Névvita a BMW-vel
G37, M45, EX37, FX50: ezek nem valamiféle pogány szertartás sejtelmes üzenetei, hanem egy nyár óta jelen lévő prémiummárka autói. A pár hete partra szállt Infiniti típusai között az átlagember nehezen igazodik el. Talán arról könnyebb megjegyezni őket, hogy a kategóriák közötti crossover modellek, azaz a kupésított aszfaltterepjárók nevében az x a cross szót jelöli.
Az első betű a méretet mutatja, a kisebb az EX <u>(lásd a galériában)</u> , nagyobb az FX, a tengerentúli dimenziókra szabott QX 56 pedig személyesen Irdatlan bácsi. A szám mindig a motor lökettérfogatára utal.
Miből ül át egy Infiniti-tulaj?
Egy új márka bevezetésekor érdekes lehet, milyen autóknak fordítanak hátat az első vevők? Látszik a beszámítható autóparkon, hogy aki Infinitit vesz, az korábban is különbözni akart a többiektől és nem a fősodorból választott autót. A szalonba betérők közül többen is járnak Range Rover Sporttal, előfordult Chrysler 300C is. Legtöbben az FX-et keresik, amelyet nem egy érdeklődő az X6-os BMW helyett néz, mert azt a négyajtós terepkupét gyorsan kisajátították bizonyos elemek, akikkel nem kívánnak közösséget vállalni. A potenciális vásárlók között ott vannak azok a Nissan-ügyfelek is, akik cégen belül szeretnének prémiummárkára váltani, például a megboldogult Maxima tulajdonosai. |
Van még a szabadidő-autókon kívül a 3-as BMW mintájára szabott G37 lépcsős háttal és kupéként, amelyből jövőre, február-március környékén nyitható keménytetős kabriós is érkezik. Az M-sorozat egy itthon nem kapható jókora szedán, talán rémlik pár olvasónknak, hogy a BMW és a Nissan mekkora jogi csatározást folytatott a neve miatt.
Jövő májusban dízel is
Nagyobb csinnadratta nélkül kezdődött az értékesítés, de a lehetséges vásárlók egy része már tud a márkáról. Az eddig kötött szerződések mintegy fele jut az FX-re, a többi egyenletesen oszlik meg a másik három modell között – tudtuk meg Ámort Antaltól. Az Infiniti értékesítési vezetője szerint ügyfeleik keresnék a dízelmotoros SUV-kat, de a háromliteres dízellel szerelt EX és FX csak jövőre erősíti a kínálatot, hazai megjelenésük 2010 közepére tehető.
A V6-os dízel valószínűleg eljár majd 8-14 literrel, a benzinesnek úgy 10-18 liter lehet az étvágya, de ha már valaki húszmilliós autóban gondolkodhat, szemezzen bátran a benzinessel! Mert az FX vezetése után egyértelmű, hogy egy dízelmotor még hasonlóra sem képes.
V6, 320 lóerő: kár erről lemondani
Itt nem a százra gyorsulásról van szó, bár 6,8 másodperc ígéretes egy automata váltós géptől. Amikor a Nissan 370Z-ben is dübörgő V6 két pillanat után 7500-nál beleszaladt a leszabályozásba, akkor kezdett derengni, mitől sport terepjáró az FX. A fojtószelepet változó mélységű szelepnyitással pótoló gép vadul pörög, úgy harap, mintha sosem lettek volna károsanyag-kibocsátási normák és veszettül élvezi a fordulatot.
Lapozás után a spórolás fájdalmas buktatóiról lesz szó, illetve művi prémiummárkák következnek
Ez nem azt jelenti, hogy a hathengeres odalent gyengélkedne. 3,7 literes hengerűrtartalommal van miből meríteni. A 320 lóerős motor hangja az ájulásig szép, a hétfokozatú automatát kézzel kapcsolva a gép magától ad egészséges gázfröccsöket visszaváltásnál.
A szoftver nem alibizik, nagy fordulaton egy gangot visszaverve drasztikus, alacsony fordulatszámon visszakapcsolva szolidabb gázadással segít a vezetőnek, amit nehéz megunni. A hétfokozatú automata váltó remek, de ettől nem szabad hasra esni: ezen a szinten ezt elvárhatja minden vásárló.
Nincs elem a slusszkulcsban
A főként egyenes szakaszokon a kanyarstabilitásról nem sok derült ki, azt érezni, hogy a nagy felnik dacára is elég kényelmes a felfüggesztés, mégsem himbilimbi hajóhinta az FX.
Szürkeimport: olcsóbb, de rázós
Hazánkban az Infinitik, főleg az EX révén, jóval azelőtt megjelentek, hogy a Nissan luxusmárkája európai terjeszkedésbe fogott volna. A szürkeimport nem szűnt meg, az Egyesült Államokból továbbra is beszerezhető az autó, ráadásul murváról, faház előtt kevesebbe is kerül, mint a Váci úti szalonban. Kétmilliós árkülönbség Információink szerint kétmillió forintot takarít meg a beseftelt autó tulajdonosa, tehát a most kipróbált FX 37 esetében 18 helyett nagyjából 16 millió forintos összeg trónol az árcédulán. A bő tíz százalékos spórolás nincs ingyen! És amit bukunk rajta Bármilyen furcsa is ez egy prémiummárka esetében, az Amerikába szállított Infinitikben gyengébb a fék, mert úgy sem mennek gyorsan, minek tegyenek bele drágábbat. A futómű is kevésbé stabil, de ennek nem a spórolás az oka, hanem a kényelem: a jenkiknek fontosabb a komfort a jobb úttartásnál. Nem elhanyagolható hátrány a garancia hiánya és a kocsiba beszerelt, de eredeti állapotában működésképtelen gyári navigációs rendszer. A kinti szabvány szerinti fényszórók igen drága cseréjét el lehet kerülni, de a megbundázott vizsgáztatás sem működik örökké. És még valami: behozott autókban időnként nem az új motor van, hanem a 3,5 literes korábbi V6, persze az sem rossz. |
Jó érzés, hogy az FX figyel a gazdira. A kulcsában például nincs elem, ezért nincs is, ami lemerüljön. Ha az autó jelzi, hogy a jeladóban kritikus a töltöttség, elég bedugni a „kulcsot” a műszerfali nyílásba a bal térdnél, ahol az indukciós töltővel újra erőre kap. Tetszett a hatékony ülésszelőztetés is, 28 fokban, tűző napon máskülönben bepállottunk volna az alapáron adott bőrülésbe.
Korlátai persze vannak az autónak, hiába járnak hozzá különleges szolgáltatások. Mivel itthon jórészt ismeretlen a márka, az értékvesztés vészes lehet, sok helyre az FX-ben sem számíthatunk hátul és a Nissan Tiidából ismerős ablakemelő-kapcsoló is fájdalmasan olcsó részlet a máskülönben prémium igényű belső térben. De ezt van mivel ellensúlyozni, például a V6 hangi adottságaival.
Művi prémiummárkák Japánból
|