Harc
Mivel olvastunk róla, hogy 1.4 literes TSI változat is készül a csehek zászlóshajójából, így leginkább arra voltunk kíváncsiak. Az 1.4-es motor meglehetősen hülyén hangzik, ha ekkora kocsiról van szó.
Sajnos ez a motor másoknál is sláger volt, így az első kanyarban lecsúsztunk róla. Sebaj, helyette a nagyon zöld GreenLine kulcsaival vigasztalódhattunk, de előtte még közelebbről is megnéztük a kocsit.
Csodaajtó
Nem pihennek a csehek sem, ha őrültségről van szó. Sok egyéb gyár után náluk is úgy érezte valaki, hogy nem teljes az élet iker csomagtérajtó nélkül. Az ötlet nem is lenne rossz, de a megvalósítást olyasvalakire bízhatták, aki sosem vitte haza a félkész prototípust, hogy hol a mosógépet, hol pedig csak egy rekesz Pilsner Urquellt pakoljon be hátra.
Ha megtette volna, hamar rájön, hogy ez így nem kóser és mára már másként működne a hátsó ajtó. A faceliftig azonban biztosan így marad: a bal oldali fogantyú csak a hagyományos, négyajtós-fazonú fedelet nyitja, ha pedig a jobb oldali nyitónál kezdünk, (ez csak előválasztó, utána nem ússzuk meg a baloldali használatát sem) akkor ötajtósként viselkedik a Superb feneke és hatalmasra tárul a csomagok előtt. Zseniális ötlet, de a vezérlésen még volna mit reszelni.
Nagyjából itt ki is fújt a kritizálható dolgok listája. Innen sajnos gusztustalan ömlengés következik, gyengébb idegzetűek lapozzanak gyorsan a cikk végére az árakhoz, és egyéb egzakt dolgokhoz.
Skoda 645, az ős Superb |
A szálló előtt álldogáló remek állapotú kék oldtimer mindenkit magával ragadott, pedig akkor még nem is sejtettük, hogy menni is lehet vele. Persze szigorúan csak sofőrrel, de így is nagy élmény volt hallani a váltásoknál megpendülő, különben szimplán csak búgó fogaskerekeket, a hathengeres antik motor berregését és rácsodálkozni a másfél kilométeres fordulókörre. A névben szereplő hatos a hengerek számát is jelölhetné, míg a 45-ös biztosan a motorban elszállásolt lovak mennyiségére utal. Mindez 2492 köbcentiből, 1929-ben. Ebből a modellből mindössze 758 darab készült a gyártás öt esztendeje alatt, különböző karosszériaváltozatokban. |
Táncterem
Az autóba ülve kellemes világ fogadja az utast. Műszerfala, kezelőszervei szépek, jó, minőségi anyagokból készültek. Indításkor a színház sem marad el, a műszerek mutatói őrült tempóban végigfutnak a skálán, majd a nullán megpihennek. Furcsa, hogy a kézifék itt még hagyományos formájú, így az ülések közötti rekesz fele odalett.
A középkonzol ismerős lehet a konszern egy másik modelljéről, a figyelmesek már észrevehették, hogy valahol már láttak hasonlót.
Kattintás után tovább hajkurásszuk az 1.4-es modellt, de addig is fogyasztási csúcsot állítunk be.
Helykínálat szempontjából, a korábbi Superb is szépen szerepelt. Ez megmaradt az újban is, sőt, okos bútortologatással tovább növelték a tánctermet. A hátsó utasok plusz 19 mm-es lábteret kaptak és a csomagtartó is 85 liternyit tágult, így már 565 doboz egyliteres tartós tejet is elnyelne.
Elképesztő, de 190 centivel a leghátra tolt ülésből még spiccelve sem tudtam a cipőm orrával megérinteni a tűzfalat. De ami még ennél is borzalmasabb, hogy az így beállított ülés mögött is parádés a kényelem.
Menet közben még a durva kerregéséről híres, de takarékos 1.9-es hangja sem tudta átrágni magát a hangszigetelésen. Hasonlóan végződtek az úthibák próbálkozásai is, valami ugyan átszivárgott egy egy huppanóból, de annyira tompán, hogy talán nem is tudatosul bennünk, hogy valamin átmentünk.
V6, DSG, 4×4, mi kell még?
Hamar vége az első szakasznak, a GreenLine szépen szalad, csendes és boldogító 4,5 literes átlagfogyasztást mutat a fedélzeti számítógép, amikor befordulunk a fotózás helyszínére. Talán még a roppant hosszúra hangolt váltóáttételekkel csíphetünk bele a Skoda testébe, de inkább megszokjuk, hogy ritkán váltunk. Gyorsan megebédelünk, majd útitársammal nekilátunk vevőt találni a takarékos autónkra. Cserébe csak 1.4-est szeretnénk. Üzlet nem lett, így engedünk a kísértésnek és innen a 3.6-literes V6-os modellel megyünk tovább.
Beülve rögtön mosolyra húzódik a szánk, az automatikus váltón a DSG embléma mellett 4×4 felirat is virít. Nagy gáz, üvöltő motor és máris elértük a megengedett sebességet. Közben rádöbbenünk, hogy a duplakuplungos automatikus váltó, nem szereti a kickdownt. Ha lepadlózzuk, nagyon sokáig gondolkodik, mit is kapcsoljon.
Jobb a folyamatos, határozott gáz, így akár még gyorsabbak is lehetünk. Miután kijátszottuk magunkat, a fogyasztásmérő 11 litert mutatott. Nem vészes ez sem, de biztosan nem ilyet vennénk. Sajnos itt vége lett a napnak, de nem adtuk fel és végül csak rátettük a kezünket az 1.4-es jószágra is.
Elképzelésünk sincs, ki vesz majd ilyen aprócska motorral Superbet, de biztos lesznek néhányan. Ugyanis ez a motor igen jó. Még ebben a környezetben is. Igaz, a tesztnap már a vége felé közelít, nincs sok időnk, de egy fél órát még lecsípünk a szabadidőből. Megérte, vezettük a legkisebb motorral felszerelt modellt is.
Telepakolva, öt emberrel nem tudjuk milyen lehet, de két emberrel szépen lehet vele haladni. Fogyasztásáról nem mernék semmit mondani, a kijelzőn nyolc liter körüli értéket olvastam. Reméljük, lesz tesztautó ezzel a motorral is és akkor minden kiderül róla.
Jelenleg még nem rendelhetők a 4×4-es változatok, valamint az 1.4 TSI és a 3.6 V6-os FSI sem. Az első autók szeptember táján érkeznek meg a kereskedésekbe, addig valahogy bírják ki.
Ha valakinek még nem lenne világos, a Skoda Superb jó autó. Nagyon is az. Reszkethetnek a konkurensek, de házon belül is lesz olyan modell, ami alaposan felkötheti a gatyáját hiába van cifrább, szebben fénylő jelvénye. Mi pedig várjuk a kombi Superbet. Ha lehet, az még jobbnak ígérkezik.
Árak | |
Benzinesek | |
1,4 TSI (125 Le/200 Nm) | 5 879 000 – 7 287 400 Ft |
1,8 TSI* (160 Le/250 Nm) | 6 354 200 – 8 267 000 Ft |
3,6 V6 FSI 4×4 DSG (260 Le/ 350 Nm) | 9 882 600 – 11 290 200 Ft |
Dízelmotorok | |
1,9 PD TDI (105 Le/250 Nm) | 6 176 600 – 7 585 400 Ft |
2,0 PD TDI (140 Le/320 Nm) | 6 596 600 – 8 459 000 Ft |
2,0 CR TDI* (170 Le/350 Nm) | 7 050 200 – 8 459 000 Ft |
* A jelzett modellek DSG duplakuplungos váltóval és összkerékhajtással is választhatók