Nagy utazás, féláron
A feladat adott: hét embert és a hozzájuk tartozó temérdek cókmókot, sportszert kell a lehető leggazdaságosabban eljuttatni bő ötszáz kilométerre. Szükséghétszemélyesekről, két autóról szó sem lehetett, így kerestünk valami igazán nagyot.
Teherautóból tágas személyautóvá változott busznyi jószággal vágtunk neki az útnak. A fedélzeten kétautónyi ember és háromkocsinyi poggyász zsúfolódott össze, hogy a lehető legolcsóbban jussunk el A-ból B-be. A nem éppen kecses vonalaival hódító FIAT Scudo hosszított változatát laktuk be másfél hétre.
Kigyúrva
A 136 lóerős dízelmotor teljesítményére egy rossz szavunk sem lehetett. A Peugeot-tól érkező szerkezet szépen húzta az emberekkel és csomagokkal tetőig pakolt járművet. Szívünk szerint azért inkább lemondtunk volna a pluszménesről, ha kevesebb üzemanyaggal is beérte volna a Scudo.
Járt már nálunk hasonló autó nem is egy, amelyek megdöbbentően takarékosan bántak a gázolajjal. Ez sajnos nem, de még így is tíz liter alatti fogyasztás jött ki a 130-as autópályás menet után. Az autó gyomrában hét emberrel és többmázsányi holmival.
Tárulj!
Az elvarázsolt módon nyíló – apró műanyag tosszal a kézben, ujjbegynyi szenzor érintése után nyit a zár – jobb ajtó miatt nem szólunk semmit, mert nem szériatartozék. Itthon barkácsolták bele, elképzelni sem tudjuk, miért. Mi amikor csak lehetett, inkább a bal oldali tolóajtót használtuk.
Aminek léte dicséretes dolog, így könnyen, gyorsan megoldható az autó pánikszerű kiürítése vagy esetleg megtöltése. Személy szerint biztosan nem vennék olyan sokszemélyes autót, amelynek csak az egyik oldalán van tolóajtó, mindenféle felborulós, beragadás para miatt.
Ha az ajtóknál járunk, elgondolkodtató kérdés, hogy miféle legyen a csomagtartó ajtaja. A tesztautóban felfelé nyíló, hatalmas darab zárta le a kocsi hátulját. Síeléskor, esőben, hóesésben ez jó dolog, mert alatta nem ázik az ember, és a csomagtartóban kényelmesen ücsörögve végezhet a felszerelés finomhangolásával.
De ha a csomagtér utolsó köbcentiméterének kihasználása a cél, akkor a kétfelé nyíló megoldás lehet az üdvözítő. A púposra pakolt raktér így nem borul az aszfaltra minden alkalommal, amikor kénytelenek vagyunk valamiért kinyitni a hátsó részt.
A második oldalon kiderül miért nem lesz ebből a Scudóból porig ültetett Zsiguli, de akad ott egy videó is.
Szintben marad
A csomagteret hiába tömjük degeszre, a FIAT még véletlenül sem fog úgy lehasalni, mint egy frissen vágott fával kitömött ezerkettes Zsiga az erdészeti úton. A csüngő has kiábrándító, ezt a FIAT-nál is tudják, ezért pneumatikus szintszabályzó állítgatja a hasmagasságot. Álló helyzetben még mi is beleszólhatunk a munkájába a csomagtartó oldalán található billenőkapcsolóval.
Ültetés
Három sorban, kilenc teljes értékű ülés várja benne az utasokat. Illetve majdnem, hiszen a legelső sorban hárman utazni nem a legjobb időtöltés. A középre ültetett áldozat nem fog rajongani a helyzetért, amikor a lába között – amit nem is tud rendesen kinyújtani – kotorászik a vezető.
Azt leszámítva, hogy nyolc üléssel talán hajszálnyit komfortosabb lenne az autó, az ülések rendben vannak. Kényelmesek, nagyok, masszívak. Sajnáljuk, hogy nem lehet minden ülést egyesével kiszedni az utastérből – egyes és kettes darabokból álló sorok vannak -, de nem elégedetlenkedünk. A székek alatti temérdek helyet így is ügyesen ki tudja használni, akinek extra helyre van szüksége.
A magas építés miatt üléseiben kényelmesebb az utazás, amellett, hogy a vezető jobban átlátja a forgalmat, még a mélyvénás trombózis és a lábvizesedés veszélye is kisebb.
Tiszta üveg
Az átláthatóságban sokat segít a sok üveg és a hatalmas méretű, csekély holtteret hagyó külső visszapillantó is. Azért a cetnyi testet szokni kell, messze van a vége, ezért a parkolóradart érdemes beikszelni az extrák listáján.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85 X 88 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100(136)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,6 |
Végsebesség (km/h) | 170 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,6 |
Vegyes (l/100 km) | 7,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 200 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5135/1895/0 |
Tengelytáv (mm) | 3122 |
Csomagtér (liter) | 770 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1940/860 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 136 000 |
Konkurensek (forint) | Volkswagen T5 Kombi 2,5 TDI 9 952 800 Hyundai H1 2,5 CRDi 6 799 000 Citroen Jumpy 2,0 HDi 8 270 000 Peugeot Expert Tepee 2,0 HDi 8 035 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | – |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Távirányítós központi zár, automata légkondicionáló, szervokormány, indításgátló, tempomat, tolatóradar, ABS, elektromos ablakemelők, elektromos tükrök, kétszemélyes kísérőülés, vezetőoldali légzsák, négy irányba állítható kormánykerék, két üvegezett tolóajtó, állítható magasságú vezetőülés, összehajtható és kivehető 3. üléssor |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | .. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |