Közel egyforma áron
Csúf előítéletekkel és prekoncepciókkal terhelve vágtunk bele a tesztbe. Rácz Tamás biztosra vette a 140 lóerős, 174 newtonméteres Civic 1,8, Szörényi András pedig a 122 lóerős, de 200 Nm-es Golf 1,4 TSI győzelmét, így kiegyenlítődtek a viszonyok. Az autók ára a tesztelt modellek esetében szinte azonos, nagyságrendileg 5,6 millió forint.
Designban a Honda máig jóval modernebbnek tűnik, a tavaly őszi ráncfelvarrást letudták átrajzolt hátsó lámpával, új hűtőmaszkkal és belső téri anyagokkal. Technikában, modern motorjával és hátul is független felfüggesztésével a Golf VI távolodik el jobban attól a kaptafától, amire a legtöbb kompakt autó készül.
Technika: i-VTEC a turbóval szemben |
Két motor, két világ. A Honda 16 szelepes, de egy vezérműtengelyes szívómotorjában a szelepmozgatás az érdekes. Az i-VTEC rendszer szelepvezérlése kétféle bütyök közül választja ki azt, amelyikkel az adott terheléssel és fordulatszámmal jobban működik a motor. Eltérő iskolák Némi leegyszerűsítéssel első fokozatban a szívószelepek változó vezérlése nagy örvényléssel, második állásban nagy mennyiségben engedi be a benzin-levegő keveréket az égéstérbe. Az elsőtől a motor jobban húz és takarékosabb lesz kis fordulaton, pörgetve pedig előtör belőle az erő. A japánok a kei carokat kivéve mintha nem hinnének a turbós benzinmotorokban, egyre több európai gyártó viszont igen. Elavult benzines motorjait a Volkswagen is lecseréli közvetlen befecskendezéssel és feltöltéssel feldobott újakra. Terjed a TSI A benzines motorok hatásfoka 30 százalék alatt marad, az üzemanyagban lévő energiának alig harmada hasznosul. (Körülbelül egyharmad kell a motor hűtésére, ugyanennyi megy veszendőbe a kipufogógáz energiájával.) A turbófeltöltő javítja a motorok hatásfokát, mert munkára fogja a kipufogócsövön át távozó gázokat. Feltöltéssel a méretcsökkentés (downsizing) elvének megfelelően egy 1,4 literes motor is megadja egy szívó 1,8-as vagy kétliteres erejét, de profitálunk a kisebb motor csökkenő belső veszteségeiből, például a kisebb csapágyak miatt. Ha nem aknázzuk ki folyton a turbós motor tartalékait, a kis fordulaton is nagy nyomatékból autózva kedvező fogyasztást érhetünk el. |
Honda: merész, de praktikus
A Civic szokatlan kasztnija pont olyan tágas utasteret rejt, mint a nála 5,6 centivel rövidebb Golfé. Egyedül a szűk hátsó ajtónyílás zavaró, ha babaülést kell bekötni.
Mindkettőben kényelmesen elfér négy magas ember, a Hondában viszont a csomagoknak több hely jut. A Golf csomagtere nemcsak jóval szűkebb, de bővítésére sincs olyan sok lehetőség, mint a Civicben.
Elegáns és diszkrét a Golf
A japánban a hátsó pad nemcsak előredönthető, de az ülőlap fel is hajtható, akárcsak a Jazzben.
Az első ülések mögé akár egy bicikli is befér, nem beszélve a Ming-korabeli padlóvázákról, amelyeknek sokkal jobb helyük van a Hondában.
Kár, hogy a minőségérzet a modellfrissítés ellenére így elmarad a Golfétól. A német autó lényegesen szebb műanyag felületeit, finoman járó kapcsolóit látva a Honda belső tere érezhetően olcsóbb.
Kéken világító óráival és a bátrabb dizájnnal belül is sokkal látványosabb a Civic. Ezzel együtt alaposan végiggondolt autó, az elsőre sokfelé elszórt kezelőszervek jól használhatóak. Ergonómiában a Civic egyenrangú a híresen jó Golffal.
Nincs vége, a túloldalon jön a folytatás. Kíváncsiak voltunk, hogy a turbómotor felnő-e a Honda híresen jó benzines motorjaihoz és melyik fogyaszt kevesebbet?
Bajok a Civicben
Városban a Honda sokszor idegesített kisebb-nagyobb hibákkal, a Golfnak elég volt normálisan működnie, hogy elhúzzon. Azzal kezdődik, hogy a Civicbe beülünk és jobbal a kulcsot tekerjük, ballal az indítógombot nyomjuk, ami fölöslegesen sok mozdulat.
Utána máris beindul a csilim-bilim-balam, hogy kössük be az övet, pedig mindig bekapcsoljuk, miért kell azonnal támadni? Feltűnt a Civic nagy fordulóköre is, a 11,8 helyett 10,9 méteren megforduló Golfban jóval könnyebb az élet.
A spoilerrel vízszintesen kettévágott hátsó ablak az Audi A2 és a Citroën C4 után a Civicben is zavaró volt. Ahogy rázkódik az autó, ütemesen elővillan a tükörben a mögöttünk jövő fényszórója, mintha le akarna villogni. Felfelé tolatva végképp alig látni a légterelőtől.
Tüzes Honda, rezzenéstelen Golf
Ki kell szabadulni a városból, hogy a Hondát igazán élvezni lehessen. Motorját imádtuk, mert egészséges nyomatéka van kis fordulaton, de jól kihúzatva a Civic sportautósan, vadul gyorsul. Amikor vált a vezérlés, a Honda igazi tigris, de legalábbis elhiteti velünk, hogy széttéphetnénk a Golfot.
Pedig az is majdnem ilyen jól megy, csak másként. A turbómotor 1500-nál eléri maximális nyomatékát, a 200 Nm-re támaszkodhatunk hegynek fel és előzéskor. A TSI-t nincs értelme pörgetni, nem ad semmilyen örömöt, 5000-től a teljesítménye is esik.
A Golf hosszabb úton az utazásról szól, nem a vezetésről. Puhán, finoman fut, mégsem imbolyog. Kényelemben elhúz a Hondától, lényegesen halkabb nála. Magas utasoknak hátsó ülései is kényelmesebbek, mert kevésbé behajlított lábbal ültünk ott, mint a japánban. Elöl mindkét autóban jók az ülések.
Jóval takarékosabb a TSI
A Golf tompasága és csendje után felbuzog a vér, ha átülünk a Civicbe. Váltója pontosabb, a kormányzás közvetlenebb, az alacsonyabb üléshelyzet is jobban tetszett a Hondában. Látványosan más ügyfélkörnek készülnek, hiába kerülnek ugyanannyiba.
A Civic annyival tüzesebb, hogy a fogyasztásmérés során inkább a Golffal mentünk elöl, hogy a Honda ne kerüljön hátrányba a száguldozás miatt. Vegyes forgalomban a Civic 8,3 litert evett ott, ahol a Golf 7,1 literrel beérte, nem számítottunk ekkora különbségre. Ebben a váltóknak is szerepe lehet, a Golf hatodikja hosszabb áttételű, kevesebbet forog a motorja.
A Honda többet ad és többe kerül
Az autók közötti árkülönbség két százalék, a tesztelt Civic Special Edition többletfelszereltsége ennél sokkal értékesebb. A Honda pont azzal a néhány tétellel nyújt többet a Golfnál, amit nem szeretnénk nélkülözni egy 5,5 milliós kompakt autóban: például van benne ülésfűtés, tolatóradar és tükrei gombnyomásra behajthatóak.
