Mini, Prius, Logan, iQ
Utoljára a Dacia Logant vártam annyira, mint a Toyota apróságát. Az iQ korszakalkotó autó, amilyen 1959-ben volt a Mini, 1965-ben a Renault 16, 1997-ben az első Prius vagy 2004 végén az addig elképzelhetetlen áron megbízhatóságot, nagy teret, elfogadható komfortot és biztonságot nyújtó Logan.
Az iQ minimális emissziójú, vitán felül biztonságos, lehengerlően vonzó és intelligens városi autónak készült. Kisebb igényt el sem fogadnánk, ha már neve az intelligenciakvóciensre utal. Tetszetős fricska a magyarul elegánst, okost jelentő, de bután viselkedő, alig rövidebb és csak kétszemélyes smartnak.
Kaizen és kakushin Az iQ-nak önálló padlólemezt tervezett a Toyota, merőben új ötletekkel. A fejlesztés elve a kakushin, amely a híressé vált kaizen ellentéte. Előbbi a radikális változás útja, utóbbi a folyamatos, de kis lépésekben megvalósuló tökéletesítésé. A kakushin akkor szükséges, ha ugrásszerű fejlődésre van szükség, például a három méternél rövidebb négyüléses autó megvalósításához. Értékes hely szabadult fel a differenciálmű áttelepítésével a motor elé, ezért lehetnek az első kerekek ennyire az autó sarkában. Térnyerés centiről-centire Az ablaksín áttervezésével nőtt a válltér. A kézifékkar azért költözött a váltó mellé, hogy a hátsó utasoknak maradjon talpalatnyival több hely a rendkívül vékony, mégsem kényelmetlen első ülések között. A 12 centi magasra zsugorított tank, akár a Honda Jazzben, az első ülések alatt van, így a hátsó ülések alatt marad rakodóhely. Az utas lábtere helyett a középkonzolban dolgozik a fűtőberendezés, amelyet ultrakompakt légkondicionáló egészít ki. A kesztyűtartó eltűnt, a tépőzárral rögzíthető táska erősen szükségmegoldás, de így 13 centivel nagyobb a lábtér, mintha a Yaris megoldását vették volna át. |
Melyik törpe mekkora? | |
smart fortwo, 1. generáció | 2500 mm |
smart fortwo, 2. generáció | 2695 mm |
Toyota iQ | 2985 mm |
Mini, 1. generáció | 3107 mm |
Polski FIAT 126p | 3115 mm |
Légzsákok mindenütt
Van mit csodálni az iQ-ban, például a páratlan légzsákarzenált. Ezek közül a két első, az oldalsó és a függönylégzsák sok törpéhez elérhető, de még a vezető oldali térdlégzsák is előfordul a kiskategóriában. Ezeken túl Az első utasra az ülésében is figyel egy légzsák, de a hátsó szélvédő elé is berobban egy, amelyik ráfutásos balesetnél óvja a hátul ülőket.
Ők ugyanis a csomagtartóban utaznak, helyesebben a csomagtér megszűnik létezni, ha nem hajtjuk le az üléstámlákat. A ledöntéshez ki kell venni a fejtámlákat, ezeknek sikerült a felhajtható ülőlap alatt helyet találni, ahová persze bármi mást is elrejthetünk.
Rája vagy Darth Vader?
Egyéb rakodóhely sajnos alig van, mert a design volt a fontosabb. Az iQ belül sem emlékeztet kisautóra, igényes műanyagokkal töltötték ki a teret, tetszett a barna árnyalat. Nekünk Darth Vader maszkjára hasonlít a középkonzol, de a tervezők szerint ráják ihlették.
Mivel az iQ csak rövid, de magas és széles, két kifejlett felnőtt nincs útba egymásnak. A műszerfal jobb oldalának kimélyítésével sikerült csodát tenni, mert 180-185 centis emberek normálisan elférnek az anyósülésen és mögötte.
Lapozás után felsoroljuk az iQ nem egy baját, de semmi nem veheti el a kedvünket tőle. Irány a második oldal, ahol gömbpanoráma és videó is van róla
Rossz üléshelyzet
Az a szomorú, hogy a kicsivel nyurgább vezetők béna üléshelyzetbe kényszerülnek. Az ülésmagasság nem állítható, ahogy tengelyirányban a kormány sem, a tető viszont közel van a magas ülés miatt. Marad a háttámla erős megdöntése és nyújtózkodás a kormány után, miután az üléstámlában gyakran megakadó övet előhalásztuk. A kilátás is elég rossz, főleg ferdén hátra és a dróton függő jelzőlámpákra.
