Mindig áhítattal, megszeppenve ül bele az ember olyan tesztautóba, amely jóval meghaladja a még ki sem fizetett lakásának az árát is. De ezúttal tettünk a tiszteletre, gumicsizmát húztunk és kegyetlenül meghempergettük a Land Cruisert a homokban.
Hogy külsőleg mi változott az elődhöz képest? Néhány szóban el lehet mondani: eltűntek a műanyag sárvédőívek, helyüket fém vette át, újra rajzolták a lámpákat, szögletesebb lett az orr rész és az üvegfelületek is kisebbek lettek.
Terepi, gyári képek kattintásra bújnak elő:
Plusz kettő? Plusz négy?
Az indítógomb megnyomásakor rövid színjáték következik, a kormány közelebb jön, a műszerek mutatói kalimpálnak egyet, és színpadiasan kigyúlnak a háttérfények is. Majd életre kel a motor. Bár tudtuk, hogy csupán négyhengeres dízel morog elöl, mégis kicsit kellemetlen ez a hang. Nem hangos, vagy zavaró, csupán további két, vagy inkább négy henger kéne még ebbe a zenekarba a tökéletes hangzáshoz.
Erőben nincs hiány, 173 lóerővel a termetéhez képest vidáman szaladgál a Toyota terepjárója. Papíron 11,7 másodperc kell neki a százig tartó sprint lefutásához. Persze ha ezt sokáig próbálgatjuk, akkor búcsút mondhatunk a gyári 10,4 literes városi fogyasztásadatnak. Nálunk takarékos, de még nem elmebeteg módon spórolós autózással 11,2 liter jött ki a városi szakaszra. Elfogult vagyok, így nekem ez még a fájdalomküszöb alatt van.
Körbekamerázva
Az új Land Cruiserben szinte több kamera van, mint egy közepesen paranoiás amerikai kisvárosban. Azt már megszokhattuk, hogy tolatásnál elég a műszerfalon lévő kistévét nézni és így biztonságban vagyunk a lesből támadó virágágyásoktól, oszlopoktól, de hogy az autó elején is van szemünk, az már nem mindennapos. Az alufelni épségének megóvásában újabb, az oldalsó visszapillantó tükörbe épített kamera van a segítségünkre. Az aprócska kijelzőn megjelenő műsort a kormányon lévő gombbal váltogathatjuk, sajnos előre menet közben hamar megszűnik az adás. Érthető, tessék inkább kinézni az ablakon.
Mindenen át
Elsüthetném azt a terepjárókkal kapcsolatban már unalmas megjegyzést, hogy fekvőrendőrökön, kis- és közepes termetű házi- és vadállatokon, úthibákon simán siklik át az acélbatár. Viszont ez csak részben fedné a valóságot, ugyanis a Land Cruiser ott is mérhetetlen eleganciával és magabiztossággal halad, ahol útnak látszó tárgynak nyoma sincs. Nem zörög, nem dobál, csak óvatosan átlépdel a tankcsapdákon.
A rugózást ugyan meg kell szoknia annak, aki személyautóhoz szokott, ezért a tengeribetegségre hajlamos útitársakat engedjük az első sorba. Üléssorból szerencsére több van a Land Cruiserben, mint az átlagos autóban. Még a második sorban is döntögethetőek az ülések háttámlái, és igény szerint – gombnyomásra – kétszemélyes harmadik sor is előhajtogatható a csomagtartó padlójából. Ugyan a harmadik sorban sosem vidám az élet, mi hatan, kisebb hátizsákokkal kényelmesen leautóztunk benne kétszer másfél órás utat.
Leghátra a padlóban megbúvó ülések ellenére is szép mennyiségű cipelnivaló elfér, egyedül a jobbkormányos világra optimalizált, jobboldalra nyíló ajtó nehezítheti a bepakolást. De legalább a csomagtérajtó üvege külön is felnyitható, ha csak befelé kell dobálni a cuccokat, akkor elég ezt kinyitni.
Újra kicsiként
Az utastérben rövid ideig újra óvodásnak éreztem magam. Itt minden nagy, a kormány szafaládé-vastagságú, a belső ajtókilincs egymagában akkora, mint egy átlagos kapaszkodó. Emellett hely is akad, a könyöklő négy doboz sört üdítőt lazán elnyel, és még hűti is, ha megkérjük rá. A formavilág kicsit szögletes, de ez sem az öncélú dizájn miatt van így, hanem állítólag jót tesz ha terepen vezetés közben látunk magunk előtt vízszintes referenciavonalakat. Szerencsére a Land Cruiserben ebből rengeteg van, így boldog lehet, aki ezzel rója a hegyeket, völgyeket.
Egy jól sikerült videó, rengeteg sárral:
Hülyebiztos
Bár a legtöbb terepjáró nem amatőrök kezébe való játékszer, a Toyota mégis gondolt azokra is, akiknek nem erősségük a sárdagasztás, de valamilyen okból mégis el kell hagyniuk a biztonságot jelentő, csíkos bitumenszalagot. Ilyenkor ki kell nézni az ablakon, hogy miféle tereppel is kell megbirkóznia az elektronikának, majd jön egy kis kotorászás a menüben, és máris csak a kormányzással kell törődni. A gázadás, fékezés megy magától, a kijelző pedig még a kormányelfordulásról is tájékoztatja a hajó kapitányát. Bámulatos.
Nekünk nem volt vele szerencsénk, igaz, nem is kényes sziklás terepen – ahol talán a leghasznosabb ez a funkció – hanem, híg, felázott homokbányában tettünk meg mindent, hogy elássuk a járgányt. Kitartó, áldozatos munkánkat végül siker koronázta, pár órán keresztül homoklapátolással múlattuk az időnket.
Mozdonyhomok, szűrőhomok és ciklonpor |
Mivel a főváros környékén csak bajosan találtunk volna olyan terepet, ahol értékcsökkentő karcolások, vagy súlyosabb környezeti katasztrófa nélkül kipróbálhattuk volna a bő kéttonnás autót, így bekéredzkedtünk egy igazán biztonságos, de mégis komoly kihívásokkal bíró terepre, egy homokbányába. A gyermeki örömökhöz – homokozás, ásás, sárban cuppogás – a sóskúti Kvarchomok kft. biztosította a játszóteret. Köszönjük, megyünk máskor is. |
A Toyota a Land Cruiserrel nem kötött kompromisszumot. Elviseli a város is, de ha a szükség úgy hozza – akár péntek délután – az irodából kilépve is nekiindulhatunk vele egy Afrikát átszelő kalandnak. Csak egy garnitúra rendes terepgumit kell rá tenni.
A következő oldalon milliók, és milliméterek:
Műszaki adatok – Land Cruiser 3,0 D-4D VX Sport | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2982 |
Furat x löket (mm) | 96 X 103 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 173(127)/3400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 410/1600-2800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,7 |
Vegyes (l/100 km) | 8,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 214 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4760/1885/1845 |
Tengelytáv (mm) | 2790 |
Csomagtér (liter) | 621/1151 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 2080/910 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 87 |
Gumiméret | 265/60 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 11 780 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 16 155 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt találhatóak |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 9,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|