A 17 collos könnyűfém felni jól áll az autónak, de drágább és sérülékenyebb gumi kell rá, mint az acélfelnis Volkswagenre. A szériakivitelű Golfból fájdalmasan hiányzik a kormányról nyomkodható rádió vagy egy nyomorult USB-csatlakozó, 2010-ben ne kelljen már külön fizetni értük.
Végeredmény: a Golf jobb
A Golfnak a kisebb csomagtéren és az alapfelszereltségéből hiányzó extrákon kívül nincs olyan baja, amiért kritizálhatnánk. Békés, komfortos autó, szép és tágas belső térrel, remek motorral, de a kisugárzása közel zéró. Kvalitásai alapján a Honda a Golf mögé szorul, de több hibája ellenére is vonzó autó.
Különvélemény – Rácz Tamás, főszerkesztő
A Civicet azóta imádom (esténként gidát áldozok egy matchbox előtt a hálószoba sarkában felállított kis oltáron), hogy először megláttam. A ?70-es, ?80-as, ?90-es évek tömegeknek szánt, költséghatékonyan gyártott, ésszerű áron kínált, következésképpen dögunalmas alsó-középkategóriájába a Honda vitt először igazi új színt, életet 2006-ban – úgy, hogy képes volt megtartani a praktikumot is. Tehát a derékszögben nyíló ajtókon át könnyű a beszállás, az űrhajóműszerek ellenére el lehet igazodni a műszerfalon, a sportos forma dacára bőséges a helykínálat. Bár a dizájn mára kissé megkopott, a motorok felett is eljárt az idő, hátra kilátni pedig soha nem is lehetett a kocsiból, nekem még mindig a Civic a legvágyottabb autó a kategóriából. A Golf számszerűsítve és gyakorlatilag is minden szempontból racionálisabb vétel, elismerem, de a Volkswagenből a Hondába átülni még mindig olyan, mintha egyenesen a nyugdíjasotthonból érkeznénk a Cedar Pointba. |
Special Edition |
1,4 TSI Comfortine |
|
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1799 | 1390 |
Furat x löket (mm) | 81,0 / 87,3 | 76,5 / 75,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/6300 | 90(122)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 174/4300 | 200/1500-4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,9 | 9,5 |
Végsebesség (km/h) | 205 | 200 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 8,8 | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 | 5,1 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 | 6,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 155 | 144 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4255/1765/1460 | 4199/1786/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2620 | 2575 |
Csomagtér (liter) | 456 | 350-1305 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1265/485 | 1290/605 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 | 55 |
Gumiméret | 225/45 R 17 | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár | 5 699 000 | 5 528 500 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS ESP (VSA), első, oldalsó és függönylégzsák, 17 collos könnyűfém keréktárcsa, tolatóradar, ülésfűtés elöl, elöl-hátul elektromos ablakemelő ablakemelő, automatikus lámpakapcsolás, bőrkormány és váltógomb, automata klímaberendezés, első ködfényszóró, el. állítható, fűthető és behajtható tükrök, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető, 8 hangszórós CD-s MP3 rádió USB- és Aux-csatlakozóval, távirányítós központi zár, tempomat | ABS ESP, első, oldalsó és függönylégzsák, elöl-hátul elektromos ablakemelő ablak automatikus lámpakapcsolás, bőrkormány és váltógomb, félautomata klímaberendezés, első ködfényszóró kanyarodási fénnyel, el. állítható és fűthető tükrök, fedélzeti számítógép, 8 hangszórós CD-s MP3 rádió, távirányítós központi zár, tempomat |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Izgalmas, mégis tágas és átgondolt autó a Civic. Motorja sportosabb élményt nyújt, viszont többet fogyaszt. Megéri az árát, továbbra is szeretjük, de a keveset hibázó Golf túl nagy falat. | Mi rosszat mondhatunk a Golfra? Az unalmasozás kezd unalmas lenni, a hatodik generáció túl jó autó ehhez. Kényelme és minőségérzete túlmutat a kategórián, motorja erős és takarékos. |
8,0 pont | 8,5 pont |