Cannes-i premier
Nehéz dolga van egy tömegmárkának, ha a prémiumtermékekkel kel versenyre. A Renault kezdőlöketként igyekezett is a tőle kissé idegen csillogásban megfüröszteni a Laguna Coupét. Bemutatóját a Cannes-i Filmfesztiválra időzítették, hogy a sztárok fényéből jusson neki is.
Az autónak egy kupé 3-as BMW-vel vagy Audi A5-tel szemben is helyet kell állnia, mert a természetes konkurensek kimerülnek az itthon sosem látható Peugeot 407 kupéban. Ha már így alakult, a Renault kitett magáért. A terméket rosszindulattal sem lehet ócsárolni. Elegáns belső tere, gondosan összeválogatott, minőségi anyagokból áll, de a hódítás elsődleges feltétele a szép kupéforma.
Laguna Coupé: tanulmányként kezdte |
2007-ben a Frankfurti Autókiállításon egy sötétszürke felnis, fehér kupé szédítette a látogatókat a Renault standján. A feltűnően kész tanulmányról ordított, hogy utcai autó lesz belőle a szükséges módosítások után. Az előre-felfelé nyíló ajtókról szériaautóban nemigen álmodhatunk, de nagy kár, hogy a koncepcióautó elsüllyeszthető hátsó ablaka is odalett. De nem a Laguna Coupé Concept volt az első jele annak, hogy a Renault készül valamire a középkategóriás kupék között. A Fluence koncepcióautóról még 2004-ben írtunk, amely nagy vonalakban a harmadik generációs Lagunát és a készülő kupét vetítette előre. |
Rövidebb és alacsonyabb
A Coupé pár centivel rövidebb és nem egészen öttel alacsonyabb az ötajtósnál, a tengelytávja 6,2 centivel kurtább. A forma talán hátulnézetből a legszebb. A formatervezők aligha tagadnák, hogy sokat nézték a mai Aston Martin palettát, de ez jót is tett az ötajtós és a kombi mellé besoroló kétajtós Lagunának.
A hátsó lábhely szokás szerint odalett a Laguna kupésításakor. Aki magas, annak a hátsó rész közepesen tragikus élmény lehet, mert a fejtér jelképes és a térdnek is csak akkor van némi helye, ha az elöl ülők jó fejek.
Dízel, négy henger: mi lesz ebből?
Elöl a jól tartó ülésekben könnyű összeszokni az autóval. Az ajtókat magától nyitja és zárja az automatikus Renault kártya, a motor gombnyomásra indul. Az izzítógyertyák annyira gyorsak, hogy mínusz 23 fokig fel sem villan a visszajelző, csak életre kel a motor.
Hidegen egyértelmű, hogy a négyhengeres dízel nem az a motorfajta, ami egy elegáns autóba illik. A Renault motorja modern és igényes darab, az első percekben így is rázkódik és hangos. Gázadáskor melegen is kerreg egy kicsit.
Meghökkentő dolgokra képes a hátsó kerék, ha kormányozható. Erről lesz szó, és a piaci esélyekről is
Nagyon gyors
Elegánsnak tehát nem elegáns, de rendkívül hatékony a 179 lóerős dCi. Ehhez mérhető gyorsulást utoljára a BMW 123d produkált négyhengeres dízellel. Letaglózó a gyorsulás, a motor pillanatok alatt lepörgi az áttételeket.
Ezt a kirobbanó erőt nem sikerült turbólyuk nélkül összehozni. Az asztmatikus és a gőzmozdonyos üzemmód között hirtelen jön el az átmenet.
Városban ezért is kell sokat kapcsolgatni a kelletlen a váltóval, amelyben messze vannak egymástól a fokozatok.
Egy elegáns kupénak hosszabb utakon illik jól teljesítenie, a Laguna ilyenkor remekel. Országúton és autópályán a váltóra nincs gond, hagyhatjuk hatodikban.
A motor annyira vehemens, hogy pillanatok alatt százhatvanon áll a mutató, pedig csak egy előzés erejéig engedtük szabadjára. Pár éve az Isuzutól átvett, háromliteres dízel tudott 350 newtonmétert. A Laguna Coupéban kétezertől megjön a 400 Nm, amivel borzasztóan megy.
Zeneszó
Autópályán a motor halk, futómű és gördülési zaj alig szűrődik be, a zavaró szélzaj dominál. A tesztautóban a legmenőbb Bose-hangrendszer édesítette meg a kilométereket. Az átlagautók borzalmas dobozhangú vacakjai után üdítően jó minőségben szólt.
Két embernek a Laguna Coupé optimális utazóautó. A sportülések az igazi gran turismók kényelmét nyújtják. Összességében nem zajos, élvezetes minőségben szól benne a muzsika, a 6,8 literes tesztfogyasztás alapján ritkán kell tankolni és minden csomag elfér benne.
A sebességérzet permanens átverésében a futómű főszereplő. Külföldön nem, de itthon minden felszereltséggel széria a négykerék-kormányzásos sportfutómű, ami nélkül az autó csak feleekkora élmény volna. A Laguna GT-ből átemelt 4Control-felfüggesztés valószerűtlen kanyarsebességeket tesz túlélhetővé, megismételhetővé, normálissá. A döbbenetes stabilitás és a biztonságérzet nehezen törlődő emlék lesz.
4Control – Hátul is kormányoz |
Mivel a Lagunából drágasága miatt kimaradt a többlengőkaros független hátsó felfüggesztés, a Renault bedob valami mást: a négykerék-kormányzást. A hátsó kerekek önkormányzása nem passzív, mint például a Citroën ZX-ben, nem mechanikus, mint a régi Honda Prelude-ben, hanem aktív és elektronikusan vezérelt. 60 km/órás sebességig a hátsók az első kerekekkel ellentétesen fordulnak el, maximum 3,5 fokban. Az eredmény 10,1 méteres átmérőjű fordulókör, ami kisebb a kompakt autókénál. Hatvan felett a hátsó kerekeket az elsőkkel egy irányba fordítja a rendszer, általában két fokon belül. Hirtelen kikerülési manővernél ez az érték 3,5 fokra nőhet. A hátsó elfordulás mértékéről a japán Aisintól vett vezérlő-számítógép dönt, értékelve a sebességet, a kormány elfordítását, a motor fajtáját és a kocsi elfordulását a függőleges tengelye körül. Itthon széria A kormányzás intenzitásából a rendszer tudja, ha a sofőr sportosan vezet vagy hirtelen kikerülésre kényszerül. A megfelelő kerékelfordítást normál kormányösszekötőkkel oldják meg, amelyeket egy elektromos aktuátor működtet. Az eredmény jobb fordulékonyság, precízebb kormányzás, magasabb kanyarsebesség és fokozott stabilitás kikerüléskor. A dologban az a szép, hogy nemcsak papíron igaz. A 4Control felfüggesztés hazánkban a GT felszereltséggel és a V6-os motorokkal egyaránt szériatartozék a Laguna kupékban. |
Önmagában az autó agilitása nem különleges, bár a kis mozdulatokra is erősen reagáló, direkt kormányzás élénknek mutatja.
Ár: 8 750 000 Ft, extrákkal
A Renault nem szállt el a Laguna Coupé felárával, a különbség negyedmillió forint az azonos motorú GT-vel összevetve. Az extralistán a kanyarívet követő xenon fényszórótól a 18-as felniken át a bőrülésig már a gyárban majdnem mindent bepipáltak. A 8 750 000 forinthoz a metálfényt és a Bose-hifit hozzáadva egy ritka és nagyon is szerethető autóban telnek a mindennapok.
Először az árak következnek, a túloldalon pedig az előnyök és a hátrányok a műszaki adatokkal
Kupéárak másoknál |
9 millió forintból a BMW- és az Audi-szalonokban nem kapni hasonló méretű kupét, legfeljebb használtan. Viszont a prémiummárkák helyett valószínűleg egynél kevesebb ember dönt egy Renault mellett, hiába a felszereltség tükrében többmilliós árkülönbség. A természetes ellenfél a Peugeot 407 Coupé, amely kényelmes, de gyengébb és kevésbé agilis autó. |
Vetélytársak | Listaár, forint |
|
Audi A5 2,0 TDI, 170 LE | 10 189 400 | |
BMW 320d Coupé, 177 LE | 9 875 000 | |
Mercedes-Benz CLK 220 CDI, 150 LE | 12 303 000 | |
Peugeot 407 Coupé 2,0 HDi Supreme, 138 LE | 9 413 000 | |
Renault Laguna Coupé 2,0 dCi GT, 179 LE | 8 875 000 |
Műszaki adatok -Renault Laguna Coupé 2,0 dCi GT | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1995 |
Furat x löket (mm) | 84 X 90 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 131(179)/3750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,5 |
Végsebesség (km/h) | 222 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 172 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4643/1812/1398 |
Tengelytáv (mm) | 2694 |
Csomagtér (liter) | 423 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1539/458 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 66 |
Gumiméret | 225/45 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 750 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 9 090 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Elegáns és nem túl tágas, de gyors és takarékos kupé. Az erősen kihegyezett dízelmotor nem igazán passzol hozzá, viszont az ára értékarányos. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|