Hol van a kardfogú tigris?

Tanulmányautóként kezdte a Yeti
Villámgyorsan csatlakozik a hátsó hajtás

Villámgyorsan csatlakozik a hátsó hajtás

Villámgyorsan csatlakozik a hátsó hajtás


Kedvenc autós lapomban olvastam nemrég az 555 lóerős, 2380 kilós BMW X6 M-ről, hogy a több millió éves evolúció lenyomata az emberek vonzódása az X5, Q7, ML, Cayenne jellegű dzsipekhez, pláne az ukrán és orosz potentátok által különösen kedvelt Range Roverhez.

Egyesek úgy választanak autót, mintha még mindig a kardfogú tigrissel kellene megküzdenünk a napi betevő mamutcafatért. Az autó legyen összkerekes, legalább kéttonnás, bivalyerős és féljen tőle mindenki, mert nekik ez jelenti a biztonságot. Mindezt az ingázáshoz a garázs és a bevásárlóközpont között.

Nézz körül odabent!


A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scrollt vagy a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

Bármeddig elülnénk hátul

Bármeddig elülnénk hátul

Bármeddig elülnénk hátul


Pedig a négy hajtott kereket, a nagy hasmagasságot és a terepjárós külsőt meglátva nem muszáj oldalra kiköpni. Lehet ezt másképp is! A Skoda Yetit talán azok sem utálják majd, akik a testesebb dzsipektől megrezzennek, ahogy vezetőjük rájuk húzza a kormányt a sor elé bepofátlankodva.

Ülés a Roomsterből
 
A markáns, de nem erőszakos formájú Skodából kimaradt mindaz az agresszió, amivel a belső sávban takarító, minden szabályra magasról köpő nehézfiúk terhelik az SUV-kat.

Terepjárás: azért csak ésszel!
Nem fúrja az orrát a rézsűbe, jók a terepszögek

Nem fúrja az orrát a rézsűbe, jók a terepszögek

Nem fúrja bele az orrát a rézsűbe


A Yeti, a VW Tiguan közeli rokona is az aszfaltra kitalált autók közé tartozik, de kalandozás közben sem vall szégyent. Kiadósabb terepezésre felező híján csak a kuplung rovására indulhat a tulaj, de az autó tudása meghaladja azt, amit gazdája általában meg mer majd kockáztatni. Az off-road kapcsolót megnyomva engedékenyebb lesz a kipörgésgátló és 50-es tempóig az ABS engedi kissé blokkolni a kerekeket, hogy a talajba besüllyedve, maga elé kupacot gyűrve jobban lassuljon az autó.

Lejtőn működik az automatikus fékezés. A 2 és 30 km/óra között, gombnyomásra bekapcsolható lejtmenet-asszisztens nem hagyja felgyorsulni az autót, a tempót egyenletesen megtartó fékezés üresben és 1-2-3-ik fokozatban is működik. Off-road állásban mintha megnőne a gázpedál útja a normál üzemhez képest. Az elektronikus beavatkozás oka, hogy egy hirtelen gyorsítás miatt az autó ne veszítsen kapaszkodóképességéből.

Átgondolt autó, tisztes anyagokból

Átgondolt autó, tisztes anyagokból

Átgondolt autó, tisztes anyagokból


Szerintem a Fabia pórul járt a Roomster orrával és üléshelyzetével, de a Yetihez azt az egyet vette át a Skoda az elég drága miniegyterűtől, amit érdemes: a tologatható-kivehető hátsó üléseket.

A széleken két kényelmes, középen egy kényelmetlen ülést örökölt az SUV, amelyek kiemelhetők, így a csomagtér a kocsi méreteihez képest imponálóan nagyra bővíthető. A trükk itt is az, mint például a Scénicnél: a kiszedett ülés nem foglal helyet, szemben az előredöntöttel vagy padlóba süllyesztettel.

Hogyhogy van behúzott?
Egy csendes vasárnap délután, amikor bármi mással is elüthették volna az időt, összeakadtunk az Autó és Stílus című magazinnál jeleskedő kollégáinkkal, akik szintén fotózni indultak. Az ő segítségükkel készültek behúzott képek is, amit a normál esetben egyszemélyes fotósbrigád képtelen produkálni. Hálánk sokáig üldözni fogja őket!


Nem, ez még nem a vége a cikknek, az csak valahol a túloldalon található



Rövid, de tágas

A hátsó ülések előretolásával négy-öt személlyel is megnövelhető a csomagtartó, és még így is marad némi lábtér, mert a Yeti térhasznosítása optimális. A csupán 4,2 méteres autóval négy, jóléti hájat növesztett érdeklődő is nekivághat az eredeti jeti felkutatásának a világ másik végén.

