal piacra lépni, de minél többet látjuk, annál kevésbé meghökkentőek a koreai autógyár által készített formák.
Hátulján ennek ellenére már messziről szemet szúr a szerencsétlenül sikerült tetőtérbeépítés. Ez bentről sem tűnik jó ötletnek, hiszen a leghátsó sorban ülők kilátását is elrontja a ferde oszlop. Közelebb érve azt is észrevenni, hogy minden irgalmatlan nagy ezen az autón, hatalmasak az ajtajai és az üvegfelületei, de a benti helykínálattal sincs gond. Nemcsak a hét utasnak van benne elegendő fej és lábtér, de a cuccaikat sem kell egyetlen komoly fedezetű hitelkártyában maximalizálni.
Az egyetemes rútság
Nemrég valakitől az egyetemes rondaság témájában hallhattam egy rövid eszmefuttatást, amelyben inkább elkeseredett magyarázatkeresést véltem felfedezni arra a kérdésre, hogy mi késztethet egy autógyártót ehhez hasonló járművek gyártására.A magyarázat egy kicsit sántít, miszerint a szép, az minden kultúrkörben mást és mást takar, így nehéz olyat gyártani, ami itt is, ott is szépnek számít. Ezzel ellentétben a csúnyaság egyetemes, így könnyebb mindenhol rútnak számító autót készíteni, amiről aztán sokan beszélnek, újjal mutogatnak rá. Szóljon, aki érti, hogy ez miért is jó!
Gyomortükrözésen
Szóval, ha sikeresen túltettük magunkat az első vizuális sokkon és a szemünk sem tört szilánkosra, akkor vegyünk
egy mély lélegzetet és vessük be magunkat tengeri tehenünk összetett gyomrába. Valóban összetett a belső, hiszen hét darab, össze-vissza variálható ülés várja az utasokat, amelyek közül néhányat még a menetiránynak háttal is fordíthatunk, a leghátsó sor pedig előre-hátra tologatható, így a lábtér vs. csomagtér versenybe is van némi beleszólásunk. Emellett számtalan gigantikus tárolórekesz, rafinált pohártartó, és 12 voltos csatlakozó kényeztet minket. Nincs baj a belső dizájnnal sem, így hamar kimegy a fejünkből, hogy kintről azért nem ennyire fényes a helyzet.
Belsőségek, részeges támolygás és dugongológiai alapképzés jön a lapozás után
Utasterében menet közben elöl a Mercedes eredetű öthengeres, 2,7 literes 165 lóerős dízelmotor kifejezetten kellemes duruzsolása hallatszik, amit néha a hátulról, a műanyag borítás és az ülések felől érkező nyekergés, zörgés zenéje fest alá. Különösen nem borultunk ki a hangoktól, hiszen korábban a Mercedes R kárpitozása is nyikorgott. Ezt pedig nem németek készítették, így nem kiáltunk zokogva ácskapocsért.
|
Hangulatában, viselkedésében egy szelídlelkű tengeritehénhez hasonlít a legjobban. Nem a szépségéért szeretjük, hanem mert rengeteg ember kényelmesen belefér az összes úti kacatjával együtt. Fürgének sem neveznénk, de ne is várjunk csodát egy ekkora behemóttól. Etetése viszont nem okoz elviselhetetlen terhet, de vízi rokonától eltérően sajnos inkább a szénhidrogén-származékokat részesíti előnyben. Nálunk ebből a fajta táplálékból kis híján 10 litert engedett le a torkán.
A Dugong |
(Latinul: Dugong dugon)
Más néven villásfarkú tengeri tehénnek is nevezik ezt a lomha, 3-4 méteresre és 250-500 kilogrammosra megnövő tengeri emlőst. Élőhelyük Kelet-Afrikától a Salamon-szigetekig húzódik, legnagyobb példányszámban Észak-Ausztráliában lehet velük találkozni. Jóféle tehénhez illően a sekély, védett lagúnákban legel, na vajon mit? Hát persze, hogy tengeri füvet. Néha ráfanyalodik a gyökerekre, algákra, lágy korallokra is, rá pedig a cápák fenik a fogukat. Különlegessége, hogy a dugong az egyetlen vegetáriánus tengeri emlős a földön. Vízi állatként elég vacak lehet egy-két percenként feljönni szuszogni, de valahogy mindig megoldja, bár ha nagy a baj, akár tíz percig is megvan friss levegő nélkül. Finom bőrük és a zsírjuk is értékes, de nem ér bántani a tengeri teheneket, mert mindenhol védettek. Érdekesség még, hogy valami tudatmódosult állapotban leledző zoológus a szirének családjába sorolta be ezeket a jószágokat. Nesze neked kis hableány… Forrás: Búvármánia |
Jóllakottan veszélyes
Utazás közben néha jól jön az összkerékhajtás, de kanyarban, emberrel gazdagon megpakolva azért képes kisebb nagyobb meglepetésekkel leizzasztani a vezetőt. De hát meg kell tanulni, hogy a dugong nem a gyors és határozott reflexek terén jeleskedik.
|
Rövid kutatás után ráleltünk az autó egyik legfeleslegesebb felszerelésére is: a felezőre. Nem voltunk lusták,
kerestünk egy erdei utat az autóval, majd sikítva, gyorsan vissza is jöttünk vele az aszfaltra. Az első és hátsó kerekek között lévő fényévnyi távolság és az alacsony építés miatt hamar feladtuk, ez a járgány az összkerékhajtás és a felező ellenére is csak betonra való. De örvendeztünk a lehetőségnek, biztos jó ez is valamire.
Kapcsoljuk Paksot
A tesztelt példányt szintén a Mercedesnél fejlesztett ötfokozatú automatikus váltóval látták el a gyárban, aminek váltókarja mellett még a téli üzemmódot aktiváló kapcsolónak is jutott hely. A kis kapcsoló érdekessége, hogy akkora csattanás mellett zárja a szükséges áramkört, amekkora egy atomerőmű főkapcsolójának is becsületére válna. A sebesség- és fordulatszámmérőtől eltérően az aktuális sebességfokozatot nem a középkonzolon, hanem egy közepes lakóház liftjét idéző kijelzőn lehet figyelemmel kísérni, a kormány felett. A kilométeróra azonban nehezen olvasható, a számok kicsire sikerültek és messze is kerültek a vezetőtől. A műszerfal más meglepetéseket is rejt, így a szent szimmetria jegyében néha belefuthatunk használhatatlan, csak díszként funkcionáló kapcsolókba, tekerentyűkbe is.
|
Az autó az összes olyan bátor embernek, aki megkockáztatatta, hogy valamelyik közeli ismerőse meglátja majd a Rodiusban, kellemes meglepetést okozott. Bentről amúgy sem látszik a komikus külső, hét ember valóban kényelmesen elfér benne és még nem is fogyaszt sokat. A kezdeti idegenkedést pedig hamar átvette valami megmagyarázhatatlan rokonszenv a lény iránt. Talán mégis van valami az egyetemes rútság zseniális ötletében?
Árak, adatok, ítélet a következő oldalon lapulnak
Műszaki adatok – SsangYong Rodius 2,7 Xdi Premium | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2696 |
Furat x löket (mm) | 86,2 X 92,4 |
Hengerek / szelepek száma | 5/20 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 121(162)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 342/2400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | n.a. |
Végsebesség (km/h) | 174 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,4 |
Vegyes (l/100 km) | 9,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 264 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5125/1915/1820 |
Tengelytáv (mm) | 3000 |
Csomagtér (liter) | n.a. |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 2244/606 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | n.a. |
Gumiméret | 225/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 9 020 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes Viano 4Matic 11 867 000 Hyundai Starex 7 999 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 10 380 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Automata klíma, ESP, ABS, tolatóradar, ülésfűtés, bőrkárpit |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Vidám külsejű, hatalmas, tágas autó, megbízható Mercedes technikával felvértezve. .. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |