Átlagon felüli érdeklődés
Karácsony előtt kaptuk meg az Opel Insigniát, amely az átlagnál fontosabb újdonság. Érdekes az összes kisfiú szerint, aki tátott szájjal csodálta, a két rendőr szerint, akik csak azért állítottak meg, hogy a kocsiról beszélgessünk. Érdekes a benzinkutas szerint, aki a Calibra utódjának nézte, és a középkorú úr szerint, aki fotózás közben azt kérdezi, hogyan cibálná az 1,6-os.
Magyar tesztautó még nincs, ezért a gyári készletből vezethettünk egyet, német rendszámmal. Ugyanaz az Insignia jutott el hozzánk, amit a kesztyűtartóban hagyott papír szerint az Év Autója döntőbizottság két magyar tagja is megkapott tavaly november elején.
Egy ponton múlt az Év Autója cím |
Alig tér el a négyajtós és a ferdehátú
Második helyek itt is, ott is Valószínűleg a Ford is megérdemelné a címet az új Fiestával, de kisautójuk egy ponttal lemaradt az Insignia mögött. Nem először. A 2001-es szavazáson az Alfa 147 pipálta le egyetlen ponttal a Mondeót. Az Opel viszont az Astra F, az Astra G és a Zafira A indulásakor lett rendre második. Az Insignia győzelme nem mondható váratlannak, mert a döntésben az innováción, a biztonságon, a környezetterhelésen és a vezethetőségen kívül szerepet játszott a választék szélessége és az ár/érték arány is. Széles választék, józan ár és némi innováció Más a világítás autópályán és városban
Újdonságként ott a táblákat felismerő és a vezetőt a korlátozásokra figyelmeztető Opel Eye, a továbbfejlesztett AFL-fényszóró vagy a Saabtól átvett, hipermodern összkerékhajtás. Az Opel csúcsmodelljéből háromféle kasztni van, a szottyadt 1,6-os szívómotortól a turbós hathengeresig akad minden, köztük a downsizing-elvnek megfelelő benzines (1,6 literből 180 lóerő). Jó helyre került? 110 és 250 lóerő közötti a dízelválaszték, benne az új 2,9 literes V6-os CDTI-vel és a takarékos ecoFLEX-modellel. Az Insignia vezethetősége nagyon jó, ára ésszerű, viszont szűk, nagyon rossz belőle a kilátás és jócskán hízott a Vectrához képest. Szerintünk nem került rossz helyre a díj, szemben néhány autóval, amely a győzelmi pezsgőtől rozsdásodni kezdett. |
22 centit nőtt
Közel olyan hosszú, mint az E-osztály
Az Opelnek fontosabb az Insignia egy sima modellváltásnál, már csak azért is, mert ez az új csúcsmodell, mintegy a márka névjegye jobb körökben.
A 22 centivel megnyújtott új limuzinnal Opelék visszacsábítanák az Omega-tulajokat, alternatívát kívánnak teremteni a szabadidő-autóknak – és főleg a középkategóriás prémiumtermékeknek.
Az utóbbi már a könyökünkön jön ki, manapság mindenki a BMW-re, Audira, Mercire fenekedik, de megértjük a törekvést. Hiszen a prémiummárkákat is meg kell tudni szorítani a vásárlókért folyó harcban, modern technikával és merészebb formával.
Zsokéknak szól a hátsó sor
Az eredmény az utóbbi két évben elég látványos, mert a kategória legtöbb autója nemrég, 2007-ben, 2008-ban újult meg. Friss a népi középkategóriában, a Mondeo, az Accord, a C5, az Avensis; látványos autók, mutatós új generáció.
Nincs hely hátul
Az Insignia e felfegyverkezés tipikus terméke. 22 centivel túlnyúlik a C Vectrán, egy E-osztály csak 3,6 centivel hosszabb. Feltűnő autó, szép formával, kupés tetőívvel, izgalmas domborításokkal, igényes részletekkel és nagyon jó kiállással.
A szűk hátsó tér és az áttekinthetetlen karosszéria után jönnek az Insignia nagy pillanatai is a túloldalon
Húsz éve az első ötajtós Vectra még 435 centis volt, az Insignia majdnem fél méterrel nyúlik túl rajta. Ennek ellenére csak elöl van benne sok hely. A második sor annyira szűk, hogy egy Astra szedánban sokkal jobb dolgunk van. 190 centivel abban szinte lötyögök, ebbe be sem tudok ülni hátra. Az Opel szerint három centit nőtt a térdhely, de ha a Vectra ennél szűkebb volt, akkor hamut hintünk a fejünkre és megszaggatjuk a ruhánkat.
Érezni a minőséget
Nagystílű a műszerfal, szép anyagokkal
Elöl pazar dolgunk van. Nagystílű az ajtókra szép ívben ráforduló műszerfal, elegáns anyagokat és színeket vetnek be.
A Vectra kocka belsejével együtt kitakarították a be nem kattanó ablaktörlő- és indexkart, és végre külön kapcsolója van a hátsó motoros ablakokhoz a vezetőnek.
Érdekes a megduplázott kezelőfelület az audiorendszer, a navigáció és az autótelefon irányításához. A műszerfal közepén és az elektromosan működtetett rögzítőfék gombja mellett is tekerhetjük-nyomkodhatjuk a forgókapcsolót a logikus menüket használva.
Siralmas a kilátás hátra
A csomagtér óriási, kiválóan lehet rámolni bele, ami az ötajtós Insignia nagy előnye a lépcsőshátúval szemben. A csomagtérajtó akkora, hogy a böhöm nagy fedelet az első két araszon kézzel kellett tartani, különben a teleszkópokat legyűrve visszahanyatlott.
Szabadulás a nagyvárosból
Városban még két hét után is zavart a rendkívül rossz kilátás. Se előre, se oldalra, de legfőképp hátra nem látni ki rendesen, ráadásul a tükrök is aprók. A parkolóradar létszükséglet.
Csak a városból kiszabadulva jönnek el az Insignia nagy pillanatai. Annyira jó a futóműve, a kormányzása, egyáltalán a kényelme és a futási kultúrája, hogy bekötött szemmel simán elmegy prémiumterméknek.
Tour, Sport és az alapbeállítás
Kényelmes és városon kívül igazán jó vezetni
Kormányzása könnyed és pontos, a legelső kilométerektől feldobja az embert. „Sport” üzemmódban az Insignia meg sem döccen, úgy tapad, mintha triplán hatna rá a gravitáció. Ilyenkor a műszerfal-világítás fehérről átvált harci pirosra, az automata jobban kihúzatja a motort, engedékenyebb a – kikapcsolható – ESP. Enyhül a kormányrásegítés, a vehemensebb gázreakció élénkebbnek mutatja a motort és a 4×4-es modelleknél több erő megy hátra.
Mégis harmonikusabb az elektronikusan vezérelt FlexRide-lengéscsillapítás „Tour” állása. Sokkal kényelmesebb, mégis stabil vele a nagy bálna. A felfüggesztés harmadik, alapértelmezett beállítása magától alkalmazkodik a vezetési stílushoz: ha űzzük az autót, felkeményedik. Az elöl MacPherson, hátul oldalanként 4 lengőkaros futómű új fejlesztés, az összkerekes modelleknél eltérő alsó lengőkarral hátul.
Hova lett a térdlégzsák? |
Dupla övfeszítő pótolja a térdlégzsákot
Több vetélytárssal (pl. C5, Mondeo, 407, Superb) illetve sokkal kisebb és olcsóbb autókkal ellentétben az Insigniában nincs térdlégzsák. Ez rosszul hangzik, ha beszűkült tudatunkban a passzív biztonság a minél több légzsákra korlátozódik. Jó esetben a térdlégzsák megléte nem presztízsszempont, hanem műszaki kérdés. Az Insigniából azért maradt ki, mert a kettős (az öv felcsévélőjébe és az ülésbe szerelt) pirotechnikai övfeszítővel megakadályozható, hogy ütközéskor az első utasok előrezuhanjanak, és lezúzzák a lábukat a műszerfalon. A megoldást az Euro NCAP ötcsillagos töréstesztje igazolta, az Insignia a drágán cserélhető hetedik lufi nélkül is hatékonyan védi az utasokat deréktól lefelé. Az Opel mérnökei más kérdésekre is választ adnak az Insignia-blogban, sajnos csak németül értőknek. |
Szilárd és rezzenéstelen
Sport-módban vörösben fürdik a műszerfal
Az Insignia egy betontömb szilárdságát idézi. Rezzenéstelen és csendes, bunkerszerű biztonságérzetet nyújt menet közben.
Autópályán kétszáznál diszkréten susog a szél (mi neeem, de ezt mondják azok, akik megélhetik ezt a nálunk közúton természetesen illegális élményt – a szerk), motorhang szinte semmi. Öröm vele messzire utazni, és nem csak azért, mert bőven van benne erő.
Kényelmes az ülés, észrevétlen, de hatékony a klimatizálás és a CD-k olyan minőségben szólnak, ami egy hozzám hasonló amatőrnek is megüti a fülét.
Jó motor, bőséges étvágy
Sztrádán nem tűnik fel, de jobb automatát érdemelne a turbómotor. A hatfokozatú váltó ráérősen lépeget a fokozatok között, lassításkor visszakapcsolva pedig kicsit ránt.
Van étvágya: 9,5 és 17,1 liter között fogyasztott
A turbós négyhengeres végig bombabiztos nyomatékot ad, a 350 Nm és a 220 lóerő több mint elég. Éveket fiatalít rajtunk, ha csak egy kis időre is élni engedjük az Opel GT motorjából fejlesztett benzinmotort.
Ha az orrban elszabadul az összes lóerő, nem sokáig tart egy tank. Budapesten elsőre 17, szelíden gurulva 14,9 litert mértünk. A tesztautó a 170 és 200 közötti sebességet 12,9 literből tartotta (volna, ha ennyivel mentünk volna, persze – a szerk), ami nem égbekiáltó. De az erős, csendes autóval idegszaggató 110-120 között poroszkálva is eltűnt 9,5 liter százon. A hosszú áttételezés és a kimagasló, 0,27-es alaktényező ennél azért jobbat ígért. Az anyagiakról egyelőre még nem tudunk mit mondani, a hazai Opel-oldalon egyelőre csak a kocsi kézikönyve található meg az Insignia-menüpont alatt. (Időközben egy olvasónk belinkelt egy árlistát, a tesztelt Cosmo-kivitel ára 8 927 000 automata váltóval.) A konkurensek listaára többnyire 9-10 millió forint, így az Insignia ára nem kiugró.
Vetélytársak | Listaár, forint |
|
Audi A4 2,0 TFSI Multitronic | 10 741 200 | |
Ford Mondeo 2,5T Ghia | 8 852 000 | |
Opel Insignia 2,0T Cosmo aut. | 8 927 000 | |
Renault Laguna GT 2,0T | 8 300 000 | |
VW Passat CC 2,0 FSI Turbo Tiptronic | 9 367 200 | |
Volvo S60 2,5T Sport Plus aut. | 9 870 000 |
Figyelem! Fontos adatok a következő oldalon
Műszaki adatok – Opel Insignia Cosmo 2,0T aut. | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86,0 X 86,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 162(220)/530 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 350/2000-4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,8 |
Végsebesség (km/h) | 240 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 14,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,9 |
Vegyes (l/100 km) | 9,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 225 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4830/1856/1498 |
Tengelytáv (mm) | 2737 |
Csomagtér (liter) | 530-1465 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1503/532 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 245/40 R18 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A szép formával járó kompromisszumok ellenére az Insigniával sokat gazdagodott a mezőny. Igényes belső tere, kiváló vezethetősége és a turbómotor ereje bearanyozza vele az utazásokat. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|