Nézz körül te is aToyota iQ-ban!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd az egér scroll gombját, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
Bámulatosan fordul
Az iQ új dimenzió a városi autózásban, még a nála rövidebb, de pocsékul forduló smarthoz képest is. Bámulatosan fordulékony az autó. A kerekek annyira alászedhetők, hogy az alsó rakparton simán visszafordulhatunk.
Elképesztően kis helyen meg lehet fordulni az autóval és parkolóhelynek alig mondható területre is begyömöszölhető.
Nem bíztam benne, de a teszt hetén többször akadtam kizárólag az iQ-val meghódítható résekre.
iQ: nem az űrből pottyant közénk
Öt évvel ezelőtt kezdődött az iQ fejlesztése, ami ahhoz képest, hogy áttörésről van szó, nem is hosszú idő. Érkezését egy egészen szériaközeli tanulmány jelezte. 2007-ben Frankfurtban tátott szájjal néztük a majdnem kész autót. Nem hittük el, hogy elfér benne egymás mögött két felnőtt, de tévedtünk. Valószínűleg az Egyesült Államokban a Toyota a fiatalosra vett Scion kínálatába veszi fel az iQ-t, amelyből pár év múlva elektromos hajtású is lesz. Erre utal az idén tavasszal bemutatott villanymotoros tanulmányautó, amely 2012-re valósulhat meg. |
Nagypályás dízel
Csak városi forgalomban a dízelmotor nincs döntő fölényben az ezres benzinessel szemben. Aki az iQ kényelmét és felnőttes úttartását ki tudja használni hosszabb utakon, annak érdemes lehet áldoznia a dízelre.
A Yarisból átvett 90 lóerős motor napnál világosabbá teszi, hogy a japán törpe nagyobb távok megtételére is bőven alkalmas.
A pontos váltó hosszú hatodikjával alig pörög a motor, a csendet egyedül a szélzaj töri meg. Az 1800-ig érezhető turbólyukat letudva a dízel iQ szélvészgyors, és mesterien hangolt futóműve miatt nincs benne halálfélelmünk.
Stabilitási okokból talán a smartot is érdemes volna átállítani a farmotorról orrmotorra és elsőkerék-hajtásra, a különbség a két autó között ég és föld. A Toyotának nincs szüksége arra, hogy mind előrefelé, mind hátramenetben korlátozza az elérhető sebességet.
Ötmilliós kisautó?
A nagyvonalúan felszerelt, félbőr kárpitozású dízel 4,6 milliós árára mondhatnák, hogy aránytalan, mert ennyiből vehetünk dízel kompakt autót.
Aurist, 308-ast, Cee’det, szinte bármit. Igazából akkor volna drága, ha máshol ugyanezt kevesebb pénzért megkapnánk, de ez az egyedülálló iQ esetében kizárt.
Volt olyan Toyota-szalon, ahol egy vevő bejött érte, telerendelte extrákkal, az értékesítő pedig gyöngyöző homlokkal elrebegte a 6,5 milliós árat. Ennyiből kapni egy rendes Avensis kombit, de vásárló szeme meg sem rebbent.
Bármilyen termékből, legyen az vörösbor, körömolló vagy autó, a kínálatnak van legalja és krémje is. Úgy tűnik, az iQ itthon is megtalálja a maga közönségét, mert három hét alatt több mint 25 elkelt belőle az importőri és márkakereskedői bemutatóautókon felül.
Videó: Toyota IQ a mélygarázsban
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Műszaki adatok – Toyota iQ2 1.4 D-4D | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1364 |
Furat x löket (mm) | 73,0 X 81,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/3400 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 190/1800-3300 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 170 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,5 |
Vegyes (l/100 km) | 4,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 103 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2985/1680/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2000 |
Csomagtér (liter) | 32-238 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 975/315 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 32 |
Gumiméret | 175/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár Toyota iQ2 1.4 D-4D (forint) | 4 415 000 |
Konkurensek (forint) | smart fortwo 0.8 cdi Pure, 3 338 000 (nyersen alapmodell) FIAT 500 1.3 Multijet Lounge, 3 800 500 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 010 000 Ft felett |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ESP, 9 légzsák, manuális légkondiconáló |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ilyen mikroszkopikus méretben 3+1 ülést, ennyire magas fokú biztonságot, erős dízelt és normál autós színvonalat még senki nem nyújtott. 4,5 milliós árával együtt ellenállhatatlan a legkisebb dízel Toyota. Pech, hogy a langaléta vezetőket ennyire nem szereti. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |