A Toyota városi zsebjárgánya, az iQ ragyogóan vette az EuroNCAP tesztjeit, a szupermini megkapta az ötcsillagos minősítést.

A fejtámla csak elégségesen véd
Szemből bunkernek is jó lenne

Szemből bunkernek is jó lenne

Szemből bunkernek is jó lenne


A frontális ütközésnél az utastér ép maradt, a légzsákok jól szolgáltak, megvédték az elöl ülők fejét és a vezető esetében a lábat is. Az anyósülés utasa esetében a bábu eredményei hibátlanok lettek. Az oszloptesztnél a tesztbábu eredménye szerint csak elégséges minősítést kapott az autó, mivel a mellkast túl nagy erő érte. Az ostorcsapásos sérülés kockázatát mérő tesztnél szintén csak elégséges volt az ítélet. A felnőtt utasok biztonságára az autónak 91 százalékot ítéltek meg az EuroNCAP szakemberei.

Kisgyerekes családoknak talán nem a legjobb választás az iQ, ugyanis ezen a téren azért nem remekelt az autó. Az első alkalommal az oszloptesztnél eltört a gyermekülés rögzítőeleme, de a Toyota anyaghibára hivatkozott, és az új,  kicserélt elemmel már nem volt ilyen gond – a háromévesnek megfelelő bábu feje azonban így is a kelleténél nagyobb mértékben mozdult el oldalra.

Nagyot fejelt a hároméves

Nagyot fejelt a hároméves

Nagyot fejelt a hároméves


Az első utasülés légzsákja kikapcsolható, és így hátrafelé néző gyermekülés is beszerelhető, de a légzsák aktuális állapotáról nem tájékoztat megfelelően az iQ a szakemberek szerint, de a bekapcsolva hagyott légzsáknak az ülésre jelentett veszélyéről már világos tájékoztatás található az autóban. Az EuroNCAP-nál szokás szerint nem voltak teljesen elégedettek a hátsó ISOFIX-rögzítőpontok jelölésével sem.

A gyalogosokra kimondottan vigyáz a kisautó, a lökhárító és a motorháztető nagy része is jó minősítést kapott, egyedül a kisebb termetű áldozatok esetén jelentősebb a fejsérülés veszélye.

Az iQ-ban szériafelszerelés az ötcsillagos minősítéshez már elengedhetetlen menetstabilizáló, és az első és hátsó üléseken is működő biztonságiöv-emlékeztetőkre sem volt semmilyen panasz a teszten, így a biztonsági felszereléseket tekintve is magas értékelést kapott az aprócska Toyota.

Toyota iQ
Felnőttutas-biztonság  91 %
Gyermekutas-biztonság 71 %
Gyalogosvédelem  57 %
Biztonsági segédeszközök 86 %
Összeredmény * * * * *

EuroNCAP – Új értékelési rendszer


Az EuroNCAP 2009-től megváltoztatta értékelési rendszerét. Míg korábban a törésteszteken három terület – a felnőtt utasok biztonsága, a gyermekutasok biztonsága és a gyalogosvédelem – külön-külön kapott csillagos értékelést, addig ezentúl egy összesített eredményt ad az autók biztonságát vizsgáló szervezet. A teszteken gyűjtött pontokat kategóriánként összesített százalékos értékre váltják, és ebből áll össze a végső, csillagokban kifejezett eredmény.

A korábbi három szempont mellé egy negyediket is beemeltek: mégpedig a vezetési és biztonsági segédeszközök – a menetstabilizáló (ESC), fékasszisztens és egyebek – hatékonyságát. Fontos kiemelni, hogy menetstabilizáló nélkül mostantól egyetlen modell sem érhet el ötcsillagos minősítést. Az EuroNCAP új értékelési rendszerébe az ún. ostorcsapásos sérülések kockázatát is beépítették.