A 2003-ban bemutatott 6-os sorozattal a BMW felelevenítette azt a béemvés Gran Turismo érzést, amit 1999-ben a 8-as gyártásának leállításakor már-már örökre veszni éreztünk. Az új 6-ost szinte mindenki kedvelte egészen addig, amíg tavaly meg nem jelent városi terepjáró változata: az X6.
Ez a SUV eltávolította egymástól a közlekedőket, nem csak abban az értelemben, hogy egy átlagember számára megfizethetetlenül drágán került a piacra, hanem a szó térbeli jelentésében is.
Egyterű? Soha!
A magas üléspozíció a lőrésszerű ablakokkal kiemelte és elszeparálta az autót, a városban kezelhetetlenül erős motorok pedig a felsőbbrendűség illúzióját nyújtják az X6-os utasainak. Az agresszív terepkupéval adódó problémákra a BMW hamar megadta a választ: 2009. február 13-án (pénteken!) bemutatta az 5-ös sorozatot kiegészítő Gran Turismót, az 5 GT-t.
A BMW irtózott attól, hogy egyterűt gyártson, mert ez végképp nem illik a sportos márkaarculathoz. A piackutatók azonban azt jelezték, hogy volna igény a mai Ötös kombinál nagyobb, és főként több variációs lehetőséget, rugalmasabb utasteret biztosító autóra. Ez a modell keringett eredetiben Raumfunktionales Konzept (térfunkcionális koncepció) néven, az angolosok pedig PAS (Progressive Activity Sedan) rövidítéssel olvashatnak róla bármelyik keresőbe beírva.
Chris Bangle, a BMW formatervező csapatának távozó vezetője a bemutatón hosszan beszélt a szép és funkcionális ívek harmóniájáról.
Új 7-es, X6: mindkettő benne van
A szabadidő-autókénál mélyebb padlószint alacsony belépési magasságot biztosít, miközben – elmondása szerint – az ülések a könnyű beszálláshoz ideális szintre kerültek. Természetesen a hatalmas kerekek is a formaterv részét képezik, nem véletlen hát, hogy a bemutatott 5 GT 21″-os felniket kapott. Nem kell már sok hozzá, hogy egy hagyományos teherautó-abroncsot is felszerelhessünk személyautóinkra, a haszonjármű-kategóriában megszokott méret ugyanis alig nagyobb, 22,5″-os.
Kétféleképpen nyíik a csomagtérajtó
Az új 5 GT-n több ponton is az új 7-es és az X6-os formai elemei köszönnek vissza. Külső megjelenésében tulajdonképpen egy alacsony építésű X6-ost köszönthetünk Hetes orral és hátsó lámpákkal. A legnagyobb újdonság a Škoda Superben már megismert variálható csomagtérajtó, ami kétféle módon felnyitható.
Fontos volt a BMW-nek, hogy a ferdehátú kasztni ellenére a csomagteret teljesen elkülönítse az utasoktól, ezért az merev kalaptartót és külön lehajtható hátfalat kapott. Így nem az ülések támlája támasztja a csomagokat. Erre azért is szükség volt, hogy a hátsó ülések állítása a csomagtér falaitól független legyen.
Lesz négy- és ötszemélyes
A bemutatott 5 GT négyüléses kivitelű volt, de ez csupán az utolsó prototípusok egyike, amit kifejezetten a Genfi Autókiállításra készítettek. Kérdésünkre elmondták, hogy a hatalmas hátsó középkonzollal szerelt különálló ülések a sorozatgyártáskor már opcióként lesznek elérhetőek, mivel az alapfelszereltséghez öt ülés tartozik majd.
Az autóba beülve a fejteret figyeltük meg először. Bangle úr beszámolója alapján itt a plafon ívével játszottak annak érdekében, hogy magasabb emberek is kényelmesen utazhassanak a hátsó üléseken.
Az X6-ban ugyan hasonló ívet találunk, az 5 GT-ben mégis érezhetően tágasabb a hátsó fejtér annak ellenére, hogy a bemutatóautó dupla panorámatetővel készült. Az első ülésekbe átülve az új Hetesre emlékeztető műszerfal fogad.
Olyan jól sikerült a térrel folytatott játék, hogy elöl megszólalásig a legnagyobbat idézik a méretek és a formák.
Chris Bangle utolsó BMW-s vonalai ezek: bár a formatervező távozik a BMW-től, és valószínűleg nem autók tervezésével foglalkozik majd ezután, utolsó munkáival még megpróbált bizonyítani.
Az új 7-es formatervével az előző 7-es okozta traumát igyekszik enyhíteni, míg az 5 GT talán BMW-s pályafutása csúcsának bizonyul egyszer.
Az 5 GT szinte az X6-tal felvetődő összes gondra választ kínál. Az 5-ös család tagjaként ára az ötösökéhez igazodik, míg jórészt a motorkínálata is a sorozatból megismert darabokból kerül majd ki. Az 5 Gran Turismóban várhatóan benne lesz a soros hathengeres dízel 245 lóerővel és a szintén háromliteres, 320 lóerősre saccolható benzines turbó. A ZF-től származó nyolcfokozatú automata váltó megjelenése ugyanúgy valószínű, mint a hibrid hajtásláncé és a feláras összkerékhajtásé.
A Genfben még tanulmányként bemutatandó újdonsággal a közeljövőben a BMW belép egy számára új (al)kategóriába, a sorozatgyártású 5 Gran Turismo értékesítése piactól függően már idén év végén elkezdődhet.
Méretek
5 GT | X6 | |
Hosszúság (mm) | 4998 | 4877 |
Szélesség (mm) | 1901 | 1983 |
Magasság (mm) | 1559 | 1690 |
Tengelytávolság (mm) | 3070 | 2933 |
Első túlnyúlás (mm) | 838 | 858 |
Hátsó túlnyúlás (mm) | 1091 | 1086 |