A Toyota városi zsebjárgánya, az iQ ragyogóan vette az EuroNCAP tesztjeit, a szupermini megkapta az ötcsillagos minősítést.
A frontális ütközésnél az utastér ép maradt, a légzsákok jól szolgáltak, megvédték az elöl ülők fejét és a vezető esetében a lábat is. Az anyósülés utasa esetében a bábu eredményei hibátlanok lettek. Az oszloptesztnél a tesztbábu eredménye szerint csak elégséges minősítést kapott az autó, mivel a mellkast túl nagy erő érte. Az ostorcsapásos sérülés kockázatát mérő tesztnél szintén csak elégséges volt az ítélet. A felnőtt utasok biztonságára az autónak 91 százalékot ítéltek meg az EuroNCAP szakemberei.
Kisgyerekes családoknak talán nem a legjobb választás az iQ, ugyanis ezen a téren azért nem remekelt az autó. Az első alkalommal az oszloptesztnél eltört a gyermekülés rögzítőeleme, de a Toyota anyaghibára hivatkozott, és az új, kicserélt elemmel már nem volt ilyen gond – a háromévesnek megfelelő bábu feje azonban így is a kelleténél nagyobb mértékben mozdult el oldalra.
Az első utasülés légzsákja kikapcsolható, és így hátrafelé néző gyermekülés is beszerelhető, de a légzsák aktuális állapotáról nem tájékoztat megfelelően az iQ a szakemberek szerint, de a bekapcsolva hagyott légzsáknak az ülésre jelentett veszélyéről már világos tájékoztatás található az autóban. Az EuroNCAP-nál szokás szerint nem voltak teljesen elégedettek a hátsó ISOFIX-rögzítőpontok jelölésével sem.
A gyalogosokra kimondottan vigyáz a kisautó, a lökhárító és a motorháztető nagy része is jó minősítést kapott, egyedül a kisebb termetű áldozatok esetén jelentősebb a fejsérülés veszélye.
Az iQ-ban szériafelszerelés az ötcsillagos minősítéshez már elengedhetetlen menetstabilizáló, és az első és hátsó üléseken is működő biztonságiöv-emlékeztetőkre sem volt semmilyen panasz a teszten, így a biztonsági felszereléseket tekintve is magas értékelést kapott az aprócska Toyota.
Toyota iQ | |
Felnőttutas-biztonság | 91 % |
Gyermekutas-biztonság | 71 % |
Gyalogosvédelem | 57 % |
Biztonsági segédeszközök | 86 % |
Összeredmény | * * * * * |
EuroNCAP – Új értékelési rendszer |
Az EuroNCAP 2009-től megváltoztatta értékelési rendszerét. Míg korábban a törésteszteken három terület – a felnőtt utasok biztonsága, a gyermekutasok biztonsága és a gyalogosvédelem – külön-külön kapott csillagos értékelést, addig ezentúl egy összesített eredményt ad az autók biztonságát vizsgáló szervezet. A teszteken gyűjtött pontokat kategóriánként összesített százalékos értékre váltják, és ebből áll össze a végső, csillagokban kifejezett eredmény. A korábbi három szempont mellé egy negyediket is beemeltek: mégpedig a vezetési és biztonsági segédeszközök – a menetstabilizáló (ESC), fékasszisztens és egyebek – hatékonyságát. Fontos kiemelni, hogy menetstabilizáló nélkül mostantól egyetlen modell sem érhet el ötcsillagos minősítést. Az EuroNCAP új értékelési rendszerébe az ún. ostorcsapásos sérülések kockázatát is beépítették. |