Adatlap

Renault Clio 0,9 TCe Dynamique

Körülbelül egy mázsával könnyebb lett, új motort és navigációs rendszert kapott, ezerféleképp feldíszíthető és jóval nagyobb elődjénél az új Clio. De mit tud igazából?
Körülbelül egy mázsával könnyebb lett, új motort és navigációs rendszert kapott, ezerféleképp feldíszíthető és jóval nagyobb elődjénél az új Clio. De mit tud igazából?
Motor 899 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 90 LE
Nyomaték 135 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,2 sec
Végsebesség 182 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Egyetlen típus sikere vagy kudarca nemigen dönt egy márka sorsáról, mert még az életképtelennek tűnő Alfa Romeo is kétféle modellt gyárt.

Ezzel együtt sok múlik a Clión, amely a Mégane és a Scénic mellett a Renault legfontosabb autója.

Látványos, de nem tökéletes

A tesztautó fogadtatása alapján a látvány önmagában eladja az újdonságot, talán fölösleges is arról írni, mennyit fogyaszt, hogy megy, van-e benne hely.

Ebben a színben a design hatása átütő volt, nemcsak a benzinkutakon jöttek oda hozzánk, hogy milyen Renault is ez. Mert a túlméretezett rombuszt látva a márkanév nem kérdés.

Ferdén előre és hátrafelé is rossz a kilátás a vaskos oszlopok miatt. 3 830 000 forintért turbómotorral és Dynamique felszereltséggel jó vétel a Clio

Ferdén előre és hátrafelé is rossz a kilátás a vaskos oszlopok miatt. 3 830 000 forintért turbómotorral és Dynamique felszereltséggel jó vétel a Clio

Ferdén előre és hátrafelé is rossz a kilátás a vaskos oszlopok miatt


A mutatós karosszériának vannak azért bajai is. Rossz a kilátás a vaskos A- és C-oszlop miatt, és bár a csomagtérfedél lehúzására a bal meg a jobb kéznek is jut külön mélyedés, a homo sapiens fejlődésében még nem alakult ki az az alfaj, amelynek ez kényelmes volna.

A tesztautó ajtói csúnya hanggal záródtak, ami elvesz a teleszkóppal emelkedő motorházfedéllel és az igényes anyagokkal megalapozott minőségérzetből.

Jót tesz neki a piros

Jó minőségérzetet áraszt a Clio, akárcsak elődje

Jó minőségérzetet áraszt a Clio, akárcsak elődje

Jó minőségérzetet áraszt a Clio, akárcsak elődje


Máskülönben a kategória korlátait ismerve a Clio értékes autónak mutatja magát az eleve puha műszerfali műanyagokat feldobó piros színnel, az órák elegáns számlapjával és a hétcollos, hightech kijelzővel. A rezisztív érintőképernyő a Dacia Lodgyban nem ilyen színes, de ott is ugyanilyen hasznos és praktikus.

Könnyű vele összepároztatni a telefont Bluetoothon, a logikus menüvel egyszerűen megadhatók az úti célok a navigációnak és a kisautókban megszokottnál szebben szól a zene a Bass reflex hangszórókkal.

Sokat dob a belső téren a piros műszerfalszín, megér 30 ezer forintot

Sokat dob a belső téren a piros műszerfalszín, megér 30 ezer forintot

Felnőtt kisautó

Kategóriájában a Clio a tágasnak számít, még Hamar Balázs is be tud ülni 193 centijével

Kategóriájában a Clio a tágasnak számít, még Hamar Balázs is be tud ülni 193 centijével

Kategóriájában a Clio a tágasnak számít, még Hamar Balázs is be tud ülni 193 centijével


Elöl jó dolgunk van: az üléshelyzet egészséges, az ülés kényelmes és amivel matatnunk kell vezetés közben, az mind jól működik. Például az ablaktörlő kapcsolóján az esőcseppek méretéből látni, hogy merre lesz sűrűbb vagy ritkább a törlési intervallum.

Várakozáskor komoly hiba viszont, hogy a motor leállításakor azonnal elhallgat a rádió, nemcsak ajtónyitásra, mint a többi Renault-ban és például az újabb Opelekben.

Hátul egészen tágas a hely. A kisebb homlokfelület és fogyasztás érdekében négy centivel alacsonyabb lett a karosszéria, de a fejtér így is elegendő. A lábtér és a 300 literes, szabályos alakú csomagtartó is a jobbak közé tartozik a kategóriában.

A Clio és ötajtós konkurensei
FIAT Punto 0,9 Twinair Turbo (85 LE) 4 130 000 Ft
Opel Corsa 1,4 Sport (100 LE) 3 840 000 Ft
Peugeot 208 1,2 VTi Allure (82 LE) 3 950 000 Ft
Renault Clio 0,9 TCe Dynamique (90 LE) 3 830 000 Ft
Skoda Fabia Elegance 1.2 TSi (86 LE) 4 258 540 Ft
Toyota Yaris 1,33 Executive (99 LE) 4 270 000 Ft

Vadonatúj turbós benzines

Nem okoz fejtörést a menürendszer

Nem okoz fejtörést a menürendszer

Nem okoz fejtörést a menürendszer


Nagyon kíváncsiak voltunk az új motorra, mert most végre tudtunk vele menni bő 1000 kilométert, szemben a korábbi, rövid próbákkal. A fagyos időben beindítva hidegen a tesztautó néha rángatott, gázadásra befulladt.

Pár kilométeres melegedés után az aprócska motor meglepően fickós. 2500-on 135 Nm a maximális nyomatéka, amiből 1800-as fordulaton már bőven megvan annyi, hogy szépen elinduljon városi tempónál. 100-120-ig élénk a gyorsulás, egyedül autópályán hiányzik az 1,5-ös dízelek nagyobb nyomatéka. A váltó közepes, könnyen jár és útjai is rövidek, viszont lehetne pontosabb.

Feltöltéssel és turbó nélkül is terjed a háromhengeres

Nem közvetlen befecskendezéses az új motor, ezt négyhengeres testvére, az 1,2 TCe 115 tudja csak. A Nissan Micra háromhengerese kompresszoros, a Renault-é turbós

Nem közvetlen befecskendezéses az új motor, ezt négyhengeres testvére, az 1,2 TCe 115 tudja csak. A Nissan Micra háromhengerese kompresszoros, a Renault-é turbós

Nem közvetlen befecskendezéses az új motor, ezt négyhengeres testvére, az 1,2 TCe 115 tudja csak. A Nissan Micra háromhengerese kompresszoros, a Renault-é turbós


Rezgései és jellegzetes hangja miatt az európai márkák mindig is idegenkedtek a háromhengeres motortól, de előnyei (fogyasztás, súly, nyomaték, egyszerűbb felépítés) miatt mostanra rákaptak. Az Opel, majd a VW konszern után a BMW, a Ford, a PSA Peugeot Citroën, és a Renault is megtervezte a sajátját.

A 898 köbcentis motor az új 1,2 TCe rokona, amely nem azonos a Clióból és a Grand Modusból ismert turbós motorral. A 12 szelepes gép papíron mindent tud, amitől erős és takarékos lehet: szelepvezérlése változó, vezérműlánca nem igényel karbantartást, turbófeltöltője nagyon csekély tehetlenségű és könnyen felpörög. A generátorvezérlés gázelvételkor és fékezésnél tölt erősen, amíg az akkumulátor bírja, menet közben nem terheli a motort.

A Renault szerint ebbe a háromhengeresbe örvénylik a leggyorsabban a levegő a most kapható motorok közül, ezért a benzinpára és a levegő jól elkeveredik egymással, tökéletesebben ég el

A Renault szerint ebbe a háromhengeresbe örvénylik a leggyorsabban a levegő a most kapható motorok közül, ezért a benzinpára és a levegő jól elkeveredik egymással, tökéletesebben ég el

A Renault szerint ebbe a háromhengeresbe örvénylik a leggyorsabban a levegő a most kapható motorok közül, ezért a benzinpára és a levegő jól elkeveredik egymással, tökéletesebben ég el


A gyár megadja, hogy a TCe 100 jelű 1,15 literes négyhengereshez képest elért 21 százalékos szabványos átlagfogyasztás-csökkenés miből jön össze:
visszavett hengerűrtartalom és feltöltés: 6 %
háromhengeres felépítés: 3% (ötödével kisebb súrlódás a négyhengeresekhez képest)
hatékonyabb égés és hőmenedzsment: 3% (gyorsabb bemelegedés)
csökkentett súrlódás: 2% (olajszivattyú, teflonbevonatos vezérműlánc)
stop-start és generátorvezérlés: 5%
jármű súrlódáscsökkentése: 3%

Ezek persze elméleti adatok, összegük a kerekítés miatt eleve 22 százalék, nem pedig a tényleges 21.

Városban sokat fogyaszt

Vagány, jól vezethető autó lett a Clióból. Közvetlen kormányzása nem ad elég visszajelzést az útról, de nagyot lehet vele kanyarodni

Vagány, jól vezethető autó lett a Clióból. Közvetlen kormányzása nem ad elég visszajelzést az útról, de nagyot lehet vele kanyarodni

Vagány, jól vezethető autó lett a Clióból. Közvetlen kormányzása nem ad elég visszajelzést az útról, de nagyot lehet vele kanyarodni


Budapesten 8,5 l/100 km fogyasztást mértünk, ami egy új fejlesztésű motortól csalódás. Autópályán és országúton takarékos volt, beérte 5,85 literrel. A mostani hidegben is elég gyakran működött a stop-start rendszer, amely gyorsan beindította a motort.

Kíváncsiságból sokat mentünk Eco üzemmódban, csökkentett nyomatékkal és elvileg kisebb fogyasztással. A lanyhább gyorsulás megszokható, de országúton érdemes kikapcsolni, mert itt nagyon adja magát a sportos vezetés.

90 lóerővel is sportos

34-36 milliméterrel szélesebb nyomtávjával és újrahangolt felfüggesztésével a Clio kifejezetten vagány autó. Városban zavaró a rázás, ám a feszes futómű jó csillapítása miatt nagy tempónál nem leng a kasztni, gyors kanyarokban alig van oldaldőlés.

Nagy siker a kis Renault: 1990 óta majdnem 12 millió darab talált gazdára. Ha itthon mindenki csak Cliót venne, a tavalyi 45 ezres újautó-értékesítéssel számolva 267 (!) év alatt kelne el ez a mennyiség

Nagy siker a kis Renault: 1990 óta majdnem 12 millió darab talált gazdára. Ha itthon mindenki csak Cliót venne, a tavalyi 45 ezres újautó-értékesítéssel számolva 267 (!) év alatt kelne el ez a mennyiség

A Clio remekül tapad kanyarokban, kormányzásának közvetlensége is tetszett, de lehetne valósághűbb a kapcsolat a kerekekkel, például a Fiesta ebben lényegesen jobb. A kis Renault könnyű és belevaló autó, amely egy mázsát fogyott a modellváltással, pedig padlólemeze a régi. Sportosabbra véve ez a futómű talán még az RS-t is megmentheti, amely sajnos automata váltót kap és elveszíti az érzéki szívómotort.

3,8 millió forint

Autópályán a Clio a nagyobb autók kényelmét nyújtja. Bár nincs hatodik fokozat, a motor csendesen és egyenletesen forog 130-140-nél, a szél nem zúg, elöl jó az ülés és mindenki elfér.

Dynamique kivitelben a turbós Clióért 3 830 000 forintot kér az importőr. Van belőle Expression is, árban kétszázezerrel lejjebb, de a 16-os könnyűfém felni más tételek miatt a drágább a vonzóbb. A konkurencia árait ismerve a jól felszerelt, biztonságos, dinamikus és kellően tágas Clióért a 3,8 milliós összeg egyáltalán nem túlzás. Épp elég észérv is szól mellette, ha a sikkes kasztni mégsem adná el önmagában.