Vadászrepülő

Négy éve az átdolgozott Corollát ugyanitt fotóztuk
Amerikai alapokra épül a Mitsubishi F2 vadászgép

Amerikai alapokra épül a Mitsubishi F2 vadászgép

Amerikai alapokra épül a Mitsubishi F2


Négy és fél év telt el az eddigi Colt debütálása óta, ami minden autónál indokolja az átdolgozást. A Mitsubishi azonban sokkal alaposabban nyúlt hozzá a kocsihoz, mint a takarékos modellfrissítésekkor szokás. Ennek ellenére a gyári emberek eltökélten következő generációs (next generation) Coltról beszéltek, nem pedig újról. Más márkák nem ilyen szerények, mert a hetedik generáció az előd teljes átdolgozásával született.

Összesen 65 százaléka módosult az alkatrészeknek, míg a Golf V és a Golf VI közötti átfedés 40 százalék, tehát az alkatrészeinek a 60 százaléka új. A kocsi elején látni legjobban a változást, itt is megjelent a vadászrepülős orr, amit a Mitsubishi F2 vadászgép hasáról merítettek a designerek.

Gyalog nem fáj annyira

Az ötajtósban nincs lépcső lehajtott támlával

Az ötajtósban nincs lépcső lehajtott támlával

Az ötajtósban nincs lépcső lehajtott támlával


7 centit megnyúlt az autó. Az új orr hosszabb és magasabb, hogy a motor és a motorházfedél közötti nagyobb távolságtól több túlélési esélye maradjon az elgázolt gyalogosnak. Az új fényszórók ugyanebből az okból kisebb erőre törnek ki a helyükből. A struktúra tehát több védelmet ad, de az összkép sokkal harciasabb lett. A design belül is a Lancert követi.

A gyár két konkurenst tett meg mércének a továbbfejlesztés során. Az egyik a Yaris, de magyarként a másik etalonnak sokkal jobban örültünk: ez a Suzuki Swift, mert vagány és megbízható autó, kedvező az ára és jó vezetni – amit a konkurencia sportszerűen és az autógyáraktól ritka nyíltsággal ismert el.

Itt vannak a konkurensek

Itt vannak a konkurensek

Itt vannak a konkurensek


A Mitsubishi azért is rokonszenves, mert az átlagnál jóval szerényebb adaggal készültek marketing bullshitből. A prezentáción ott is volt mindkét vetélytárs, a Yaris alapmodellként, műanyag kormánnyal és csúsztatható hátsó ülés nélkül, a Swift jobban felszerelve.

Kevésbé egyterűs

Az áttervezéssel a Yarisszal rokon egyterűs vonásokból kevesebb lett, a sportosabb forma a Swifthez közelíti a strapabíró Coltot, amely az ADAC 2008-as segítségnyújtási statisztikájában a legjobb kisautó lett.

Megszűnt a tologatható ülés

Megszűnt a tologatható ülés

Megszűnt a tologatható és kivehető ülés


Eltűnt a sínen tologatható hátsó ülés, ami épp egy korlátozott térkínálatú kisautóban praktikus, mert egy mozdulattal lehetett a hátsó lábteret vagy a csomagtartót növelni a másik rovására. A gyár szerint nem használták az emberek, ezért ezt az igényes és persze a sima lehajtható hátsó ülésnél drágább megoldást kihagyták az újból.

Nagy kár a lehetőségért, ezt már csak a Micra és a Yaris tudja a kategóriában. A lábtér az új felállásban kimondottan jó, a csomagtér viszont nem elég mély és nem is magas, alatta pedig nem sok hely marad. A változtatások oka a spóroláson kívül, hogy az ötajtósban az ülés mostantól síkba dönthető a csomagtérrel, ami a gyár szerint több vásárlónak fontos, mint az állítható pad.

Stukker vagy paripa?
Mini paripa

Mini paripa

Mini paripa


A japán kisautó nem Samuel Colt ismétlőfegyveréről kapta a nevét, hanem egy négylábúról. Angolul a colt szó fiatal lovat jelent, konkrétan a négy évnél fiatalabb méneket jelöli. A Mitsubishi Colt nevének ezek szerint semmi köze az Amerikában 1836-ban szabadalmaztatott forgótáras pisztolyhoz, amely feltalálóját halhatatlanná tette, az állatnévvel ellátott autókról szóló cikkünkből mégis kimaradt sajnos.

A Colt 1962-től része a Mitsubishi kínálatának, az első turbómotoros sportmodell még 1981-ben jelent meg belőle. Mivel az autóvásárlók Nyugat-Európában a kisebb autók felé mozdulnak el, évi 65 000 körüli darabszámával a Colt igen fontos modell a japánoknak. Az autót a hollandiai NedCar-üzem gyártja, ahol régebben a Mitsubishi Carisma-Volvo S40 páros is készült, illetve gyors bukásáig a smart forfour, amely a Colt testvérmodellje volt.


Négy élénk benzines

Elöl kényelmesek az ülések, csak – a felárért sem rendelhető – tengelyirányú kormányállítás híján nem optimális az üléshelyzet. Sokat ront a kilátáson a vastag első tetőoszlop, ami visszavesz a kanyargás élményéből, amit a futómű megadna. Itt is, ott is ügyes rakodóhelyeket találunk, a váltó pontos, sokkal könnyebben jár, mint mondjuk a Swift II-é, amit sokan ismerhetnek.

Csak elsőre meglepő, hogy az új Coltból nem lesz dízel. 13 százalékos részaranyuk miatt nem éri meg egy szabad szemmel igen jól látható összegért átállítani őket a 2009 szeptemberétől érvényes Euro 5-norma határértékeire. Ez megszokott lépés, a Nissan Primerából is ezért tűnt el a dízel az Euro 4-es szabvány bevezetésekor.

Dízel nélkül is csökken a fogyasztás
Nem lesz dízelmotor a Coltban, mert nem éri meg átállítani az Euro 5-normára

Nem lesz dízelmotor a Coltban, mert nem éri meg átállítani az Euro 5-normára

Nem lesz dízelmotor a Coltban


ClearTec-modellek bevezetésével korlátozza a Mitsubishi a fogyasztást, tehát a szén-dioxid-emissziót. Mivel a drága és ezért népszerűtlen dízelek eltűnnek, a két alap benzinesből készül ClearTec. Az 1,1 literes benzines 115, az 1,3-as 119 g CO2-t bocsát ki kilométerenként, ami 5,0 illetve 5,2 literes átlagfogyasztásnak felel meg.

A rendszer összetettebb a VW-konszern módszerénél (BlueMotion, Ecomotive, GreenLine), mert a hosszabbra áttételezett erőátvitelen, a váltásra figyelmeztető műszerfal jelzéseken, a csökkentett gördülési ellenállású gumin, a kis viszkozitású motorolajon kívül a motort várakozáskor leállító és induláskor beröffentő start-stop automatika és fékenergia-visszanyerés is lesz. A ClearTec-csomag ernyője alatt születik meg a benzin és bio-etil-alkohol (bioetanol) 15:85 arányú keverékével működő E85-ös modell.

Jó a legkisebb

75-150 lóerősek a motorok, mindegyik benzines

75-150 lóerősek a motorok, mindegyik benzines

75-150 lóerősek a motorok, mindegyik benzines


Négy motor van, az 1,1-es 75, az ezerhármas 95, az 1,5 literes szívóként 109, turbóval 150 lóerőt ad le. Utóbbi motor a CZT-ről Ralliartra átnevezett sportmodell kiváltsága, amely mostantól ötajtós kasztnival is kapható.

Egy ekkora autóban a turbós benzinmotor nyilván örömforrás, rugalmas és jó erős is, de az Alfa MiTo hasonló teljesítménnyel nagyobbat rúg magas fordulaton és a motor a kormányt is meg-megcibálja.

A háromhengeres alapmotor viszont maradéktalanul tetszett. A Wartburg-hang minden háromdugós gépben adott a Polótól a Splashig, de ezúttal nem zavaró, mert az összes Colt zajszigetelése jókorát fejlődött.

Év végén jön

Nagyon más lett az orra

Nagyon más lett az orra

Nagyon más lett az orra


A belépőmodellek jó része (Yaris 1,0, Ibiza 1,2 és társaik) nem ilyen felszabadultak, nem pörögnek ilyen egészségesen és nem gyorsulnak méretükhöz képest ennyire elszántan.

Ha belépőmodellről van szó, az 1,1-es Coltra érdemes figyelni, főleg, ha az ára kiderül.

Jelenleg nem tudjuk, hogy decemberben vagy januárban és pontosan hány forintért kezdi meg az importőr a Colt forgalmazását. Itthon a kiskategóriában is az ár a döntő tényező, a sokoldalú autóból egyedül a büszkére szabott árcédula miatt nem fut több hazánkban.