Mini, Prius, Logan, iQ

Rája vagy Darth Vader-maszk?
Nincs három méter, mégis négyüléses

Nincs három méter, mégis négyüléses

Nincs három méter, mégis négyüléses


Utoljára a Dacia Logant vártam annyira, mint a Toyota apróságát. Az iQ korszakalkotó autó, amilyen 1959-ben volt a Mini, 1965-ben a Renault 16, 1997-ben az első Prius vagy 2004 végén az addig elképzelhetetlen áron megbízhatóságot, nagy teret, elfogadható komfortot és biztonságot nyújtó Logan.

Az iQ minimális emissziójú, vitán felül biztonságos, lehengerlően vonzó és intelligens városi autónak készült. Kisebb igényt el sem fogadnánk, ha már neve az intelligenciakvóciensre utal. Tetszetős fricska a magyarul elegánst, okost jelentő, de bután viselkedő, alig rövidebb és csak kétszemélyes smartnak.

Kaizen és kakushin
 

Mindent újra kellett gondolni

Mindent újra kellett gondolni

Mindent újra kellett gondolni


Az iQ-nak önálló padlólemezt tervezett a Toyota, merőben új ötletekkel. A fejlesztés elve a kakushin, amely a híressé vált kaizen ellentéte.

Előbbi a radikális változás útja, utóbbi a folyamatos, de kis lépésekben megvalósuló tökéletesítésé. A kakushin akkor szükséges, ha ugrásszerű fejlődésre van szükség, például a három méternél rövidebb négyüléses autó megvalósításához.

Értékes hely szabadult fel a differenciálmű áttelepítésével a motor elé, ezért lehetnek az első kerekek ennyire az autó sarkában.

Térnyerés centiről-centire

Segít az előretolt utasülés

Segít az előretolt utasülés

Segít az előretolt utasülés


Az ablaksín áttervezésével nőtt a válltér. A kézifékkar azért költözött a váltó mellé, hogy a hátsó utasoknak maradjon talpalatnyival több hely a rendkívül vékony, mégsem kényelmetlen első ülések között. A 12 centi magasra zsugorított tank, akár a Honda Jazzben, az első ülések alatt van, így a hátsó ülések alatt marad rakodóhely.

Az utas lábtere helyett a középkonzolban dolgozik a fűtőberendezés, amelyet ultrakompakt légkondicionáló egészít ki. A kesztyűtartó eltűnt, a tépőzárral rögzíthető táska erősen szükségmegoldás, de így 13 centivel nagyobb a lábtér, mintha a Yaris megoldását vették volna át.

Melyik törpe mekkora?
smart fortwo, 1. generáció 2500 mm
smart fortwo, 2. generáció 2695 mm
Toyota iQ 2985 mm
Mini, 1. generáció 3107 mm
Polski FIAT 126p 3115 mm

Légzsákok mindenütt

Jobb oldalon elfér egy felnőtt, bal hátul nincs lábtér

Jobb oldalon elfér egy felnőtt, bal hátul nincs lábtér

Jobb hátul elfér egy felnőtt, mellette nem lábtér


Van mit csodálni az iQ-ban, például a páratlan légzsákarzenált. Ezek közül a két első, az oldalsó és a függönylégzsák sok törpéhez elérhető, de még a vezető oldali térdlégzsák is előfordul a kiskategóriában. Ezeken túl Az első utasra az ülésében is figyel egy légzsák, de a hátsó szélvédő elé is berobban egy, amelyik ráfutásos balesetnél óvja a hátul ülőket.

Ők ugyanis a csomagtartóban utaznak, helyesebben a csomagtér megszűnik létezni, ha nem hajtjuk le az üléstámlákat. A ledöntéshez ki kell venni a fejtámlákat, ezeknek sikerült a felhajtható ülőlap alatt helyet találni, ahová persze bármi mást is elrejthetünk.

Ügyesen kattintgat a gyári fotós

Ügyesen kattintgat a gyári fotós


Irány a gyári fotós galéria!

Rája vagy Darth Vader?

Tetszettek a műanyagok, bár nem puhák

Tetszettek a műanyagok, bár nem puhák

Tetszettek a műanyagok, bár nem puhák


Egyéb rakodóhely sajnos alig van, mert a design volt a fontosabb. Az iQ belül sem emlékeztet kisautóra, igényes műanyagokkal töltötték ki a teret, tetszett a barna árnyalat. Nekünk Darth Vader maszkjára hasonlít a középkonzol, de a tervezők szerint ráják ihlették.

Mivel az iQ csak rövid, de magas és széles, két kifejlett felnőtt nincs útba egymásnak. A műszerfal jobb oldalának kimélyítésével sikerült csodát tenni, mert 180-185 centis emberek normálisan elférnek az anyósülésen és mögötte.

Lapozás után felsoroljuk az iQ nem egy baját, de semmi nem veheti el a kedvünket tőle. Irány a második oldal, ahol gömbpanoráma és videó is van róla


Rossz üléshelyzet

Az a szomorú, hogy a kicsivel nyurgább vezetők béna üléshelyzetbe kényszerülnek. Az ülésmagasság nem állítható, ahogy tengelyirányban a kormány sem, a tető viszont közel van a magas ülés miatt. Marad a háttámla erős megdöntése és nyújtózkodás a kormány után, miután az üléstámlában gyakran megakadó övet előhalásztuk. A kilátás is elég rossz, főleg ferdén hátra és a dróton függő jelzőlámpákra.

Nézz körül te is aToyota iQ-ban!