6,9 millió Ft egy jól felszerelt Yeti 1.8 TSI 4x4 ára

6,9 millió Ft egy jól felszerelt Yeti 1.8 TSI 4×4 ára

6,9 millió Ft egy jól felszerelt 1.8 TSI 4×4 ára


Amennyiben a szőrös talpú hegyi ember tényleg olyan rút, mint Csubakka, talán kár is a Himalájáig nyúzni a Skoda-féle Yetit. Ez a cseppet sem ijesztő szerzet hamar meggyőzött bennünket. Megadja azt, amit a szabadidő-autókban szeretni lehet: a tágas belső teret, a magas üléshelyzettel járó biztonságérzetét és jó kilátást, a négy hajtott kerék fölényét.

160 lóerő, 250 Nm

Lámpától, apró gázzal indulva a Yeti úgy lódul neki, mintha kicsit behúzva maradt volna a kézifék, koloncként fogja vissza az autót az összkerékhajtás. Lendületből viszont az autó hasít, mint fagyiban a lángvágó, tele van élettel a finoman járó, halk motor.

Röhej? Egy Skoda a király a hóban 46

Belső és sivatagi külső fotók a gyári képek galériájában

Rengeteg sütőtök beleférne a Yetibe

Rengeteg sütőtök beleférne a Yetibe

Rengeteg sütőtök beleférne hátra


1798 köbcentivel nem kell nagy töltőnyomás 160 lóerőhöz. Dízelesen mélyen, 4500-nál elkészül a maximális teljesítmény, a 250 Nm forgatónyomatékhoz sem kell sokat emelni az alapjáraton.

Darabos terepes?

A Yeti futóműve és vezethetősége pont olyan, mint egy igen jól eltalált kompakt autóé. Gyakorlatilag a magas építésnek csak az előnyeit nyújtja, a rossz légellenállástól eltekintve. Csendes és flott autó, jó ülésekkel, nagy biztonsági tartalékokkal.

Fabia helyett Octavia

Tanulmányautóként kezdte a Yeti

Tanulmányautóként kezdte a Yeti

Tanulmányautóként kezdte a Yeti


2004-ben kezdtek el dolgozni a Skoda formatervezői a Yetin. A megbízás eredetileg a Fabia padlólemezére építendő fiatalos, friss és vagány autóra szólt. Az eredményt előnyös külsejű hölgyekkel körítve mi is láttuk négy éve, Genfben sárgában, aztán Frankfurtban világos kékben.

Műszaki oldalról a donor végül az Octavia lett, hogy az autó ne legyen elsőkerék-hajtásra kárhoztatva. A szögletes, nagyon jól áttekinthető autó bemutatója a 2009-es Genfi Autószalonon volt, gyártása nyár óta folyik. Forgalmazása több havi előértékesítés után októberben indul hazánkban, az alapár a 105 lóerős turbós, 1500-as fordulattól 175 Nm nyomatékú benzinessel 4 598 500 Ft.

Alapesetben az első kerekekre jut az erő 96%-a

Alapesetben az első kerekekre jut az erő 96%-a

8-14 litert fogyaszt az erős benzinessel


Budapesten a legnagyobb hóban, rövid utakkal sem fogyasztott 13,8 liter felett a benzines Yeti, ami belefért. Vannak helyzetek, amikor egy autó ehet akár 40 litert, csak érjünk célba, és ezek ilyen napok voltak, mínusz 13 fokban, mély hóban.

Normál esetben városban 12 literből már gyorsak vagyunk, a hosszabb utakon 8 literre lenyomható fogyasztás jelzi, mennyire fejlett motor kompenzálja a pocsék alaktényezőt (0,37) és az összkerékhajtást.

4×4: legalább hatmillió forint

Talán jobb vétel valamely TDI-vel

Talán jobb vétel valamely TDI-vel

Talán jobb vétel valamely TDI-vel


Ezzel együtt az elsőkerék-hajtással nem társítható benzines turbómotornak nehéz dolga lesz. A 110 és 170 lóerő közötti három dízel jobb értéktartást, sokkal ritkább tankolást és részben nagyobb nyomatékot ígér a darabosabb működés, a csúnyább motorhang és a modern dízelekkel járó több hibalehetőség fejében.

A felszereltségtől függően 5 999 000 és 6,9 millió Ft közötti áron kínált 1,8 TSI-vel a Yeti valószínűleg ritka autó lesz: bár ára értékarányos, ezt a pénzt sokan nem egy Skodáért adják ki, hanem valamely jobb nevű japán konkurensért.