Ha a Lada fejlődése nem állt volna meg néhány évtizedre a FIAT 124 szintjén, hanem az olasz licencadóval párhuzamosan haladhat, akkor ma talán a Linea lenne az aktuális Zsiguli : egy tágas, árához képest sokat tudó, közkedvelt családi autó. Nem így alakult, a Lada és a FIAT közötti szakadékot az orosz vállalatba bevásároló Renault szűkítheti a termékek modernizációjával.
Kiskocsiból nagy limuzin
Érdekes járgány a Linea. Gyártója eltérő utat választott, mint például a kisautóból és kompakt autóból külön szedánt tervező Renault (Thalia és Fluence) vagy Chevrolet (Aveo és Cruze).
Itt viszont az alapokat egy kisautó, a Grande Punto adja, de a kocsit a kompakt autók közé igyekeznek pozícionálni a nagy méret és a gazdag felszereltség révén. A Linea egy Thaliához képest jó autó, de drágább, egy Focus limuzinhoz mérve már nem olyan jó, de olcsóbb.
Nemrég új dízelmotort kapott a családi autó. A továbbra is közös nyomócsöves befecskendezésű, de új fejlesztésű, 1,6 literes dízelek közül a gyengébbikkel gazdagodott a limuzin.
Jó paraméterek
Papíron ez a 105 lóerős motor a legjobb erőnlétű dízelmotor a kategóriában. Nemcsak a 290 newtonméter nyomaték haladja meg a 250-260 Nm-es átlagot, hanem a maximumhoz tartozó 1500-as fordulat is alacsonyabb a többiekénél.
Amilyen utálatos az állandó taposásra szoruló, kis fordulaton borzalmasan erőtlen 1,3 literes dízel, annyira jó az új. 1500-nál magára talál és szépen megiramodik vele a Linea. Jó érzés, hogy visszakapcsolás nélkül is van hova nyúlni az erőért, ha gyorsan kell előzni. A két fokozat között hosszú távokat bebarangoló váltóval amúgy sem öröm foglalatoskodni.
Önnek büdös a török autó? A túloldalon eláruljuk, melyik Honda és Toyota készül a Lineával egy hazában
Az 1.6 Mjet kevésbé dinamikus, mint a 120 lóerős turbós benzines, de literekkel takarékosabb nála. A tesztautó átlaga 6,7 liter lett százon, aminél a többnyire autópályás utak alapján kevesebbre számítottunk, bár egyikünk sem spórolt.
Egyensúlyozás a kategóriák között
A motoron kívül a formaterv tetszett igazán az autóban. Nem tudjuk, ki ő, de a FIAT-nál ott ül valaki, aki a színek és a kárpitok gondos összeválogatásával képes a legtöbbet kihozni a tesztautókból. A benzines bordója vagy a kis dízel felhőkékje is remekül áll az autónak.
Belül az olcsó kisautók és a kategórián túlmutató elegancia között egyensúlyozik a Linea. A vezetőülés rövid ülőlapja kényelmetlen, a gombnyomásra keményíthető deréktámasz viszont luxusautós extra. Menő a napvédő roló a hátsó szélvédőn, ciki azonban a kartámaszból kilógó, éles műanyag perem, amely a kartámlát kihajtókat keseríti.
