Ez is retro
Bekaptam a retro-drazsét. A MINI-től nem vagyok elzuhanva, de a Ford Mustang és a Fiat 500 tényleg a kedvenceim közé tartozik, és rettegek attól, hogy lemaradok a Dodge Challengerről. A 350Z is felfogható retroautóként, mert dicső elődje, a Datsun Fairlady 240Z 1969 őszén robbantott Amerikában.
Amennyire én tudom, a Nissan középtávon tervezte 1600 darab eladását. Elszámolták, mert az első pár hétben 4000 elment volna, és 1969 végére a várólista közelített egy itthoni gerincműtétéhez. A 130 lóerős sportautó hat hengert adott a négyhengeres vetélytársakkal szemben, és remekül állt neki a Jaguar E-Type ihlette forma.
Megdagadt és újjászületett
Szépen (inkább csúnyán) nőtt, hízott, erősödött a Z az évtizedek során. A 300 lóerős, ikerturbós 300 ZX-ről hallottam egyszer azt a sztorit, hogy egy középkorú úr lepadlózta előzéshez és a kocsi annyira megindult, hogy nem maradt ideje kikerülni az előtte menőt.
Aztán a 350Z beindul és kisüti agyamból az elődöket meg az egész retro témát. Hidegen 1800 körüli az alapjárat, a motor szolidan remegteti az autót. Az olajnyomásmérő és a szakrális kvarcóra is a vezető felé fordul, hibátlan a mély sportülés a rikító narancssárga bőrkárpittal. A kormány nem kihúzható, de mégis úgy ülök a Z-ben, hogy ki nem szállok, amíg tart a benzin. Az autózás ősi szabadságélményét ígéri. Ha nyár lenne, kilógatnám a karomat, mennék a naplementébe, csak az autózás gyönyöréért.
Könnyen megvadul
Pesten belül még melegszik a motor, fél gázra is megvadul a kilométeróra, szóval szolid nyitány. Minden sportautós benne, elsőre szögletesen, kicsit bukdácsolva vezetem a direkt és szorosan járó kormánnyal, az erőt kívánó pedálokkal, váltóval. Nem az a tucatkocsi, amibe belehuppanunk, és mintha már éveket jártunk volna vele.
Nógrád felé indulunk. Az irány Balassagyarmat, Szécsény, Hollókő, a mátrai hegyiverseny országútja. Galyatető és Parád után még egy kis kanyargás Eger felé, útba ejtve a kommunista terror kényszermunkatáborát és vissza az M3-ason, hogy kifuthassa magát a 313 lóerő.
A túloldalon az egyetlen hiteles forrás elárulja, melyik sportautó igazán csajozós
Tébolyító erő
Tébolyítóan jó hangja van a motornak, a gép eleve egy állat. Elég öblös ahhoz, hogy baromi erő ébredjen benne, de durván le is forog, kicsivel 7000 fölött. 5000-től annyira erős, hogy országúton hármasban is nehéz szabadjára engedni. Mire kivégzi a gangot, 180-hoz közeledünk.
Volt, hogy féltem benne, mégis nehéz elvenni a gázt. 4000 felett némi rezgés is megjelenik a motorból, a V6 végleg megvadul és a sötét erők átveszik a hatalmat.
Hova lett 1600 kiló?
Újra és újra meglepett, ahogy a 350Z nekiugrik az előzéseknek közepes fordulaton. Letaglózó erővel indul neki, pedig nem turbós, csak félelmetesen harap. Mintha egy ötliteres gép semmisítené meg a kocsi súlyát, pedig az 1,6 tonnás Nissanon van háj rendesen. Az átdolgozással a gyár szerint is közepes fordulaton vált erősebbé a motor, de ennyivel?
Csendes kúthoz érünk Eger közelében, csak a biztonság kedvéért állunk be tankolni. 12 liter jön ki. Ennél durván többet országúton nehéz letolni a torkán, ha a túlélés is rövid távú céljaink között szerepel. Aki városban méri, az cserélje fel a két számjegyet, és a 21 literrel még messze nem úgy vezetünk, hogy ott a kés a fogunk között.
Két kerék, 313 lóerő
Kisgyerekként mindig utáltam azokat, akik egy sportautóval semmit nem mutatnak az utca népének, mondjuk nekem. A kútnál ámulók is várnak valamit. Az ESP és benne a kipörgésgátlás egy mozdulattal kikapcsolható. Elég megérinteni a gombot és egyedül maradunk a hátsó kerekekre rátámadó 313 lóerővel.
Nem a gumi nyer, kettesben is mindkét oldalon nyúlik a csík. Veszettül gyorsul, az Audi S3 is 5,7 másodpercet megy százra, de ezt nem érezni. Ebben igen.
Sikítási küszöb
Mivel ez tényleg sportautó, a sikítási küszöbértéket sokkal hamarabb átlépjük vele, mint a tapadási határt.
Ilyenkor meg kell nyugtatni utasunkat, hogy ez még semmi nem volt, különben is, fékeztem a kanyar előtt. De tényleg. 210-ról 140-re. A gyorsan menés magányos műfaj.
Vizes úton átcsapunk az élet sűrűjébe. Aki a csúszáshatár alatt fordul, de túlzott önbizalommal nehezedik a gázra, az alatt a 350Z négyesben is keresztbe indul. Nem véletlenül találták fel az ESP-t és a kipörgésgátlót, közúton hülyeség meghalni.
Pár hónapja a Dob+basszusban hallottam, hogy az autó a férfiak közötti fegyverkezési verseny eszköze. A 350Z nehezen leverhető a nőkért folyó harcban. Egy Ferrarikkal és más csodákkal is rendelkező üzletember szerint a 350Z Roadsternél csak a fehér Gallardo Spiderre buknak jobban a nők. Mert a Nissan még nem annyira drága, hogy az árakat pontosan érző szőkék féljenek a tulajtól.
Száraz adatok a következő lapon
Műszaki adatok – Nissan 350Z Pack | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3498 |
Furat x löket (mm) | 95,5 X 81,4 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 230(313)/6800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 358/4800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,7 |
Végsebesség (km/h) | 250 (leszabályozva) |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 16,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,8 |
Vegyes (l/100 km) | 11,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 280 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315/1815/1315 |
Tengelytáv (mm) | 2650 |
Csomagtér (liter) | 235 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1629/191 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | elöl: 225/45 R18 hátul: 245/45 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 12 937 000 |
Konkurensek (forint) | Alfa Romeo Spider 3,2 Q4 Exclusive, 13 750 000 Audi TT Coupé 3,2 quattro, 14 112 600 BMW Z4 Coupé 3,0si, 12 707 000 Mercedes-Benz SLK 350, 16 166 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 13 612 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, első, oldalsó és függönylégzsákok, bőrkárpit, elektromos ülésállítás, ülésfűtés, automatikus légkondicionáló, sebességtartó automatika, Bose CD+kazettás rádió 6 hangszóróval, mélynyomóval, 18 coll átmérőjű könnyűfém felnik, xenon-fényszórók, motoros állítású, fűthető külső tükrök, elektromos ablakemelők, központi zár távirányítással, fedélzeti számítógép |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Egyformán jó vele menni és megjelenni, a hangjáért önmagában is elkárhoznánk. Egy boldoggá tevő, igazi játékszer, amely richtig az amerikaiaknak jutott fél áron, ahogy az 1-es országhívószám is. |
Pontszám (max. 10) | 9 pont |