Kivesző Toyota-egyterűk
Mintha a
Toyota vissza akarná szorítani a kincset érő Corolla nevet. Először a lépcsőshátún kívül az összes európai Corollát átnevezték Aurisra, mert az mennyivel menőbb és frissebb. Talán így van, de a Corolláról mindenütt tudják, hogy egy autó a Toyotától, és nincs az a marketingbüdzsé, ami elég lenne a kiscsopisoktól az elfekvőig mindenkibe beleverni ugyanezt az Aurisszal.
Most a kompakt egyterű neve elől is eltűnt a – koronát jelentő – Corolla, mert a családi autó a modellváltás óta az Avensis rokona. Ezzel az erővel lehetne Avensis Verso is, de az nagyobb volt és utód nélkül kifutott, ezért marad a Toyota Verso.
Nézz körül odabent!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scrollt vagy a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
Egy vélemény nem vélemény
A linkek válogatása során akadtam Rácz Tamás véleményére az ezerhatos Versóról, a menetpróba után. Idézzük: „Azt vártam, hogy a legkisebb benzines Verso valamiféle kényszer szülte minimálprogram lesz. Pedig nem. Az Euro V standard kikényszerítette lomhaság, nehézkes felpörgés, idegtépően lassú megnyugvás ugyan megvan nála, de terhelés alatt egész fickós, élénk a motor. |
Previa, Yaris Verso és Avensis Verso híján ez ma ez egyetlen Toyota-egyterű Európának, ezért mindent jól kell csinálnia. Stréberségbe hajló precizitással és következetességgel mindenben igyekeztek magas szintre hozni a Versót, amitől még az alapmodell is jó autó lett.
Lendületes előtér?
A Toyota üzenete az autótól a dynamic lounge, amit magamtól nem tudtam volna dekódolni. Arra utal, hogy a Toyota egy autóban kívánja nyújtani az egyterűk tágasságát és a normál autók vezethetőségét, lendületesebb formáját. Hát persze, hogyne.
Ilyesmihez az én érzékeim nem elég fejlettek, de a tolóajtó hiányát leszámítva a Verso figyelmes és okos autó. Üljünk be! A karos megoldás a tekerős támlaállításnál sosem lesz jobb, de ezzel együtt is jó az elődnél négy centivel magasabb üléshelyzet, az oszlopok nem takarják ki a fél világot, mint a B Zafirában.
Minden elfér
A könyökünk alatt a többféleképp felosztható, megvilágított mélyedésben elfér két másfélliteres ásványvíz. Az utas előtt két kesztyűtartó van, minden rendezett és logikus, az autó csak arra vár, hogy különösebb érzelmi kitörések nélkül, évekig szolgálja a családot.
A tesztautó esetében a család lehet maxim hétfős is, mert a 195 ezer forintba kerülő plusz két ülés is benne volt.
2+3+2 fineszes ülés
Könnyű előkapni és a padlóba visszafektetni a plusz két ülést, szokás szerint felnőtteknek ne ajánlgassuk őket, a kicsik viszont szívesen kukorékolnak hátul. A középső üléseket is pillanatok alatt a padlóba lehet hajtani, szépen egy síkba süllyednek a csomagtérrel.
Mindhárom ülés önállóan tologatható 19,5 centis úton és a támladőlésük is állítható, amint azt megszoktuk. Négy igen magas ember is elfér a Versóban, ha a leghátsó pozícióba toljuk az ülést.
A folytatásban: ki hitte volna! Listaáron a Toyota a kategória legalacsonyabb árú autói közé tartozik
Látszik, hogy az egészet jól kitalálták, meggyőzően könnyen és gyorsan átrendezhető az utastér. Egy fontos ötlet azonban kimaradt: a jobb első üléstámlát nem lehet előrehajtani, amit a Scénic mellett mondjuk egy tízéves Mazda 626 kombi is tudott.
Nem hosszú, mégis nagyobb
444 centivel a Verso továbbra is a kompakt méretű egyterűk közé tartozik, összesen hét centit nyúlt a modellváltással, amit zsúfolt parkolókban értékelni fogunk.
Ennek ellenére a harmadik üléssor mögött a zsebkendőnyi csomagtér most nem szűkebb, mint a többieknél, tehát néhány nájlonpunga hét személlyel is elfér a Versóban. Öt üléssel mindennek marad hely.
A Toyota a nagy élményeket, az életstílust és egyéb úri huncutságokat meghagyja másoknak, ez a kategória eleve nem erről szól. Főleg nem a kisebb benzines szívómotorokkal, amelyeknél a lomhaság foka a kérdés, nem a lomhaság ténye.
A dízel drágább egymillióval
Ha a spektrum egyik végpontja kiábrándítóan letargikus Touran vagy a Zafira 1.6, akkor az ezerhatos mezőnyben a Verso a másik véglet.
A 132 lóerőtől ne boruljunk le, ettől még lehetne egy alul hulla, életjelet csak durva pörgetésre adó motor is, de nem az.
A kipufogó- és a szívószelepek változó vezérlését a korábbi Dual VVT-i rendszer is tudta, a Valvematic nevű új a szívószelep nyitásának mélységét is folyamatosan állítja a kisebb fogyasztás és a jobb nyomaték érdekében.
5+2 üléses benzines egyterűek | Listaár, forint |
|
Mazda5 1.8i TE 7 ülés (115 LE) | 6 009 900 | |
Opel Zafira 1.6 Cosmo 7 ü. (115 LE) | 6 149 000 | |
Renault Grand Scénic 1.4 TCe Dynamique 7 ü. (130 LE) | 5 290 000 | |
Toyota Verso 1.6 Luna 7 ül (132 LE) | 6 010 000 | |
Volkswagen Touran 1.6 Trendline (102 LE) 7 ü. | 6 564 250 |
A technológiai csinnadrattának van eredménye, a Verso némi lemondással használható ezzel a motorral is. Főleg, mert a kétliteres dízel felára irreálisan magas. Azért az egymillió forintért inkább ráérünk és tankolunk jóval többet: Budapesten óvatosan vezetve is 9,7 liter jött ki.
Kacsókra belőtt kormányszervo
Zéró erőkifejtéssel irányítható a kis motorral is rokonszenves Verso. A kormánya zavaróan könnyen jár, mintha nem is egy mechanikus gépezet része volna, annyira műanyag az érzés, ahogy az autó irányítható. Nekünk elég volna sokkal enyhébb rásegítés, de itt a tehetős hölgyek is a célcsoportba tartoznak, akik valószínűleg ezt szeretik.
Mi szeretnénk némi oldaltartást is az ülésekben, ne kelljen már a kormányba kapaszkodni kanyarban, de az elődénél nagyobb és jobb tömésű, elfogadhatóan kényelmes üléseket komótos kanyarokra és hosszú autópályás utakra szabták. A Verso alapos oldaldőléssel, de jól viseli, ha a fiúgyermek elkápráztatása érdekében apukából kitör a Fittipaldi.
Mitől ilyen halk?
A biztonság és a gyors ülésrendezgetés mellett a csend az a vonás, amiről a Verso emlékezetes marad. A környék egyetlen szabad helyén integető hajléktalan azt hitte, nem is jár a motor, ahogy megálltam a fővárosi Millenárisnál. A rezzenéstelen gépen érezni, hogy a Toyota mennyivel jobb benzines motorban, mint dízelben.
Hatodikban a Verso autópályán is megőrzi a csendet, ahol szabad, 150-160-at észrevétlenül utazik benne a család. Halksága a kiemelkedően jó, 0,297-es alaktényezőnek és a burkolt, légörvényeket alig keltő alváznak is köszönhető. Kényelme ósdi utakon sem csorbul, a rugózási komfortra nem lehet panaszunk.
Árban jó a Toyota
Aki szerint egy Toyota nimbusza, megbízhatósága és jobb értéktartása sokba kerül, az vessen egy pillantást a fenti táblázatra. A Touran az ősöreg szívó egy-hatossal drágább egymillió forinttal, a Zafira felára is tetemes, egyedül a francia márkáknál találni hasonló árú egyterűt.
Adatok, előnyök és hátrányok maradtak a következő oldalra
Műszaki adatok -Toyota Verso 1.6 Luna, 7 ülés | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 80,5 X 78,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 97(132)/6400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 160/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 185 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,6 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 158 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4440/1790/1620 |
Tengelytáv (mm) | 2780 |
Csomagtér (liter) | 440-1696 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1420/705 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | nincs adat |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 725 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A belépőmodellek között a Verso motorja veri a mezőnyt, elegendő az egyterűhöz. Rendesen végiggondolt, csendes és jó minőségű autó, de nincs benne semmi, amit a többiek ne tudnának hasonló színvonalon. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|