Erősebb és takarékosabb
A BMW ebben is profi: a legjobbkor lett kész az autói szomját apasztó újításokkal. Amikor Németországban csúcsára ért a Föld felmelegedéséért felelőssé tett autóipar elleni kritika, ők az EfficientDynamics ötletével offenzívába mentek át.
Így most az öles hirdetésekből az új 118d és a 120d szenzációsan csekély fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása harsog, elterelve a figyelmet más benzinpusztító modellekről és arról a gondról, hogy valószínűleg a BMW kínálatát sem sikerül a 140 g/km-es szén-dioxid emissziós küszöb alá tuszkolni 2008-ra.
Leáll a pirosnál és jelzi, ha váltsunk
A Hatékony Dinamika palástja alatt számos ötlet bújik meg, amelyek mind hozzájárulnak a takarékosabb autózáshoz, a korábbiaknál erősebb motorokkal. Az újabbik 120d-ben a leglátványosabb a motort leállító automatika volt. A lámpánál elnémuló motor elsőre olyan furcsa, hogy menten kikapcsoltam az egészet, de hamar meg lehet szokni.
Beérünk a piroshoz, a motor készenléti üzemre kapcsol, majd a kuplung kinyomásakor életre kel, különleges gyorsasággal. A motor csak akkor áll le, ha elegendő az akkuk töltöttsége és nincs kinyomva a kuplung, plusz a légkondival beállított hőmérsékletet tartani lehet. Hosszabb várakozásnál a motor ezért magától is újraindul, ha megy a 259 300 forintos felárért adott klímaberendezés.
Kicsit reszeltek rajta
A Hatékony Dinamika bemutatása egybeesett a legkisebb BMW átdolgozásával és a háromajtós modell debütálásával. Pechünkre a kék tesztautón pont nem látszik a modellfrissítés, mert az áttervezett újtól eltérő lökhárító díszlett rajta, az M-sportcsomag részeként.
Oda se neki, a legfontosabb úgysem a jelképes külső módosítás, hanem az áramellátást gázelvételkor és lassításkor végző generátor, a megfelelő fordulatszámon váltásra figyelmeztető műszerfali nyíl és a start/stop-automatika.
A kék sarokban továbbra is az új, az ezüstben az eddigi 120d, a meccs folytatódik a lapozás után
Ez a sűrűje!
A tartósteszten vezetett 120d a hatékony dinamika vívmányai nélkül is igen hatékony és rendkívül dinamikus. A leváltott és az aktuális motor közötti 14 lóerő soknak tűnik, de összesen 8,6% teljesítménykülönbségnek felel meg.
Nyomatékban csak 10 Nm az eltérés, ami végképp nem a világ.
Országúton viszont miénk a világ a régebbiben is, ha épp nem kell a hátsók jajveszékelését hallgatni a gyatra térkínálat miatt, vagy nem tépjük a hajunkat a gyér alapfelszereltség okán. Az 1-es széria a legigazibb BMW abban az értelemben, hogy ezt a legjobb vezetni. Egy 530xd az 1-es után olyan, mintha legalábbis testes anyahajó volna.
Kétféle kompromisszum
Az 1-esben lehet a legjobban eggyé forrni az autóval, a többi BMW-modell közül csak a Z4 biztosít ilyen intim közelséget a géphez. A kocsi szűk, de mintha ránk öntötték volna, mert az ülés és a kormány helyzetét annyira hibátlanul be lehet állítani.
Az alapfutómű a 15 colos abroncsokkal kényelmesebb az M-es felfüggesztésnél, és még mindig fülig ér a szánk kanyarban. A sportfutóművel jóval agilisabbá válik az autó, de még mindig nem kényelmetlen. A kettő egyformán színvonalas kompromisszum attól függően, kinek mi a fontosabb.
Keveset fogyaszt
Az M-csomag részeként adott sportülések kiválóak. Mint a két autó között majdnem mindenben, itt is a nagyon jót
sikerült lefőzni a kicsit még jobbal. Két embernek egyformán kifogástalan kényelmet nyújtanak. Kompakt méretei ellenére két utas minden nyűgösség nélkül átvészeli benne a hosszú utakat is.
Autópályán a messzibe söpörve 6 literre állt be a fogyasztás, a 120d 6,4 literes átlaga az előző bejelentkezésünk óta sem változott. Az újjal más utakon és gyakran városban faltuk az élvezeteket, ezért a 8,3 literes átlagfogyasztás nem jelent egyet a fogyasztáscsökkentő fejlesztések kudarcával. Csak azt, hogy a kétliteres dízel eddig is ritka jó volt.
Műszaki adatok – BMW 120d | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1995 |
Furat x löket (mm) | 90 X 84 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 130(177)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 350/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,6 |
Végsebesség (km/h) | 228 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 129 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4239/1748/1421 |
Tengelytáv (mm) | 2660 |
Csomagtér (liter) | 330-1150 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1450/500 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 51 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 378 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A3 Sportback Attraction 2.0 TDI, 7 231 400 |
Tesztelt autó ára (forint) | 0 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
ABS, ESP, vezető és utas oldali légzsák, oldal- és függönylégzsák, részecskeszűrő, első-hátsó elektromos ablakemelők, fedélzeti számítógép, CD-s rádió Aux-kimenettel |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A 120d térkínálata, ára és felszereltsége okán riadtan menekülnénk egy 318d-ig. Vezetni viszont a 120d-t szenzációs, motorja még jobb, mint eddig, az M-sportcsomaggal nagyon hasít. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |