Nagy utazás, féláron

Teszt: FIAT Scudo Panorama – Különjárat 1

Teszt: FIAT Scudo Panorama – Különjárat 59

 

 

 

A feladat adott: hét embert és a hozzájuk tartozó temérdek cókmókot, sportszert kell a lehető leggazdaságosabban eljuttatni bő ötszáz kilométerre. Szükséghétszemélyesekről, két autóról szó sem lehetett, így kerestünk valami igazán nagyot.

Teherautóból tágas személyautóvá változott busznyi jószággal vágtunk neki az útnak. A fedélzeten kétautónyi ember és háromkocsinyi poggyász zsúfolódott össze, hogy a lehető legolcsóbban jussunk el A-ból B-be. A nem éppen kecses vonalaival hódító FIAT Scudo hosszított változatát laktuk be másfél hétre.

Kigyúrva

Teszt: FIAT Scudo Panorama – Különjárat 60

 

 

 

A 136 lóerős dízelmotor teljesítményére egy rossz szavunk sem lehetett. A Peugeot-tól érkező szerkezet szépen húzta az emberekkel és csomagokkal tetőig pakolt járművet. Szívünk szerint azért inkább lemondtunk volna a pluszménesről, ha kevesebb üzemanyaggal is beérte volna a Scudo.

Járt már nálunk hasonló autó nem is egy, amelyek megdöbbentően takarékosan bántak a gázolajjal. Ez sajnos nem, de még így is tíz liter alatti fogyasztás jött ki a 130-as autópályás menet után. Az autó gyomrában hét emberrel és többmázsányi holmival.

Tárulj!

Az elvarázsolt módon nyíló – apró műanyag tosszal a kézben, ujjbegynyi szenzor érintése után nyit a zár – jobb ajtó miatt nem szólunk semmit, mert nem szériatartozék. Itthon barkácsolták bele, elképzelni sem tudjuk, miért. Mi amikor csak lehetett, inkább a bal oldali tolóajtót használtuk.

Aminek léte dicséretes dolog, így könnyen, gyorsan megoldható az autó pánikszerű kiürítése vagy esetleg megtöltése. Személy szerint biztosan nem vennék olyan sokszemélyes autót, amelynek csak az egyik oldalán van tolóajtó, mindenféle felborulós, beragadás para miatt.

Teszt: FIAT Scudo Panorama – Különjárat 61

 

 

 

Ha az ajtóknál járunk, elgondolkodtató kérdés, hogy miféle legyen a csomagtartó ajtaja. A tesztautóban felfelé nyíló, hatalmas darab zárta le a kocsi hátulját. Síeléskor, esőben, hóesésben ez jó dolog, mert alatta nem ázik az ember, és a csomagtartóban kényelmesen ücsörögve végezhet a felszerelés finomhangolásával.

De ha a csomagtér utolsó köbcentiméterének kihasználása a cél, akkor a kétfelé nyíló megoldás lehet az üdvözítő. A púposra pakolt raktér így nem borul az aszfaltra minden alkalommal, amikor kénytelenek vagyunk valamiért kinyitni a hátsó részt.

A második oldalon kiderül miért nem lesz ebből a Scudóból porig ültetett Zsiguli, de akad ott egy videó is.


Szintben marad

A csomagteret hiába tömjük degeszre, a FIAT még véletlenül sem fog úgy lehasalni, mint egy frissen vágott fával kitömött ezerkettes Zsiga az erdészeti úton. A csüngő has kiábrándító, ezt a FIAT-nál is tudják, ezért pneumatikus szintszabályzó állítgatja a hasmagasságot. Álló helyzetben még mi is beleszólhatunk a munkájába a csomagtartó oldalán található billenőkapcsolóval.

a videó a hirdetés után indul

Ültetés

Három sorban, kilenc teljes értékű ülés várja benne az utasokat. Illetve majdnem, hiszen a legelső sorban hárman utazni nem a legjobb időtöltés. A középre ültetett áldozat nem fog rajongani a helyzetért, amikor a lába között – amit nem is tud rendesen kinyújtani – kotorászik a vezető.

Teszt: FIAT Scudo Panorama – Különjárat 62

 

 

 

Azt leszámítva, hogy nyolc üléssel talán hajszálnyit komfortosabb lenne az autó, az ülések rendben vannak. Kényelmesek, nagyok, masszívak. Sajnáljuk, hogy nem lehet minden ülést egyesével kiszedni az utastérből – egyes és kettes darabokból álló sorok vannak -, de nem elégedetlenkedünk. A székek alatti temérdek helyet így is ügyesen ki tudja használni, akinek extra helyre van szüksége.

A magas építés miatt üléseiben kényelmesebb az utazás, amellett, hogy a vezető jobban átlátja a forgalmat, még a mélyvénás trombózis és a lábvizesedés veszélye is kisebb.

Tiszta üveg

Az átláthatóságban sokat segít a sok üveg és a hatalmas méretű, csekély holtteret hagyó külső visszapillantó is. Azért a cetnyi testet szokni kell, messze van a vége, ezért a parkolóradart érdemes beikszelni az extrák listáján.

MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1997
Furat x löket (mm) 85 X 88
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 100(136)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,6
Végsebesség (km/h) 170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,6
Vegyes (l/100 km) 7,6
CO2 kibocsátás (g/km) 200
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5135/1895/0
Tengelytáv (mm) 3122
Csomagtér (liter) 770
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1940/860
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 215/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 8 136 000
Konkurensek (forint) Volkswagen T5 Kombi 2,5 TDI 9 952 800
Hyundai H1 2,5 CRDi  6 799 000
Citroen Jumpy 2,0 HDi  8 270 000
Peugeot Expert Tepee 2,0 HDi 8 035 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Távirányítós központi zár, automata légkondicionáló, szervokormány, indításgátló, tempomat, tolatóradar, ABS, elektromos ablakemelők, elektromos tükrök, kétszemélyes kísérőülés, vezetőoldali légzsák, négy irányba állítható kormánykerék, két üvegezett tolóajtó, állítható magasságú vezetőülés, összehajtható és kivehető 3. üléssor
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye ..
Pontszám (max. 10)   7,5 pont