Brazil találmány
Először idén februárban akadtunk egy meglepően menő Daciába. A Renault Sandero Stepway a brazil Renault-üzem piac találmánya, az autó Isaura hazájában és a szomszédos Argentínában kifejezetten kapós. A kollégák Mioveniben úgy gondolták, ilyet ők is tudnak, ezért a modell az itteni márkanéven, Daciaként is megjelent.
Rendelhető még néhány kiegészítő, de a gyár alapvetően tetőcsomagtartó-alaprudakkal, alufelnivel, ezüstszínű lökhárítóbetétekkel, fekete fényszóróbetétekkel, ezüstös bevonatú tükrökkel díszíti a Sandero Stepwayt.
Stepway: mennyi a felár?
Sokat hozzátesz a látványhoz a sárvédőket óvó műanyag ív és a nagy fekete lökhárítóbetét, amit mindenki értékel, akit hagytak már ott végighúzott lökhárítóval. Belül szürkére színezett dekorelemek dobják fel a hangulatot, és ezt nem a sajtóanyagból idézzük, hanem így gondoljuk.
Kerek 300 ezer forint az árkülönbség az Ambiance és a Stepway kivitel között, amit az utóbbiban alapáron járó alufelni és légkondi a látványelemnek és a többi apróság nélkül egalizál.
Nincs 4×4
A magyar aloldalon a mindennapi kaland és a szabadság szele a fő üzenet, amivel ráéreztek arra, miért vesz valaki szabadidő-autót vagy legalább egy kicsit annak látszó Daciát. Az autóvásárlással sokan eleve olyan lehetőségekre adnak választ, amik sosem következnek be, lásd az aszfalton diffizáras, terepváltós Cayenne-nel elhúzó szőkeségeket.
A szabadidő-autóktól remélt legyőzhetetlenségbe ne éljük bele magunkat! A Stepway mindig elsőkerék-hajtású, a Lada Niva ellen hadba küldött, ARO-utódnak szánt terepjáróval csak jövőre jelentkezik a Dacia.
Plusz két centi
Amiben bízhatunk, az a két centivel megemelt hasmagasság és a Sandero olcsósága, illetve primitív és erős futóműve: tökön-paszulyon átvágva sem kell félteni, ami nem elhanyagolható tényező.
Kellemes meglepetés volt a román autón a Continental PremiumContact abroncs, de aki tényleg elhagyná vele az aszfaltot, az cserélje le őket kevésbé sportos gumikra. A széles, peres kerék felfekszik a sárra, fűre és hamar vége a dalnak, mivel önzáró differenciálmű vagy legalább egy elektronikus kipörgésgátló sincs.
Sopánkodni szokás a dízelek felárán, de erre a túloldalon sem lesz szükség. A Sandero ára és fogyasztása egyformán alacsony
Kár fanyalogni a terepezésen, mert a marcona Stepway a többi műanyaggal körülvett kiskocsihoz hasonlóan nem dzsip, csak egy kis ráfordítással jóval vonzóbbá tett második autó. Városban a kényelmes rugózás és a magas építés megkönnyíti az életet, könnyű parkolni akár járdán is.
Egész kényelmes
Belső méreteivel, normális csomagtartójával és hátul is kényelmes térkínálatával a Sandero agyoncsapja a sokkal drágább városi kisautókat. Belül az állíthatatlan ülésmagasság és a kormány ellenére úgy-ahogy kényelmesen el lehet helyezkedni, a nagy ülések komfortja sem vészes.
Olcsó és kemény minden műanyag, de időtálló és ezt sem kell félteni. A Sanderót vezetve nem a puritánság zavart, inkább a Stepwayből kispórolt fedélzeti számítógép, a hiányzó zseb az ülések hátulján és a ritka béna tárolóhely a váltó előtt, amiből minden kiborul az első kanyarban.
Mivel az ülésnek nincs oldaltartása, a vezető ilyenkor a szervós, de elég nehezen járó kormányba kapaszkodhat, az utas meg oldja meg, ahogy tudja. Az autó nem valami fordulékony és a kormányon is sokat kell tekerni a két végállás között, van mivel elfoglalnia magát az embernek.
Nem megy, nem fogyaszt
68 lóerőtől kár jóra számítani, a turbódízel 160 Nm-es nyomatékával kell gazdálkodni. Amit a motor tud, azt alig alapjárat fölött megadja, 3000 fölé húzatva már csak kínlódik a dízel. Szerintem egyre többen vannak, akik inkább ráérnek, csak ne keljen sokat tankolni.
A dízel Sanderóval nem érdemes spórolni, mert nálunk városban, bő gázzal is csak 5,9 litert fogyasztott. Kicsit is kímélve Budapesten sem enne többet 5-5,2 liternél, amit az 1,5 dCi blokk már több Thaliában és a Logan szedánban is bizonyított.
Megdöbbentő, mennyivel dinamikusabb a 86 lóerős Sandero dCi, de a kipucolt Stepway nem kapható az erőseb dízellel. A rezonáló, dörmögő dízelmotor mutatja, hol a helye a Daciának a Renault kínálatában, ugyanez a motor jóval kulturáltabban működik a konszern drágább autóiban.
3,1 millió forint a dízel Stepway
Ha a Sandero Stepway dCi árából kellene hasonlóan sokat nyújtó konkurenst választani, akkor hátrakullognánk a használttelepre, mert új autóban, listaáron esély sincs valami hasonlóra bukkanni.
Légkondival, elfogadható felszereltséggel és persze dízelmotorral 3 140 000 forintba kerül a Sandero, amely méretei alapján, ötajtós Loganként a kompakt autók közé tartozik. Megbocsáthatatlan viszont az oldallégzsák hiánya, ami az árlista szerint épp a kipucolt Stepwayhez nem rendelhető, pedig az első övfeszítőkkel együtt ötvenezret mindenképp megérne.
Műszaki adatok – Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50(68)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 160/1700 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 16,7 |
Végsebesség (km/h) | 150 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 5,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 140 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4020/1746/1534 |
Tengelytáv (mm) | 2588 |
Csomagtér (liter) | 320-1200 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1141/474 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 195/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 140 000 |
Konkurensek (forint) | 0 |
Tesztelt autó ára (forint) | 0 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ITT! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ízlés dolga, de a Stepway annyira jól néz ki, hogy akár azok is elgondolkodhatnak rajta, akik sosem vennének Daciát. A terepesre vett optikával együtt a Sandero egy tágas és olcsó autó, amely sokat nyújt árához képest, csak ne legyenek túlzott igényeink. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|