Erre nem gondolt az állam?
Rögtön egy jó hír annak a várhatóan 17 embernek, aki idén Lexus LS-t vesz idehaza: a villany- és benzinmotoros csúcsmodell egy fillérrel sem drágább a csak benzines 460-nál. A csoda oka a hazai előírásokban keresendő: a nyolchengeres 3,2 milliós regisztrációs adója helyett a minimális károsanyag-kibocsátású hibridekre csak 200 000 Ft a tarifa.
Ezt valószínűleg a Priusra és a Civic Hybridre találták ki, de az RX 400-as és a GS 450-es Lexus-hibridhez is jól jön. Kérdés, hogy ez meddig marad így, mert a kis kamratérfogatú, de erős Wankel-motorra az állam kitalált már büntetőszorzót, pedig azzal csak a Mazda RX-8 van piacon. Az államgépezetben valaki talán már dolgozik az ügyön.
Hadüzenet a németeknek
Az erős villany és benzinmotorok amúgy igen drága összeházasítása nálunk tehát ingyen lesz az ügyfeleknek, de a hibrid más szempontból is tökéletes húzás a Lexus arculatának erősítéséhez. A hibridhajtás mára divat és elvárás is a nagy benzinesek által uralt felső kategóriában. A Mercedes-Benz például csak olyan autókat fejleszt ezentúl, amelyekből hibrid modellt is piacra tud dobni, ha érdemes.
18 évvel az első LS bemutatása után a Lexus ma ott tart, hogy a 600h sajtóbemutatóját Németország fővárosába szervezte. sA berlini helyszínt nehéz nem hadüzenetként értékelni, ahogy az autó neve is annak tűnik (ld. Mercedes S 600, BMW 760i, Audi A8 6.0). Bár 12 hengert nem adunk, mégsem vagyunk kevesebbek, üzenik a japánok a luxuskategóriát uraló konkurenseknek.
Az ereje is kell
A Lexusokban a villanymotor nemcsak a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás leszorításáért van benne. A gyorsításban résztvevő villanymotor jóval erősebbé is teszi az autót, bár a 380 lóerős LS 460-hoz képest nehéz lenne látványos javulást mutatni. Autópályán 200 és 250 között gyakorlatilag a benzinesen múlik minden, ezért egy még erősebb és nagyobb motorra cserélték a V8-ast.
Városi dugótól korlátozásmentes német autópályáig mindent kipróbáltunk a 600h-ben. Indításkor csend fogad, pedig az autó már él. Óvatosan elindulva, jól feltöltött akkumulátorokkal, az autó hangtalanul gyorsul villanymotorjával.
A túloldalon jön: miben volt minta a Mercedes-Benz és miben az Audi
Csak a villanymotorral is megy
Kis sebességnél az alvó benzines akkor gerjed életre, ha kell az ereje, vagy töltésre szorulnak a csomagtér harmadát
elfoglaló a nikkel-metál hibrid telepek. A hajtáslánc és a vezetőt segítő, az autó biztonságát javító elektronikus rendszerek harmóniája alig felfogható.
Csak akkor derül ki, mit végez helyettünk a háttérben az elektronika, ha jeges útfelületen kikapcsoljuk a VDIM menetdinamikai rendszert és a kipörgésgátlót. Mintha egy másik autóban ülnénk.
A légrugókon suhanó LS zajmentessége közmondásos, ez az autó nem egyszerűen halk, inkább néma. Motorhang autópályán sincs, szélzajból épphogy felsejlik valami kevés, a gumizajt sem érezni.
Igazi négykerék-hajtás
A hibrid városi és országúti tempónál szenzációs, ahol a villanymotor többletével az LS 600h úgy tol (meg húz is), akár a lift, mivel négykerék-hajtású.
Mellettem épp a 4×4-es hajtás gyári szakértője ült vacsora közben, aki hobbiból egy Land Cruiserrel terepezik Osaka környékén. Azokban a helyzetekben, amikor sikerült fedésbe hoznunk kettőnk angolságát, megtudtam, hogy nem az A8-at vették etalonnak a munka során, hanem a Mercedes-Benz 4Matic rendszerét az S-osztályból.
Ezt az Auditól, azt a Mercedestől
Ám jó japán szokás szerint, ők összehozták a kettő előnyeit. Vizes útra szerintük is a Mercedesnél állandó 40:60 (elöl-hátul) erőelosztás a legjobb, szárazon sietve viszont a 30:70 ideális, fékezéskor pedig 50:50. A Lexusban ezért a fele-fele és a 30:70 arány között oszlik el az erő, az Audiéhoz hasonló, de továbbfejlesztett középső Torsen-differenciállal. Ez a szerkezet szabályozza, mennyi erőt érdemes adni ide meg oda.
Az első kerekeket muszáj volt bevenni a buliba, mert a villanymotor és a benzines a két hátsó keréken nem tudna a maga teljességében kibontakozni. A műszaki arzenál ellenére a csúcsmodell lassabban ér fel 100-ra a gyári adatok szerint a hátsókerekes LS-nél (6,3 vs. 5,7 másodperc). Ez alig fér a fejembe, mert nem úgy tűnt, hogy bármikor szükség lehetne a 600h-nál több erőre. A különbség oka talán az eltérő súly. Ebből úgy 190 kiló jut a hibridségére és csak 50-60 az összkerékhajtásra.
30 millió felett masszírozás jobb hátul
Itthon július 27-től lesz kapható a büszke zászlóshajó, de 24 240 000 forintnál induló árai már nyilvánosak. Hátul a legegyszerűbb, President-csomagot és minden más extrát nélkülöző, rövid tengelytávú modellben sem szenvedtünk hiányt semmiben, de az igazi luxus pár millióval feljebb kezdődik.
A gyár mindent megtesz a legdrágább kivitel hátsó trónusában utazó egy szem milliárdosért, vezérigazgatóért vagy államférfiért. A hosszított modellben felárért a lábtámaszos jobb hátsó ülés félig fekvő helyzetbe állítható, amihez az öv alóli kicsúszást megakadályozó plusz légzsák, légkamrás és rezgéses masszírozás is jár a 31,7 milliós árban.
Ilyen számokat ritkán olvasni. A következő oldalon vannak az adatok
Műszaki adatok – Lexus LS 600h | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 4969 |
Furat x löket (mm) | 94 X 89,5 |
Hengerek / szelepek száma | V8/32 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)benzin/szinkron villanymotor | 290(394)/6400/165 (224) |
Max. nyomaték (Nm/ford.)benzin/szinkron villanymotor A rendszer összteljesítménye |
520/4000, 300 327 kW/445 LE |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,3 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,0 |
Vegyes (l/100 km) | 9,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 219 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5030/1875/1480 |
Tengelytáv (mm) | 3090 |
Csomagtér (liter) | 330 |
Menetkész tömeg (kg) | 2270-2430 (LS 600h L) |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 84 |
Gumiméret | 245/45 R19 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 24 240 000-31 400 000 |
ÉRTÉKELÉS |