Újságíróként gyakran járunk a városban, különféle lehetetlen helyekre meghirdetett sajtótájékoztatókon, rendezvényeken, vagy csak éppen aktuális témákhoz szükséges anyagok gyűjtésekor. Ilyenkor fontos szempont, hogy gyorsak legyünk, és lehetőleg csak egy ember ideje menjen el a városban parkolással, közlekedéssel, dugókerüléssel.
Mi kell nekünk?
Mivel többségünk zsigerből utálja a felesleges várakozást, olyan közlekedési eszközt kerestünk, amely fürge, apró, gazdaságos és bárhol lehet vele parkolni. A BKV hamar kiesett, mert a legtöbb esetben lassú, még a metrót is sikerült autóval lenyomnunk, ami szomorú. Biciklizni ugyan szórakoztató dolog, de a miénkhez hasonló vádlikkal nagyobb távot ezzel az eszközzel sem lehet gyorsan megtenni. Nem mellékesen csatakosra izzadtan, büdösen sem biztos, hogy szívesen látott vendégként üdvözölnének egy-egy rendezvényen.
Két keréken
Egyetlen lehetőség maradt csupán, a motor. Ezzel csak annyi a baj, hogy a főszerkesztőnkön kívül senkinek sincs rendes motorra jogsija, így kénytelenek voltunk csupán egy lépcsővel a motoros roller kategóriája felett kezdeni: szereztünk egy robogót.
Nem is akármilyet, hanem egy négyütemű, kicsinyke Yamahát. Nem vagyunk feltétlenül márkajelzés-fetisiszták, de megnyugtató érzés, hogy jól csengő, megbízható márka gépére bízzuk magunkat, ha éppen dolgunkat végezve száguldozunk a városban.
Gyöngyszem
A Yamaha Neo’s csinos formájával, szépen kidolgozott részleteivel hamar belopja magát a kezdő motoros szívébe. Fura fehér színe ugyan nem a legférfiasabb, de sebaj, legalább látszunk rajta. Még szokni kell a kormányzárat, az ülés alatt lévő csomagtartót, az önindítót, a hatalmas, digitális sebességmérőt, hiszen a fiatalkori, Balaton-parti simsonozások idején ezek még ismeretlen dolgok voltak. De a jót nem nehéz megszokni.
Az első kilométerek alatt a csendben dolgozó motor tetszett a legjobban. A négyütemű, ötven köbcentis kis gépezet hangja messze elmarad a városban vinnyogó, kétütemű pizzahordár rémségektől, kifejezetten csendes járású.
Szépen, gombnyomásra kel életre, és a kulturált négyütemű kis motor még gázadásra sem kezd eszelős üvöltözésbe. Igaz, száguldásba sem. Így a hetvennel abszolválható utakon lehet vele kellemetlen érzésünk, amikor sorra suhannak el mellettünk az autók. De dugókerülésben verhetetlen, így itt jócskán behozhatjuk a lassú tempó miatt összeszedett hátrányt.
Lapozás után kiderül, mi kell hozzá, hogy túléljük a robogózást.
Veszélyes?
Autósként nap mint nap frászt kapunk az eszelős stílusban közlekedő robogósoktól. Nagyjából tudjuk, mik azok a dolgok, amelyekért egy autós utálja a robogós népséget. Tudjuk milyen, amikor a holttérből bukkan elő, mennyire kellemetlen, amikor jobbról húz el váratlanul, vagy amikor az autósor elejére állt robogó küszködik a lóerőhiánnyal, feltartva vele az egész kocsioszlopot. Ezeket igyekszünk majd elkerülni, reméljük, cserébe az autósok, buszosok sem akarnak majd az életünkre törni.
A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg
Filléres élet
Kéjes örömöt okoz az a tudat is, hogy a robogót bárhol letámaszthatjuk – mellesleg elkerülhető vele a hosszas, parkolóhely utáni kutatás is -, és nem kell a színes parkolóautomatákat sem megtömni temérdek aprópénzzel.
Csupán a tolvajurak szerezhetnek kellemetlen perceket, de ellenük csúf, masszív lánccal vagy ismerős portásokkal, biztonsági őrökkel védekezhetünk, akik szemmel tartják az új munkatársat.
Szerencsésebb esetben – ha a földszinten lakunk – akár a lakásba is betolhatjuk a nem éppen olcsó jószágot.
Idáig nagyon tetszik, de persze, mint minden teljesen új dolgot, ezt is még szokni kell. De a gyorsaság, mozgékonyság és a várható alacsony költségek és nem utolsósorban a jó meleg idő miatt már most is tetszik a motoros lét.
Ha pedig hosszú távon is bejön a kétkerekezés, még az sem lehetetlen, hogy rákapunk, és a motoros jogsi megszerzése felett is elmerengünk. Meglátjuk.
Adatok, lóerők, kilogrammok a következő lapon
Műszaki adatok – Yamaha Neo’s 4 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 49,9 |
Furat x löket (mm) | 38 X 43,6 |
Hengerek/szelepek száma | 1/3 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 2,3(3,13) |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 3,15/ |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 1840/663/1118 |
Tengelytáv (mm) | 1275 |
Menetkész tömeg (kg) | 95 |
Üzemanyagtank-kapacitás (liter) | 5,4 |