Aztán mikor érte mentünk, jött a hideg zuhany. A franciák a leghátsó üléssort elfelejtették mellékelni az autóhoz. Ugyan így borzalmas méretű csomagtartó maradt a kocsi hátsójában, de mivel a hétvégén éppen nem terveztünk nagyobb volumenű anyagmozgatást, ennek nem tudtunk szívből örülni.
Hármas ikrek
A Peugeot, Fiat és Citroën emblémával egyaránt megvásárolható kisbuszról nem lehet, nem könnyű mást, újabbat írni, mint a már kipróbált testvéreiről. Azért megpróbáltuk kimazsolázni mi a különbség.
Amiben mégis többet tudott nyújtani Jumpy a korábban már nálunk járt modelleknél, az a kényelem és a gazdag felszereltség. A Citroën nem volt rest és bölcs előrelátással két darab tolóajtóval rendelte a tesztautót, de a menetstabilizáló és az okos klíma, tolatóradar is belefért a büdzsébe. Utóbbi különösen jól jön, az extra hosszú karosszériaváltozat miatt. A hosszú változat szintén remek dolog, ha hasonló autó vásárlásán tanakodnánk, egész biztosan a hosszabbat részesítenénk előnyben.
Legutóbb már örvendeztünk a testvérmodellekben is bőkezűen mért szivargyújtó csatlakozók miatt, de nem lenne igazságos, ha most megfeledkeznénk róluk. Szóval van belőle szép számban, és ez jó. A trióból ez az autó volt az egyetlen, amely elöl csak két üléssel büszkélkedhetett. Persze mindegyikből választható az összes, akár kettes, akár hármas kivitelű variáció, de így legalább a gyakorlatban is bebizonyosodott, hogy elöl nem nyerő a hármas felosztás. Ketten legalább tisztességesen elférnek az első sorban. Így viszont értelmét vesztette a vezető baljára száműzött kézifékkar, de sebaj. Legfeljebb nem rángatják az utasok.
Hátul még a légrugót kezelő gombokat is elnyomogattuk egy darabig, de ez a csodadolog inkább csak hab a tortán. Vidáman megvan nélküle kis kivétellel mindenki, aki kisbuszként használja a jószágot. Ha naponta többször kellene rogyásig pakolni a hátulját kétmázsás NDK mosógépekkel, akkor mi sem rendelnénk meg enélkül. Azért egy vidám pillanatot mégis köszönhetünk az állítható magasságnak, a teljes pompájában díszlő gigantikus babakocsi összecsukás nélkül, ripsz-ropsz beugratott a hátsó hodályba. Ennél jóval hasznosabb dolog azonban, hogy a tetőbe épített szellőzők segítségével a hátul ülők is részesülnek a légkondicionáló által nyújtott előnyökből. Télen is nyáron is jól jön.
Nemsokára kiderül, hogy a hármasból melyik a leggazdaságosabb választás
Városban
Meglepő módon a külsőre kis rosszindulattal akár otrombának is nevezhető jószág – elsősorban az orra nyúlik kicsit tovább és más szögben, mint ahogy harmonikus lenne – nagy élmény városban is. A rövid egyes, kettes fokozat kiváló a városi ritmushoz igazodó gyors indulásokhoz, ugyanakkor a hatodik fokozatnak hosszabb úton, autópályán vehetjük hasznát.
Az ugyanilyen motorral felszerelt Peugeot Expert hajszállal hét liter feletti fogyasztást produkált városon kívül, hasonlóan jól szerepelt a Fiat versenyzője is. A Citroënnek hálátlan feladat jutott, neki zsúfolt városi környezetben kellett megmutatnia az étvágyát. A mért kilenc litert nem éreztük drámainak a piros lámpák és az araszolás mennyiségéhez mérten. Autóúton pedig nagy valószínűséggel ez is beérte volna kevesebbel.
Erőmű
Elöl a már ismert 2,0 literes dízelmotor égette a szénhidrogén-származékokat, miközben 120 lóerőnyi teljesítményt sajtol ki magából. Ha nincsenek nagy igényeink, ezzel kellemesen elautózhatunk, még púposra pakolt járgánnyal is. Mint már a teszt elején is utaltam rá, a nem éppen kecses forma ellenére nagyon jól elboldogul vele a vezetője.
Szép nagyok a tükrök, jól átlátható a karosszéria, kényelmes, haszonjárműhöz mérten pedig főúri kényelem várja a vezetőt. Az utastérben elszórt borzasztó mennyiségű tárolórekeszről nem is beszélve. Igaz, itt egy aprócska feketepontot megérdemel a Jumpy, ugyanis sehol nem leltünk benne olyan rekeszt, amelybe nyugodt szívvel beletettük volna a mobilt.
Melyiket a három közül?
Használtautó témában otthonosan mozgó munkapadtársamnál érdeklődtem, hogy vajon a trió melyik tagja lehet a legjobb vétel. Sopánkodott egy rövidet a francia és olasz autók gyors árvesztésén, aztán mégis az egyik francia mellett döntött. Állítólag a Peugeot jobban tartja az árát, pedig az összes közül nekem a Citroën embléma jött be a legjobban.
Az utolsó lapon pedig érkeznek az eddig méltánytalanul elhanyagolt számok
Műszaki adatok – Citroen Jumpy Combi Atlante Business 2,0 HDi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85 X 88 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,7 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,5 |
Vegyes (l/100 km) | 7,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 198 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5143/1895/1980 |
Tengelytáv (mm) | 3122 |
Csomagtér (liter) | 770 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1919/872 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 690 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Vivaro Tour Cosmo 2,0 CDTI 7 727 000 Fiat Scudo 2,0 Mjet Executive 7 991 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 751 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromos ablak, -tükör, ABS, elektromos fényszórómagasság állítás, színezett hővédő üvegezés, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelmes, sokszeméyles autó, amelynek irányításával még városi körülmények között sem kell megszenvedni. Okos belső, sok, nagykapacitású tárolóhely, de a pneumatikus felfüggesztés nélkül is szép az élet. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |