Koleos az olvadásban
Rombusz Nissan-alapokon

Rombusz Nissan-alapokon

Rombusz Nissan-alapokon


Alig-használtteszt

A Koleost természetesen kipróbáltuk már, de fel sem merült bennünk, hogy a kocsi a magyar piacon bárkinek, bármikor érdekes lehet. Aztán egyszerre csak észrevettem: van egy Koleos a családomban. Unokatesómék autója, egy elöregedett Mégane kombi helyére lépett.

Nem sokat gondolkodtak, valamikor 2009 tavaszán bementek a család számára már-már barátnak számító Renault-szervizbe, illetve ez esetben kereskedésbe, és mondták, hogy eladnák a százezret futott, havi rendszerességgel lerobbanó Mégane-t. Mellesleg mi ott az a magas, tágas, eladó?

Kartervédőt is kapott

Kartervédőt is kapott

Kartervédőt is kapott


Annak idején kérdezték tőlem is, hogy megvehetik-e. Mire én a standard választ adtam, azt, amit egy felelősen gondolkodó autós újságíró adhat. Tetszik? Akkor tőlem igen. Új autó nagy gyártótól, amíg a garancia tart, nemigen lesz baja.

Aztán a minap, amikor találkoztam a rokonokkal, valahogy beúszott a látóterembe a kocsi, jobban megnéztem. Egy Clio arca (csak nagyobb), furcsa, gömbölyded idomok, csapott orr, csapott far, valószínűtlen hasmagasság. Milyen a Koleos, bevált, jól megy? Sőt: próbáljuk már ki, ez az életből vett kocsi biztos többet mond, mint egy steril hivatalos tesztautó! Mesélj róla: mennyit eszik? Volt baja?

Hát így született ez a cikk.

Holdjáró

Holdjáró

Holdjáró


Nem szép

Bár a próbaút végére, az elégedett tulajok lelkendezését végighallgatva elfogadtam a Koleost jó autónak, a külsejével soha nem tudnék megbarátkozni. A fura púpok, ívek, sehol össze nem találó vonalak nagyon idegenszerűek itt Európában. Még egy francia embléma körül is.

Újságíró kérdezi, hogy honnan a név? Honnan a név? Honnan a név?
A görög koleos szó tokot, héjat, hüvelyt jelent, ebből származik a coleoptera, a bogarak rendjének latin neve ami valami olyasmit jelent, hogy szárnyashéjúak. És a Koleos tényleg elég bogárszerű, valamint a hüvely is ott van az orrán.



Íme, a francia-japán autó, mint koreai termék

A Koleos a Renault-Nissan fejlesztési és gyártási szövetség egyik gyümölcse; a hajtáslánc az X-Trailből származik. (Cserébe az X-Trail kétliteres dízelmotorja Renault-termék.) A Renault viszont érdekelt a Samsung iparvállalat autó-üzletágában, így a kocsit Koreában Samsung QM5 néven forgalmazzák. Ebben a mai globalizált világban tényleg minden mindennel összefügg.

Jellegzetes Renault-elemek lankás vidéken

Jellegzetes Renault-elemek lankás vidéken

Jellegzetes Renault-elemek lankás vidéken


Belül is fura. Puritán, már-már haszonjárműves kapcsolók itt, a négy teljesen automata ablak nagy Renault-kból visszaköszönő formás billentyűi ott. A mókás, igényesen kidolgozott légbeömlők között zavaró látvány az unalmas, jellegében régebbi koreai autókból visszaköszönő műszeregység. A rádió fejegysége és a kétzónás automata klíma konzolja között is teljes a diszharmónia.   

Viszont jó

A szemnek nehéz feldolgoznia, de a test örömmel veszi birtokba a Koleost. Jól indul a kapcsolat: már alulról a második felszereltségi szinten is kulcsmentes a nyitás-indítás. Kényelmes ülések, jól eltalált ergonómia, praktikus rekeszek, fiókok tömkelege, rendes anyagok jól összeszerelve. Nehéz belekötni az autóba.

Szabad magassága 19 centi

Szabad magassága 19 centi

Szabad magassága 19 centi


A terepjárós jelleg semmi kompromisszumot nem kíván attól, aki csak civil körülmények között használja a Koleost. A kormány könnyű de pontos, a futómű pontos, de kényelmes. A nagy hasmagasság nem jár billegéssel, támolygással – pedig semmi spéci elektronikus, pneumatikus, hidraulikus gall furfang nincs a kerekek és a kasztni között. A motor meg remek.

A kétliteres dízel csendes, szeret pörögni, széles tartományban húz vérnősző barom módjára. Az átlagfogyasztás télen, sok gyors autópálya-használat mellett nyolc és fél. Kilenc liternél többet még sosem evett a magas, nehéz összkerekes – hét és félnél kevesebbet annál gyakrabban; ez csak azon múlik, hogy ne kelljen sztrádán tolni a jókora homlokfelületet. (Ahol általában jóval 130 felett jár a kocsi, istenem, persze csak mert  sokat járnak vele Németországba.)

A Renault mostanság remek dízelmotorokat gyárt. Ez is az

A Renault mostanság remek dízelmotorokat gyárt. Ez is az

A Renault remek dízelmotorokat gyárt.

A 175 lóerősre programozott motor (150 lóra butítva is kérhető a Koleoshoz, az árkülönbség 300 ezer forint) szinte kéri, hogy tegyék próbára: a Renault kis SUV-ja lélekben kifejezetten gyors autó. Az elméleti végsebesség 200 alatt van ugyan, de 160-170 körül sem érezni, hogy fogytán az erő, a futómű. A lendületes gyorsításokat, a motor spiccen tartását segíti a kiegyensúlyozottan áttételezett és meglepően (elvégre ez egy francia kocsi) pontosan, könnyen járó hatfokozatú váltó.

