Eredeti darab
Történelmi szerep jutott a Kia Soulnak. Nem ez a dél-koreai gyár első autója, amelyre jó ránézni (az talán a Sorento volt), viszont a Cee’dhez hasonló csinos, de rizikómentes formák után most először látunk tőlük valami egészen frisset.
A Kia Soul cool, fiatalos és minden ízében gigavagány. Kívülről még a mostani tesztben szereplő alapmodell is az. Nem kell rá sárkányos, versenycsíkos, tyúklábmintás dekormatrica vagy 18 collos felni, hogy megbámulják az utcán.
Belül viszont a kasztni eredetisége nyomokban sem érezhető. Nem a kemény és kevéssé igényes műanyagokkal van baj, hanem a sötétszürke szín lehangoló hegemóniájával.
Megfosztva a tarka műszerfali és ajtóbetétektől, megcsappan a vonzerő. Érdemes körülnézni a katalógusban, amely 19 oldalnyi külső és belső extrát ajánl a Soul feldobására.
Hol maradt a kalaptartó?
Aki egy Kia-szalonban első látásra beleszeret az autóba és hazaviszi, azt a napi használatban több csalódás is éri, amire a mámoros pillanatokban nem számít.
Az első nagybevásárlásnál kibukik, mennyire apró a csomagtér. A szűk helyet részben ellensúlyozzák a padló alatt bevetésre váró, ügyesen elosztott fachok. Kalaptartó azonban egyáltalán nincs. Macerás mindig minden málhát magunkkal cigölni, nehogy beverjék érte az üveget.
Nagyvárosi lét
Egy nagyváros ideális terep a Soulnak, haladni és parkolni is élvezet vele. Más autókba átülve rögtön feltűnt, hogy a Kiában milyen jó tágra nyílott mind a négy ajtó, mennyire kényelmes a magas ülés be- és kiszálláskor, milyen jól átlátni belőle a forgalmat.
A forma annyiban követel kompromisszumot, hogy az előrenyúló tető miatt nehezen látni belőle a villanyrendőrt, ha a sor elején állunk.
Régen sikerült ennyire flottul és magától értetődően megállni az autónál alig nagyobb parkolóhelyeken. A szögletes kasztni pompásan áttekinthető és a Soul elég fordulékony. Ha azonban a feláras tolatókamera hiányzik az autóból, lemaradunk a belső visszapillantóba vetített moziról, ráadásul halszálkás parkolóból is nehéz kitolatni. A nagylátószögű kamera híján a széles C-oszlop lemezén kellene keresztül látni, ami Chuck Norrisnak is húzós feladat.
126 lóerővel szerintünk jó eredmény 8,8 liter Budapesten, de lapozás után bátran vitatkozzanak velünk
Sportos és takarékos
Élveztük a 126 lóerős benzines motort is, amely szinte megtáltosodott a gazdagabb felszereltséggel járó 18 colos felnik nélkül.
Megint azt adta, amiért az 1,6 literes Cee’det is szeretjük: felszabadultan pörgött és jól vette a gázt. Városban vagy országúton igazán dinamikus vele a Soul. És takarékos is: 8,8 literrel beérte Budapesten.
Alapjáraton és városi tempónál a szép egyenletesen forgó benzines halkabb a szintén 1.6-os dízelnél. Autópályán a benzines a rövidebb váltóáttételek miatt sokkal jobban pörög és csúnyán rázendít. A mélyen szabályellenes sebességtől a motorzúgás hatásosan visszatartja az embert.
Törésteszt: még nincs eredmény
Jelenleg az Euro NCAP még nem tesztelte a Kia Soult, vagy ha tesztelte is, az eredmény nem nyilvános. Saját töréstesztjei nyomán a Kia öt csillagot vár, dacára a szigorított értékelési kritériumoknak. Alapáron ESP-vel Az ESP azért széria még a menetstabilizálóra hűvösen reagáló magyar piacon is, hogy az országonként eltérő felszereltségi politika ne veszélyeztesse az ötödik csillagot. Figyelnek a biztonságra A merev kasztni mellé adott passzív biztonsági felszereltség is teljes, benne első, oldalsó és függönylégzsákkal, az első üléseken övfeszítős biztonsági övekkel és aktív fejtámlákkal. A Soul érdekessége a motorháztetőnél arasznyival mélyebbre helyezett motor, ami az elgázolt kerékpárosoknak és gyalogosoknak biztosít jobb túlélési esélyt. A gépháztető és a motor nagy távolsága átlagon felüli deformációt, tehát energia-elnyelést tesz lehetővé. |
Jobb a kisebb felni
A 16 colos kerekeken lévő kevésbé peres gumik sokat javítanak a nagyobb felnis Soul kritikán aluli rugózási komfortján. Az út és az utasok közötti fémes kapcsolat helyett a felfüggesztés elnyel annyit az úthibákból, hogy ne tankpályán érezzük magunkat, de megőrzi a Soul kitűnő stabilitását.
Szerintünk a Soulból nem a tesztben szereplő LX, hanem a gazdagabban felszerelt EX a legjobb választás, színes belső kiegészítőkkel. A 18-as felnit pedig cseréltessük le 16 collosra, így valamennyit spórolhatunk és különleges autónk sokkal kényelmesebb lesz. Aki hasonlóan belevaló, de jóval praktikusabb és kényelmesebb autóra vágyik, az nézze meg a C3 Picassót a Citroënnél.