Az új Land Rover Freelander után a SsangYong forgalmazója is úgy látta jónak, ha nemcsak a prospektusokban szereplő hangzatos szavakkal próbál minket meggyőzni arról, hogy terepjárókat árulnak, hanem inkább megmutatják, mire is képesek a márka 4×4-esei.
Míg azonban a Land Rover bízott a saját és a tesztelők képességeiben, addig a koreai márka modelljeit csak gardedámmal hajthattuk a kijelölt pályán. Nagy szerencse, hogy nemrég már járt nálunk két SsangYong is, így volt alkalmunk felügyelet nélkül is terepezni velük.
Terepnap
Ha már terepjárót nyüstölünk, akkor nem is akárhol, hanem igazi buckákon, sárban illik megnézni, mit bír a kiválasztott gép. Ezen a rendezvényen nem is egy, hanem a Rodius kivételével az összes SsangYong-modellt ki lehetett próbálni, méghozzá olyan terepen, ahol valóban megmutathatták mit is tudnak. Gyorsan megjegyzem, hogy a Rodius is négykerék-hajtású, és abba is jutott felező. Az ugyan rejtély, hogy miért is került ez bele az irgalmatlan méretű hétszemélyes bálnába, de van benne.
A SsangYong tervezői a személyautós stílus ellenére szerencsére nem mondtak le a terepjárás egyik legfontosabb kellékéről, név szerint a magas hasmagasságról. Enélkül ugyanis legfeljebb a hajunkra kenhetnénk az autókban megtalálható négykerék-hajtást, de a felezővel sem sokra mennénk.
Ennek szellemében választhatták ki a terepet is, ahol a pálya nagy része ugyan szinte semmiféle extrát nem nyújtott, akár egy sima, harmincéves Ladával is teljesíthető lett volna a göröngyös földút első harmada. Aztán végre akadtak olyan buckás részek is, ahol még mi sem hittük el, hogy nem fog leérni a gépek hasa. De mégis így lett.
Döglégy a sárban
A próbanapon Ganxsta Döglégy Zoli is feltűnt, mint a márka „reklámarca”. A nemzet döglegye egy Rextont hajt, saját bevallása szerint nagy megelégedéssel. Kifejezetten jó karaktert találtak reklámarcnak a SsangYongnál, hiszen egyikük sem azért népszerű mert túlságosan is esztétikus. Az autónál a szépség kérdése azonban nem ennyire egyértelmű, hiszen ha túljutottunk az első döbbeneten, akkor már egy kevés jóindulattal is találni néhány szimpatikus vonást rajta.
A terepnap egyik látványossága a frissen érkezett Actyon Sport volt, ami nem más, mint egy fél méterrel megnyújtott és kicsit kiszélesített Actyon, amely a hátsó ülések mögött hírtelen elfogy, és egy plató zárja az autót. Belül semmit nem érezni a kívülről teherautós jellegből, ott ugyanaz a környezet fogad, mint a terepjáró változatban. A komfort a hátsó sorban sem csökken drasztikusan, a rugózás a csavarrugóknak köszönhetően egészen kibírható, bár ez a plató terhelhetőségének nem tesz jót.
Ára 4 940 000 forinttól indul, amely pénzmennyiség befizetése után a teherautós közlekedés minden előnyét és hátrányát megtapasztalhatja a boldog tulaj.
A Kyron elölről már nem is annyira meghökkentő, mint a márka másik, korábban nálunk járt terepjárója az Actyon. Az elejét nézve a szokásos, „Úristen, mi ez?” felkiáltás is elmarad, de teljesen mégsem hazudtolták meg magukat a SsangYong tervezői. A hátuljánál már elfogyott az önkontroll, itt kibuggyant a koreai dizájn, a pajzsformájú lámpákkal sikerült is valami feltűnőt alkotni. Mindegy, bentről nem látszik.
Az autó formája egy idő után teljesen megszokható és a manapság szinte teljesen egyformára faragott 4×4-es szabadidő-autók között kifejezetten üdítő színfolt. Jó hogy vannak ennyire merész gyárak, amik ennyire karakteres formával mernek jelentkezni.
Elsőként a szerkesztőség garázsában izzasztott meg a Kyron, amikor a már ismerős oszlopokat kerülgetve a kormányt a megszokottnál jóval szaporábban és többet kellett tekergetni. Hasonló élményekkel szolgál a fék is, az átlagosnál kicsit határozottabban kell vele bánni.
Belsejében is minden rendben van, csinos, áttekinthető műszerfal, kényelmes ülések és tágas utastér várja a vezetőt. Talán csak a gigantikustermetű műanyag doboz riaszthatja meg az embert, amit a két első ülés közé barkácsoltak be. Ezzel szemben a pohártartó kifejezetten szórakoztató, piros lámpánál, fárasztó vezetés közben akár kereplőként is használható. Ismét egy európai fejjel érthetetlen megoldás.
Terepen az autó jóval meggyőzőbb, mint azt első látásra bárki gondolná. Ebben komoly szerepe van a már említett tisztességes hasmagasságnak és a nagyméretű kerekeknek is. Az aprócska gomb tekergetésével kapcsolható négykerék-hajtás, illetve a felező pedig további dimenziókat nyit meg a sárban dagonyázás szerelmeseinek.
A 141 lovas dízelmotor az ötfokozatú automatával elviselhető párosítás, de őrjítő gyorsulást ne várjon tőle senki. Cserébe azonban 10 liter körül el lehet vele járni, és szinte mindenki meg fogja bámulni.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86,2 x 85,6 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 104 / 141 / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 310 / 1800 – 2750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | n.a. |
Végsebesség (km/h) | 166 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,1 |
Vegyes (l/100 km) | 8,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 217 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4660 |
Tengelytáv (mm) | 2740 |
Csomagtér (liter) | n.a. |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1956 / 502 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | n.a. |
Gumiméret | 255/60 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 950 000 |
Konkurensek (forint) | Kia Sorento 10 189 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 9 150 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromos ablakok, tükrök, bőrkárpit, légkondi, hifi, tolatóradar |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Tagadhatatlanul egyedi formájú járgány, amely a tereptől sem retten meg. Aki feltűnő autót keres, annak remek választás. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |