Masszív kis kocka
A hátul ülőket jótékony sötétítés takarja

A hátul ülőket jótékony sötétítés takarja

A hátul ülőket jótékony sötétítés takarja


Sosem értettem igazán, hogy városba, vagy csak az óvoda és a lakás közötti ingázásra miért fontos terepjárót venni. Sokat fogyaszt, kényelmetlen és még lassú is. Azon kívül a többé-kevésbé sima aszfalton az elakadás réme sem fenyegeti, még a legszerencsétlenebb sofőrt sem.

Mégis rengeteg nagy dög rója az utakat, a bent ülők pedig abban a hitben autóznak, hogy ők itt még az atomot is túlélnék. Pedig ez nem biztos.

Úgy néz ki, mintha…

Sokan megnézik

Sokan megnézik

Sokan megnézik


A lélektan pedig komoly tudomány, kérdezzünk meg száz kisgyermekes anyukát, miben van nagyobb biztonságban a pulya. Egy termetes svéd SUV-ban, vagy esetleg egy német/francia kombiban. Aztán jön a Toyota egy robusztus, terepjárónak látszó kockaalakú dologgal, ami jól néz ki, könnyű vele parkolni, takarékos és ha mégis nagyon ragaszkodunk hozzá, akkor négykerekes is akad belőle. Egy igazi városi álterepjáró, azoknak, akiknek igazán a látszat számít.

Toyota Urban Cruiser: Városi csavargó 63

A képre kattintva az Urban Cruiser gyári fotói kerülnek elő         

Made in Japan

Yarisos berendezési tárgyak

Yarisos berendezési tárgyak

Yarisos berendezési tárgyak


Aki Urban Cruisert venne, annak jó mélyen bele kell nyúlni a zsebébe. Egészen pontosan legalább 4 345 000 forintot kell onnan előkaparni, amely nem kis összeg. Ha pedig alaposan tele is extrázzuk a kocsit, és nem mondunk le az összkerekes hajtásláncról sem, akkor egészen 6,4 millióig dagaszthatjuk az árcédulát. Cserébe nem vendégmunkások kalapálják össze az alkatrészeket, hanem szorgos japán kezek illesztenek a helyére mindent. És valamiért ez jó érzés. Talán azért, mert úgy gondoljuk, hogy a japánok mind egy csinos kis szigeten laknak, ahol – a tévében is láthatja bárki -, csend, rend, és fegyelem honol.

Zöldség

Eldugott váltásjelző

Eldugott váltásjelző

Eldugott váltásjelző


Egy korábbi felmérés, amely az üzemanyag-takarékos autóipari mágiákat vesézte ki, azzal a konklúzióval végződött, hogy a leghatékonyabban a szükséges váltásokra figyelmeztető, illetve a start-stop rendszerekkel lehet üzemanyagot spórolni. Az Urban Cruiser nem fukarkodott és rögtön mindkét megoldást belepasszírozta városi járgányába. Jogos is az igyekezet, hiszen hol máshol lenne igazán nagy szükség ezekre a praktikákra, mint a többnyire szmogos levegőjű metropoliszokban. Ahová a neve alapján is való a kis Toyota.

Még nincs vége a cikknek, kattintás után beköltözünk a járgányba


Stop & Start

Ha menet közben valamiért megállunk az autóval, a rendszer egy pillanat alatt leállítja a motort. Így álló helyzetben, feleslegesen nem fogyaszt a kocsi üzemanyagot. Persze ennek a funkciónak az élvezetéhez az is szükséges, hogy ha indul a kocsisor, nekünk se kelljen egyetlen másodpercet sem várni az újraindulásra. Az Urban Cruiserben nem is kell, lehetetlen olyan gyorsan egyesbe tenni a váltót, hogy a motor ne legyen menetkész, mire elkezdjük felengedni a kuplungot.

Városi menetben ez a műsor akár négyszázalékos üzemanyag és CO2-kibocsátás csökkenést is jelenthet. De aggodalomra semmi ok, ha álló motorral nem lenne elég hatékony a légkondi, vagy más fogyasztónak kell a szufla, a Központi Agy azonnal előrébb rangsorolja a kényelmünket, mint a külső levegőminőséget és vígan újra indul a benzinmotor a pirosnál is.

Középsúly

Italfiók

Italfiók

Italfiók


A Yaris-szal ápolt rokoni szálak inkább bent érhetők tetten, kívülről legfeljebb a megegyező tengelytáv tűnhet fel a jó szemmértékkel megáldottaknak. A kissé bumfordi, de a mostanában sokak által divatossá tett kockaforma jól áll az Urban Cruisernek, talán még egy nagyon távoli rokon ismerős vonásait is felfedezhetjük rajta. Bent már könnyebb dolgunk van, mindenfelé ismerős apróságokra bukkanhatunk, de akad újdonság is, ami szemet szúr. Például a műszerfal.

Előadás

Radar?

Radar?

Radar?


Indításkor a vörös fényben játszó mutatók – egymással szembe – kilendülnek a végpontokig – mintha egyiküknek a 220-as tempó, másikuknak a nyolcezres fordulatszám kijelzése lenne a beteljesedés maga. Nem mondom, szép ez az elrendezés, de autózás közben csak nehezíti a vezető életét. Hasonlóan meredt szemmel kell fürkészni a szélekre száműzött műszerek jelzéseit is, amelyek nagy része eltakarva várja, hogy a nehézségek ellenére mégis felvegyük vele a vizuális kapcsolatot.

Beltér

Tologatható padok

Tologatható padok

Tologatható padok


A kívülről annyira jellemző, masszív, erődszerű stílusból odabentre nem sok maradt. Anyagai, hangulata leginkább a Yariséra hasonlít. Kedvencem a hatalmas érintőképernyős kijelző, amelyen a navigáció, a kihangosító és a hifi is osztozik.

Helykínálatára nem lehet panaszunk, elfér a térdünk, fejünk és más létfontosságú szerveinket sem nyomja az autó. A csomagtartó és a hátsó sorban ülők lábtere szoros összefüggésben áll egymással, hála a tologatható üléssornak. Minden alkalommal dönthetünk, mi a fontosabb. Ha már korábban eldöntöttük, hogy nekünk a terepjárós hangulat, a trendi forma, a megbízhatóság és a környezetvédelem megéri egy Toyota Urban Cruiser árát.

A Toyota eco-tízparancsolata:
1. Távolítsa el a tetőcsomagtartót, ha már nincs rá szüksége.
2. Tervezze meg útvonalát, és ne tegyen kitérőket.
3. Rövid utakra ne használja autóját.
4. Rendszeresen ellenőrizze a guminyomást.
5. A kezelési útmutatóban leírtak szerint szervizeltesse autóját.
6. Korábban váltson magasabb sebességfokozatba.
7. Csak szükséges esetben használja a légkondicionálót.
8.Kövesse és tartsa a forgalom ritmusát.
9.Tartsa zárva az ablakokat.
10. Állítsa le a motort, ha egy percnél hosszabb ideig várakozik.

Már csak egy utolsó kattintás, és az adatok is megérkeznek


Műszaki adatok -Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i Exe
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1329
Furat x löket (mm) 72,5 X 80,5
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 74(100)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 132/3800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,9
Vegyes (l/100 km) 5,5
CO2 kibocsátás (g/km) 129
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3930/1725/1525
Tengelytáv (mm) 2460
Csomagtér (liter) 314-388
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1155/435
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 42
Gumiméret 195/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 345 000
Tesztelt autó ára (forint) 5 375 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Részletek itt
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10) 7,5 pont

Mellette – Ellene
  • divatos, menő forma
  • takarékos
  • környezetkímélő üzem
  • városban jól használható
  • drága
  • rövid ülőlapú ülések
  • fura műszerfal