Kicsit mindannyian legyünk büszkék az SX4-re! Ha lehet, még azok is, akik lenézik a márkát, és a suzukisokat a 60 fölé sosem merészkedő tötymörgőkkel vagy az ész nélküli cikázó fiatalokkal azonosítják. A Suzuki ugyanis ráérzett valamire, amire más autógyárak nem.
Divatba jött
Divatot teremtett az SX4, és a szabadidő-autósra vett, vagány kiskocsira azóta rákaptak a konkurensek. A Toyota Genfben mutatja majd be az Urban Cruisert, úgy tudni, hogy a GM is hasonló autón dolgozik. Martin Winterkorn, a VW-konszern igazgatótanácsának elnöke egy interjúban szintén azt mondta, hogy érdekes volna egy városi SUV Polo-alapokon.
Itthon a Swift mögött az SX4 a második legnagyobb darabszámban értékesített új autó. Viszik előre a kedvezmények, a más márkáknál alig elsüthető régi Swiftek beszámítása, főleg a design és az az illúzió is, hogy egy majdnem Astra-308-Cee’d-kategóriájú autót kapunk vele.
Swift+
Pedig nem, jobban megnézve az SX4 is kisautó. Jelentéktelen csomagtartója, korlátozott hátsó lábtere miatt egy Swiftnél alig nyújt többet használati értékben, de nem is sokkal drágább, ami így rendben van. Viszont nem kiskocsinak néz ki, valaki csillagászati prémiumot érdemelne a divatos, menő formájáért.
Magas és erőteljes hatású autó, elvileg jó kilátást biztosító üléspozícióval, ami az első tetőoszlopok nélkül stimmelne is. A dízel után volt nálunk a benzines SX4 Sedan és mindkettőben állandóan testből-nyakból hajolgattunk, hogy észleljük a világnak az A-oszlopokkal kitakart szeletét. Benne esetleg a körforgalomból előbukkanó autókkal, zebrán masírozó gyermekcsoporttal, országúti balkanyarban szembejövő idegenekkel.
Dízelmotor házon kívülről
Az elég tré magyarországi úthálózathoz illik a magas építés, és akinek a földutakra nem elég a jó hasmagasság, az a Fiattól átvett erősebbik dízellel vagy az 1,6-os benzinessel összkerékhajtást is rendelhet.
Lapozás után örülünk a fogyasztásnak és szörnyülködünk a dízel felárán
Kicsit elmélyedve a számokban kiderül, hogy a kisebbik turbódízelt is készen vette a Suzuki. A Ford Focusok, Citroën C4-esek, V50-es Volvók motorjáról van szó, ezúttal a 90 lóerős változatban, fix lapátgeometriájú feltöltővel.
Lemaradók
Jóval több lóerőt kinéznénk a gyorsulásból és főleg a rugalmasságból. Van azért erőtlen tartomány, de a dízel ott sem reménytelen, csak ahhoz képest karcsú, amit kevéssel 2000 alatt kezd megmutatni.
A fogyasztása is kedvező, városban 6,7, országúton erősen sietve is csak 5,3 litert fogyasztott. Ha ráérünk spórolni, ennél sokkal szebb számok is kijönnek.
Aki nem érti, mitől marad el országúton egy SX4 mögött, az a combos dízelmotoron kívül a futóműben keresse a választ. A felfüggesztés nyersen kényelmetlen, rossz városi utakon igazán terhes, de kanyarban mindent helyrehoz. Bátrak lehetünk, a Suzuki odaragad az útra.
Csatazaj, gazdagon
Menet közben leszüretelhetjük azt a sokféle zajt, amit a szél és a motor okoz. Kicsit az volt az érzésem, mintha a hangszigeteléstől a kormányszervo rásegítéséig minden a benzinesekre volna kitalálva, majd ugyanezt megkapták a dízelek, csak nekik ez már kevés.
A tesztautóban a váltó nehezen járt, erőlködni kellett minden fokozatért, ami a benzines 1,6-os váltójával fel sem merült. Az finoman, pontosan fogadta a sebességeket, mint egy rendes japán autóban.
A kormányról vezérelhető autórádió nagy öröm, például a VW-konszern autóiban ezért még mindig durva felárat kérnek, pedig magától értetődőnek kellene lennie. A Suzuki megoldásán annyit kellene javítani, hogy legyen megvilágítás a gombokhoz, az állításokat kísérő csipogást viszont kiirtanánk. A hangminőség amúgy elkeserítő, saját autóként minimum hangszórót cseréltetnék benne.
4,1 vagy 4,5 millió
Ha hihetünk az értékesítési statisztikának, nem sokan szeretnek bele egy dízel SX4-be. Mi egy fővárosi szalonban kérdeztünk utána a tényeknek, ahol a tavaly eladott 150 autóból összesen 6 (hat) volt dízel. Egyik fele 1,9, másik fele 1,6 literes, a testvéries megoszlás is jelzi, hogy a borsos felárakkal egyformán értelmetlen mindkettő.
Aki az összes észérv ellenére egy dízel kisautót akar hazavinni Suzukitól, az egy erős és valóban takarékos autóra tékozolhat el 4,1-4,5 millió forintot. A többiek pedig gondoljanak arra, hogy ha már dízel és 1,6-os, akkor a Hyundai i30 jóval komolyabb, nagyobb és kényelmesebb autó, pedig még csak többe sem kerül.
Egy kattintásniyra kiderül, mennyivel olcsóbb a többi kisautó dízelmotorral (sokkal)
Műszaki adatok – Suzuki SX4 GLX 1,6 DDiS | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75 X 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 215/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,2 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | nincs pontos gyári adat |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4100/1730/1555 |
Tengelytáv (mm) | 2500 |
Csomagtér (liter) | 270-1045 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1300/400 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 490 000 |
Konkurensek (forint) | Hyundai Getz 1,5 CRDi Active 5a, 3 599 000 Opel Corsa Cosmo 1,3 CDTI 5a, 4 184 000 Peugeot 207 Premium 1,6 HDi 5a, 4 219 000 SEAT Ibiza 1,9 TDI Stylance, 4 287 000 Toyota Yaris 1,4 D-4D Sol 5a, 3 960 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem az autóval van a baj. Az SX4 egy kényelmetlen, de erős, takarékos és jól vezethető kisautó, viszont az árát nagyon elnézték. |
Pontszám (max. 10) | 6,25 pont |