A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd az egér scroll gombját, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

Bámulatosan fordul

Vannak iQ-ra szabott parkolóhelyek

Vannak iQ-ra szabott parkolóhelyek

Vannak iQ-ra szabott parkolóhelyek


Az iQ új dimenzió a városi autózásban, még a nála rövidebb, de pocsékul forduló smarthoz képest is. Bámulatosan fordulékony az autó. A kerekek annyira alászedhetők, hogy az alsó rakparton simán visszafordulhatunk.

Elképesztően kis helyen meg lehet fordulni az autóval és parkolóhelynek alig mondható területre is begyömöszölhető.

Nem bíztam benne, de a teszt hetén többször akadtam kizárólag az iQ-val meghódítható résekre.

iQ: nem az űrből pottyant közénk

2012-re lesz elektromos iQ az idei tanulmányból

2012-re lesz elektromos iQ az idei tanulmányból

2012-re lesz elektromos iQ az idei tanulmányból


Öt évvel ezelőtt kezdődött az iQ fejlesztése, ami ahhoz képest, hogy áttörésről van szó, nem is hosszú idő. Érkezését egy egészen szériaközeli tanulmány jelezte. 2007-ben Frankfurtban tátott szájjal néztük a majdnem kész autót. Nem hittük el, hogy elfér benne egymás mögött két felnőtt, de tévedtünk.

Valószínűleg az Egyesült Államokban a Toyota a fiatalosra vett Scion kínálatába veszi fel az iQ-t, amelyből pár év múlva elektromos hajtású is lesz. Erre utal az idén tavasszal bemutatott villanymotoros tanulmányautó, amely 2012-re valósulhat meg.

Nagypályás dízel

90 lóerős dízellel szélvészgyors

90 lóerős dízellel szélvészgyors

90 lóerős dízellel szélvészgyors


Csak városi forgalomban a dízelmotor nincs döntő fölényben az ezres benzinessel szemben. Aki az iQ kényelmét és felnőttes úttartását ki tudja használni hosszabb utakon, annak érdemes lehet áldoznia a dízelre.

A Yarisból átvett 90 lóerős motor napnál világosabbá teszi, hogy a japán törpe nagyobb távok megtételére is bőven alkalmas.

A pontos váltó hosszú hatodikjával alig pörög a motor, a csendet egyedül a szélzaj töri meg. Az 1800-ig érezhető turbólyukat letudva a dízel iQ szélvészgyors, és mesterien hangolt futóműve miatt nincs benne halálfélelmünk.

Nem fogyaszt túl jól, 5,8 liter lett az átlag

Nem fogyaszt túl jól, 5,8 liter lett az átlag

Nem fogyaszt túl jól, 5,8 liter lett az átlag


Stabilitási okokból talán a smartot is érdemes volna átállítani a farmotorról orrmotorra és elsőkerék-hajtásra, a különbség a két autó között ég és föld. A Toyotának nincs szüksége arra, hogy mind előrefelé, mind hátramenetben korlátozza az elérhető sebességet.

Ötmilliós kisautó?

A nagyvonalúan felszerelt, félbőr kárpitozású dízel 4,6 milliós árára mondhatnák, hogy aránytalan, mert ennyiből vehetünk dízel kompakt autót.

Hosszú utakra is alkalmas

Hosszú utakra is alkalmas

Hosszú utakra is alkalmas


Aurist, 308-ast, Cee’det, szinte bármit. Igazából akkor volna drága, ha máshol ugyanezt kevesebb pénzért megkapnánk, de ez az egyedülálló iQ esetében kizárt.

Volt olyan Toyota-szalon, ahol egy vevő bejött érte, telerendelte extrákkal, az értékesítő pedig gyöngyöző homlokkal elrebegte a 6,5 milliós árat. Ennyiből kapni egy rendes Avensis kombit, de vásárló szeme meg sem rebbent.

Bármilyen termékből, legyen az vörösbor, körömolló vagy autó, a kínálatnak van legalja és krémje is. Úgy tűnik, az iQ itthon is megtalálja a maga közönségét, mert három hét alatt több mint 25 elkelt belőle az importőri és márkakereskedői bemutatóautókon felül.

Videó: Toyota IQ a mélygarázsban

a videó a hirdetés után indul

Mellette – Ellene
  • Egyszerűen zseniális
  • Meglepő kényelem
  • Kifogástalan biztonság
  • Egyedi design
  • Vehemens dízelmotor
  • Páratlan fordulékonyság
  • Közepes fogyasztás
  • Kevés rakodóhely
  • Rossz üléshelyzet magas vezetőknek
  • Öntudatos alapár

Műszaki adatok – Toyota iQ2 1.4 D-4D
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1364
Furat x löket (mm) 73,0 X 81,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66(90)/3400
Max. nyomaték (Nm/ford.) 190/1800-3300
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,8
Végsebesség (km/h) 170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 4,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,5
Vegyes (l/100 km) 4,0
CO2 kibocsátás (g/km) 103
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 2985/1680/1500
Tengelytáv (mm) 2000
Csomagtér (liter) 32-238
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 975/315
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 32
Gumiméret 175/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár Toyota iQ2 1.4 D-4D (forint) 4 415 000
Konkurensek (forint) smart fortwo 0.8 cdi Pure, 3 338 000 (nyersen alapmodell)
FIAT 500 1.3 Multijet Lounge, 3 800 500
Tesztelt autó ára (forint) 5 010 000 Ft felett
A szériafelszereltség fontosabb tételei ESP, 9 légzsák, manuális légkondiconáló
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ilyen mikroszkopikus méretben 3+1 ülést, ennyire magas fokú biztonságot, erős dízelt és normál autós színvonalat még senki nem nyújtott. 4,5 milliós árával együtt ellenállhatatlan a legkisebb dízel Toyota. Pech, hogy a langaléta vezetőket ennyire nem szereti.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont