Időnként megkapom azt a nehéz kérdést, hogy én a francia, a német vagy az olasz autókat szeretem? Az egyik bevált megoldás kérdésre kérdéssel felelni, amivel időt nyerek: „Miért, te miket szeretsz?”. Diplomatikusan bevethető a következő válasz is: én a jó autókat szeretem.
Elismert bajok
Ha mindkettőt ellövöm, a kérdező talán megutál és otthagy, de tényleg, mit lehet erre válaszolni? Számomra például az előző (mostani?) Laguna jó autó. Még a harmatgyenge 1,6-osnak is volt karaktere, komfortos és nekem kívülről is tetszik. Sokan a véremet vennék ezért, mert az övék tréleren jött vissza külföldről és jobban ismerte a szervizt, mint az otthoni garázst. Mások meg az átkozódókat nem értik, mert semmi bajuk a Lagunájukkal.
Szokatlan őszinteséggel, a Renault legalább az új generáció bemutatóján elismerte az előd megbízhatósági gondjait. A kártyás ajtónyitással kapcsolatos mizériákról a prezentáción is hallottunk, a dízelmotorok bajairól már nem, de józan menedzserektől nem várunk őszinteségi rohamot.
Garancia: 3 év/150 000 km
Most azonban állítólag minden szebb és jobb lesz, a modellváltással minőségi offenzívát indít a Renault. 3 év/150 000 km garancia igyekszik bizalmat kelteni a termék iránt és egy már tavaly február óta közismert célkitűzés.
Fogadkozás, 2.0 |
2001 áprilisában a Renault-importőr bejelentette, hogy az élre akar törni a kategóriában az új Lagunával. Ez messze nem sikerült, de új autó, új lehetőség, új célok! 2006 februárjában egyenesen a Renault elnökétől hallhattuk, hogy termék- és szolgáltatásminőségével az új Laguna az első háromban lesz a középkategóriában.
Az erről döntő kisszámú nyilvános mutató egyike a J.D. Power ügyfélelégedettségi felmérése lesz. A gyártás megkezdése előtt a prototípusokat hatmillió kilométernyit kergették maláj párában, ausztrál porban és orosz télben. A javulást a módosított minőségellenőrzési folyamatoktól is várja a gyár, az ügyfelek az anyagválasztás és a zajszigetelés fejlődésén láthatják a jó minőségre törekvést. |
Miért csak most?
Egy rangos Renault-menedzsertől rákérdeztem a nemzetközi bemutatón, hogy a Laguna II vásárlói miért nem érdemelték meg ugyanezt az igyekezetet?
Válasza meglepett: az utolsó évjáratokban az előd már körülbelül hozta az új Lagunával beharangozott nívót. Tiszta sor, az előzőről úgysem hinnénk el a javulást, ezért az újjal kommunikálják a fejlődést.
A design véletlenül sem veri ki a biztosítékot. Patrick Pelata, a Renault termékfejlesztési igazgatója meg is mondta, hogy nem formatervezési díjakat akar, hanem olyan kocsikat, amelyeket minél többen megvesznek. A merész és kockázatos önállóságnak nyoma sincs, a LED-es hátsó lámpákba többen is a C5-ös Citroënt láttuk bele.
Belül az élen
A Laguna akkor igazán meggyőző, ha már benne ülünk. Komolyan meglepő, milyen igényes a belső tere. Minőségérzetével megelőzi az új Mazda6-ot, a Mondeót, a Passatot és sorolhatnám tovább a középkategóriás tömegautókat.
Ritka szépek a felületek, persze a sajtóbemutatón az Initiale csúcsmodellt és a szintén nem alap Dynamique-kivitelt a vezettük. A légkondicionálás is igényesebb az átlagnál. Választhatunk huzatmentes Soft befúvást, van gyorshűtés erős fokozatban, Auto-állásban pedig a kettő között dolgozik a rendszer.
Van rá esély, hogy hat csillagot kap a Laguna III, a túloldalon ez is kiderül
Belül kár a szűk hátsó fejtérért. Aki magas, annak a lába bőven elfér, a feje viszont nem. Ezzel szemben az ülés és felfüggesztés is kényelmes. Sportos vezetéshez továbbra is vannak jobb autók hasonló méretben, de az új Laguna jóval agilisabb az elődnél. Megnyugtatóan bírja a gyors kanyarokat, és útfekvésén tovább javíthat a négykerékkormányzás 2008-tól. A hátsó kerekek elfordulását elektronika irányítja, a rendszer tehát merőben eltér több japán autógyártó másfél-két évtizeddel korábbi mechanikus megoldásaitól.
Kis és nagy dízelek
Kétféle motorral autóztunk. A kétliteres dCi ezúttal 150 lóerővel jeleskedett, de lesz belőle 130 és 173 lóerős is. A friss dízelmotor kihúzatáskor lehetne halkabb, de amúgy pazar. Puhán forog, az erőtlen legalsó tartományon hamar túljut, majd onnan pörög és tol a legnagyobb örömünkre. Egy pontosan működő kézi vagy a szintén hatfokozatú és rendesen megcsinált automatával lehet összekötni, ki melyiket szereti.
Sokkal jobban érdekelt a 110 lóerős 1,5 dCi. A legolcsóbb dízel nyilván nem olyan vérbő, mint a kétliteres, de belátó vezetéssel elég a nagy autóba. A kis dízel is kulturált darab, meglepően jól viselkedett a Lagunában. Kár, hogy csak a legerősebb dízelhez és az automata 2,0 dCi 150-hez lesz széria részecskeszűrő, ami megfogja kipufogógázból a rákkeltő kormot.
Nagyobb és könnyebb egyszerre!
Felnimérettől függően a kis dízel szabványos átlagfogyasztása 4,9-5,1 liter, amit a gondos súlycsökkentés tett lehetővé. A modellváltásokkal megszokott dagadásból a Laguna is kiszállt, pedig nőtt felfelé 1, széltében 3, hosszában 9 centit. Ezt tudva a mínusz 15 kiló elismerést érdemel, amit a szilárdabb, de könnyebb acélfajtáknak is köszönhetünk.
Hat csillag?
Ezzel máris a biztonságnál tartunk. A Laguna II volt ugye az első ötcsillagos autó. Lehet, hogy a harmadik lesz az első hatcsillagos, ha az Euro NCAP az ötcsillagos eredmény inflálódása miatt feljebb teszi a mércét.
A nagyszilárdságú acélok, a különlegesen jó ütéscsillapítású aktív fejtámlák mellett érdekes a kétkamrás első oldallégzsák a kamránként önálló nyomásfelépítéssel. Ezzel egyrészt a felfúvódás gyorsul, ami oldalütközésnél döntő a benyomódó kasztni és az utasok közti kis távolság miatt. További előny, hogy a mellkas és a medence számára külön tökéletesíthető az oldallégzsák hangolása.
Dízel hatmillió alatt
Itthon novemberben jelenik meg a ferdehátú limuzin és 2008. januárban a kombi, amelynek csomagtere 508-1593 literre nő. Benzines motorral és 5 ajtóval 5 350 000 Ft, dízellel 5,8 millió forint az alapár. A kínálat később kiegészül a Frankfurtban szériaközeli tanulmányként megcsillantott kupéval, egy 3,5 literes V6-os benzinessel valamint egy tökéletesen új háromliteres, hathengeres turbódízellel.
A Renault Laguna választék
Benzines modellek
1,6 16V, 110 lóerő, : 5 350 000-5 550 000 Ft
2,0 16V, 140 lóerő, 195 Nm: 6 200 000-7 975 000 Ft
2,0 T automata: 170 lóerő, 270 Nm: 7 400 000-8 775 000 Ft
Dízelmotoros modellek
1,5 dCi, 110 lóerő, 240 Nm: 5 800 000-6 000 000 Ft
2,0 dCi 130 lóerő, 320 Nm: 6 550 000 Ft
2,0 dCi 150 lóerő, 340 Nm: 6 700 000-7 390 000 Ft
2,0 dCi FAP 150 LE automata, 340 Nm: 7 550 000-8 925 000 Ft
2,0 dCi FAP 173 lóerő, 380 Nm: 7 400 000-8 775 000 Ft
A novembertől kapható 5 ajtós modellek listaárai. A kombi felára minden esetben 200 000 Ft, a Grandtour 2008. januárban jelenik meg. FAP=részecskeszűrő