Szakadt a hó, reggelente irgalmatlan hideg volt, amikor elhoztuk a Saab összkerekes, kissé megemelt változatát. Remek időzítés, lássuk, mire megyünk együtt az arasznyi hóban.
Biztos, ami biztos- alapon indulás előtt még bekészítettem egy könnyű hólapátot. Nem kellett elővenni.
Jól tartja magát
Ahhoz képest, hogy a 9-3-as 2002 óta van piacon, a szalonban mégis láttunk olyan szépen összeválogatott Saab-ot, amely ennyi idős korára – persze a ráncfelvarrás, apróbb szépészeti műtétek nem maradtak el – még mindig tud jól kinézni.
Aztán ha beülünk, jönnek az apró csalódások. A rádió pontmátrixos kijelzője fájóan ósdi, és a műszerfalról is lerí, hogy ezt nem az elmúlt években vetette papírra a dizájner. A kormányról is kapcsolgatható automatikus váltó fikarcnyi fülei is csak alibiből vannak az ujjunknál, használni már nem nagy öröm őket.
Ugyanakkor a svéd zsenialitást dicsérik az olyan apróságok, mint a makulátlan tisztaságú üvegfelületet varázsló ablaktörlő, vagy a magasan, két oldalról is bevilágított több szintes, rögzítőfülekkel, hálóval ellátott csomagtartó. Megtalálhatóak benne a már megszokott Saabos jellegzetességek is, így a váltó melletti slusszkulcs, az elsötétíthető, a vezetőt körbeölelő zöld háttérvilágítású műszerfal, vagy a világ egyik legfaramucibb pohártartója.
A belső hangulat összességében inkább jó, mint sem. Helyünk van bőven, az ülésfűtés hatékony, és az elsőre furcsának tűnő kezelőszervekhez is pillanatok alatt hozzászokik az ember.
Szájbarágós filmecske az XWD-ről:
Miért akarok én svéd lenni?
Nem, nem a miénknél talán egy kicsit fejlettebb nyugdíjrendszer és sűrűbbre szőtt svéd szociális háló vonz. Hanem hogy csendes, finoman sikló benzines autóval közlekedni felemelő dolog. Akkor is, ha a 210 lóerő még nem a világ vége. Mégis az átlagnál jóval lendületesebben, könnyedén, elegánsan lehet vele suhanni, kevésbé érzékeny a hidegre, hamarabb bemelegszik.
Hangja nem sok van, de ha megrángatjuk a bajszát, tud fenyegetően morogni. Csak egy dolog szól ellene: a masszív fogyasztás miatti sűrű, és lelombozó tankolás.
Ugyanis a kétliteres benzines motor, nem veti meg az üzemanyagot. Sőt, kifejezetten szereti. Mentségére legyen mondva szinte kizárólag városban, rusnya havas időben csúszkáltunk vele kedvünkre, így a számítógép által mért tizenhat-tizenhét literes fogyasztást megérdemeljük, egy percig sem lázadunk miatta.
Okos összkerék-hajtás
Az autó – az egyéniségen kívüli – igazi vonzereje mégis láthatatlan, a lemezek alatt bújik meg. Az XWD rendszer, amely jóval többet jelent a szimpla összkerék-hajtásnál elképesztő rutinnal bánik a havas, jeges úttal, de egy egyszerű indulást, előzést is meg tud bolondítani a kerekekre jutó nyomaték gyors újraelosztással.
A Haldex-rendszerű hajtás legnagyobb előnye, hogy nemcsak az első és hátsó tengelyek között képes szükség szerint változtatni a nyomatékelosztáson, hanem szükség szerint az elektronika a hátsó kerekek közt is rendet tud tenni. Mindezt a menetstabilizálóval közösen okoskodják ki, de a motorból érkező adatokkal is számol a rendszer.
A hajtáslánc a remek futóművel sikeres csapatot alkot, amelyet még a nem éppen kapkodós hatfokozatú automatikus váltó sem tud elrontani. Valószínűleg élvezetesebb lenne kézzel kapcsolgatni, de az automata váltós életnek is bőven vannak szépségei.
Érkezik a kötelező gyári galéria is:
Ki a posványból!
Nagy kár, hogy a GM az együtt töltött hosszú évek alatt nem igazán látta meg a Saab-ban rejlő lehetőséget. A márka komoly múlttal és szinte valószínűtlenül elhivatott rajongótáborral rendelkezik, akik még most is kitartanak a nehéz helyzetben vergődő Saab mellett. Ők igazán megérdemelnék, hogy a Saab horizontján nemrég feltűnő Spyker végre olyan autóval örvendeztesse meg őket, amilyenre mindig is vágytak. Biztos jól meglesznek egymással, hiszen mindkét cégnek van erőteljes repülőgép-bolond beütése.
A Saabot eddig elkerülték a prémiumkategóriákra jellemző rossz arcú vevők is, így bérgyilkosok, pénzbehajtók nem szívesen választják céges autónak. És ez mindig jót tesz egy márka imidzsének. A Saab az E85-ös alkoholos változatokkal még a környezetvédelmi szempontból érzékenyebb vásárlókhoz is közel állhat, bár idehaza az alkoholtankolás eddig nem igazán lett népszerű. Azt pedig, hogy a svéd autók biztonságosak, a gyerekek már az óvodában is megtanulják.
Kattintás után folytatjuk. Centik, lóerők, forintok és newtonméterek.
Műszaki adatok -Saab 9-3X 2,0TS XWD | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86 X 86 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 154(210)/5300 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300/2500-4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,6 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
FOGYASZTÁS | |
Vegyes (l/100 km) | 10,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 242 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4690/2038/1573 |
Tengelytáv (mm) | 2675 |
Csomagtér (liter) | 477/1331 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1475/1765 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 61 |
Gumiméret | 235/45 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10 995 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 14 071 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt találhatók |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|