Nem ciki a török autó
2001-től, amikor a Thalia berobbant a magyar piacra, az egyik konkurens kimondottan arra kondicionálta az értékesítőit, hogy a Thalia török eredetével riogassák a hozzájuk is betérő ügyfeleket. Törökország, hű, ez tényleg gyanús, vegyünk inkább valami mást! Pedig ostobaság félni bármilyen autótól a gyártás helyszíne miatt, ha amúgy a márka nem borzasztja el a fogyasztót. Az Európa és Ázsia közötti hatalmas államot a FIAT, a Ford és a Renault mellett más multik is felfedezték. A Honda a lépcsőshátú Civicet készíti itt, az Otokar a Land Rover Defendert gyártja. Toyota, Hyundai, FIAT, Ford A Toyota is üzemet létesített Adapazariban, ahol most az Aurison kívül az új Verso készül. Állítólag a török gyár minőségi mutatói jobbak, mint a Yarist gyártó franciaországi üzem eredményei. Törökországból érkezik hozzánk a Citroën Nemo és a Peugeot Bipper is, mert a Tofas, a FIAT partnere szereli össze őket Bursában. Jumurdzsák országában gyártják a Hyundai Accentet is, amely egy nem túl nagy kapacitású üzemben készül. A lépcsőshátú a helyi piacon olyan kapós, hogy a magyar importőrtől többet kérnek egy erősen közepes Accentért, mint egy cseh gyártású alap i30-ért, ami persze nonszensz. Az európai autógyárakról a linkre kattintva találnak térképet, benne a Kecskeméten épülő Mercedes-üzemmel. |
Hátul a lábtérrel nyurga utasok is elégedettek, csak a fejüknek kevés a hely. A lépcsőshátú autóktól elvárt, óriási csomagteret kipipálhatjuk. A tér kereken fél köbméteres, és mint általában, szűk nyílás vezet a barlangba.
Fontolva haladás
Napok után is furcsa volt az üléshelyzet. Bárhogy állítgattuk a tengelyirányban is kihúzható kormányt, illetve az ülést, a helyzet nem sokat javult.
Egész egyszerűen az üléspozíció túl magas. Ehhez a bakon ülünk alapálláshoz passzol az autó viselkedése és a kevéssé élvezetes irányíthatóság.
Nem mindenki van oda a gyors kanyarokért, viszont a kényelem számít nekik.
A Linea a lágy rugózás miatt billenős, erősen megdől, ennek fejében átsuhan az úthibák felett. A hatfokozatú váltó jót tesz a zajszintnek, németországi utakon a 150-160 kellemes utazótempó.
A FIAT Linea 1.6 MJet és a fő konkurensek | Listaárak |
Chevrolet Cruze 2.0 LT (150 LE) | 5 814 000 |
Ford Focus 1.6 TDCi Ghia (110 LE) | 6 091 000 |
Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (100 LE) | 6 288 000 |
Toyota Corolla 1.4 D-4D Luna (90 LE) | 5 145 000 |
FIAT Linea 1.6 Mjet 16V Emotion (105 LE) | 5 070 000 |
Inkább a turbós benzines
A fotózás közben az autóról kérdezősködő gyermekek szemében 30-40 ezer forint olyan nagy pénz, hogy szerintük a tesztautó ennyibe kerül. Amikor biztattuk őket, hogy mondjanak sokkal nagyobb számot, akkor a kislányok egymillióra saccolták az autót. Aki ismeri a mai listaárakat, nem hökken meg a leggazdagabb, Emotion felszereltségre kiírt 5 070 000 forinton.
Akár a félmillióval olcsóbb 1.3 Mjet, akár a 450 ezer forinttal kevesebbe kerülő turbós benzines felől közelítünk, az új dízelért tetemes felárat kell fizetni. Előbbinél mindenben sokkal jobb, de a 120 lóerős benzines kemény ellenfél. Ereje, sokkal kulturáltabb hangja és járása, de főleg az árkülönbség miatt házon belül a Linea 1.4 Tjet vonzóbb autó.
Műszaki adatok -FIAT Linea 1.6 Mjet 16V Emotion | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79,5 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 290/1500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,0 |
Végsebesség (km/h) | 190 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 5,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 131 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4560/1730/1494 |
Tengelytáv (mm) | 2603 |
Csomagtér (liter) | 500 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1290/nincs adat |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 195/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 070 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Méretben az alsó középkategóriához, színvonalban a kisautókhoz áll közel a Linea. Az 1.6 Mjet nívós motor, de erősen felveri az autó árát a többi motorváltozathoz képest. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|