4×4 és magas has

És köszönjük meg a Nissannak az X-Trail parádés összkerékhajtását. (Ami a legenda szerint a Skyline-ból származik, csak megfordították, aki nem hiszi, járjon utána.) Az alapértelmezésben fronthajtású autó a tapadás elvesztésekor automata üzemmódban egy Haldex-kuplunggal ad hátra nyomatékot. Az összkerékhajtás egy elektronikus kapcsolóval 50-50% nyomatékaránnyal fixre is zárható.

Fröcsköl a hólé

Fröcsköl a hólé

Fröcsköl a hólé


Ha elfogy az aszfaltozott út, a Koleos határozottan utasítja vissza, hogy diszkóterepjáró lenne. 27 fokos első, 31 fokos hátsó terepszög (a Ford Kugáé 21/25, de még a terepesebb, fekete lökhárítós Tiguan is csak egy fokkal tud többet elöl). A gázlómélység negyven centi feletti, a rámpaszög 21 fok. Irány a természet! Karcos ágak közé azzal a fényezéssel, hadd mutassa csak meg az a vékony kartervédő a csúcstechnológiás, részecskeszűrős dízelmotor alatt, mit tud! Csak a felező hiányzik, de a nyomatékos motornak az se nagyon.

A két részben nyíló ötödik ajtó is mintha csak arra készült volna, hogy fölcsapjanak rá a puha szőnyegre egy frissen kilőtt vaddisznót a hegyoldalon, belezni.

Bevált?

Az elmúlt fél év alatt majd’ harmincezer kilométer került a Koleosba. (Ajánlom figyelmébe mindenkinek ezt a teljesen valós futásteljesítményt, aki ötéves dízelautót keres, és hisz abban, hogy van ilyen százezer kilométer alatt!) Eddig semmi baja, no persze az lenne a fura, ha volna.

Sivár, de informatív műszerfal

Sivár, de informatív műszerfal

Sivár, de informatív műszerfal


A tulajdonos harmincas pár tökéletesen elégedett vele. Szeretik, hogy gyors, hogy tágas, hogy csendes, hogy kényelmes, hogy a nej (korábbi Clio-tulaj) is simán elmanőverez vele. Eredetileg a valamelyest nagyobb X-Trail is felmerült, de már nem adnák oda érte. Viszont áldják az eszüket, hogy a valamelyest kisebb Qashqai helyett a Koleost vették. Még a formáját is képesek dicsérni, de hát nem vagyunk egyformák.

Kinek? Minek? Megéri?

Ha a rokonság minden időparadoxon ellenére most kérdezné, megvegyék-e a Koleost, már azt mondanám: ha tényleg SUV-ot akarnak, bátran. A Koleos nagyon megéri.

A franciák most orrba-szájba akcióznak. A legolcsóbb, fronthajtású Koleos listaára 6,7 millió forint, 150 lovas, kétliteres dízellel – de akcijóba’ most csak 5,9. A mi autónk pedig 7,9 milla hivatalosan, de csak most, csak mindenkinek 7,1. ESP-vel, lejtmenet-vezérlővel, dupla digitális klímával, tempomattal, műanyagasztalkákkal – és bikaerős motorral.

Teherautós kapcsolótömb, nem elegáns

Teherautós kapcsolótömb, nem elegáns

Teherautós kapcsolótömb, nem elegáns


Ehhez képest az európai mezőny elég drága. A legolcsóbb, legfapadosabb 136 lovas Ford Kuga is 7,25 millió. a Tiguant le sem merem írni (na jó, mégis: dízelben 140 lóval 8 és negyed millától indul), a C-Crosser, 4007 még elszálltabb listaárakat mutogat.

A szegről-végről japán Koleosnak a Távol-Keleten sincs igazi ellenfele. Egy X-Trail ugyanezzel a motorral és hajtáslánccal listaáron minimum kilencmillió, a szűkebb-szomjasabb RAV-4 összkerékkel, 150 lovas dízellel 7,7 milla.

Ez hát a Koleos. Alig látszik a térképen a kis hobbiterepjárók között, pedig erősebb, kényelmesebb, mi több olcsóbb, mint a legtöbb versenyző. Félig japán technikával, bevált francia dízellel ajánlom szeretettel mindenkinek, aki magas, gyors és összkerekes kocsira vágyik.

Más kérdés persze, hogy van-e egyáltalán szüksége ilyenre, nem járna-e jobban egy családi kombival. De ez már egy másik cikk témája lesz.


Műszaki adatok – Renault Koleos 2.0 dCi Dynamique 175 LE
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1995
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW/LE) 127/175
Max. nyomaték (Nm) 360
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,9
Végsebesség (km/h) 189
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,8
Vegyes (l/100 km) 7,9
CO2 kibocsátás (g/km) 209
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4520/1865/1695
Tengelytáv (mm) 2690
Csomagtér (liter) 450-1380
Menetkész tömeg (kg) 1730
Gumiméret 225/60 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 7 090 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Újautó-kereső
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye: Jól összerakott, erős autó, figyelemreméltó terep-képességekkel. Cserébe nem szép.
Pontszám (max. 10)   8 pont
Mellette – Ellene
  • erős motor
  • kifinomult 4×4-es rendszer
  • kényelmes, tágas
  • csendes, gyors
  • Vannak sokkal szebb kis SUV-ok